![]() |
![]() |
|
|
#1
|
||||
|
||||
![]()
Nu se incalca nicio porunca divina, sa nu exageram :) "Sa nu-ti faci chip cioplit si sa nu ai alt Dumnezeu in afara de Mine") se refera la idolatrie, care era foarte raspandita in perioada Vechiul Testament. Inchinarea la idoli presupune venerarea unor obiecte sau fapturi imaginare, carora le atribui o autoritate egala sau mai mare decat a lui Dumnezeu. In vremea lui Moise chipul cioplit (idolul) inlocuia pe Dumnezeu, pe cand icoana sau fresca ne aminteste si ne apropie de El. Icoanele si frescele decorative erau cel mai bun mijloc de educare religioasa pentru poporul analfabet majoritar din acele timpuri, stimuland memoria vizuala. Inainte de a ajunge prin carte, prin cuvintele Bibliei, credința a ajuns la omul de rand prin fresce si icoana, adica o imagine care face ca cele nevazute se fac vazute, prin icoane cuvantul lui Dumnezeu s-a intrupat in imagine pastrandu-si sensul si semnificatia neschimbata. In Vechiul Testament reprezentarile lui Dumnezeu erau interzise, pentru ca El s-a aratat doar prin cuvant, insa prin Iisus, ni s-a aratat trupeste. Cand priveau frescele sau icoanele oamenii parca simteau iubirea, milostivirea si sprijinul celor reprezentati, deci cele neapropiate le pareau apropiate. Pana si Moise, care tinea in mana Tablele Legii cu cele zece porunci, cand a facut Cortul Marturiei a pus de s-au cusut ingeri inaintea carora se tamaia, insa asta nu inseamna ca a incalcat porunca lui Dumnezeu.
I'm out! O zi placuta! Citat:
Last edited by ioanna; 17.08.2011 at 10:59:32. |
#2
|
||||||
|
||||||
![]() Citat:
Citat:
Citat:
Citat:
Citat:
Citat:
Acei îngeri nu erau facuti cu scop de închinare si pupare, plus ca poporul nu avea acces la ei. |
#3
|
||||
|
||||
![]()
Daca asta ati inteles dumneavoastra din cultul icoanelor e grav si nu mai am nimic de comentat. (faceti niste confuzii intre a te inchina, a cinsti, a venera)
|
#4
|
|||
|
|||
![]()
Că fac eu acele confuzii nu e nicio problemă, eu oricum nu mă închin nici la icoane, nici înaintea lor, nici pe după ele... mă închin doar lui Dumnezeu, Cel căruia I se cuvine toată închinarea. Problema cea mare constă în grava confuzie cu privire la actul închinării din partea celor ce nu pot da explicații atât de competente ca dumneavoastră. Dumnezeu să-i ierte!
|
#5
|
||||
|
||||
![]()
Poate ca unii privesc Sfintii cu o anumita fascinatie ce o poti interpreta drept idolatrie, insa privindu-i cu ratiune spirituala poti sa-ti constientizezi stadiul in care tu te afli. Pe de alta parte eu consider ca orice ajuta la vindecarea sufleteasca a omului incercat de suferinte grele, fie boala, fie pierderea cuiva drag, e binevenit. Intr-o viata macinata de probleme, singura constanta ramane Dumnezeu. Unii se simt mai bine dupa ce ating sau pupa moastele, gasesc siguranta, liniste si mangaiere. Prin faptul ca au atins pe unul dintre Sfintii Lui Dumnezeu, castiga incredere in ei insisi, simt ca Domnul le da taria de a infrunta problemele cu care se confrunta. Unii aprind o lumanare sau tamaie, pentru a intra in starea de rugaciune, deci lumanarea ii ajuta sa se focalizeze, sa ignore zumzetul din jur din biserica, sa se interiorizeze, sa aiba constiinta prezentei lui Dumnezeu in ei. Daca nu ai aceasta stare, rugaciunea devine un act pur formal.
Last edited by ioanna; 17.08.2011 at 14:50:23. |
#6
|
|||
|
|||
![]() Citat:
|
#7
|
||||
|
||||
![]()
Iisus a fost budist? si el se retragea in locuri izolate si medita. La fel si omul, incearca sa intre in comuniune cu Dumnezeu, prin meditatie si rugaciune, nu repeta papagaliceste niste cuvinte, ci le traieste. Daca acest ritual il ajuta, care-i problema? doar nu se roaga altcuiva. Relatia cu Dumnezeu e intima si personala, nu puteti veni dmv. sa impuneti o reteta, caci poate la alt om nu prinde. Fondul e acelasi, pacat ca va lasati orbit de forme.
Last edited by ioanna; 17.08.2011 at 15:00:00. |
#8
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Probabil este foarte greu ca cineva - cuvintele cuiva - sa va zdruncine convingerile, probabil de-o viata, dar cugetati va rog la cuvintele Pr. Staniloae, precum si la intrebarea: "Daca Biserica Primara - atat de veche - din vremurile Sfintilor Parinti cinstea icoanele, oare nu este ceva adevar in aceasta?" |
#9
|
|||
|
|||
![]() Citat:
![]() Citat:
Mă văd nevoit să corectez de fiecare dată: aceea nu mai era Biserica Primară. Biserica Primară e cea din vremea sfinților apostoli. Ori ei se știe, nu aveau icoane. Punct. |
#10
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Tricessimus, daca nu s-ar fi discutat pana acum in enshpe mii de postari ce inteleg ortodocsii prin icoane, daca n-ai fi fost si tu la discutii, ai fi avut acum circumstante atenuante sa ridici spranceana a mirare si sa arborezi mina asta de parca acum ai aterizat de pe alta planeta cu ultimele stiri. Pastreaza-le te rugam pt. tine. Noi cercetam ce au zis sfintii cand interpretam Scriptura, ca ei au fost mai aproape de Hristos decat noi iar ei au zis altceva decat zici tu. Nu iti cere nimeni sa impartasesti opinia ortodoxa impotriva vointei tale, DAR tine de un anumit simt sa admiti macar ca poate e ceva ce tie iti scapa, ca poate “sinapsele duhovnicesti” ale ortodocsilor conexeaza altfel, ca poate inainte de a intelege erminia reprezentarii Sf. Treimi dupa modelul Mamvri, ai de admis ca non-reprezentarea lui Dumnezeu din VT e in antinomie cu dogma Intruparii din NT. Ti s-a mai zis in multe feluri (cel putin eu) si ironic si cat se poate de profund, ca nu ne putem permite sa interpretam Scriptura cu rafinament exegetic de macaragiu, ca sensurile profunde nu ni se dezvaluie decat in genunchi, cu capul plecat, dupa ce ne vom fi auto-detronat de pe piedestalul de aburi al suficientei de sine si doar dupa ce nu vom fi ignorat ce a mai zis Duhul Sfant prin sfintii Lui. Ti s-a tot spus – pune mana si citeste daca vrei sa intelegi de ce in ortodoxie e asa si nu ca la voi, in loc sa lipesti din start si definitiv eticheta “ortodoxia=buna pt. garbage bin”. Auditur et altera pars si lasa, ca are cine sa puna stampila definitiva. Vei intelege chestiunea icoanelor doar dupa ce intelegi pe dinlauntru Dogma Intruparii, dogma prin care Imaterialul s-a lasat cuprins in material , dogma prin care Nevazutul se face vazut, dogma prin care transcendentul se face palpabil, vizibil, sesizabil. Vei intelege chestiunea icoanelor doar dupa ce vei admite ca Dumnezeul cel Necuprins s-a folosit de materie si S-a lasat cuprins in materie . Doar atunci vei intelege ca harul Lui transcende si strabate lemnul icoanei si trece asupra privitorului evlavios. |
![]() |
|
![]() |
||||
Subiect | Subiect început de | Forum | Răspunsuri | Ultimele Postari |
Nervul laringial si viclenia lui Richard Dawkins | flying | Teologie si Stiinta | 88 | 23.09.2011 18:24:40 |
Minciuna si viclenia | maria40 | Generalitati | 68 | 22.06.2011 22:13:56 |
Nu mai raspunde-ti sectantilor | ionut stefan | Secte si culte | 146 | 15.03.2011 09:23:38 |
|