Citat:
În prealabil postat de Mihailc
Deci străduiește-te să fii ca Diadoh la Foticeii, Teofan Zăvorâtul și ceilalți sfinți care au vorbit dintr-o gândire filtrată de experiența duhovnicească, și lasă-L pe Dumnezeu să lucreze cum hotărăște acum și pururea.
Atenție mare că simpla posesie a informațiilor adevărate despre mântuire și aprobarea lor mentală, nu-ți garantează mântuirea. Am impresia că mulți dintre ortodocșii porniți să demonstreze că alții nu se mântuie sub niciun chip, se îndepărtează încet, încet de lucrarea propriei mântuiri, tocmai prin radicalizarea zelului nesăbuit de a vorbi despre lucruri neexperimentate la nivelul de la care cineva poate să vorbească cu onestitate și autoritate .
Cătălin, dacă ești atât de convins că alții decât purtătorii etichetei de ortodocși, nu se pot mântui sub nicio formă, atunci înseamnă că ești gata oricând să mori în locul unui adventist sau catolic sau ce-ar fi el, pentru ca tu, fiind deja mântuit , să-i oferi timp și aceluia să apuce pe calea ce dreaptă.
Ei, ce zici, poți să-ți mărturisești ortodoxia credinței în acest fel?
|
Pui problema gresit, am vazut ca unii ortodocsi mai procedeaza asa, in sensul ca doar sfintii pot spune dreapta credinta. Nu trebuie sa fie cineva sfant ca sa spuna crezul, ba chiar un pagan inainte de a se boteza trebuie sa cunoasca invatatura ortodoxa si sa o marturiseasca, apoi este botezat. E adevarat, cum am mai scris si in alt mesaj, noi nu putem fi teologi, teologi adevarati sunt sfintii, de aceea noi spunem doar ce au spus ei si ce marturiseste Biserica. Asadar noi marturisim tot ce ne invata Biserica, credem ca toata dogma este adevarata. Asta e la baza, nu se poata fara, Biil Gates sau altii care fac acte de caritate nu sunt si ortodocsi. Nu exista Ortopraxie fara Ortodoxie, iar ecumenismul eroarea asta vrea sa o introduca, ca nu e nevoie neaparat de ortodoxie (dreapta credinta), e de ajuns sa te rogi (la cineva, o filozofie gresita despre divinitate), sa faci acte de caritate si e suficient. E exact inversul ortodoxiei. Practic ortodox e cel care in primul rand are dreapta credinta, iar apoi este in comuniune euharistica, ba chiar spun sfintii ca dreapta credinta (dogma) este neaparat necesara pentru mantuire (am dat citat din IPS. Antonie Plamandeala).
Abia apoi, peste aceasta construieste cineva cu faptele si cu ajutorul harului din Sfintele Taine. Daca asa spune Biserica si sfintii asa spun si eu, nicio iota nu doresc sa schimb, pentru ca altfel ma cred teolog desi nu am ajuns nici la nivelul catehumenului. Atunci cand un adventist de exemplu spune ceva din dogma lui care e gresit si se opune dreptei credinte am vazut ca multi il contrazic. Dar daca un ortodox spune o alta invatatura (ecumensimul e de fapt o invatatura aproape protestanta) si marturiseste ca aceea e invatatura ortodoxa nu e ceva mai deranjant? Mai ales ca acea invatatura nu e niciunde in ortodoxie, e preluata de la alte culte.
Ultimul pasaj nu prea il inteleg, "fiind deja mantuit" e o intelegere gresita, drepta credinta e doar una din cerinte nu si suficienta (dar asta cred ca am mai spus de zeci de ori).
Cum spui si tu, invatarea marturisirii de credinta si a crezului nu garanteaza nimanui mantuirea, trebuie sa adauge peste si celelalte. Deci ne vom stradui sa avem macar drepta marturisire si sa nu marturisim ceva neadevarat care se opune invataturii Bisericii?