![]() |
![]() |
|
#971
|
||||
|
||||
![]()
Nu înțeleg ce spui. Poate dacă ai rezuma pe scurt ideile pe care vrei să le transmiți aș pricepe mai ușor.
Oricum, din cîte-mi dau seama sensul mîntuirii în filosofia prezentată mai sus nu are nimic în comun cu creștinismul, d-apoi cu ortodoxia. La noi e simplu: mîntuirea e atunci cînd te detașezi de cel rău, care este enitate personală. E o izbăvire, o salvare, o scăpare din mrejele lui, ajungînd într-o comuniune personală cu Dumnezeu. Subliniez personală, pentru că altfel alunecăm către panteismul oriental, unde după cum spuneai eul omului se contopește în Brahman cel impersonal. Deci sincretism între hinduism și creștinism nu poate să existe, oricît ar încerca cineva să demonstreze asta.
__________________
Să nu abați inima mea spre cuvinte de vicleșug, ca să-mi dezvinovățesc păcatele mele; Psalmul 140, 4 Ascultați Noul Testament ortodox online. |
#972
|
||||
|
||||
![]() Citat:
__________________
Să nu abați inima mea spre cuvinte de vicleșug, ca să-mi dezvinovățesc păcatele mele; Psalmul 140, 4 Ascultați Noul Testament ortodox online. |
#973
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Asadar, din cauza caderii lui Adam toti oamenii merg in Iad. Domnul a creat o mica posibilitate, ca unii sa poata ajunge totusi alaturi de El (calea cea stramta). Iisus a trimis harul pe pamant pentru ca cei ce beneficiaza de Sfintele Taine sa aiba o sansa la mantuire. Doar cu faptele si credinta nu are nimeni nicio sansa, la fel era si inainte de venirea Mantuitorului. Dar in timpul lui Noe de ce a fost salvat doar el si familia sa, iar toti ceilalti inecati? Au fost predestinati? Nu, pentru ca din cauza alegerilor parintilor si stramosilor si urmasii dobandesc urmarile alegerilor. Iata ce spune sf. Ignatie, raspunzand unei femei care il intrebase de ce doar ortodocsii au parte de mantuire. "Ce spectacol vrednic de plans si de plans in hohote: creștini care nu stiu in ce consta propriu-zis creștinismul! Privirea noastra intalneste acest spectacol neincetat; rareori vedem cate o exceptie, rareori putem intalni, in numeroasa gloata a celor ce se numesc creștini, unul care e creștin nu doar cu numele, ci si de fapt. Intrebarea: "De ce sa nu se mantuie paganii, mahomedanii si asa numitii eretici?" a devenit o intrebare obisnuita astazi. "Printre ei se gasesc oameni cat se poate de buni. A-i pierde pe acești oameni buni ar fi contrar milei lui Dumnezeu!… Mai mult, aceasta e contrar chiar ratiunii umane sanatoase! Doar ereticii sunt si ei creștini. Sa te socoti mantuit iar pe membrii altor credinte - pierduti, este o nebunie, este o trufie fara margini!" Creștinilor! Voi vorbiti despre mantuire, dar habar nu aveti ce este mantuirea, de ce au nevoie oamenii de mantuire si, in sfarsit, nu-L cunoasteti pe Hristos - singurul mijloc al mantuirii noastre! Iata adevarata invatatura despre acest obiect, invatatura Sfintei, Universalei Biserici: mantuirea consta in reștituirea partasiei cu Dumnezeu. Aceasta comuniune a fost pierduta de intregul neam omenesc prin caderea in pacat a protoparintilor. Tot neamul omenesc e o categorie de fiinte pierdute. Pieirea este domeniul tuturor oamenilor, atat a celor virtuosi, cat si a raufacatorilor. Creștini! Cunoasteti pe Hristos! Intelegeti ca voi nu-L cunoasteti, ca va lepadati de El socotind mantuirea posibila fara El, pentru niscaiva fapte bune! Cel care socoate o mantuire posibila fara credinta in Hristos este renegat de Hristos si, poate din neștiinta, cade in pacatul greu al hulirii de Dumnezeu. "Caci cugetam" - zice Sfantul Apostol Pavel - "ca omul se adevereste prin credinta fara faptele legii. Caci adevarul lui Dumnezeu prin credinta lui Iisus Hristos in toate si asupra tuturor credinciosilor este: fara deosebire. Toti au pacatuit si sunt lipsiti de slava lui Dumnezeu: suntem insa iertati in dar, prin harul Lui, cu izbavirea intru Hristos Iisus". Restul scrisorii e la acel link, continuand si cu ereticii. |
#974
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Citat:
E clar că nu putem noi judeca lumea, de aceea ni se cere să ne abținem, pentru că nu cunoaștem toate detaliile fiecărui om de pe pămînt. Singur Dumnezeu îi știe inima și îi va crea condițiile necesare să aleagă apropierea de El sau depărtarea de El. Deci înțelept ar fi să avem mare grijă ce afirmații facem, mai ales în mod public, deoarece cuvintele vor rămîne scrise și ni se vor aminti la Judecata de Apoi. Doamne ajută!
__________________
Să nu abați inima mea spre cuvinte de vicleșug, ca să-mi dezvinovățesc păcatele mele; Psalmul 140, 4 Ascultați Noul Testament ortodox online. |
#975
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Sambata am ascultat o predica a parintelui Serafim, staretul manastirii Balaciu despre dragoste si iubire de aproapele. Si spunea dansul cam asa:sfarsitul va fi atunci cand pe cararea dintre doua case va creste iarba, asta insemnand ca nu mai exista iubire intre semeni. Prin atitudinea noastra de zi cu zi, grabim sau nu acest sfarsit.Si mai spunea parintele asa: oricata dreptate ai avea, din dragoste pentru aproapele lasa de la tine iar Dumnezeu iti va rasplati tie pentru aceasta iar pe aproapele tau il va milui aratandu-i adevarul. Adica daca eu tin in mana o carte iar cel de langa mine sustine sus si tare ca tin un pahar si nu o carte, eu trebuie sa raspund: da frate, ai dreptate, tin un pahar. Acum, eu observ pe acest forum ca aproape nu exista subiect care sa nu genereze in cearta si ma intreb: cu cat participam noi la grabirea sfarsitului de care vorbea parintele? Putem noi rabda nedrepatea? Pai noi nu putem rabda nici un cuvant mai aspru darmite o nedrepate! Si cred ca exista un fel de duh al fatarniciei: daca esti de acord cu ce spun eu, suntem prieteni si vorbim frumos. Daca nu, schimbam foaia si atunci sa te tii. Asteptam ca cel de langa noi sa se schimbe, la el este problema, el este incultul, el greseste, nu gandeste bine, e asa si pe dincolo, el sa se schimbe.Pana atunci, noi avem dreptate! Cand se va schimba,atunci vom mai sta de vorba, pana atunci insa sa lasam iarba sa creasca pe carare.
__________________
Cu siguranta traim vremurile de pe urma, cand inselaciunea este atat de subtila incat amageste, de este cu putinta, si pe cei alesi |
#976
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Uite, evreii au fost acolo, au vazut minunile facute de Iisus si nu au crezut. Rusii nu au stiut de crestinism pana la sfarsitul primului mileniu. Bizantinii erau de aproape 1000 de ani crestini, ca si Roma. Rusii acum sunt credinciosi, in timp ce fostii crestini din Turcia sunt musulmani. De asta trebuie sa ne gandim, ce facem are urmari si pentru urmasii nostrii, nu doar pentru noi. Nu se spune ca mostenim niste urmari ale pacatului stramosilor? Daca cineva alege acum sa devina catolic, vor "beneficia" de alegerea aceasta si urmasii, doar pentru ca s-au nascut in acea familie. Dar asta nu inseamna ca nu trebuie sa caute fiecare adevarul. Daca cineva se naste hindus trebuie sa caute adevarul. Si Domnul il va spre ortodoxie daca e cazul. Alexandru a dat si o carte cu neoprotestanti (sau protestanti) din SUA care au inceput sa caute adevarul si au gasit ortodoxia. Mantuirea e ceva cu totul special, nu se primeste fara sa faci nimic. Sfantul Igantie spune: "In desert dar, si cu pacat cugetati si ziceti ca oamenii buni dintre pagani si mahomedani se vor mantui, adica vor intra in comuniune cu Dumnezeu!… " Apoi: "Pentru ele, macar de-ar fi si cu renegarea lui Hristos, dumneavoastra vreti sa le acordati mantuirea. Ciudata e judecata dumneavoastra despre ratiunea sanatoasa. De unde, cu ce drept o gasiti, o descoperiti in dumneavoastra? Daca sunteti creștini trebuie sa aveti notiuni creștine cu privire la acest obiect si nu altele, dupa capul dumneavoastra sau agatate cine stie de pe unde!" "Evanghelia ne invata ca prin cadere noi ne-am agonisit o ratiune pervertita, ca ratiunea firii noastre cazute, oricat de valoroasa ar fi prin natura, oricat de ascutita ar fi prin invatatura lumeasca, isi pastreaza caracterul capatat prin caderea in pacat, continua sa ramana o ratiune pervertita. " "Ce zice judecata dumneavoastra, ratiunea dumneavoastra sanatoasa? Ca a recunoaste pieirea unor oameni buni, care nu cred in Hristos este un fapt potrivnic ratiunii dumneavoastra sanatoase! Si nu doar atat! Ci ca o asemenea pieire a oamenilor virtuosi e potrivnica milosteniei unei Fiinte atat de atotbune ca Dumnezeu. Ati avut cumva o revelatie de sus asupra acestui obiect, asupra a ceea ce e contrar si nu e contrar milosteniei lui Dumnezeu? Nu! Insa ratiunea dumneavoastra sanatoasa va spune asta! Ah, ratiunea dumneavoastra sanatoasa! Atunci, cu ratiunea dumneavoastra sanatoasa, de unde ati scos ca puteti intelege, cu patrunderea omeneasca limitata, ce este si ce nu este contrar milosteniei lui Dumnezeu?" "Iar tu vrei sa determini legile actiunii milei lui Dumnezeu si zici: asta e conform cu El - asta ii repugna! E conform sau nu e conform cu ratiunea ta! Cu notiunile si cu simturile tale! Urmeaza din aceasta ca Dumnezeu e obligat sa inteleaga si sa simta cum intelegi si simti tu? Dar tocmai asta si pretinzi tu de la Dumnezeu! Iata cea mai nesabuita si mai trufasa intreprindere! Nu invinui dar judecatile Bisericii de lipsa de bun simt si de smerenie: asta e lipsa ta! Ea, Sfanta Biserica, nu face decat sa urmeze neabatut invataturii lui Dumnezeu despre lucrarile lui Dumnezeu, cele descoperite ei de catre Dumnezeu." Citat:
Chiar sfantul Igantie spune ca trebuie sa avem grija, ca daca spunem ca si ereticii sunt la fel ca noi insemna ca suntem de acord cu ereziile si cadem in pacatul impotriva Duhului Sfant. "Credem ca putem sti despre Dumnezeu numai ceea ce Dumnezeu a binevoit sa ne descopere! Daca ar exista un alt drum catre cunoasterea de Dumnezeu, un drum pe care l-ar putea deschide mintea, cu propriile ei sfortari, nu ne-ar fi fost data descoperirea dumnezeiasca. Ea ne-a fost data insa pentru ca ne este strict necesara. Desarte sunt dar si mincinoase propriile autocugetari si ratacirile mintii omenești. " ""ereticii sunt aceiasi creștini ca si noi". De unde ati scos una ca asta? Doar poate vreunul care se numeste creștin si nu stie nimic despre Hristos, datorita nemarginitei sale ignorante se va arata de acord sa se recunoasca tot atat de creștin ca si ereticii, fara sa deosebeasca sfanta credinta creștina de puii blestemului, de ereziile hulitoare de Dumnezeu." "Biserica Universala a recunoscut intotdeauna erezia ca un pacat de moarte, a recunoscut intotdeauna ca omul molipsit de boala groaznica a ereziei e mort sufleteste, strain de har si de mântuire." |
#977
|
|||
|
|||
![]() Citat:
De ce ar fi Creatorul responsabil de propria Lui creație? De ce ar trebui să Se gândească să Își mântuiască toată făptura pentru alcătuirea căreia S-a anulat pe Sine? Chit că știa din Eternitate că făptura, cel mai probabil, va face o alegere proastă în Eden... Nu-i loc de multă voroavă: are destulă iubire pentru nenorociții de păcătoși ca să-L trimită pe Fiul (adică să Se trimită pe Sine) ca să fie crucificat pe pământ — deci Se autoanulează a doua oară, de la Geneză încoace — pentru a-i mântui pe păcătoși. Dar, bietul „dumnezău ortodox” nu poate avea chiar atâta iubire, totuși, încât să caute o modalitate să își salveze toată făptura; așa că, sărăcuț fiind cu Duhul, nu-l interesează să prevadă din eternitate mizilicuri d’astea și mai bine trimite la abatorul veșnic vr’o câteva miliarde bune. Că, doară, săracii, chiar dacă n-au auzit de așa volnic „dumnezău” și chiar dacă, auzind de el, poate nu l-au înțeles bine sau n-au fost vrednici „agenții publicitari”, merită abatoru’, călca-i-aș cu tractoru’. N’est-ce pas? * Știți, s-a tot vânturat pe aici cuvântul erezie. Venit de la hairesis, care a însemnat mai multe lucruri: de la școală de gândire, până la facțiune sau sectă; și de la haireisthai care, în principiu, înseamnă „a alege”. Sensul de azi al termenului poartă către o doctrină care este diferită sau opusă învățăturii recepte sau consacrate într-un domeniu dat, fie el religios sau științific (în cel din urmă nu are decât o rezonanță mai degrabă metaforică). Însă ideea de bază a sensului de azi s-ar putea traduce prin „bun plac”, prin „arbitrariu”: adică „fac o alegere pentru că așa mi se pare mie”. Cine cunoaște dogmatică, mai știe, însă, un lucru: ereziile întotdeauna au luat chipul unor raționamente logice scrupuloase din punct de vedere formal. Ele aveau întotdeauna silogisme bune pentru că respectau principiile logicii în mod univoc, deci formal: cel al identității și cel al non-contradicției. Cu alte cuvinte, ereziile conveneau întotdeauna de minune rațiunii umane. Dimpotrivă, enunțurile dogmatice întotdeauna au încălcat univocitatea legilor logicii și s-au exprimat prin antinomie, adică prin formulări care, din punctul de vedere al logicii formale, sunt absurdități, imposibilități (Dumnezeu e Unu și Trei în același timp și sub același raport; Hristos este O Persoană divină cu două naturi, una divină, cealaltă umană; etc.). Dar nu e destul să spunem atât despre dogmatică. Pentru că ea nu este pur și simplu un corp de afirmații contradictorii. Ci, arată Blaga în „Eonul dogmatic”, dogma transcende contradicția nudă prin aceea că realizează o scindare între concepte care, în mod normal, în logica noastră umană, naturală, sunt solidare, dacă nu chiar identice. Cu alte cuvinte, dogmatica schimbă ordinea lucrurilor în gândire, metanoizează conceptele și le smulge naturii lor finite. Apoi, le transfigurează prin infinitizarea semnificației lor care devine inaccesibilă și chiar insuportabilă pentru logica formală, netransfigurată. Aceasta înseamnă că o gândire formală care se mai crede îndreptățită, deci care nu și-a văzut lipsa de întemeiere în ea însăși pentru că este întemeiată din afara ei, va continua să judece dogmele de pe spezele conceptelor naturale și univoce. Genul acesta de atitudine duce la două rezultate, care par opuse, dar care, în esența lor constitutivă, coincid: α) La ateism — care nu acceptă transfigurarea pentru că îi lipsește onestitatea de a înțelege că finitudinea nu-și ajunge sieși. β) La fanatism religios sau la fariseism — care acceptă transfigurarea... doar formal, „din buze”, cum se spune (depășirea formalismului ar trebui să însemne acceptarea reală, nu formală a transfigurării, cea din urmă fiind contradictorie). Proclamă sus și tare adevărul transcendent, dar nu-l înțelege fie pentru că se simte mulțumit cu ce are, fie pentru că nu dă doi bani pe el și nici nu-l crede cu adevărat, fie pentru că se atinge un anumit nivel de orbire. Last edited by HoratiuM; 16.05.2011 at 23:35:19. |
#978
|
|||
|
|||
![]()
Acum, să vedem care sunt ipotezele dacă luăm serios în discuție consecințele și alternativele pseudo-doctrinei expuse în fragmentul citat mai sus. Dacă (parafrazez) „numai unii, adică cei pentru care s-au dat tainele, se mântuiesc” atunci:
A. (Consecință) Dumnezeu nu e Dumnezeu pentru că: (a.) Este omniscient și cunoaște viitoarea cădere a creaturii sale, dar nu are nici un plan pentru salvarea ei reală. Aceasta pentru că: i.) Fie consideră că o creatură este destinată torturii veșnice, rupturii de Dumnezeu, ceea ce înseamnă că Dumnezeu: 1. Fie nu are ca esență iubirea, deci unitatea Identității cu Diferența. Ci are ca definiție o logică determinată univocă (umană, în speță) în care se dau etichete definitive și irevocabile, deci oarbe, pentru oricine, în spiritul „ochi pentru ochi și dinte pentru dinte”. 2. Fie Dumnezeu nu are dreaptă socotință pentru că își ignoră propria esență și contrazice implicit scopul Genezei: unitatea lui cu creatura. ii.) Fie nu este în stare să creeze creatura în mod perfect din început, deci nu are o Idee absolută cu privire la ea și, atunci, creația divină e un fel de „trial and error” — un fel de „evoluție” ameliorativă prin eșecuri... veșnice. Ceea ce e o contradicție în termeni (nedogmatizabilă). iii.) Este pur și simplu rău, pervers, deci îi lipsește bunătatea și iubirea, pentru că Se simte bine în postura de păpușar care își regizează propriile scenarii libertine în care oițele sunt măcelărite, torturate fizic și psihic pe parcursul vieții temporar, apoi, în veșnicie, etern. Atunci Îi lipsește definiția ca Identitate a Identității cu Diferența — deci nu mai poate fi numit ca Treime, ca Tată, ca Fiu, ca Duh Sfânt. Îi lipsește, de altfel, în acest caz, însăși sfințenia. iv.) Nu poate să o salveze pentru că există o altă lege, mai presus de Dumnezeu însuși. Deci, Dumnezeu nu e Dumnezeu. (b.) Nu este omniscient și nu cunoaște viitoarea cădere. Deci, nu e Dumnezeu. B. Dumnezeu este Dumnezeu, dar: (a.) (Consecință) Unele creaturi sunt făcute ca să fie cu El, altele, nu. Aceasta pentru că: i.) Așa „bine”voiește El. De fapt, nu putem indica aici decât purul arbitrariu. Dar știm că arbitrarietatea contravine Esenței divine și nici nu putem construi aici o antinomie dogmatică din această cauză. ii.) Unele creaturi aleg să nu se mântuiască prin liberul lor arbitru. Dar, atunci: 1. Există o limită a omnipotenței divine — ceea ce contravine definiției Sale. 2. În Eschaton Totalitatea va trebui să coaguleze două stări absolut incompatibile, contradictorii, fără a le putea dogmatiza din cauza remanenței naturale a conceptelor ce intră în joc: o Eternitate de fericire cu o Eternitate de chinuri. Dar aceasta în situația în care Eternitatea nu e decât Una și în care sciziunea dintre planuri este univocă și nimic din cei damnați nu poate intra în Împărăție. (b.) (Alternativă) Toate creaturile sunt făcute să fie mântuite, să se unească lui Dumnezeu, dar, simultan, fără ca în Împărăție să intre păcatul sau consecințele sale („Nimic întinat nu va intra în ea” [Împărăția Cerurilor], cf. Apoc. 21:27, 22:3, 22:14-15). Dar aici, pe de o parte, va fi judecată aspră, iar pe de alta, paradoxal, mântuire universală. Apoi, Dumnezeu, pe de o parte, va accepta liberul arbitru al fiecăruia; pe de alta, va reuși, totuși, să mântuiască într-un fel tainic până și pe cei care pur și simplu refuză asta: adică refuzul lor la adresa lui Dumnezeu va trebui să însemne, paradoxal, unitatea lor cu El, fără ca voința lor să fie încălcată și fără ca Dumnezeu să primească în comuniune răul. Pentru cei care au dreaptă socotință se vede cu ochiul liber că abia aici, la această alternativă, putem să concepem condițiile vreunui enunț de tip dogmatic (sau ale mai multora). Acum, vă las pe voi să comparați spusele convivului nostru de mai sus cu doctrina creștină autentică, dar și cu toate consecințele ce rezultă din asemenea considerații hazardate privitoare la mântuire: unde este erezia? Unde este arbitrariul și blasfemia? Cât de clară e doctrina creștină, cât de complicată și cât de limpede putem spune noi că înțelegem ce ni s-a revelat când prin simpla angajare în astfel de judecăți cădem în asemenea cumplite aporii? Eu de acum înainte cred că nu voi mai spune, ca răspuns la idei precum cele pe care le-am putut citi, decât no comment. Doar încă o idee. Am mai spus-o: dacă ortodoxia devine o sectă, așa cum îi trasează calea oameni precum Brancianinov și alții, ea și-a pierdut Duhul. Atunci să nu ne mirăm că o vedem tot mai atacată, că ateismul este în creștere și că religiozitatea e privită cu tot mai multă suspiciune de laici. Să nu ne mai mirăm dacă apar contestatari tot mai violenți, mai nerușinați, mai lipsiți de rațiune, mai înverșunați și mai tembeli ai adevăratei credințe. Adevărat vă spun că avem ateii pe care-i merităm. Last edited by HoratiuM; 16.05.2011 at 23:33:32. |
#979
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Mantuirea prin definitie inseamna strict eliberarea de robia patimilor si a pacatelor pe care o poate realiza doar Fiul lui Dumnezeu si este un proces continuu pe toata durata vietii omului. Hristos Iisus insa, in Sfanta Sa Biserica ofera atat mantuirea cat si desavarisrea si indumnezeirea prin Sfintele Taine. De aceea cunoastrea si trairea in comuniune cu Logosul, Fiul lui Dumnezeu este deplina doar intru Hristos Iisus. Desigur ca prin cadera in pacat, omul a piredut doar nemurirea si comuniunea cu Dumnezeu insa in firea umana, asemanarea cu Dumnezeu nu s-a distrus complet ci doar s-a intunecat, chiar si dupa cadere omul pastrand "chipul si asemanarea" cu Dumnezeu adica ratiunea (gandirea ce ne ajuta prin legea firii sa deosebim binele si raul) si libertatea si asemanarea in virtuti. Astfel toti oamenii sunt creatura lui Dumnezeu si prin legea firii ei pot savarsi binele, tot cu ajutorul Logosului (Fiul lui Dumnezeu) evindet, chiar daca nu il cunosc deplin pe Fiul lui Dumnezeu in Hristos Iisus in Sfanta Sa Biserica (Ortodoxa). NU. Bineinteles ca NU caci Dumnezeu nu este partinitor ci DREPT JUDECATOR si va judeca pe fiecare dupa faptele sale. Doar in faptele omului se vede credinta sa. Astfel ortodocsii crestini vor fi judecati dupa legea ortodoxa crestina iar paganii vor fi juecati dupa legea firii. ("ce voiti sa va faca voia oamenii faceti vor lor" spune Domnul.) Desigur ca un ortodox crestin are sanse mai mari la mantuire caci este ajutat de Hristos, dar asta nu implica ca toti crestinii ortodocsi se vor mantui. Intru Hristos Iisus insa omul nu este doar mantuit ci si desavarsit si indumnezeit. De aceea valoarea lui Hristos Iisus si a Sfintei Sale Biserici este inestimabila. Comuniunea deplina cu Dumnezeu este numai in Taina Sfintei Euharistii cand ne impartasim cu adevarat trupul si sangele Domnului Iisus Hristos si astfel "ne facem partasi intregii firi dumnezeiesti "(II Petru 1,4) caci "intru Hristos locuieste trupeste toata plinatatea dumenzeireii" (Coloseni 2,9) Si Sfantul Pavel spune clar ca paganii (cei care sunt de alte credinte) care din fire fac faptele credintei (repet cu ajutorul lui Dumnezeu) vor trai. ". Dar după învârtoșarea ta și după inima ta nepocăită, îți aduni mânie în ziua mâniei și a arătării dreptei judecăți a lui Dumnezeu, 6. Care va răsplăti fiecăruia după faptele lui: 7. Viață veșnică celor ce, prin stăruință în faptă bună, caută mărire, cinste și nestricăciune, 8. Iar iubitorilor de ceartă, care nu se supun adevărului, ci se supun nedreptății: mânie și furie. 9. Necaz și strâmtorare peste sufletul oricărui om care săvârșește răul, al iudeului mai întâi, și al elinului; 10. Dar mărire, cinste și pace oricui face binele: iudeului mai întâi, și elinului. 11. [u]Căci nu este părtinire la Dumnezeu! 12. Câți, deci, fără lege, au păcătuit, fără lege vor și pieri; iar câți au păcătuit în lege, prin lege vor fi judecați.[u] 13. Fiindcă nu cei ce aud legea sunt drepți la Dumnezeu, ci cei ce împlinesc legea vor fi îndreptați. 14. Căci, când păgânii care nu au lege, din fire fac ale legii, aceștia, neavând lege, își sunt loruși lege, 15. Ceea ce arată fapta legii scrisă în inimile lor, prin mărturia conștiinței lor și prin judecățile lor, care îi învinovățesc sau îi și apără, 16. În ziua în care Dumnezeu va judeca, prin Iisus Hristos, după Evanghelia mea, cele ascunse ale oamenilor. " Romani cap 2 Asadar sa luam aminte.Doamne ajuta. Har si pace. Last edited by Eugen7; 17.05.2011 at 09:37:58. |
#980
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Teologii ortodocsi studiaza corespunzator. De referinta in acest sens este "Sfantul Iustim Martirul si Filosoful", Sfantul Ciprian al Cartaginei etc. Se disting două modele de ateism: ateismul pozitiv (sau „tare”) și ateismul negativ (sau „slab”). În timp ce un ateu pozitiv afirmă inexistența divinității, un ateu negativ nu face decât să nu afirme existența sa. Cele două modele sunt cel mai ușor de distins cu ajutorul următoarelor enunțuri: „Consider că nu există zei.” (ateu pozitiv); „Nu consider că există zei.” (ateu negativ). Hristos cel inviat este in Sfanta Sa Biserica. "vremea este sa lucreze Domnul ca oamenii au stricat legea TA" (Psalmul 118). Sfanta Biserica a lui Hristos nu va putea fi biruita nici de "portile iadului". Duhul Sfant este garantul Adevarului in Biserica lui Hristos. |
![]() |
|
![]() |
||||
Subiect | Subiect început de | Forum | Răspunsuri | Ultimele Postari |
Mantuirea ortodoxa-mantuirea protestanta | Ioana-Andreea | Secte si culte | 77 | 16.11.2013 22:42:56 |
Mantuirea | Tartaruga | Dogmatica | 413 | 11.09.2012 03:18:26 |
Mantuirea | danyel | Despre Biserica Ortodoxa in general | 1 | 24.12.2006 22:39:15 |
|