Forum Crestin Ortodox Crestin Ortodox
 
 


Du-te înapoi   Forum Crestin Ortodox > Biserica Ortodoxa si alte religii > Secte si culte
Subiect închis
 
Thread Tools Moduri de afișare
  #1  
Vechi 17.08.2011, 10:45:33
ioanna's Avatar
ioanna ioanna is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 20.07.2011
Locație: Cluj-Napoca
Religia: Ortodox
Mesaje: 3.494
Implicit

Nu se incalca nicio porunca divina, sa nu exageram :) "Sa nu-ti faci chip cioplit si sa nu ai alt Dumnezeu in afara de Mine") se refera la idolatrie, care era foarte raspandita in perioada Vechiul Testament. Inchinarea la idoli presupune venerarea unor obiecte sau fapturi imaginare, carora le atribui o autoritate egala sau mai mare decat a lui Dumnezeu. In vremea lui Moise chipul cioplit (idolul) inlocuia pe Dumnezeu, pe cand icoana sau fresca ne aminteste si ne apropie de El. Icoanele si frescele decorative erau cel mai bun mijloc de educare religioasa pentru poporul analfabet majoritar din acele timpuri, stimuland memoria vizuala. Inainte de a ajunge prin carte, prin cuvintele Bibliei, credința a ajuns la omul de rand prin fresce si icoana, adica o imagine care face ca cele nevazute se fac vazute, prin icoane cuvantul lui Dumnezeu s-a intrupat in imagine pastrandu-si sensul si semnificatia neschimbata. In Vechiul Testament reprezentarile lui Dumnezeu erau interzise, pentru ca El s-a aratat doar prin cuvant, insa prin Iisus, ni s-a aratat trupeste. Cand priveau frescele sau icoanele oamenii parca simteau iubirea, milostivirea si sprijinul celor reprezentati, deci cele neapropiate le pareau apropiate. Pana si Moise, care tinea in mana Tablele Legii cu cele zece porunci, cand a facut Cortul Marturiei a pus de s-au cusut ingeri inaintea carora se tamaia, insa asta nu inseamna ca a incalcat porunca lui Dumnezeu.

I'm out! O zi placuta!

Citat:
Asta apropos de impresia unor useri că acest forum e o biserică și n-ai dreptul să pui orice întrebare...
puteti pune intrebari,.... insa daca unii spun ortodocsii sunt idolatrii e o jignire, iar unii s-ar putea sa nu tolereze aceste cuvinte ofensatoare spuse pe acest forum, ce intr-adevar ar trebui sa fie ca o Biserica. Dupa mine, acei oameni care fac aceasta afirmatie ortodox=idolatru nu cunosc semnificatia cultului icoanelor la ortodocsi.

Last edited by ioanna; 17.08.2011 at 10:59:32.
  #2  
Vechi 17.08.2011, 13:43:24
osutafaraunu osutafaraunu is offline
Banned
 
Data înregistrării: 13.07.2011
Religia: Alta confesiune
Mesaje: 3.764
Implicit

Citat:
În prealabil postat de ioanna Vezi mesajul
Nu se incalca nicio porunca divina, sa nu exageram :) "Sa nu-ti faci chip cioplit si sa nu ai alt Dumnezeu in afara de Mine") se refera la idolatrie
Ce ați scris dumneavoastră se referă într-adevăr la idolatrie. Însă ce spune întreaga poruncă a II-a, se referă exact la interdicția reprezentării cu scop de închinare. Că sunt corpuri cerești, animale, îngeri, demoni, ori Persoane ale Dumnezeirii, interdicția e aceeași: "să nu faci"... și "să nu te închini înaintea lor!"

Citat:
În prealabil postat de ioanna Vezi mesajul
Icoanele si frescele decorative erau cel mai bun mijloc de educare religioasa pentru poporul analfabet majoritar din acele timpuri, stimuland memoria vizuala.
Așa o fi fost... până au început a le face temenele a le aprinde candele, tămâie și a le pupa.

Citat:
În prealabil postat de ioanna Vezi mesajul
Inainte de a ajunge prin carte, prin cuvintele Bibliei, credința a ajuns la omul de rand prin fresce si icoana
Astăzi când există milioane de exemplare ale Scripturii și tot omul știe a citi, se mai justifică acele icoane, dar mai ales se mai justifică actele mistice săvârșite înaintea lor (uite că n-am folosit termenul "idolatru")?

Citat:
În prealabil postat de ioanna Vezi mesajul
adica o imagine care face ca cele nevazute se fac vazute, prin icoane
Tocmai asta era problema de fond la fresca Sfintei Treimi de la Cozia (și din alte părți căci nu e unica reprezentare), că nu poți face o reprezentare a Dumnezeului Nevăzut (Col.1,15) și mai ales nu ai voie să faci!

Citat:
În prealabil postat de ioanna Vezi mesajul
cuvantul lui Dumnezeu s-a intrupat in imagine pastrandu-si sensul si semnificatia neschimbata.
Cuvântul lui Dumnezeu S-a întrupat prin/în Iisus Hristos nu într-o pictură. Asta citim în textul de mai sus.

Citat:
În prealabil postat de ioanna Vezi mesajul
In Vechiul Testament reprezentarile lui Dumnezeu erau interzise
Sunt la fel de interzise și în NT precum interzis este să ucizi, să furi, să comiți adulter, etc. Legea lui Dumnezeu nu se schimbă după împrejurări, epocă ori cultură.

Citat:
În prealabil postat de ioanna Vezi mesajul
Pana si Moise, care tinea in mana Tablele Legii cu cele zece porunci, cand a facut Cortul Marturiei a pus de s-au cusut ingeri inaintea carora se tamaia, insa asta nu inseamna ca a incalcat porunca lui Dumnezeu.
Acei îngeri nu erau facuti cu scop de închinare si pupare, plus ca poporul nu avea acces la ei.
  #3  
Vechi 17.08.2011, 13:47:24
ioanna's Avatar
ioanna ioanna is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 20.07.2011
Locație: Cluj-Napoca
Religia: Ortodox
Mesaje: 3.494
Implicit

Daca asta ati inteles dumneavoastra din cultul icoanelor e grav si nu mai am nimic de comentat. (faceti niste confuzii intre a te inchina, a cinsti, a venera)
  #4  
Vechi 17.08.2011, 14:13:20
osutafaraunu osutafaraunu is offline
Banned
 
Data înregistrării: 13.07.2011
Religia: Alta confesiune
Mesaje: 3.764
Implicit

Citat:
În prealabil postat de ioanna Vezi mesajul
Daca asta ati inteles dumneavoastra din cultul icoanelor e grav si nu mai am nimic de comentat. (faceti niste confuzii intre a te inchina, a cinsti, a venera)
Că fac eu acele confuzii nu e nicio problemă, eu oricum nu mă închin nici la icoane, nici înaintea lor, nici pe după ele... mă închin doar lui Dumnezeu, Cel căruia I se cuvine toată închinarea. Problema cea mare constă în grava confuzie cu privire la actul închinării din partea celor ce nu pot da explicații atât de competente ca dumneavoastră. Dumnezeu să-i ierte!
  #5  
Vechi 17.08.2011, 14:43:45
ioanna's Avatar
ioanna ioanna is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 20.07.2011
Locație: Cluj-Napoca
Religia: Ortodox
Mesaje: 3.494
Implicit

Citat:
În prealabil postat de osutafaraunu Vezi mesajul
Problema cea mare constă în grava confuzie cu privire la actul închinării din partea celor ce nu pot da explicații atât de competente ca dumneavoastră. Dumnezeu să-i ierte!
Poate ca unii privesc Sfintii cu o anumita fascinatie ce o poti interpreta drept idolatrie, insa privindu-i cu ratiune spirituala poti sa-ti constientizezi stadiul in care tu te afli. Pe de alta parte eu consider ca orice ajuta la vindecarea sufleteasca a omului incercat de suferinte grele, fie boala, fie pierderea cuiva drag, e binevenit. Intr-o viata macinata de probleme, singura constanta ramane Dumnezeu. Unii se simt mai bine dupa ce ating sau pupa moastele, gasesc siguranta, liniste si mangaiere. Prin faptul ca au atins pe unul dintre Sfintii Lui Dumnezeu, castiga incredere in ei insisi, simt ca Domnul le da taria de a infrunta problemele cu care se confrunta. Unii aprind o lumanare sau tamaie, pentru a intra in starea de rugaciune, deci lumanarea ii ajuta sa se focalizeze, sa ignore zumzetul din jur din biserica, sa se interiorizeze, sa aiba constiinta prezentei lui Dum­nezeu in ei. Daca nu ai aceasta stare, rugaciunea devine un act pur formal.

Last edited by ioanna; 17.08.2011 at 14:50:23.
  #6  
Vechi 17.08.2011, 14:48:59
osutafaraunu osutafaraunu is offline
Banned
 
Data înregistrării: 13.07.2011
Religia: Alta confesiune
Mesaje: 3.764
Implicit

Citat:
În prealabil postat de ioanna Vezi mesajul
Poate ca unii privesc Sfintii cu o anumita fascinatie pe care unii o interpreteaza drept idolatrie, insa privindu-i cu ratiune spirituala poti sa-ti constientizezi stadiul in care tu te afli. Pe de alta parte eu consider ca orice ajuta la vindecarea sufleteasca a omului incercat de suferinte grele, fie boala, fie pierderea cuiva drag, e binevenit. Intr-o viata macinata de probleme, singura constanta ramane Dumnezeu. Unii se simt mai bine dupa ce ating sau pupa moastele, gasesc siguranta, liniste si mangaiere. Prin faptul ca au atins pe unul dintre Sfintii Lui Dumnezeu, castiga incredere in ei insisi, Domnul dandu-le taria de a infrunta problemele cu care se confrunta. Unii aprind o lumanare sau tamaie, intrand astfel intr-o starea contemplativa de rugaciune, deci lumanarea ii ajuta sa se focalizeze, sa ignore zumzetul din jur din biserica, sa se interiorizeze, sa aiba constiinta prezentei lui Dum­nezeu in ei. Daca nu ai aceasta stare, rugaciunea devine un act pur formal.
Exact aceeași stare și aceleași sentimente le experimentează budiștii, hindușii, etc. Trebuie neapărat să facem și noi creștinii la fel? Noi care avem un Dumnezeu Adevărat și o închinare "în duh și adevăr" așa cum ne-a spus Hristos? Îmi pare rău...
  #7  
Vechi 17.08.2011, 14:54:48
ioanna's Avatar
ioanna ioanna is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 20.07.2011
Locație: Cluj-Napoca
Religia: Ortodox
Mesaje: 3.494
Implicit

Citat:
În prealabil postat de osutafaraunu Vezi mesajul
Exact aceeași stare și aceleași sentimente le experimentează budiștii, hindușii, etc. Trebuie neapărat să facem și noi creștinii la fel? Noi care avem un Dumnezeu Adevărat și o închinare "în duh și adevăr" așa cum ne-a spus Hristos? Îmi pare rău...
Iisus a fost budist? si el se retragea in locuri izolate si medita. La fel si omul, incearca sa intre in comuniune cu Dumnezeu, prin meditatie si rugaciune, nu repeta papagaliceste niste cuvinte, ci le traieste. Daca acest ritual il ajuta, care-i problema? doar nu se roaga altcuiva. Relatia cu Dumnezeu e intima si personala, nu puteti veni dmv. sa impuneti o reteta, caci poate la alt om nu prinde. Fondul e acelasi, pacat ca va lasati orbit de forme.

Last edited by ioanna; 17.08.2011 at 15:00:00.
  #8  
Vechi 17.08.2011, 15:05:12
Lavrentiu's Avatar
Lavrentiu Lavrentiu is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 16.09.2005
Locație: Bucuresti
Religia: Ortodox
Mesaje: 790
Implicit

Citat:
În prealabil postat de osutafaraunu Vezi mesajul
Că fac eu acele confuzii nu e nicio problemă, eu oricum nu mă închin nici la icoane, nici înaintea lor, nici pe după ele... mă închin doar lui Dumnezeu, Cel căruia I se cuvine toată închinarea. Problema cea mare constă în grava confuzie cu privire la actul închinării din partea celor ce nu pot da explicații atât de competente ca dumneavoastră. Dumnezeu să-i ierte!
In legatura cu inchinarea la icoane, v-as sfatui sa cititi din Sfantul Ioan Damaschin, care explica lamurit motivele rationale pentru care in Biserica cea Una exista cultul icoanelor. Puteti citi si aici o scurta rezumare: http://www.crestinortodox.ro/sarbato...ane-69559.html, iar aici puteti gasi inclusiv un text foarte bun din cuvintele Parintelui Staniloae, pe acelasi subiect: http://patermihail.wordpress.com/201...tru-staniloae/

Probabil este foarte greu ca cineva - cuvintele cuiva - sa va zdruncine convingerile, probabil de-o viata, dar cugetati va rog la cuvintele Pr. Staniloae, precum si la intrebarea: "Daca Biserica Primara - atat de veche - din vremurile Sfintilor Parinti cinstea icoanele, oare nu este ceva adevar in aceasta?"
  #9  
Vechi 17.08.2011, 20:00:17
osutafaraunu osutafaraunu is offline
Banned
 
Data înregistrării: 13.07.2011
Religia: Alta confesiune
Mesaje: 3.764
Implicit

Citat:
În prealabil postat de Lavrentiu Vezi mesajul
In legatura cu inchinarea la icoane, v-as sfatui sa cititi din Sfantul Ioan Damaschin, care explica lamurit motivele rationale pentru care in Biserica cea Una exista cultul icoanelor. Puteti citi si aici o scurta rezumare: http://www.crestinortodox.ro/sarbato...ane-69559.html, iar aici puteti gasi inclusiv un text foarte bun din cuvintele Parintelui Staniloae, pe acelasi subiect: http://patermihail.wordpress.com/201...tru-staniloae/
Vă mulțumesc, dar... știți... noi suntem cu Sola Scriptura , și acolo unde Scriptura tace (mă refer desigur la probleme legate de închinare, chestiuni definitorii pentru un creștin) nu considerăm corect să căutăm în alte surse. În chestiuni de amănunt, da, putem consulta și Sfânta Tradiție -nicio problemă- dar când e vorba de "respirația sufletului" adică de rugăciune și închinare în general nu-L vom întreba mai bine pe Dumnezeu?

Citat:
În prealabil postat de Lavrentiu Vezi mesajul
Probabil este foarte greu ca cineva - cuvintele cuiva - sa va zdruncine convingerile, probabil de-o viata
Nu uitați totuși că eu am fost ortodox... Dacă omenește vorbind e imposibil să-ți schimbi convingerile (Ier. 13,23), Dumnezeu poate opera schimbări radicale în viața ta. Slavă Lui!

Citat:
În prealabil postat de Lavrentiu Vezi mesajul
dar cugetati va rog la cuvintele Pr. Staniloae, precum si la intrebarea: "Daca Biserica Primara - atat de veche - din vremurile Sfintilor Parinti cinstea icoanele, oare nu este ceva adevar in aceasta?"
Mă văd nevoit să corectez de fiecare dată: aceea nu mai era Biserica Primară. Biserica Primară e cea din vremea sfinților apostoli. Ori ei se știe, nu aveau icoane. Punct.
  #10  
Vechi 17.08.2011, 20:55:26
delia31's Avatar
delia31 delia31 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 17.01.2010
Religia: Ortodox
Mesaje: 1.742
Implicit

Citat:
În prealabil postat de osutafaraunu Vezi mesajul
Ce ați scris dumneavoastră se referă într-adevăr la idolatrie. Însă ce spune întreaga poruncă a II-a, se referă exact la interdicția reprezentării cu scop de închinare. Că sunt corpuri cerești, animale, îngeri, demoni, ori Persoane ale Dumnezeirii, interdicția e aceeași: "să nu faci"... și "să nu te închini înaintea lor!"

Așa o fi fost... până au început a le face temenele a le aprinde candele, tămâie și a le pupa.

Astăzi când există milioane de exemplare ale Scripturii și tot omul știe a citi, se mai justifică acele icoane, dar mai ales se mai justifică actele mistice săvârșite înaintea lor (uite că n-am folosit termenul "idolatru")?

Tocmai asta era problema de fond la fresca Sfintei Treimi de la Cozia (și din alte părți căci nu e unica reprezentare), că nu poți face o reprezentare a Dumnezeului Nevăzut (Col.1,15) și mai ales nu ai voie să faci!

Cuvântul lui Dumnezeu S-a întrupat prin/în Iisus Hristos nu într-o pictură. Asta citim în textul de mai sus.

Sunt la fel de interzise și în NT precum interzis este să ucizi, să furi, să comiți adulter, etc. Legea lui Dumnezeu nu se schimbă după împrejurări, epocă ori cultură.


Acei îngeri nu erau facuti cu scop de închinare si pupare, plus ca poporul nu avea acces la ei.



Tricessimus, daca nu s-ar fi discutat pana acum in enshpe mii de postari ce inteleg ortodocsii prin icoane, daca n-ai fi fost si tu la discutii, ai fi avut acum circumstante atenuante sa ridici spranceana a mirare si sa arborezi mina asta de parca acum ai aterizat de pe alta planeta cu ultimele stiri.
Pastreaza-le te rugam pt. tine. Noi cercetam ce au zis sfintii cand interpretam Scriptura, ca ei au fost mai aproape de Hristos decat noi iar ei au zis altceva decat zici tu.

Nu iti cere nimeni sa impartasesti opinia ortodoxa impotriva vointei tale, DAR tine de un anumit simt sa admiti macar ca poate e ceva ce tie iti scapa, ca poate “sinapsele duhovnicesti” ale ortodocsilor conexeaza altfel, ca poate inainte de a intelege erminia reprezentarii Sf. Treimi dupa modelul Mamvri, ai de admis ca non-reprezentarea lui Dumnezeu din VT e in antinomie cu dogma Intruparii din NT.

Ti s-a mai zis in multe feluri (cel putin eu) si ironic si cat se poate de profund, ca nu ne putem permite sa interpretam Scriptura cu rafinament exegetic de macaragiu, ca sensurile profunde nu ni se dezvaluie decat in genunchi, cu capul plecat, dupa ce ne vom fi auto-detronat de pe piedestalul de aburi al suficientei de sine si doar dupa ce nu vom fi ignorat ce a mai zis Duhul Sfant prin sfintii Lui.

Ti s-a tot spus – pune mana si citeste daca vrei sa intelegi de ce in ortodoxie e asa si nu ca la voi, in loc sa lipesti din start si definitiv eticheta “ortodoxia=buna pt. garbage bin”. Auditur et altera pars si lasa, ca are cine sa puna stampila definitiva.

Vei intelege chestiunea icoanelor doar dupa ce intelegi pe dinlauntru Dogma Intruparii, dogma prin care Imaterialul s-a lasat cuprins in material , dogma prin care Nevazutul se face vazut, dogma prin care transcendentul se face palpabil, vizibil, sesizabil.
Vei intelege chestiunea icoanelor doar dupa ce vei admite ca Dumnezeul cel Necuprins s-a folosit de materie si S-a lasat cuprins in materie .
Doar atunci vei intelege ca harul Lui transcende si strabate lemnul icoanei si trece asupra privitorului evlavios.
Subiect închis



Subiecte asemănătoare
Subiect Subiect început de Forum Răspunsuri Ultimele Postari
Nervul laringial si viclenia lui Richard Dawkins flying Teologie si Stiinta 88 23.09.2011 18:24:40
Minciuna si viclenia maria40 Generalitati 68 22.06.2011 22:13:56
Nu mai raspunde-ti sectantilor ionut stefan Secte si culte 146 15.03.2011 09:23:38