![]() |
![]() |
|
#201
|
|||
|
|||
![]() Citat:
In ceea ce priveste metodele pe care le denumiti "bestiale", va atrag atentia ca oricine cunoaste o farama de istorie stie ca metodele de ancheta ale Inchizitiei erau, raportate la epoca istorica, dintre cele mai umane. Inculpatul care cadea in mana unui tribunal laic avea toate sansele sa iasa din proces mutilat, in vreme ce Inchizitia avea autorizarea ca, in cazuri extreme, sa practice tortura (pe care, inca o data va invederez, o foloseau toate sistemele judiciare ale timpului) doar intr-o masura foarte restransa, fara a varsa sange, fara a mutila si fara a ucide. Va amintesc ceea ce am mai aratat aici o data, si anume ca in Tarile Romane ortodoxe, pana acum 150 de ani, tortura era prevazuta ca metoda de ancheta de catre Codul Penal, si ca se prevedea o modalitate cu mult mai dura decat cea a Inchizitiei. N-am auzit ca Biserica Ortodoxa sa fi luat vreodata atitudine fata de aceasta problema sau sa condamne aceasta practica. De unde se vede din nou ca habar nu aveti. Cum adica "mai tarziu", cand se stie ca Inchizitia nu a dus niciodata la indeplinire o condamnare la moarte, ci doar a deferit bratului secular pe cei pe care ii condamnase; si, mai ales, cum a "fortat", cand se stie ca abuzurile atribuite Inchizitiei, in special celebra Inchizitie spaniola au fost exact pe dos, adica fortarea mainii autoritatii Inchizitiei de catre puterea seculara care avea cate ceva de impartit cu anumite paturi ale populatiei ?! |
#202
|
|||
|
|||
![]()
Observ ca nici un ortodox nu a raspuns intrebarii pe care i-am pus-o lui Catalin, si de care depinde in mod fundamental discutia despre Inchizitie, anume:
Care ar trebui sa fie criteriul in baza caruia anumite fapte sunt incriminate de legea penala sau contraventionala ? Ce legatura ar trebui sa existe intre acest criteriu si criteriile de moralitate crestina, virtute si pacat ? |
#203
|
|||
|
|||
![]()
In concluzie, daca Inchizitia folosea metode de investigatie mai putin agresive decat cele laice din timpul ei, cum ar arata astazi Inchizitia? Ce metode ar folosi?
Si a doua intrebare: in contextul in care ordinele Domnului au fost foarte precise si anume scuturarea prafului de pe picioare acolo unde Evanghelia nu este primita si mersul mai departe, ce justificare gasiti pentru existenta unei astfel de institutii? |
#204
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Daca eu sunt crestin devotat nu ma voi razbuna nicidata, nu voi ucide niciodata, ma voi ruga pentru vrasmasi si ii voi ierta. Crestinii devotati pot fi insa si dregatori. Adica sefi de politie sau generali de armata. In momentul in care politistul (crestin) aflat in exercitiul functiunii, vede un descreierat ca impusca la foc automat oamenii intr-o piata el nu se va ruga pentru criminal si nu il va ierta crestineste. In acel moment politistul crestin poarta sabia. El are autoritate de la Dumnezeu sa apere cu sabia cetatenii care i-au fost dati in paza. Dumnezeu a luat din autoritatea lui si a delegat-o dregatorului adica politistului cu pricina. Asa ca politistul crestin va trebui sa fie bun tintas ca sa-l impuste direct in cap pe respectivul criminal in serie. Daca ezita cinci secunde criminalul va mai impusca inca zece oameni. Asta e randuiala lui Dumnezeu pe pamant. Crestin fiind nu te razbuni, iubesti vrasmasii si ii ierti. Dregator crestin fiind, pedepsesti cu sabia (cand e cazul) prin autoritatea pe care Dumnzeu ti-a dat-o pentru timpul cand esti in exercitiul functiunii. Problema apare in doua cazuri: 1. Cand crestinii cred ca Biserica ar trebui sa schingiuiasca pacatosii si sa-i pedepseasca cu moartea. 2. Cand crestinii cred ca statul (dregatorii, politistii, armata) ar trebui sa se roage si sa-i ierte pe criminali. Citat:
Cand apostolul a prezentat o opinie personala a precizat aceasta. Vezi 1 Corinteni 7:25 Supozitia ca apostolul Pavel a scris cartea Romani sub influenta vechilor sale porniri este una falsa si poate duce la deviatii grave. Apostolul a scris Epistola catre Romani sub inspiratia directa si deplina a Sfantului Duh. |
#205
|
|||
|
|||
![]() Citat:
|
#206
|
|||
|
|||
![]()
Rezadiniran,
Sensul ca toate stapanirile sunt de la Dumnezeu este cel pe care l-a dat Domnul cand a fost judecat de Pilat si a fost intrebat daca nu stie ca el, Pilat, avea puterea sa il execute sau sa il elibereze. La care Domnul i-a raspuns ca nu ar fi avut aceasta putere daca nu i-ar fi fost data de la Dumnezeu. Deci faptul de a avea puterea de la Dumnezeu nu implica si faptul ca orice mod de folosire a acelei puteri este dorit de Dumnezeu. Inclusiv nazistii nu ar fi avut nici o putere sa ucida in masa evreii daca Dumnezeu nu le-ar fi dat aceasta putere. Asta nu inseamna ca Dumnezeu a dorit uciderea evreilor. Nici macar pentru evrei Dumnezeu nu ar fi vrut sa le dea rege ci ar fi vrut ca El sa fie singurul lor Rege. Cum insa evreii vroiau si ei rege ca neamurile din jur, Dumnezeu le-a dat Rege cu puterea aferenta unui Rege. Nu inseamna insa ca asta a fost voia Sa. Deci nu confundati una cu alta. Sf. Ap. Pavel era exact un Inchizitor evreu care ii cauta sa ii prinda pe ereticii de crestini si sa-i duca in fata tribunalului religios evreiesc. Si nu ar fi putut face asta daca nu ar fi avut putere de la Dumnezeu. Asta nu inseamna ca Dumnezeu dorea Inchizitia evreiasca ci l-a intrebat de ce Il prigonea... Deci daca cumva Sf. Ap. Pavel ar mai fi fost pro-inchizitie, numai aceste reminiscente pot fi. Insa el s-a cait foarte mult de faptele sale, asa ca eu nu am vazut nicaieri sa fie pro-inchizitie si deci discursul isi pierde din start motivul de a exista. Sf. Ap. Pavel, invatat fiind de Duhul Sfant a zis exact ca si Domnul, in Galateni daca imi amintesc bine, ca toata Legea se afla in porunca de iubire a aproapelui. Deci a intarit ceea ce a zis in alta parte: fara iubire nu suntem nimic. Si este normal din moment ce exista o singura porunca pentru noi: iubirea. Last edited by Adriana3; 06.07.2011 at 20:01:07. |
#207
|
|||
|
|||
![]() Citat:
|
#208
|
|||
|
|||
![]()
Scuze,
Mesajul anterior aparut din greseala de doua ori. Last edited by Adriana3; 06.07.2011 at 19:25:38. |
#209
|
|||
|
|||
![]()
Cu conditia sa o cititi in ansamblul ei. Daca de exemplu cititi ca Saul martiriza crestinii si va apucati apoi sa ii martirizati si dvs. pe considerentul ca scrie in Biblie iar Biblia este infailibila, pai este numai vina dvs. ca nu ati citit pana la capat ca sa vedeti ca de fapt nu-i bine sa faceti asa ci singura porunca pe care o aveti de indeplinit este iubirea. Daca nu ajungeti pana la capat cu cititul ci va opriti pe parcurs, nu-i de vina Biblia pentrul faptul ca dvs. nu ati avut rabdarea sa o cititi pana la capat si ca atare v-ati poticnit pe drum.
Last edited by Adriana3; 06.07.2011 at 20:08:15. |
#210
|
|||
|
|||
![]() Citat:
"vi se pare ca toti ceilalti catolici de pe forum ar avea niste creiere spalate de infailibilul papa?" Nu, nici vorbă! Chiar îi consider pe catolicii de pe forum foarte deschiși și cu o gândire critică. Am crezut doar că, având în confesiunea dvs. această dogmă a infailibilității papale, vă este mai dificil să analizați în mod obiectiv acțiunile papilor din alte epoci istorice, de exemplu deciziile celor care au susținut și promovat existența Inchiziției. Deci, m-am referit la faptul că este logic ca, analizând evenimentele istorice din perspectiva convingerilor noastre, să fim, mai mult sau mai puțin, subiectivi. :) Istoricul Neagu Djuvara scria, în acest sens, în lucrarea sa "Istoria românilor povestită celor tineri", că obiectivitatea științifică poate exista cu adevărat doar în cazul cercetătorilor științelor exacte. În cazul istoriei - știință umanistă - este mult mai dificil ca cercetătorul să-și păstreze obiectivitatea și să nu analizeze evenimentele din punctul său de vedere, din perspectiva propriilor convingeri, a epocii și societății în care trăiește etc. La fel și cu Inchiziția... Nouă, ortodocșilor, care n-am avut o astfel de instituție în istoria Bisericii noastre, ne este mai greu să înțelegem modul în care priviți dvs. rolul acesteia în societate. Bisericile noastre și-au continuat existența, începând din 1054 și chiar înainte de acest an, în contexte istorice diferite, au comunicat mai greu și iată că, din nefericire, repercusiunile se pot observa și astăzi în dificultatea de a empatiza și de a ne înțelege unii pe alții. Cred că acesta este motivul pentru care, cum ați scris în mesaj, s-au format două opinii contradictorii despre istoria Inchiziției, unii dintre creștini (catolicii) tinzând să observe doar realizările pozitive ale acestei instituții, iar ceilalți (ortodocșii) fiind surprinși de anumite aspecte negative ale acesteia. "Este un pic cam mult sa analizezi activitatea de 700 de ani a unei institutii NUMAI prin prisma a 100 ani si analizind numai partea negativa. Este ca si cum noi am analiza viata unui om luind in calcul numai perioada in care el a fost un pacatos." Da, sunt de acord. Intenția mea nu este nicidecum aceea de a critica, în mod pătimaș și fără discernământ, o instituție a cărei istorie îmi este destul de puțin cunoscută și care - în mod clar - a avut și aspecte pozitive, de vreme ce a supraviețuit atât de mult timp (câteva secole). Unica mea intenție, în aceste mesaje, este aceea de a-mi exprima opinia potrivit căreia orice formă de violență practicată în numele credinței creștine (mai ales uciderea) este un grav păcat, o încălcare a poruncii iubirii. "Iubirea nu face rău aproapelui. Iubirea este, deci, împlinirea Legii" - ne învață "Apostolul neamurilor" în epistolele sale. De aceea, am susținut că pedepsele cu moartea aplicate de Inchiziție au constituit crime, fapte neîngăduite de Dumnezeu. Și ca să înlătur orice bănuială că aș combate fără motiv o instituție a B C, îmi voi reformula opinia astfel: mentalitatea răspândită în Evul Mediu, potrivit căreia adversarii credinței creștine ar putea fi pedepsiți fizic, este o concepție incorectă și incompatibilă cu spiritul evanghelic autentic. Deci, crimele realizate în numele lui Hristos (indiferent dacă autorii lor ar fi fost inchizitori, cruciați, domnitori și împărați ortodocși etc.) nu sunt nimic altceva decât acte de fanatism, fără nicio legătură cu dragostea pentru Dumnezeu și pentru semeni. Voi reveni mai târziu, când voi avea mai mult timp la dispoziție, pentru a vă răspunde cu atenție și la restul mesajului. Toate cele bune! Cu respect, Laura Stifter |
![]() |
|
![]() |
||||
Subiect | Subiect început de | Forum | Răspunsuri | Ultimele Postari |
Inchizitia | doctor_faustus | Biserica Romano-Catolica | 34 | 10.07.2017 18:38:55 |
|