![]() |
![]() |
|
|
|
|
|
#1
|
|||
|
|||
|
Citat:
In trecut oamenii erau mai curati, de aceea se impartaseau des. Cand se spovedeau isi spuneau pacatele in public. In zilele nostre multi credinciosi nici nu stiu ce sunt pacate de moarte, pacate usoare, ba chiar unii sustin ca nu au niciun pacat. Pentru multi pacatele sunt cand cineva omoara (dar nu cand e avort), probabil si cand fura de la cineva (ca daca fura fara sa il vada nu e chiar un pacat). Majoritatea tinerilor traiesc in necuratie pana la casatorie, cum ar putea sa ii impartaseasca fara spovedanie inainte. Mai e un aspect azi, preotii nu ii ma cunosc indeaproape pe cei ce vin sa se impartaseasca, daca vin credinciosi pe care nu-i cunoste si nu-i spovedeste se bazeaza pe cuvantul lor ca nu au facut pacate? Sa spunem ca ar putea fi o scuza la cei ce le este duhovnic si ii cunoaste bine, dar daca un preot impartaseste pe oricine vine la impartasit chiar si fara sa ii cunoasca eu cred ca este grav. Din fericire nu am intalnit preoti care sa impartaseasca fara sa spovedeasca, chiar si daca acela crede ca e sfant. In schimb am citi ca in unele parohii din tari neortodoxe se mai practica nu numai asta, dar si sa se impartaseasca neortodocsi (asta inainte de cazul IPS. Corneanu). |
|
#2
|
||||
|
||||
|
Citat:
Nu ai citit tot eseul. Chiar înainte de fragmentul citat, protosinghelul ne arată că nu trebuie să ne spovedim de fiecare dată înainte de împărtășanie, ci doar în cazurile cînd se comit anumite păcate. Există referiri la Sfinții care au lăsat scris în Sfîna Tradiție acest lucru prea puțin cunoscut astăzi. Redau partea dinaintea citatului pe care l-am postat mai sus, care este aproape tot capitolul VI: După părerea celor mai mulți teologi, astăzi în Biserica noastră, mai ales printre monahi, se confundă Taina Spovedaniei, la care se dă dezlegarea preotului‑duhovnic, cu ceea ce numește tradiția monastică „descoperirea gândurilor și faptelor părintelui duhovnicesc – ava”. Tradiția identifică acest avă cu „nașul” luat la călugărie, care, cel puțin în trecut (mai ales în epoca Patericului), nici măcar nu era hirotonit, ci era un simplu monah (în cazul maicilor – o monahie), desigur îmbunătățit duhovnicește și care, uneori, avea și unele harisme. Cel care făcea o mărturisire în fața unui asemenea avă nu venea pentru a primi iertarea păcatelor, ci pentru a cere sfaturi în legătură cu gândurile și patimile care îl asaltau. Acest „al doilea fel de spovedanie” este recomandat în special monahilor și trebuie făcut zilnic sau cel puțin săptămânal, având un efect strict terapeutic și pedagogic. Iertarea păcatelor pe care toți o caută nu se datorează în acest caz unei dezlegări harice, ci rugăciunii părintelui (pentru fiu) și rugăciunilor sale personale, căci acesta și este rolul rugăciunii și al „pravilei”. Dacă am spune că iertarea păcatelor se dă numai prin Taina Spovedaniei, atunci rugăciunile zilnice, în care înșiruim tot felul de păcate făcute peste ziși pentru care cerem iertare, reiese că nu au nici un rost?! Consider acest mod de a privi lucrurile ca fiind greșit și străin de optimismul și realismul ortodox. Nu se poate ca Dumnezeu să treacă cu vederea pocăința noastră făcută în afara Tainei Pocăinței (ca rit liturgic), căci în felul acesta nu se justifică acest strigăt neîncetat al Bisericii și al fiecărui om în parte: „Doamne miluiește.” Tradiția Bisericii arată că și acest fel de pocăință este perfect valabil pentru a ne împărtăși, fără a exclude Sfânta Taină a Spovedaniei, mai ales pentru cazurile grave. Unii exegeți spun chiar că „cercetarea de sine” pe care o cere Sfântul Pavel înainte de Împărtășanie (I Corinteni 11, 28) s‑ar referi la efortul duhovnicesc de a‑ți vedea păcatele și de a cere iertare pentru ele, dar nu la mărturisirea ca Taină sacramentală, care în Sfânta Scriptură este numită chiar „mărturisire” și nu „cercetare” sau altfel (Fapte 19:18 și Iacov 5:16). Nu dorim să diminuăm în nici un fel Taina Spovedaniei instituită de Însuși Mântuitorul Hristos (Ioan 20:22‑23), dar cert este că în trecut Spovedania nu era cerută înainte de fiecare împărtășire, ci numai în cazul unor păcate grave, numite „de moarte (duhovnicească – n.n.)” și care erau considerate de Sfinții Părinți ca fiind despărțitoare de Biserică. Pentru aceste păcate se dădea obligatoriu un „canon”/epitimie, după îndeplinirea căruia penitentul era primit să asculte Sfânta Liturghie până la capăt și, desigur, să se împărtășească.Pentru a fi mai convingător, voi aduce următoarele argumente:
__________________
Să nu abați inima mea spre cuvinte de vicleșug, ca să-mi dezvinovățesc păcatele mele; Psalmul 140, 4 Ascultați Noul Testament ortodox online. |
|
#3
|
||||
|
||||
|
1. Practic, niciodată preoții, oricărei perioade istorice ar fi aparținut ei, nu ar fi putut să spovedească toată comunitatea care, așa cum se știe, se împărtășea la fiecare Liturghie. Gândiți‑vă cum ar fi putut un preot să spovedească un sat întreg, cât de mic ar fi, zilnic sau chiar și o dată pe săptămână.
2. Într‑o rugăciune de la Spovedanie (a III‑a), preotul se roagă ca Hristos „să‑l împace și să‑l unească (pe cel venit la mărturisire) cu Sfânta Sa Biserică”; iar rupți de Biserică sunt considerați doar cei ce au făcut păcate de moarte, păcate strigătoare la cer și păcate împotriva Duhului Sfânt. Deosebirea între cei cu păcate mici și cei cu păcate mari o face și Sfântul Ioan Evanghelistul în I‑a sa Epistolă (cap. 5:16‑17) și deci are suport biblic. 3. Toate Canoanele date de Sfinții Părinți referitor la cantitatea și calitatea actului de penitență (epitimia) se referă doar la păcate mari. Nu există, de exemplu, vreun canon care să prevadă epitimie pentru somnul peste măsură și nici pentru mândrie, care este cea mai mare patimă. Și mai interesant e că în lista de păcate de care‑l poate întreba duhovnicul pe penitent (din Molitfelnic) lipsesc o mulțime de „păcate ușoare” – lucru care arată că păcatele mici nu s‑au spus vreodată la Spovedanie, căci ele țin de un război ascetic personal, pentru care credinciosul primea doar sfaturi de la preot sau de la un creștin mai îmbunătățit, monah de regulă. Astăzi ce se întâmplă? Noi spovedim aceste păcate (mai mici), preotul duhovnic nu dă și nici nu are vreun temei pentru a da canon pentru aceste păcate; apoi nici noi nu facem nimic pentru a ni se ierta, întrucât credem (cum de fapt este și normal) în dezlegarea dată la Spovedanie, și reiese că degeaba mai cerem iertare în fiecare dimineață și seară pentru păcatul mândriei, căci până la urmă, tot printr‑un „act formal”, s‑a dat iertarea. L‑am numit act formal întrucât, în cazul acestor păcate, nu se dă altceva afară de dezlegare și deci penitentul nu este angajat în nici un fel.
__________________
Să nu abați inima mea spre cuvinte de vicleșug, ca să-mi dezvinovățesc păcatele mele; Psalmul 140, 4 Ascultați Noul Testament ortodox online. |
|
#4
|
||||
|
||||
|
4. Neobligativitatea Spovedaniei înainte de fiecare împărtășire s‑a menținut și astăzi în cazul clericilor. Deși Sfântul Ioan Gură de Aur spune că preoții au nevoie de aceeași pregătire pentru împărtășire ca și mirenii, căci în această privință nu este nici o deosebire între ei, preoții în zilele noastre se spovedesc foarte rar (mai ales cei de mir). Cu toate acestea, fără „a se uita în oglindă”, pretind de la mireni să se spovedească înainte de fiecare împărtășire. Deși mulți preoți recunosc că sunt unii mireni care duc o viață mai sfântă decât ei, aceștia nu se rușinează să impună spovedania acelora, chiar dacă sfințiile lor se spovedesc o singură dată pe an, dar se împărtășesc cel puțin o dată pe săptămână. Nici nu știu de unde se inventează asemenea „reguli” și „canoane” – și ce este mai grav – cu standard dublu.
Se plângea cineva că odată s‑a spovedit într‑o vineri și s‑a împărtășit duminica; nu a fost nici o problemă. Peste o săptămână iar s‑a spovedit vineri, sâmbătă s‑a împărtășit și a vrut să se împărtășească și duminică. Pe lângă faptul că preotul a încercat să îl amâne (fără să existe vreun motiv canonic plauzibil), în cele din urmă i‑a spus persoanei respective că trebuie să se mai spovedească o dată, că „așa‑i regula”. Vai, ce hulă! Săracul preot nu știe că Sfintele Taine care i le‑a dat tot el în ziua aceea i s‑au dat tocmai „spre iertarea păcatelor”. Pentru sfinția sa, ca cineva să se împărtășească cu vrednicie, trebuie să se mai spovedească o dată; altfel s‑ar înțelege că este fără vrednicie. Nu știm însă de ce, pentru sfinția sa, există o „altăregulă”! „Toți trebuie să ne spovedim, spune Sfântul Simeon al Thesalonicului, și mireni, și călugări, și preoți, și arhierei…” atunci când simțim că ne apasă păcate grele.Nu se precizează însă nici un termen sau perioadă care să arate cât de des trebuie să se facă aceasta. Cert este însă că, dacă cineva se spovedește o dată pe săptămână și vrea să se împărtășească în fiecare zi, nu greșește cu nimic și nici nu încalcă vreo rânduială a Sfinților Părinți. Preoții care nu sunt de acord cu aceasta ar trebui să facă mai întâi ei astfel!
__________________
Să nu abați inima mea spre cuvinte de vicleșug, ca să-mi dezvinovățesc păcatele mele; Psalmul 140, 4 Ascultați Noul Testament ortodox online. |
|
#5
|
|||
|
|||
|
Unde pot gasi un calugar vazator cu duhul care sa-mi spuna mai multe?
|
|
#6
|
|||
|
|||
|
Citat:
Sau crezi ca-si fac reclama prin ziare ca mama Omida si adevaratele ei fiice? Oamenii acestia, nici unul din ei nu ar spune despre sine asa ceva.. sub nici o forma nu ar fi de acord sa li se faca o asemenea prezentare. Daca tot esti in Bucuresti, ai acolo unde merge, roaga-te sa-ti scoata Dumnezeu in cale o fata bisericeasca cu care sa poti discuta problemele tale. Fii sigura ca vei gasi. Chiar si la biserica cea mai apropiata de tine. Daca acolo nu iti vine sa vorbesti, mergi mai departe, sunt atatea biserici in Bucuresti, si chiar manastiri. Citeste aici postarile Azzuurrei: http://www.crestinortodox.ro/forum/s...light=azzuurra Last edited by Adriana Cluj; 06.05.2012 at 01:36:55. |
|
#7
|
||||
|
||||
|
Citat:
Spunea parintele Ioanichie Balan ca o femeie , deja matura bine, venita de departe, din Ardeal , a dorit neaparat sa il vada pe batrin tocmai pt. faptul ca era clarvazator, ca sa zic asa . Parintele , avind inainte vedere , a prins de veste ca s-ar putea sa dea peste ceva neplacut si in toata ziua aceea a dorit sa nu stea de vorba cu nici un pelerin venit in minastire . Femeia s-a dus de dimineata la liturghie, unde batrinul a slujit, si s-a gindit ca dupa ce se va termina il va aborda . Dar dupa liturghie , parintele a parasit biserica prin usa de la altar . Femeia vazind ca parintele nu mai iese din altar s-a gindit ca ar putea pierde ocazia si a iesit din biserica inconjurind-o cu directia spre altar . A dat astfel peste parinte si vazuindu-l ia strigat : parinte , numai putin , vreau sa va vorbesc , stiu ca sunteti clarvazator si vreau sa vorbim . Parintele vazind ca este f. posibil sa i se intimple ceva neplacut a raspuns cu ton aspru si hotarit : cind ti-o-i trage una cu batul asta un cap (era bastonul in care se sprijinea) am sa ti-l crap , si atunci o sa vezi tu ce clarvazator sunt . I-a intors spatele si a plecat , ea raminind pe loc, inerta si mult surprinsa . Este adevarat ca acest raspuns a dat pe spate si a scirbit o intreaga Europa catolica si pseudoortodoxa (manifesta chiar aici pe forum : Fany, Sophia, Erethorn & comp.): vai draga, da' cum e posibil ca un batrin cu multa judecata si un duhovnic de talia lui sa dea un asemenea raspuns si sa se poarte astfel ? Pai ce incredere sa mai ai sa vi la el, sa il mai cauti , nu se vede ce barbar este ... si cine ? tocmai el care trebuie sa fie un munte de blindete si iubire ! Dar batrinul stia ca lupta adevarata , atunci cind este sa fie, nu este cu oamenii si cu mofturile sau prostiile lor, ci cu ispititorul care abia atit asteapta , sa vineze un batrin hitru si nu un novice . El si-a ferit astfel sufletul de iad dar si pe al femeii care putea pleca cu convingerea inselata ca parintele este clarvazator si nu ca are darul inaintevederii . Asadar , feriti-va sa cautati calugari pt. altceva decit pt. ce sunt lasati ei de Domnul : ca preoti duhovnici, sa spovedeasca si sa te invete sa te minuiesti fara a incerca sa deprinzi sau sa afli lucruri care nu iti sunt de folos sau care chiar iti pierd sufletul !
__________________
Credinta dreapta este medicamentul cel mare si cel dintii al mintuirii !- Sf. Maxim Marturisitorul . Last edited by zaharia_2009; 05.05.2012 at 23:15:49. |
|
#8
|
|||
|
|||
|
nu ai nevoie mai mult decit de un duhovnic bun,si multa rabdare.
|
|
#9
|
||||
|
||||
|
Citat:
" Gheronul Cleopa are o poveste cu clarviziunea . Spunea parintele Ioanichie Balan ca o femeie , deja matura bine, venita de departe, din Ardeal , a dorit neaparat sa il vada pe batrin tocmai pt. faptul ca era clarvazator, ca sa zic asa . Parintele , avind inainte vedere , a prins de veste ca s-ar putea sa dea peste ceva neplacut si in toata ziua aceea a dorit sa nu stea de vorba cu nici un pelerin venit in minastire . Femeia s-a dus de dimineata la liturghie, unde batrinul a slujit, si s-a gindit ca dupa ce se va termina il va aborda . Dar dupa liturghie , parintele a parasit biserica prin usa de la altar . Femeia vazind ca parintele nu mai iese din altar s-a gindit ca ar putea pierde ocazia si a iesit din biserica inconjurind-o cu directia spre altar . A dat astfel peste parinte si vazuindu-l ia strigat : parinte , numai putin , vreau sa va vorbesc , stiu ca sunteti clarvazator si vreau sa vorbim . Parintele vazind ca este f. posibil sa i se intimple ceva neplacut a raspuns cu ton aspru si hotarit : cind ti-o-i trage una cu batul asta un cap (era bastonul in care se sprijinea) am sa ti-l crap , si atunci o sa vezi tu ce clarvazator sunt . I-a intors spatele si a plecat , ea raminind pe loc, inerta si mult surprinsa . Este adevarat ca acest raspuns a dat pe spate si a scirbit o intreaga Europa catolica si pseudoortodoxa (manifesta chiar aici pe forum : Fany, Sophia, Erethorn & comp.): vai draga, da' cum e posibil ca un batrin cu multa judecata si un duhovnic de talia lui sa dea un asemenea raspuns si sa se poarte astfel ? Pai ce incredere sa mai ai sa vi la el, sa il mai cauti , nu se vede ce barbar este ... si cine ? tocmai el care trebuie sa fie un munte de blindete si iubire ! Dar batrinul stia ca lupta adevarata , atunci cind este sa fie, nu este cu oamenii si cu mofturile sau prostiile lor, ci cu ispititorul care abia atit asteapta , sa vineze un batrin hitru si nu un novice . El si-a ferit astfel sufletul de iad dar si pe al femeii care putea pleca cu convingerea inselata ca parintele este clarvazator si nu ca are darul inaintevederii . Asadar , feriti-va sa cautati calugari pt. altceva decit pt. ce sunt lasati ei de Domnul : ca preoti duhovnici, sa spovedeasca si sa te invete sa te minuiesti fara a incerca sa deprinzi sau sa afli lucruri care nu iti sunt de folos sau care chiar iti pierd sufletul ! "
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie. (Părintele Alexander Schmemann) |
![]() |
|
Subiecte asemănătoare
|
||||
| Subiect | Subiect început de | Forum | Răspunsuri | Ultimele Postari |
| ce stiti despre cele 12 vineri? | totalsistem | Generalitati | 11 | 06.06.2017 01:56:31 |
| ce stiti despre?.. | candles in the wind | Generalitati | 0 | 23.10.2011 19:03:34 |
| ce stiti despre o persoana materialista? | ingeras78 | Generalitati | 22 | 18.12.2009 01:28:08 |
| Ce stiti despre... | quasar | Generalitati | 2 | 27.01.2008 15:01:36 |
| ce stiti despre Parintele Nicodim Bujor? | cornelpr | Generalitati | 1 | 15.03.2007 22:57:22 |
|
|