![]() |
![]() |
|
#441
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Ne explica mai bine catehismul: http://www.patriarhia.ro/ro/documente/catehism10.html "Nu. Daca ar fi chiar persoana Sfantului Duh, atunci ea s-ar face o proprietate a noastra, sau noi ne-am face una cu Duhul Sfant. Unde se vorbeste de Duhul, e vorba de lucrarea Duhului. Dar intrucat unde e lucrarea e si cel ce lucreaza, se poate spune ca Duhul insusi e in noi si lucreaza in noi, fara ca lucrarea insasi sa fie persoana Lui. " "Are. Lucrarea aceasta se numeste harul dumnezeiesc. De aceea se spune ca ne mantuim prin har, sau ne unim cu Dumnezeu prin har, sau ne indumnezeim, sau ne facem dumnezei dupa har." "Lucrarea aceasta numita har e comuna tuturor celor trei persoane dumnezeiesti, pornind ca orice lucrare din fiinta dumnezeiasca, care e a tuturor celor trei persoane." "De aceea prin harul care vine in noi, toate cele trei persoane dumnezeiesti se salasluiesc in noi." |
#442
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Daca am inteles eu gresit, daca m-am exprimat gresit sau am lasat loc de interpretare in alte locuri va rog sa ma corectati.
__________________
Preasfântă Născătoare de Dumnezeu, mântuiește-ne pe noi. |
#443
|
|||
|
|||
![]() Citat:
|
#444
|
|||
|
|||
![]()
Mai corect ar fi să spuneți că de la această distincție a plecat confuzia (uneori voită uneori nu) ortodoxă cu privire la intepretarea catolică (adică corectă) a dogmei filioque.
|
#445
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Iar daca vreti sa folositi "Eu si Tatal una suntem" pentru justificarea filioque, atunci, iar putem ajunge gresit la concluzia ca Fecioara Maria este nascatoare de Tatal pentru ca Acesta este una cu Fiul. "Eu si Tatal una suntem" se refera la unitatea Fiintei dumnezeiesti si la nedespartirea Persoanelor Treimii.
__________________
Preasfântă Născătoare de Dumnezeu, mântuiește-ne pe noi. |
#446
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Dupa limitata mea parere si dupa cum am mai spus, teoretic vorbind, chestiunea tine de comunicarea insusirilor divino-umane in acelasi ipostas si de comuniunea perihoretica dintre Persoanele Sfintei Treimi, asa incat pt. a nu se crea confuzii ar fi trebuit in prealabil, adusi in discutie niste termeni specifici. Linkurile la care ati facut trimitere ating doar tangential discutia de pe acest topic. E vorba acolo de unirea ipostatica si de comunicare insusirilor. Subiectul de aici tine mai degraba de ceea ce in limbaj dogmatic se numeste „perihoreza”, adica modul de intrepatrundere a celor trei Persoane divine, modul in care ele se salasluiesc una in alta, fara insa sa se contopeasca sau sa se amestece, modul tainic in care fiecare Persoana divina ii este interioara celorlalte doua: „Eu sunt in Tatal si Tatal este in Mine”. Asa limitat cat am inteles eu deocamdata cu mintea mea slaba in care nu poate incapea necuprinsul, nu poate exista nici un moment si nici un context in care ipostasul Fiului sa nu fie fiintial unit cu ipostasul Tatalui si cu ipostasul Duhului Sfant. Nu a fost despartit nici macar cand trupul uman al Ipostasului divino-uman se afla in mormant si nici in conditia de embrion uman din pantecele fecioarei. In my humble opinion. Last edited by delia31; 02.07.2012 at 00:35:35. |
#447
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Poate că "intermedierea"(cum o numiți dumneavoastră) a Fiului la purcederea Duhului Sfânt nu a fost pe agenda celui de-al doilea Conciliu ecumenic, dar cel de-al treilea conciliu ecumenic s-a exprimat clar în această privință. În cadrul acestui Conciliu a fost aprobată cea de-a treia scrisoare a Sfântului Chiril al Alexandriei către Nestorie. Citiți ce are de spus Sf. Chiril în acea scrisoare despre intermedierea Fiului la purcederea Sfântului Duh. |
#448
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Domnule Lucian, nu am sustinut si nici macar sugerat absolut deloc ideea aceasta. Dar dupa cum spuneati chiar dvs., orice cuvant e interpretabil daca tineti neaparat sa vedeti erezii si confuzii si daca il decupati din context. Daca tineti neaparat sa mi-o atribuiti (ideea) asa insistent, nu pot decat sa constat ca nu vorbim aceeasi limba sau oricum, cand vine vorba de taine dumnezeiesti, suntem prizonieri cu totii intre barierele limitate ale mintii noastre de creaturi cazute. Cand am spus ca Maica Domnului, purtand in pantecele ei pe Unul din Treime, a purtat intreaga Sf. Treime, m-am referit, (asa limitat) la faptul ca L-a purtat in pantece pe Insusi Dumnezeu intreg in toata dumnezeirea Lui, intrucat Fiul e nedespartit de Tatal si de Duhul Sfant. Insa Cel care S-a alcatuit ca om in pantecele ei si S-a nascut din ea, e doar Fiul, acea Persoana a Treimii careia ii e proprie si nasterea ca Fiu din Tatal (atentie! Am specificat si inainte. Nu nenastarea, care ii e proprie Tatalui, nici purcederea, care ii e proprie Duhului Sfant). Exista o legatura tainica intre cele doua nasteri ale Fiului, intre nasterea din vesnicie din Tatal si nasterea ca om din fecioara Maria. Am specificat anterior ca nu se poate spune ca Maica Domnului e Nascatoare de Tatal, la care am adaugat si cuvintele din Luca1, 35: „pentru aceea si Sfantul care Se va naste din tine, Fiul lui Dumnezeu se va chema.” ( Nu se spune ca sfantul care se va naste, ar fi Tatal si nici Duhul Sfant, ci Acela care se va naste e Fiul, unul si aceeasi Persoana cu Fiul cel nascut din veci). Numai cine neaga aceste cuvinte din Luca 1, 35 poate cadea in derapaje si ajunge la speculatii eretice gen „Maica Domnului I-ar fi nascut cu trup pe Tatal si pe Duhul Sfant”. Or, eu tocmai ca nici vorba sa sugerez asa ceva. In fine, dvs. v-ati grabiti sa puneti eticheta de erezie. Ok, daca va face placere… Imi dau seama cat de neputincioase sunt cuvintele, insa chiar nu stiu cum s-ar putea exprima taina aceasta ca embrionul divino-uman din pantecele fecioarei si in care se afla toata dumnezeirea, intreaga fire divina comuna tutoror celor trei Persoane, nu poate fi separat fiintial de celelalte doua ipostasuri care detin aceasta fire divina. O seara placuta! Last edited by delia31; 02.07.2012 at 01:51:21. |
#449
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Sfantul Grigorie de Nazianz: „Daca privesc o persoana divina, ma imbraca toate trei in razele de lumina din lumina fiintei lor; caci in fiecare este prezenta intreaga substanta divina, care este comuna tuturor celor trei persoane divine”. „Eu sunt in Tatal si Tatal este intru Mine”. In discutia de aici e vorba de perihoreza, de modul in care cele trei persoane ale Sfintei Treimi se intrepatrund, fara sa se confunde si fara sa se separe. Fiecare isi pastreaza insusirile distincte fara sa se confunde ipostatic. Nu se poate vorbi de unitatea de fiinta a firii divine separat de unirea celor trei ipostasuri. Intrebare: Stiind ca in fiinta nou-nascutului din pestera din Betleem se afla intreaga firea divina cea nedespartita si comuna tuturor celor trei ipostasuri dumnezeiesti, intrebarea ar fi: inainte ca acest bebelus divino-uman sa se nasca, pe cand inca era nedesavarsit in faza embrionara in pantecele fecioarei, Persoana Tatalui si Persoana Duhului Sfant erau separate ipostatic de Persoana Fiului celui nascut din veci, dar a carui fire umana nu era inca deplin constituita? |
#450
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Pe perioada alcatuirii sale in pantecele fecioarei,Fiul lui Dumnezeu avea deja fiinta umana,dar in stadiu potrivit acelei perioade. Ce confuzie ar putea exista intre eternitate si uman? |
|