![]() |
![]() |
|
|
#1
|
|||
|
|||
![]()
Dacă ți-e rușine să spui întregii omeniri că ești creștin-ortodox și român, atunci ce ești? Ești ca un dobitoc. S-a terminat.
- Părinte, a trimis o scrisoare cineva din țară care e profesor la o facultate de Teologie și vă roagă să-l sfătuiți ca să știe cum să procedeze. Pe de o parte, vede că în manualele din care trebuie să se predea se găsesc o mulțime de învățături străine de Ortodoxie și conștiința îl îndeamnă să nu le împărtășească studenților. Pe de altă parte, mitropolitul locului îi dă ascultare să predea tot ce scrie acolo. Ce să facă? E o problemă destul de delicată pentru conștiința lui. - Sigur, sigur. Vezi cum Bunul Dumnezeu îi luminează pe oameni ca el, care sunt datori să predea lecțiile după manualul acela? Dumnezeu îi luminează mintea că nu-i bun manualul. Acum el trebuie să nu-și calce conștiința, că luminarea asta nu-i de la dânsul, este de la Însuși Dumnezeul milei și al îndurărilor care caută mântuirea fiecăruia din noi. Odată, dacă nu corespund manualele cu Sfinții Părinți, cu Ortodoxia, tu atuncea nu ești luminătorul elevilor, ești distrugătorul mântuirii lor. Poți să fii luminătorul elevilor în lumea asta mincinoasă, dar ești fals înaintea lui Dumnezeu și a Ortodoxiei. Atunci ce ai făcut? Să nu-și calce conștiința, că, vezi, Însuși Dumnezeu îl luminează. Dacă el ar fi un om necredincios, ar zice: „Dă-o încolo de Ortodoxie, mi-a spus Preafericitul, mi-a spus Mitropolitul să fac așa”. Dar nu-i așa, pentru că vrăjmașul diavol a pus căpestre unora din conducerea Bisericii și îi duce unde vrea - spre distrugerea Creștinătății, spre sfărâmarea Ortodoxiei și ei nu simt asta; spun că așa e omenirea și așa trebuie să urmăm. Și fiindcă cei mai mulți au studiat la papistași, le dau dreptul papistașilor. Vezi cu ce șmecherie avansează dușmanii Ortodoxiei? Deci să nu facă ascultare de episcop, dacă episcopu-i un dușman al Ortodoxiei. Lasă, nu poți să vorbești așa cu dânșii, dar… Tu vezi că nu corespunde Ortodoxia cu manualul din care se predă studenților. Ce înveți tu acolo, Ortodoxia sau catolicismul? Vezi cât de șmecheri sunt vrăjmașii, că acuma, dacă n-ai studiat în Occident, la catolici, la protestanți și la toți neîndumnezeiții, departe de Ortodoxie, de-acuma n-ai dreptul în România să ajungi să-ți pună mitra în cap. Vezi ce diplomație?! Așa-i, a venit sfârșitul, Dumnezeu știe ce-o mai fi… - Care sunt limitele ascultării de episcop? Părintele acesta zice că „știu că nu poate fi ascultare în minciună, ci întru adevăr”. Deci „amestecul dintre adevăr și minciună nu este adevăr, ci minciună.” Vrea un sfat duhovnicesc în problema asta, pentru că o să fie o problemă mai încolo, mai târziu. - Da, mai târziu problema o să fie chiar mai severă. Eu m-am bucurat și mă bucur de ideile lui pogorâte fățiș de la harul Sfântului Duh cu înțelepciunea asta. Vasăzică, cunoaște destul de clar greșeala mitropolitului, destul de clar cunoaște haosul și prăpastia care amenință Ortodoxia cu ecumenismul. Să țină așa după cum ideile lui cele dumnezeiești s-au pogorât peste sufletul lui și el va birui. Că el e om deștept, vezi cum spune? „Ce rost are acuma să-l ascult pe mitropolit când el calcă pe alte prăpăstii?” Deoarece învățătura lui cu „subtilitate” se îndreaptă în alte direcții, nu la Părinții ortodocși, nu la hotărârea celor șapte Sfinte Soboare. Dacă am rămas fără hotărârea celor șapte Sfinte Soboare, ce-am făcut? Desăvârșit am rămas prăpădiți, s-a terminat fără cele șapte Sfinte Soboare. Dar a știut Dumnezeu că o să urmeze neînțelegere și necredință și la toate Sfintele Soboare s-au făcut minuni dumnezeiești, după cum a fost cea a Sfântului Spiridon, cu cărămida, la Soborul întâi din Niceea, ca să închidă gura „deștepților”[...] - Părintele profesor se teme că dacă va refuza să mai predea din manualele actuale va fi scos din învățământ de către superiorii săi. - Părintele ăsta are esența Ortodoxiei în sufletul și în inima lui și-l mustră conștiința că vede neadevăruri. Are Dumnezeu grijă, până la ultima răsuflare are oamenii Lui. Chiar dacă va fi îndepărtat, nu-i nimic, are grijă Dumnezeu de dânsul, nu moare el de foame. Și chiar să sufere, se încununează, că toți sfinții mucenici, cei mai mari sfinți au suferit, c-așa-i Ortodoxia noastră. A avut dușmani mulți și atâta amar de tone de sânge s-au vărsat din vinele mucenicilor și ale ierarhilor! Într-așa fel ne mântuim. Dacă suferim, să n-avem îndoială că nu-i Dumnezeu cu noi. Dumnezeu este cu noi, dar așa vrea Dumnezeu, ca să suferim. - Deci rămâne mărturisirea. - Mărturisirea cu orice preț! Ce mai vorbă?! Să țină așa după cum spune. Eu m-am folosit mult de cuvintele pe care le-a scris părintele acesta profesor. Toți ăștia care s-au dus în Occident, ei de-acuma sunt „afumați”. [...] E depărtată mult Ortodoxia de Adevăr în țările astea mai cu seamă. Și de-acuma, dacă în țara noastră se luptă cu atâta strășnicie să se depărteze de Adevăr, cu cât mai mult în țările care nu-s creștine, nu-s ortodoxe. - Mitropolitul l-ar trimite la studii în Occident, dar el nu vrea. Ce ar trebui să facă? - Pe cât poate, să se retragă, să evite cu delicatețe plecarea: „Părinte, nu pot, sau cutare, cutare”, până îi va da o parohie, fie cât de mică. Dumnezeu are grijă de dânsul. Cu micul salar care-l va avea o să trăiască, să nu aibă grijă de altceva, că-l ajută Dumnezeu. - El ar fi bun pentru învățământ, dar dacă nu poate să-l facă după adevăr, mai bine să nu-l facă, nu? - Sigur că da. De aceea vrea să-l pună episcopul, fiindcă l-a cunoscut că are darul ăsta al propovăduirii. Dar dacă nu corespund învățăturile pe care le spui tu cu Sfinții Părinți, cu sfătuirile Bisericii și cu cele șapte Sfinte Soboare, atunci ce-ai făcut? Atunci ești dușmanul Ortodoxiei, nu ești drept-credincios. Și altfel o să fie judecat un papistaș care s-o născut papistaș și n-o știut altceva, n-o studiat să vadă care-i adevărul și care-i Ortodoxia, și altfel o să fim noi judecați, noi care știm, ne-am născut creștin-ortodocși și știm adevărul, și totuși începem să destrămăm, să stricăm în Ortodoxie, să scoatem afară dreptele învățături și să acceptăm ereziile lor. O să fie primejdie neiertată. Da, greutăți mari. - Până la urmă, ce soluții duhovnicești are la îndemână părintele profesor? De ce anume să se ferească și ce l-ar ajuta cel mai mult să iasă cu bine din încurcătura asta? Adică se poate găsi o cale de mijloc? Ce să-i spună ierarhului său? - Înalta cugetare e cel mai periculos lucru. Dacă o ai, de-acuma ai îndrăzneală să nu le socotești pe cele dumnezeiești. Doar smerita cugetare, întru care este tot harul Sfântului Duh, nu te lasă să cazi. Dar dacă te-ai înălțat cu mintea, de-acuma ți-ajută ispititorul, ispitele nevăzutului vrăjmaș, și tu nu mai judeci după adevăr. Se întunecă mintea, sigur. Asta-i o bucurie că pe preotul ăsta nu-l lasă sufletul și cugetul lui, inima lui, să vadă nedreptățile – ecumenismul. Ei, se potrivește vreodată? Sigur, sufletul lui cel fără prihană nu se împacă văzând eresurile din manuale. Dacă nu corespund manualele cu învățăturile Sfinților Părinți, cu Ortodoxia noastră, ca să o țină la înălțime, atuncea sigur că e primejdie, pentru că cei mai mulți din tinerii cărora le predă o să fie preoți. Care e adevărul? El să țină adevărul Sfinților Părinți și să nu-i fie frică de nimeni, că Dumnezeu cu dânsul este. Să se laude înaintea întregii omeniri că-i creștin-ortodox și român. Astea două sunt bunătăți ale poporul român de care nu se poate dezlipi. Să nu fim lași! Ori ortodox, ori cu Papa! Să nu zicem: „Eh, sunt creștin-ortodox, dar merge și așa…”, că atuncea ce ai făcut? Sau îți zice cineva: „- Hai, măi, tu ești român. – Ce, eu român? Dă-i încolo, că nu-s chiar așa român”. Atunci înseamnă că ți-ai pierdut omenia. Nu mai ești om. Dacă ți-e rușine să spui întregii omeniri că ești creștin-ortodox și român, atunci ce ești? Ești ca un dobitoc. S-a terminat. http://www.razbointrucuvant.ro/2009/...x-ori-cu-papa/ -continuare- Last edited by Adriana Cluj; 18.05.2012 at 12:16:29. |
#2
|
|||
|
|||
![]()
-continuare-
Ca să te smerești înaintea dușmanilor că nu ești creștin și să te smerești înaintea dușmanilor că nu ești român, e cea mai mare pacoste, cea mai mare cădere, o cădere din care nu te mai poți îndrepta, o cădere din care nu te mai poți scula. Smerenia e bună, smerita cugetare e bună întotdeauna, dar nu în așa fel ca să ne batjocorească toți și să n-avem noi îndrăzneala aceea ca să spunem că suntem creștin-ortodocși și români. E luptă, vezi? De la începutul începuturilor, cei mai mari sfinți și-au vărsat sângele pentru Adevăr. Dacă a zis Sfântul Ștefan, arhidiaconul Ștefan: „Uite, văz cerurile deschise și pe Fiul Omului stând la dreapta puterii cerești.” Atunci a mărturisit adevărul și atunci l-au omorît cu pietre diavolii de iudei[1]. Vezi? Trebuie mărturisire. Ești credincios și dacă a venit timpul să mărturisești trebuie să-ți arăți Adevărul, să te lauzi înaintea lui Dumnezeu că „Da, sunt preot ortodox și așa am învățat!” Cu mitropolitul nu te poți lua la ceartă, dar poți să-i spui: „Eu așa am învățat, Preasfințite Părinte”... Cu diplomație îl poți înfrunta, dar cu diplomație, nu ca să-l înfrunți neînțelepțește, adică cu mânie și duh de răzvrătire. Să zică așa: „Uite Sfântul Ioan Damaschin ce spune!”[2] Ei, cum, de-acum să zic că nu-i așa? Atunci ce-am făcut? Atunci suntem fățiș mincinoși. - Cam peste tot în instituțiile teologice din țară se predă după manuale care nu prea sunt în duhul Sfinților Părinți. Ce să facă profesorii, mai ales cei care-și dau seama că manualele nu respectă învățăturile de credință ortodoxe? - Să nu cedeze, căci dacă conștiința te mustră că nu-i bine și vezi destul de clar că nu corespunde Ortodoxiei, și totuși predai cu eresuri, atuncea noi nu suntem luminătorul neamului, nu suntem luminătorul Ortodoxiei, ci suntem distrugătorul Ortodoxiei și al neamului nostru românesc. Că neamul nostru românesc s-a născut deodată ortodox și e dator ca ortodox să moară. Sub nici un motiv să nu accepte ereziile protestanților și ale catolicilor, ale tuturor. Dar aceștia, fiindcă sunt bogați, mândri, putred de bogați și sunt și mulți, îi câștigă pe preaînalții conducători ai Bisericii de partea lor. Vezi? Vasăzică, umblă cu diplomație și te face papistaș. Ai văzut cum lucrează ispititorul? Așa-i, au venit timpurile cele de pe urmă. În al VIII-lea veac, după toate sfătuirile Sfinților Părinți, o să vină schimbări mari, mari, mari. Și ce zice în Sfintele Scripturi: „Când va veni Mântuitorul pe pământ, oare va mai găsi credință pe pământ?”. Vedem cu ochii noștri că an după an apar schimbări, modificări, an după an. Până în 1924 Ortodoxia era în floare. Bine, au fost eresuri multe în Ortodoxie, dar au făcut soboare Sfinții Părinți, au dat anateme și s-au descurcat. Dar din 1924, de când s-au asociat cu calendarul nou, de atuncea vor să se facă prieteni cu Papa, să-i accepte toate ereziile... Tulburări mari, tulburări. [...] Dușmanii Ortodoxiei îi prind întâi pe conducători. Dacă îi prind pe conducători, tu ce să faci? Faci cum i-a spus necuratul egumenului de la monidriul Faraklou[3], despre care am zis mai înainte: „Dacă am pus căpestrele pe conducători, eu îi duc unde vreau și tu vii cu bucurie în urma lor, socotind că mergi bine“. Că vei zice: „Episcopul, conducătorul, regele mi-a spus. Apoi el nu știe, că doar e regele nostru? Episcopul ăsta nu știe, că el îi episcopul Bisericii? Ei, ș-atuncea noi ce să facem?” [...] Last edited by Adriana Cluj; 18.05.2012 at 12:17:58. |
#3
|
||||
|
||||
![]()
Parintele Iulian este cel mai cercetat duhovnic de la Schitul romanesc Prodromu, fiind totodata parinte duhovnicesc si povatuitor pentru multi calugari si mireni, nu numai romani, care il cauta pentru binecuvantare, spovedanie sau pentru un cuvant de folos. Parintele Iulian s-a inchinoviat, in 1946, la varsta de douazeci de ani, la Manastirea Sihastria, iar la varsta de cincizeci de ani a ajuns în Sfântul Munte, initial la Schitul Lacu, iar apoi la Schitul Prodromu. Crestinii care l-au cercetat dau marturie despre dragostea pe care Batranul o are pentru fratii mai mici ai lui Hristos, oamenii “cazuti intre talhari”, care vin de peste mari si tari spre a-i cere sfatul si ajutorul.
- Parinte, vremurile pe care le traim sunt grele pentru întreaga omenire. S-au înmultit pacatele de tot felul, de parca am trai chiar vremurile de pe urma — care vor veni, dupa cum scrie în cartile sfinte, atunci când s-o raci iubirea dintre frati si n-o mai fi poteca de la unul la altul. Ce putem face noi, românii, popor crestin, dar parca atât de îndepartat de Hristos, în aceste timpuri de mare ispitire? - Sa luam aminte în primul rând la cuvântul Mântuitorului, Care ne zice: orice ati face, “fara de Mine nu puteti face nimic” (Io 15, 5). Adica, în orice am face, trebuie sa alergam la El, caci numai El ne învata adevarata credinta. Dar s-o traim, dupa cum spune si la Faptele Apostolilor: “Sa-L cautam pe Dumnezeu, caci în El traim, ne miscam, simtim si înviem” (Fapte 17, 27-28). De-aici, de la aceasta cautare, începe apropierea de Dumnezeu, care se împlineste prin vorbirea cu Dumnezeu.Rugaciune asta înseamna: sa vorbesti cu Dumnezeu, fie ca o facem împreuna cu mai multi, fie singuri — si Dumnezeu ne primeste rugaciunea. Asa trebuie sa fie viata crestinului, sa fie tot timpul împreuna cu Dumnezeu, dar, dupa cum ne învata Sfânta Scriptura si Sfintii Parinti, aceasta nu se poate decât daca ne rugam neîncetat. “Rugati-va neîncetat, rugati-va neîncetat, rugati-va neîncetat!” (1 Tes. 5, 17) – asa ne îndeamna Sfântul Apostol Pavel înca de la anul 64 dupa Hristos, când a scris Epistola catre Tesaloniceni. Deci dintru început asa a fost porunca: sa ne rugam neîncetat. Iar cuvântul acesta este catre toata lumea, catre toti crestinii, nu numai catre monahi sau preoti. Caci atunci când a scris Sfântul Apostol epistola, nu erau nici biserici, nici preoti, nici manastiri. Erau doar comunitatile crestine întemeiate de Sfintii Apostoli, unde se frângea pâinea si se împartaseau cu Trupul si Sângele Mântuitorului. Eu ma gândesc ca pentru acest cuvânt al Sfântului Apostol Pavel, care a fost scris acolo si pentru noi, vom fi întrebati cândva, când ne-om duce dincolo. Caci el spune în mod clar: “Rugati-va neîncetat”, nu zice: “Daca vreti, daca puteti, rugati-va neîncetat”. - Parinte, dar oamenii au copii, au griji, cum or sa poata ei sa se roage neîncetat?… - Dar ce înseamna rugaciunea neîncetata? Sa facem binele, sa lucram ca si cum ar fi de fata Dumnezeu. Si, daca omul întâmpina greutati, orice greutati ar avea, în toate necazurile lui sa zica “Doamne, ajuta-ma!” Si asta este rugaciune: “Doamne, nu ma lasa!” — decât sa zica altele sau sa gândeasca altceva… Pe urma, rugaciunea neîncetata înseamna sa-ti pazesti gândurile ca sa gândesti numai binele. Caci sa gândesti raul, sa faci rau, nu este un lucru care sa vina de la Dumnezeu. Dumnezeu înseamna numai bine, Dumnezeu este iubire. Vedeti însa ca tare mult ne împiedica si mass-media asta, cu televizorul si cu internetul si cu toate celelalte ale ei, mult ne împiedica a-L iubi pe Dumnezeu. Ca Sfântul Apostol Iacov tare frumos spune: “Preadesfrânatilor, nu stiti oare ca prietenia lumii este dusmanie fata de Dumnezeu?” (Iac. 4, 4) Caci ce altceva sunt cele pe care ni le aduce mass-media, decât duhul lumii acesteia?! În Biblia de la 1914 se zice mai direct: “Preacurvarilor si preacurvelor, au nu stiti ca prietesugul lumii acesteia este vrajba catre Dumnezeu? Deci oricare va vrea sa fie prieten lumii, vrajmas lui Dumnezeu se va face”. Te gândesti de acum ca ajungi vrajmasul lui Dumnezeu, de esti prieten cu lumea… Prietenia lumii sunt toate, începând de la confort, destrabalare… De-aici începe de-acum omul sa se desparta de Dumnezeu. Ca la început oamenii îsi zic ca sunt si cu Dumnezeu, dar si cu lumea, dar lucru asta nu merge multa vreme. În Apocalipsa Sfântului Ioan Teologul spune clar ca sa fii ori rece, ori fierbinte, dar “fiindca esti caldicel, nici fierbinte, nici rece, am sa te vars din gura Mea” (Apoc. 3, 16). Adica nici asa, nici asa — caldicel: “E bun si-asa, e buna si asta, e buna si cealalta”. Un fel de a fi cu duhul lumii… - Nici nu s-ar desparti de lume, nici pe Dumnezeu nu l-ar cauta mai mult… - Adica ca si cum ai sluji la doi domni. Dar nu se poate sa slujesti la doi domni, nu se poate: “Lui Dumnezeu si lui Mamona…” si “Ce prietesug are lumina cu întunericul”?! Si iaca, de aici, omul încet, încet se desparte de Dumnezeu. Iar apropierea de Dumnezeu aceasta este: lepadare — lepadarea de tot, lepadarea de lume, de toate patimile lumii, de destrabalarea lumii, care începe de la prea mult confort, vrea omul sa traiasca cel mai bine. Si atunci, pâna nu se desparte de toate astea pe care le-a adus lumea, omul nu-L poate afla pe Dumnezeu. Asadar, ca sa-L gasesti pe Dumnezeu, trebuie sa lepadam lumea, sa lepadam toate mijloacele care ne împiedica sa-L aflam Dumnezeu si sa traim întru El. - Insa omul se gândeste: “Lepad lumea, dar ce câstig în plus?” - Noi, atunci când am lepadat lumea, ne-am apropiat de Dumnezeu, altfel nu se poate. Iar daca-L avem pe Hristos împreuna cu noi, toate le putem împlini, ca stim doar ca fara El nu putem face nimic. Aceasta e viata crestinului: în toata vremea si în orice, sa-L cauti pe Dumnezeu. Acum, poate spune cineva: “Pai am grijile mele, am copii, trebuie sa muncesc, cum sa-L gasesc pe Dumnezeu?” Îl gasesti, omule, pe Dumnezeu, Îl gasesti. De ai necazuri, la orice ora trebuie sa strigi: “Doamne, ajuta-ma!” Si asa, oriunde te-ai afla, Îl ai pe Dumnezeu cu tine. Am gasit în Sbornic, o scriere a Sfintilor Parinti despre Rugaciunea lui Iisus, aceste doua cuvinte: “Sa ai prezenta lui Dumnezeu si frica Lui”. Adica oriunde te-ai afla, sa fii, sa te porti, sa gândesti cu constiinta ca esti în fata lui Dumnezeu — ca asa si este, noi suntem în fata lui Dumnezeu. Dumnezeu este nevazut, necuprins de mintea omeneasca, si noi traim, ne miscam, suntem si viem în El, dupa cum spune la Faptele Apostolilor. Întotdeauna noi suntem în fata lui Dumnezeu, orice facem, orice gândim. Si Dumnezeu toate le vede si toate le aude — trebuie sa ne gândim la lucrul asta tot timpul, mare este lucrul acesta…
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie. (Părintele Alexander Schmemann) |
#4
|
||||
|
||||
![]()
- Parinte, cum sa facem ca sa constientizam mai bine ca ne aflam în toata vremea în fata lui Dumnezeu?
- Este o rugaciune foarte frumoasa, pe care poate sa o faca omul când se duce si începe sa vorbeasca cu Dumnezeu, când se duce în odaia lui sa se roage, si zice asa: “Doamne, multumescu-ti Tie, Doamne, ca-mi îngadui sa vorbesc cu Tine”. Vorbesti cu Dumnezeu atunci! Omul vorbeste cu Dumnezeu! Ca sa te gândesti ca vorbesti cu Dumnezeu, e mare lucru. Dar vorbesti cu Dumnezeu! Si El vrea aceasta, El ne cheama sa vorbim cu Dânsul, ca scris este: “Fiti sfinti, pentru ca Eu sunt Sfânt” (1 Petru 1, 16). Asa ne vrea Dumnezeu, sa fim sfinti; sa tinem aproape de El. Asadar, te duci în odaia ta si-ncepi: “Multumescu-ti Tie, Doamne, ca-mi permiti sa vorbesc cu Tine, Dumnezeu”. Si atunci îi spui toate lucrurile astea: “Iarta-ma, Doamne, ca am gresit, si eu am crezut ca sunt singur, dar în fata Ta le-am facut, Doamne. Orice am gândit, orice am facut, în fata Ta s-a petrecut. Iar eu nesimtitor eram, si la Tine nu ma gândeam”. Începe cu asta, acum. Si-ajunge omul la frângerea inimii, la lacrimi si parca nu s-ar mai desparti de Dumnezeu. Ca vine harul lui Dumnezeu atunci, ca vine darul lacrimilor, si se gândeste omul la viata lui si zice: “Doamne, în fata Ta s-a petrecut! Si ma sfiesc de viata mea, ma sfiesc în fata Ta când gândesc la viata mea. Orice am gândit, orice am facut, în fata Ta s-a petrecut”. Si-asa este, în fata lui Dumnezeu se petrec toate. De Dumnezeu nu ne ascundem niciodata. Nu suntem, n-am fost singuri. Orice am facut pacat, orice bine, orice – în fata lui Dumnezeu s-a petrecut. Si tare frumoasa e rugaciunea asta, o rugaciune prin care ajunge omul la frângerea inimii si la pocainta. Ca ce vrea Dumnezeu de la noi? Sa scoatem tot pacatul — asta e pocainta, sa scoatem toate, toate pacatele pe care le-am facut. “Doamne Iisuse Hristoase, Fiul lui Dumnezeu, miluieste-ma pe mine, pacatosul” — asta e o rugaciune pe care eu o stiu de la Sfântul Nicodim Aghioritul; multi s-au nevoit cu ea si au ajuns la mare masura. Dar sunt si alte rugaciuni bune sa le repete oamenii. Si daca te lipesti de alta rugaciune e bine – si din cele pentru Maica Domnului. Este o rugaciune care se cânta si la Litie: “Nascatoare de Dumnezeu Fecioara, bucura-te, ceea ce esti plina de har, Marie, Domnul este cu tine. Binecuvântata esti tu între femei si binecuvântat este rodul pântecelui tau, ca ai nascut pe Mântuitorul sufletelor noastre”. Omule, daca zici rugaciunea asta, e ca o rugaciune de îngeri adusa – un fragment, la Evanghelia dupa Luca: “Bucura-te, ceea ce esti plina de har, Marie. Binecuvântata esti tu între femei si binecuvântat este rodul pântecelui tau”. Tare e frumos! Si unii se prind cu una, unii cu o alta… Si “Doamne Iisuse”… Te duci undeva, astepti, într-o sala… S-o faci 10 minute în fiecare zi, macar 10 minute sau un sfert de ceas, la un loc linistit, cu picioarele lipite — se spune pe un scaunel de o palma, sa fii mai treaz, nu cumva sa cazi jos — si zici “Doamne Iisuse”. Asta se practica un sfert de ceas, pe urma 20 de minute, de poti mai mult si roiurile de gânduri care ti-or veni atunci – de-acum, bineînteles, sa ai si duhovnic, sa-i spui; asta e practica rugaciunii. Asta au practicat si sfintii. Povestea un parinte duhovnic, ca o ucenica de-a lui zicea “Doamne Iisuse Hristoase…” prin casa, când facea treburi. Si copiii, tot auzind, au început sa spuna si ei – si aveau sub zece ani. Si, tot spunând, au prins rugaciunea – si o spuneau si-n somn copiii. - Deci e bine sa spuna rugaciunea parintii cu voce tare în casa? - E bine, ca sa auda si copiii. Sa auda si copiii, ca ajunge în minte. Copilului, daca-i dai ceva, îi ajunge în minte si i se-nvârte în minte, asa. Se-nvârte rugaciunea, decât sa se-nvârta altceva. - Deci sotii, când stau în casa, ar putea sa zica când unul, când altul, rugaciunea, când fac câte-o treaba cu mâinile. - Când fac câte ceva, “Doamne, Iisuse Hristoase” sau orice rugaciune. Tot asa, niste cuvinte foarte frumoase, athonite: “Cautati-L pe Iisus, ca-n porunci El e ascuns. Când porunca Lui paziti, pe El Îl descoperiti; si-n porunca Lui cea data, toata credinta-i adunata: Sa iubesti pe Dumnezeu si pe tot semenul tau”. Aici e toata legea. * Nota : acest interviu a aparut in revista Familia Ortodoxa , pe care o recomand tuturor ! Doamne ajuta !
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie. (Părintele Alexander Schmemann) Last edited by cristiboss56; 18.05.2012 at 22:44:14. |
#5
|
||||
|
||||
![]()
Nu cred ca se afla icoana a suferintei mai plenar marcata de prezenta Domnului Iisus Hristos decat aceasta a Duminicii pe care o intampinam cu orbul la marginea Siloamului.Cantarea liturgica ofera o astfel d descriere, cat se poate de acceptabila:"Cel ce s-a nascut orb zice in sufletul sau: Au doara pentru pacatele parintilor m-am nascut fara vedere?Au doara pentru necredinta neamurilor m-am nascut spre dovada?Nu sunt in stare sa intreb cand este noapte si cand este zi.Picioarele mele nu mai pot rabda poticnirile de pietre; ca n-am vazut soarele stralucind, si nici chipul Celui Ce m-a zidit.Ci ma rog Tie, Hristoase Dumnezeule:Cauta spre mine si ma miluieste!"(Stihirile orbului,I,gls.2).Ca lumina pe care o da Cel Care este "Lumina lumii"(In 9, 25) nu este una oarecare si ca dincolo de vindecarea celui nevazator intru vedere este ceva mult mai adanc, ne-o intareste iarasi textul liturgic:"Soare nematerial, al dreptatii, Hristoase Dumnezeule, Care celui din nastere lipsit de lumina i-ai luminat atat ochii trupului, cat si pe cei ai sufletului, cu preacurata atingerea Ta, luminand si ochii nostri sufletesti, arata-ne fii ai zilei, ca sa graim Tie, cu credinta; Mare si negraita este milostivirea Ta spre noi, Iubitorule de oameni, slava Tie!"(Slava Stihirilor vecerniei).De aici, si accentul pe care-l pune Hristos Domnul in a Se defini ca "Lumina a lumii", "atat cat este in lume"(In 9, 5), pentru ca, mai apoi, sa accentuieze mereu ca Cel Care-L va urma si Care n-ar veni daca El nu Se duce(In 16, 7), Duhul cel Sfant, va face ca prezenta lui Hristos sa fie una vesnica.
Teribila dramatizare a contactului dintre cel atins de harul lui Hristos si "cunascatorii", "literatii si legistii" Legii lui Dumnezeu, Evanghelia ne mai dovedeste doua lucruri ca nu noi suntem, slava Domnului, judecatorii aproapelui (In 9, 16) si ca, in fond, nici o ancheta din lume, chiar dura, nu poate opri marturia celui care a gustat din bucuria trairii cu Hristos(In 9, 25 s.u.). O bucurie din care se naste inteligenta aleasa, ascutita, care nu de putine ori, chiar in vremea prigoanei comuniste, a pus in gura celor simpli cuvinte de nezdruncinat:"Nu cumva vreti si voi sa va faceti ucenici ai Lui?"(In9, 27). Pare a fi aici o doza de "obraznicie", dupa regulile cuminteniei arogante, dar pentru noi, cei care ne bucuram de izbavirea din orbire a tanarului, aduce mai mult a raspuns care ne racoreste, prin inteligenta si curaj, de toate suspiciunile celor care, de veacuri, se-ndoiesc ca pot fi facute minuni si peste noi pacatosii.Ceea ce este cert este ca dincolo de lumea aceasta, intru care toate se vad, orbul capata si acea capacitate rara - numita har - de a surprinde pe Hristos, de a-L vedea.Caci zice Sfantul Simeon Noul teolog lucru vrednic de luat in seama:"Asculta, crede ceea ce iti spun:/E dulce soarele, e negraita simtirea lui,/ dar el atrage sufletul la un dor nemarginit si dumnezeiesc./Sufletul care il vede se-aprinde si arde de dorinta/ si vrea sa-l aiba inauntru intreg cat se arata,/ dar nu poate si se intristeaza pentru aceasta/ si nu socoteste binele ce-l are din vederea sau simtirea lui./Dar cand Cel vazut de mine, Care e incaput de toate / si cu adevarat neapropiat / voieste sa miluiasca / amaratul si smeritul meu suflet, / mi se face deodata vazut si straluceste inaintea fetei mele, / Se arata stralucind in mine intreg de intreaga bucurie si dulceata dumnezeiasca, dar si de toata dorinta, pe mine, smeritul"(Sfantul Simeon Noul teolog, Imnul 8[2.4]."care sunt cei carora Se arata Dumnezeu si care sunt cei care ajung la deprinderea binelui prin lucrarea poruncilor", in vol.Studii de teologie Dogmatica Ortodoxa,Pr.Prof.Acad.D Staniloaie,Ed.Mitropoliei Olteniei, Craiova, 1991, p.354-355). Iar golssa Parintelui Staniloaie completeaza fericit spusa Sfantului:"E dulce Soarele Hristos, Soarele dumnezeiesc, atat cat Il simt.dar El e dulce pentru ca ma atrage la si mai multa impartasire, fara sfarsit, de El"(idem,p.354, nota 80)Pentru ca, in fond, Evanghelia aceasta vine sa readuca in planul spiritual relatia dar-Daruitor, adica pe Cel Care[Se] daruieste si pe cel care primeste darul...Poate ca in acest moment al istoriei s-a reasezat normalitatea minunii in limitele ei firesti.Caci nu desrobirea orbului e minune, ci faptul ca Cel Care da lumina, luminand, ne face sa vedem. Cu ale noastre.Dupa spusa aceluiasi Sfant Simeon Noul Teolog:"Plang si ma doare inima cand imi straluceste lumina/ si vad saracia mea si cunosc unde sunt/ si in ce lume muritoare locuiesc, fiind muritor;/ si ma desfatez si ma bucur cand inteleg / starea si slava data mie de Dumnezeu/ si ma vad pe mine ca un inger al Domnului, / impodobit intreg in lumina nemateriala. /Bucuria aprinde dorul meu de Dumnezeu, / Cel Ce-mi da toate si ma preschimba. / Iar din dor izvorasc rauri de lacrimi si ma fac si mai stralucitor."(Op.cit., ed.cit.,Imnul 13[2.17],Indemn la pocainta; si cum vointa trupului unita cu vointa duhului face pe om in chipul lui Dumnezeu, p.369) Minunea-i deci dorul acesta teribil nascut de Hristos in noi.Nesaturat pe lumea aceasta.Caci bucuria aceasta, rod al luminii iubitoare a lui Dumnezeu, vede mereu, in prima geana de lumina primita de la Cel Ce este Lumina, un inceput, o arvuna.De-aceea rostim inainte de impartasirea cu Trupul si Sangele Domnului:"Atrasu-ne-ai cu dorul Tau, Hristoase, si ne-ai preschimbat cu dumnezeiasca Ta dragoste; ci arde cu focul cel fara de materie pacatele mele si ma invredniceste a ma satura de desfatarea care este intru Tine, ca de amandoua venirile Tale (Intruparea si cea de-a Doua venire, n.n.) veselindu-ma, sa slavesc, Bunule, aceasta(adica "aceea de acum", care in Sfanta Liturghie este "acest Trup si acest Sange", prezent real pe Sf.masa, n.n.) venire a Ta"(Ceaslov, ed.1990, p.300, cu modificarile propuse de Parintele Stanilaie). caci Liturghia Dumnezeiasca este reluarea vesnica a minunatei scoateri din orbire si minunatei umpleri de dorul lui Hristos.de aceea cantam in ea "am vazut Lumina cea adevarata".Acea lumina in care zicem "Lumina lui Hristos lumineaza tuturor..." Iar din dor izvorasc lacrimi... Articol publicat de : balla georgeta
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie. (Părintele Alexander Schmemann) |
#6
|
||||
|
||||
![]()
"Cel ce raspunde batjocorii, este de toti considerat ca raspunde ca unul ce este atins acolo unde-l doare, si deci singur lasa a se intelege banuiala ca are cunostinta de cele ce se vorbesc despre el, pe cand daca el rade de cele ce i se atribuie, prin ras a doborat parerea ce ii era contrara. Dar daca voiesti sa ai o dovada evidenta a celor pe care le spun, intreaba chiar pe adversar: cand este el mai mult suparat? Cand, fiind infierbantat de manie, tu ii raspunzi cu batjocuri, sau atunci cand el batjocorindu-te, tu razi de dansul? Desigur ca atunci cand nu iei in considerare insultele lui. Nu atat este el multumit si incantat ca nu i s-a raspuns la aceste insulte, pe cat este de mahnit ca nu poate sa se atinga de tine. Nu vedeti voi pe cei infuriati de manie cum nu fac atata caz de ranile lor si cum se arunca cu cea mai mare furie asupra adversarului, cautand in tot felul, mai rau ca porcii salbatici, sa-l raneasca, si cum mai mult aceasta urmaresc, decat sa se apere pentru a nu patimi ceva? Deci, cand tu il vei lipsi de aceea ce el doreste in special, atunci l-ai lipsit de totul, l-ai dispretuit cu desavarsire, l-ai aratat ca este vrednic de dispret, ca este mai mult un copil decat un barbat destoinic."
Sfantul Ioan Gura de Aur |
#7
|
||||
|
||||
![]()
Să ne imaginăm că suntem într-un loc paradisiac, un loc plin de verdeață, un loc în care vântul adie lin, apa pârâului sporește starea de bine din atmosferă prin răcoare și umiditate, micile vietăți, fluturii, albinele… ne fascinează prin jocul lor, florile parfumează până și sufletul nostru, arborii străjuiesc imensitatea, mii de plante sunt țesute de jur împrejurul nostru, iar noi suntem nevoiți să le culegem doar pe acelea ce sunt tămăduitoare. Din momentul în care începem să culegem plantele începe înțelepciunea.
Dacă luăm o plantă otrăvitoare și încercăm să o asociem cu una tămăduitoare nu facem altceva decât să dăm frâu liber otrăvurilor și să omorâm trupul. Cum ar putea de pildă tămădui boli sau dezinfecta răni mușețelul combinat cu mătrăguna? Așa sunt virtuțile și vicile, precum plantele. Ele nu pot viețui împreună. Un viciu ucide pe rând toate virtuțile. Să privim nu mai departe decât la invidie cum ucide ea dragostea și din moment ce a nimicit virtutea virtuților, dragostea, toate celelalte le pierde pe rând, una câte una, căci unde nu e dragoste nu mai e nimic, nici prietenie, nici recunoștință, nici milostenie, nici smerenie, nimic. Într-o lume în care timpul pare că a obosit de prea multă alergare și nu mai e îndestulător pentru ca omul să-și slujească idolii care nu sunt alții decât grijile lumești nu mai există ochi deschiși pentru suflet. Așa numiții idolii ce ucid sufletul, îmbrăcându-l în întuneric sunt vicile. Deoarece omul are nevoie de hrană spirituală m-am gândit că cel mai indicat pentru ca scânteia din sufletul lui să se transforme în vâlvătaie ar fi niște cuvinte de învățătură scrise din suflet pentru suflet. Aceste cuvinte le-am adunat într-un mănunchi de flori duhovnicești și le-am țesut pe filele volumului de față pentru ca mesajul lor să aducă roade și să devină plante de leac prin înflorirea virtuților și desțelenirea vicilor. Cuvintele sunt acele lumini de gând ce te pot înălța la cer, însă ele pot să fie la fel de bine furtuni ce te coboară în iad. Cuvântul se naște în gând, iar gândul aleargă la fel de repede ca și lumina. Cât de tămăduitor de suflet și trup e gândul cel bun și cât de ucigător e gândul plin de ură. Cu puterea gândului și credință măcar cât un grăunte de muștar poți să urci scări de lumină, dar poți la fel de bine să cobori treptele infernului. Mulți oameni se bucură de binefacerile ce se revarsă asupra lor datorită gândurilor de bine a celor ce țin la ei și mulți se lovesc la tot pasul de greutăți, fiindcă sunt urmăriți de gânduri aducătoare de nenorocire, gânduri născute din invidie și ură. Un gând însă se poate naște din imagini, dar la fel de adevărat e că se îmbină în forme prin sunete ce prind sens adunate în cuvânt. Cuvântul și gândul se completează unul pe altul, așa cum o mână ajută pe alta sau un picior pe altul, așa cum un soț iubitor e competat sufletește de celălalt alcătuind un tot sau așa cum Sfânta Treime e unică în fire, deși întreită în persoană. Așadar dacă avem gândul curat, avem și sufletul plin de alese flori duhovnicești, cuvintele noastre sunt atunci înălțătoare asemenea cugetului, faptele împlinitoare de bine, iar viciul nu-și găsește sălaș într-o astfel de locuință. Cuvântul ziditor de suflet imediat ce-și găsește locaș în cugetul fiecăruia, aduce după sine împlinirea lui, după cum putem observa că toate au fost făcute prin cuvânt, căci „La început a fost Cuvântul, iar Cuvântul era la Dumnezeu și Dumnezeu era Cuvântul“ (Ioan 1, 1)și toate au fost făcute bine „Și a privit Dumnezeu toate câte a făcut și iată erau foarte bune.“ (Facere 1, 31) Un cuvânt poate muta munții, poate aduce viață, poate aduce mângâiere dar poate să aducă și dezbinare, ură, moarte. Să-l privim pe om încă din pruncie când este mângâiat sufletește de cuvântul iubitor al mamei, când învață virtutea dragostei prin dăruirea părinților săi, apoi pe a recunoștinței printr-un singur cuvânt adresat binefăcătorilor lui, dar atât de încălzitor de suflet, mulțumesc, mai pe urmă învață virtutea prieteniei, împate un lucru cu tovarășul său de joacă. Îmi amintesc că dacă primeam și o singură bomboană de la cineva, copil fiind, nu o mâncam asemenea altor tovarăși de joacă, ci o puneam în buzunar, iar când ajungeam acasă o împărțeam cu fratele meu mai mic. Dar tot din pruncie se pot naște și vicile. Din pruncie se naște invidia, virtutea ce este opusă iubirii și care-l însoțește pe omul vicios chiar și pe patul morții, pentru că ea e viermele sufletului, precum dragostea e floarea inimii. Nicio virtute nu e mai mare ca dragostea, precum nicun viciu mai dăunător ca invidia. Cel invidios, din pruncie își dorește să fie mai presus decât tovarășul de joacă, jucăria prietenului să se piardă, iar a sa să fie lăudată. Apoi din invidie se naște mândria și un astfel de copil nu știe să fie recunoscător, iar când părinții îl mustră atunci când greșește preferă să suporte orice pedeapsă doar să nu rostească câteva cuvinte atât de frumoase precum te rog iartă-mă, depărtându-se de smerenie și ascultare. Sufletul ales își clădește temelia încă din pruncie. Copilul cu suflet bun e împăciuitor, lasă de la sine ca toți să fie mulțumiți, niciodată nu cere lucruri mari, conștient fiind de truda părinților săi de a le obține, pe când copilul cu înclinații vicioase și-ar dori să-și schimbe părinții cu alții mai bogați și cu un statut social mai bun, le cere mereu mai mult și mai mult, de multe ori lucruri imposibile, are sufletul împietrit neînțelegându-le dragostea, dragoste ce ar fi capabilă chiar de sacrificiul suprem, moartea, pentru copilul lor, așa cum Iisus Hristos a acceptat să moară pentru sufletul nostru, iar noi prin felul nostru de a fi nu-i înțelegem dragostea lăsându-ne furați de vicii. Adultul cu suflet ales este blând, împăciuitor, un adevărat prieten, el își face timp pentru aproapele său oricât de multe probleme ar avea și se implică cu toată dăruirea, vindecând suflete prin căldura dragostei lui, în timp ce adultul mâncat de vicii ca un fruct plin de viermi nu-și mai găsește liniștea până nu adună cât mai multe averi și niciodată nu e mulțumit, nu are timp pentru sufletul său, nu are timp pentru cei ce-l iubesc, este asemenea unei stânci sterpe pe care nu poate să crească nici măcar un fir de iarbă. Pentru ca un cuvânt să crească în suflet și să aducă rod trebuie sădit cu grijă. Apoi când începe a prinde contur pândește pentru a ieși la lumină și trebuie călăuzit, căci întunericul deșertăciunii îi urmărește fiecare pas, mai apoi când ajunge la deplinătate trebuie ocrotit, iar mai pe urmă începe să aducă roade vrednice. Grădinarul priceput știe cum să cultive semințele, mai apoi când răsare firul de rod știe cum să-l îngrijească pentru a nu se pierde înăbușit de otrăvuri sau înecat de apă și uscat de soare. Totul trebuie făcut însă cu multă cumpătare, iarba otrăvitoare smulsă de lângă cea bună, soarele să încălzească, apa să-l ude, însă nimic prea mult, căci nici prea multă căldură, nici prea multă apă nu sunt de folos. Duhovnicul este asemenea gădinarului. El trebuie să cunoască sufletul fiecărui fiu al său în parte, să se roage Bunului Dumnezeu să-i dea pricepere, să înțeleagă ființa fiecăruia ca mai apoi să sădească spre rod și mântuire în sufletul lor cuvântul înălțător de suflet. Un cuvânt bun, sădit cu pricepere, e asemenea apei vii din care sufletul însetat poate să guste și să se fericească. Fiecare cuvânt are suflet. Un cuvânt spus cu dragoste, cu dăruire, este balsam pentru fiecare ființă. Dacă am înțelege cuvintele pline de dragoste ale Bunului Dumnezeu am fi mângâiați de iubirea divină și am trăi fericiți în scurta călătorie a acestei vieți, am trăi mângâiați că în fiecare clipă nu suntem singuri, că cineva ne poartă de grijă și se bucură sau plânge împreună cu noi. Sufletul fiecărui om, datorită firii păcătoase de după cădere, e asemenea unui animal sălbatic ce așteptă să fie îmblânzit cu toată dragostea și dăruirea pentru a face muguri și a aduce pe urmă rod sau poate să fie asociat cu pomii fructiferi sălbatici ce așteaptă să fie altoiți spre a îndulci și înmulți roadele lor. El mai poate să fie aemenea deșertului în căutare de oază sau asemănat cu o stâncă în căutare de iarbă, arbori și flori. Pr. Ion Turnea
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie. (Părintele Alexander Schmemann) |
![]() |
|
![]() |
||||
Subiect | Subiect început de | Forum | Răspunsuri | Ultimele Postari |
Daca pot primi niste raspunsuri | andrei23 | Generalitati | 28 | 19.06.2011 18:13:32 |
Caut niste raspunsuri | NeInocentiu | Secte si culte | 108 | 18.04.2011 13:43:12 |
|