Forum Crestin Ortodox Crestin Ortodox
 
 


Du-te înapoi   Forum Crestin Ortodox > Dogmatica
Răspunde
 
Thread Tools Moduri de afișare
  #1  
Vechi 02.09.2012, 20:36:05
catalin2 catalin2 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 26.12.2007
Locație: Brasov
Religia: Ortodox
Mesaje: 9.706
Implicit

Citat:
În prealabil postat de N.Priceputu Vezi mesajul
Oare ce știm noi despre mântuire? Nu știm de noi înșine dacă ne vom mântui, cum să ne pronunțăm în privința altora?
Dar ce știm este că Hristos a venit, făcându-Se cunoscut, dăruindu-ni-Se nouă, jertfindu-se ca tot omul să aibă viață veșnică din jertfa Sa. S-a înălțat, continuând să fie prezent în Biserică, lucrările Sale predându-le apostolilor, sfinților... Biserica nu e altceva decât felul în care El continuă să fie cu noi, nemijlocit, văzut, palpabil așa cum era în vremea aceea.

Dar oare nu aveau parte atunci de vindecare decât cei care reușeau să-L atingă? Nu primeau harul Său decât cei care auzeau cuvintele direct din gura Sa?

Din nou spun: noi știm unde este Dumnezeu; dar nu știm unde nu este. Și înțelept mi se pare, pentru oricine, să-L caute acolo unde știe că este, nu acolo unde nu știe dacă este.
De fapt nu este chiar asa, protestantii liberali nu stiu sau spun ca nu stiu, pentru ca ei se bazeaza doar pe Biblie si pe aceasta o interpreteaza cum vor ei. Ma repet, parerea mea e ca ecumenismul se bazeaza pe doctrina protestantismului liberal. De exemplu protestantii conservatori nu gandesc asa, multi spun ca cei din cultul lor se mantuiesc, ca trebuie sa tina sambata, sa vorbeasca in limbi, etc. La fel, catolicii chiar au inclus in dogma ca nu se mantuieste nimeni in afara BC, orice ar face (pana la conciliul Vatican II cand au adoptat conceptii ecumeniste, atingand apogeul in timpul Papei Ioan Paul II, acum pare ca au mai revenit putin la traditionalism cu Papa Benedict). Iar Biserica (deci si BO actuala) dintotdeauna a spus ca in afara Bisercii nu exista mantuire.
Stim acest lucru din aceeasi sursa din care stim ca Dumnezeu este Sfanta Treime. Nu din ratiunea omeneasca, din logica omeneasca, ci din Revelatie. Toata invatatura crestina se bazeaza pe Revelatie, pentru ca omul nu poate cu ajutorul mintii sa afle adevarul. Protestantii spun ca se bazeaza pe Biblie, dar de fapt se bazeaza pe interpretarea omeneasca a Bibliei, fiecare cult cu intepretul sau.

Sa vedem de fapt ce spune Sfanta Scriptura. Ni se dau nu numai conditiile mantuirii, dar ni se spune si cine nu se mantuieste. In Sfanta Scriptura scrie negru pe alb, fara niciun dubiu sau posibilitate de interpretare, chiar Iisus ne-a spus aceste lucruri. Si ne spune Iisus ca cine nu se Boteaza si nu se Impartaseste nu ajunge in Imparatie. Dar chiar si ecumenismul a cautat sa impace aceste pasaje, lansand teoria ramificarii harului in toate cultele, si deci a valabilitatii botezului in toate cultele. Din punct de vedere ortodox la acest pasaj se incadreaza doar ortodocsii, nefiind Taine in afara ortodoxiei.
Se mai afirma ca sunt importante doar faptele din cele zece porunci. Dar se omit intentionat cateva porunci. cele zece porunci nu spun doar sa nu ucizi, sa nu minti, sa nu furi, etc., ci sa nu ne inchinam la idoli, doar la Dumnezeu cel Adevarat. Si acestea fac parte tot din cele zece porunci, pe care se bazeaza faptele morale.

Apoi ne mai sunt date si pacatele pentru care nu se intra in Imparatie la I Corinteni, cap. 6 "Nu vă amăgiți: Nici desfrânații, nici închinătorii la idoli, nici adulterii, nici malahienii, nici sodomiții, 10.Nici furii, nici lacomii, nici bețivii, nici batjocoritorii, nici răpitorii nu vor moșteni împărăția lui Dumnezeu."

Chiar si despre eretici ni se spune ca vor avea pedeapsa: "10. De omul eretic, după întâia și a doua mustrare, depărtează-te, 11. Știind că unul ca acesta s-a abătut și a căzut în păcat, fiind singur de sine osândit." "2 Petru 2, 1-3 1. Dar au fost în popor și prooroci mincinoși, după cum și între voi vor fi învățători mincinoși, care vor strecura eresuri pierzătoare și, tăgăduind chiar pe Stăpânul Care i-a răscumpărat, își vor aduce lor grabnică pieire;"

Dar sfintii nu spun toti acelasi lucru? Numai eu am dat citate din multi sfinti, ultimul fiind Sfantul Luca al Crimeei. Nu cu mult timp inainte cel ce se convertea la ortodoxie, catehumenul, trebuia sa marturiseasca faptul ca doar unii ortodocsi ajung in Rai (e pe site-ul manastirii Dervent). Sfantul Ignatie ne prezinta pe scurt si pe intelesul tuturor invatura Bisericii cu pribire la mantuire, aceea este invatatura Bisericii: http://blog.pustniculdigital.info/articole/54/ Cine nu intelege cele scrise acolo practic nu intelege rolul Bisericii, Sfintelor Taine, rostul intruparii Mantuitorului, tot planul mantuirii.

Nu in ultimul rand, chiar catehismul ortodox ne da raspunsul scriind: nimeni nu se poate mantui fara har, iar harul nu poate fi primit prin fapte, numai prin Sfintele Taine. http://www.patriarhia.ro/ro/documente/catehism10.html
"Nu, omul nu se poate mantui fara de har (Efes. 2, 8; Ioan 15, 5). Harul ii este de trebuinta omului chiar de la inceput (Ioan 3,5). Harul pune inceputul mantuirii in om, si nu omul prin staruintele sale. Aceasta inseamna ca harul ii vine in dar (Rom. 3, 24), nu pentru oarecare fapte ale sale. inainte de a veni harul, omul nu poate face fapte prin care sa se mantuiasca, sau macar sa induplece pe Dumnezeu sa-i dea harul prin care sa se mantuiasca."
Asadar scrie, trebuie doar sa alegem invatatrua ortodoxa si nu a pastorului John sau alt rationament omenesc.
Reply With Quote
  #2  
Vechi 02.09.2012, 21:49:03
N.Priceputu
Guest
 
Mesaje: n/a
Implicit

Citat:
În prealabil postat de catalin2 Vezi mesajul
"Nu, omul nu se poate mantui fara de har (Efes. 2, 8; Ioan 15, 5). Harul ii este de trebuinta omului chiar de la inceput (Ioan 3,5). Harul pune inceputul mantuirii in om, si nu omul prin staruintele sale. Aceasta inseamna ca harul ii vine in dar (Rom. 3, 24), nu pentru oarecare fapte ale sale. inainte de a veni harul, omul nu poate face fapte prin care sa se mantuiasca, sau macar sa induplece pe Dumnezeu sa-i dea harul prin care sa se mantuiasca."
Asadar scrie, trebuie doar sa alegem invatatrua ortodoxa si nu a pastorului John sau alt rationament omenesc.
De acord că omul nu se poate mântui fără har. De faptul, însă, că harul se dă exclusiv prin sfintele taine, nu sunt convins. Să nu uităm că harul e energia izvorâtă din însăși persoana Dumnezeirii, că este felul în care Dumnezeu intră în comuniune cu noi. În credința mea mă bazez pe Biserică și pe Sfinții Părinți, însă nu pot să nu gândesc și cu mintea mea, să nu simt și cu sufletul meu. Și în mintea și inima mea nu poate încăpea ideea că Hristos, Dumnezeu necuprins și nesfârșit în iubire, alege să Se limiteze atât de mult, neputând (ce nonsens) sau nevrând să Se dăruiască altfel decât prin formele cunoscute de noi.

Jertfa Sa trebuie să aibă o cuprindere mult mai mare. Ea are valoare ontologică. Se adresează tuturor oamenilor, din toate neamurile și din toate timpurile, de la începutul lumii și până la sfârșitul ei.

Chiar dacă vei socoti că mesajul meu este unul ecumenist, rămân la părerea că orice om din lumea asta are acces, într-o măsură mai mică sau mai mare la harul lui Dumnezeu. Și în asta mă bazez pe dragostea Lui, care-L face să Se caute, să se regăsească în orice chip zidit de El pe lumea asta. Acesta-i Dumnezeul în care cred și pe care-L iubesc pentru că este așa.

Iar în cuvintele pe care le-am spus în mesajul precedent, respectiv că nu știm dacă ne-ortodocșii se vor mântui, mă bazez și pe spusele unor importanți părinți de-ai noștri, între care Bartolomeu Anania.
Biserica nu poate fi un sistem limitativ al mântuirii, ci o prezență a lui Hristos în lume, care stă cu brațele deschise către toți, chemându-i la unirea cu El.

P.S. Nu vreau să intru în polemică cu tine, Cătălin; nu sunt în măsură. Mi-am mărturisit doar felul în care cred. Deocamdată nu pot altfel.
Reply With Quote
  #3  
Vechi 03.09.2012, 20:17:00
catalin2 catalin2 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 26.12.2007
Locație: Brasov
Religia: Ortodox
Mesaje: 9.706
Implicit

Citat:
În prealabil postat de N.Priceputu Vezi mesajul
Jertfa Sa trebuie să aibă o cuprindere mult mai mare. Ea are valoare ontologică. Se adresează tuturor oamenilor, din toate neamurile și din toate timpurile, de la începutul lumii și până la sfârșitul ei.
I-am raspuns lui Adriana, daca te referi la faptul ca jertfa a afectat fiecare om e o invatatura protestanta, nu si ortodoxa.
Citat:
În prealabil postat de N.Priceputu Vezi mesajul
Iar în cuvintele pe care le-am spus în mesajul precedent, respectiv că nu știm dacă ne-ortodocșii se vor mântui, mă bazez și pe spusele unor importanți părinți de-ai noștri, între care Bartolomeu Anania.
Unii parinti nu spun ca se vor mantui si altii, spun ca nu stiu daca se vor mantui si din altii. Pentru ca pot fi si cazuri exceptionale, eu am amintit intotdeauna de doua cazuri, evidentiate de sf. Ioan Damaschin, doi pagani ajunsi in Iad au fost trecuti in Rai la rugaciunile a doi sfinti.
Citat:
În prealabil postat de N.Priceputu Vezi mesajul
În credința mea mă bazez pe Biserică și pe Sfinții Părinți, însă nu pot să nu gândesc și cu mintea mea, să nu simt și cu sufletul meu. Și în mintea și inima mea nu poate încăpea ideea că Hristos, Dumnezeu necuprins și nesfârșit în iubire, alege să Se limiteze atât de mult, neputând (ce nonsens) sau nevrând să Se dăruiască altfel decât prin formele cunoscute de noi.
Noi credem in invatatura Bisericii si in Revelatie chiar daca nu intelegm cu mintea noastra unele lucruri, le acceptam si apoi poate le vom intelege. Folosirea rationamentului si interpretarii invataturii este specific protestantilor, care astfel au ajuns sa isi faca mii de culte, fiecare dupa rationamentul cuiva. Ecumenismul aduce toata gandirea si dogma protestanta.
Cum eu scriu degeaba, citez ce spune Sf. Ignatie, valabil si pentru altii:

"Crestini! Cunoasteti pe Hristos! Intelegeti ca voi nu-L cunoasteti, ca va lepadati de El socotind mantuirea posibila fara El, pentru niscaiva fapte bune! Cel care socoate o mantuire posibila fara credinta in Hristos este renegat de Hristos si, poate din nestiinta, cade in pacatul greu al hulirii de Dumnezeu.
Si dimpotriva, veti gasi ca pornirile bune ale inimii sunt interzise, lepadate! Dar tocmai dragalasele acestea de fapte bune va si plac la pagani si mahomedani! Pentru ele, macar de-ar fi si cu renegarea lui Hristos, dumneavoastra vreti sa le acordati mantuirea. Ciudata e judecata dumneavoastra despre ratiunea sanatoasa. De unde, cu ce drept o gasiti, o descoperiti in dumneavoastra? Daca sunteti crestini trebuie sa aveti notiuni crestine cu privire la acest obiect si nu altele, dupa capul dumneavoastra sau agatate cine stie de pe unde!
Evanghelia ne invata ca prin cadere noi ne-am agonisit o ratiune pervertita, ca ratiunea firii noastre cazute, oricat de valoroasa ar fi prin natura, oricat de ascutita ar fi prin invatatura lumeasca, isi pastreaza caracterul capatat prin caderea in pacat, continua sa ramana o ratiune pervertita. Trebuie sa o lepezi, sa te dai pe mana calauzitoare a credintei si, sub aceasta conducere, la timpul sau, dupa o insemnata nevointa intru evlavie, Dumnezeu daruieste robului Sau credincios ratiunea Adevarului sau Judecata Duhovniceasca. Aceasta ratiune poate si trebuie sa fie recunoscuta a fi ratiune sanatoasa;
Temelia judecatii duhovnicesti este Dumnezeu. Pe piatra aceasta neclintita se nalta ea, si intru aceasta nu se clatina si nu cade.
Ceea ce numiti dumneavoastra ratiune sanatoasa noi, crestinii, cunoastem ca este o ratiune atat de bolnavicioasa, atat de intunecata si ratacita, incat vindecarea ei nu poate avea loc decat prin retezarea cu palosul credintei a tuturor stiintelor si cunostintelor care o compun, si prin lepadarea lor. Daca insa vom socoti ratiunea ca sanatoasa, considerand-o astfel pe baza a ceva necunoscut, sovaielnic, nedeterminat, mereu schimbator, atunci ea, ca "sanatoasa", va renega neaparat pe Hristos.
Ce zice judecata dumneavoastra, ratiunea dumneavoastra sanatoasa? Ca a recunoaste pieirea unor oameni buni, care nu cred in Hristos este un fapt potrivnic ratiunii dumneavoastra sanatoase! Si nu doar atat! Ci ca o asemenea pieire a oamenilor virtuosi e potrivnica milosteniei unei Fiinte atat de atotbune ca Dumnezeu. Ati avut cumva o revelatie de sus asupra acestui obiect, asupra a ceea ce e contrar si nu e contrar milosteniei lui Dumnezeu? Nu! Insa ratiunea dumneavoastra sanatoasa va spune asta! Ah, ratiunea dumneavoastra sanatoasa! Atunci, cu ratiunea dumneavoastra sanatoasa, de unde ati scos ca puteti intelege, cu patrunderea omeneasca limitata, ce este si ce nu este contrar milosteniei lui Dumnezeu? "

Asadar gandirea sfintilor si a Bisericii trebuies a o urmam, nu gandirea noastra limitata, care de fapt nici nu e gandirea noastra, e a protestantilor liberali.
Reply With Quote
  #4  
Vechi 07.09.2012, 00:01:54
iustin10 iustin10 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 02.01.2010
Mesaje: 2.305
Implicit

Citat:
În prealabil postat de catalin2 Vezi mesajul
Unii parinti nu spun ca se vor mantui si altii, spun ca nu stiu daca se vor mantui si din altii. Pentru ca pot fi si cazuri exceptionale, eu am amintit intotdeauna de doua cazuri, evidentiate de sf. Ioan Damaschin, doi pagani ajunsi in Iad au fost trecuti in Rai la rugaciunile a doi sfinti.

Noi credem in invatatura Bisericii si in Revelatie chiar daca nu intelegm cu mintea noastra unele lucruri, le acceptam si apoi poate le vom intelege. Folosirea rationamentului si interpretarii invataturii este specific protestantilor, care astfel au ajuns sa isi faca mii de culte, fiecare dupa rationamentul cuiva. Ecumenismul aduce toata gandirea si dogma protestanta.
Cum eu scriu degeaba, citez ce spune Sf. Ignatie, valabil si pentru altii:

"Crestini! Cunoasteti pe Hristos! Intelegeti ca voi nu-L cunoasteti, ca va lepadati de El socotind mantuirea posibila fara El, pentru niscaiva fapte bune! Cel care socoate o mantuire posibila fara credinta in Hristos este renegat de Hristos si, poate din nestiinta, cade in pacatul greu al hulirii de Dumnezeu.
Si dimpotriva, veti gasi ca pornirile bune ale inimii sunt interzise, lepadate! Dar tocmai dragalasele acestea de fapte bune va si plac la pagani si mahomedani! Pentru ele, macar de-ar fi si cu renegarea lui Hristos, dumneavoastra vreti sa le acordati mantuirea. Ciudata e judecata dumneavoastra despre ratiunea sanatoasa. De unde, cu ce drept o gasiti, o descoperiti in dumneavoastra? Daca sunteti crestini trebuie sa aveti notiuni crestine cu privire la acest obiect si nu altele, dupa capul dumneavoastra sau agatate cine stie de pe unde!
Evanghelia ne invata ca prin cadere noi ne-am agonisit o ratiune pervertita, ca ratiunea firii noastre cazute, oricat de valoroasa ar fi prin natura, oricat de ascutita ar fi prin invatatura lumeasca, isi pastreaza caracterul capatat prin caderea in pacat, continua sa ramana o ratiune pervertita. Trebuie sa o lepezi, sa te dai pe mana calauzitoare a credintei si, sub aceasta conducere, la timpul sau, dupa o insemnata nevointa intru evlavie, Dumnezeu daruieste robului Sau credincios ratiunea Adevarului sau Judecata Duhovniceasca. Aceasta ratiune poate si trebuie sa fie recunoscuta a fi ratiune sanatoasa;
Temelia judecatii duhovnicesti este Dumnezeu. Pe piatra aceasta neclintita se nalta ea, si intru aceasta nu se clatina si nu cade.
Ceea ce numiti dumneavoastra ratiune sanatoasa noi, crestinii, cunoastem ca este o ratiune atat de bolnavicioasa, atat de intunecata si ratacita, incat vindecarea ei nu poate avea loc decat prin retezarea cu palosul credintei a tuturor stiintelor si cunostintelor care o compun, si prin lepadarea lor. Daca insa vom socoti ratiunea ca sanatoasa, considerand-o astfel pe baza a ceva necunoscut, sovaielnic, nedeterminat, mereu schimbator, atunci ea, ca "sanatoasa", va renega neaparat pe Hristos.
Ce zice judecata dumneavoastra, ratiunea dumneavoastra sanatoasa? Ca a recunoaste pieirea unor oameni buni, care nu cred in Hristos este un fapt potrivnic ratiunii dumneavoastra sanatoase! Si nu doar atat! Ci ca o asemenea pieire a oamenilor virtuosi e potrivnica milosteniei unei Fiinte atat de atotbune ca Dumnezeu. Ati avut cumva o revelatie de sus asupra acestui obiect, asupra a ceea ce e contrar si nu e contrar milosteniei lui Dumnezeu? Nu! Insa ratiunea dumneavoastra sanatoasa va spune asta! Ah, ratiunea dumneavoastra sanatoasa! Atunci, cu ratiunea dumneavoastra sanatoasa, de unde ati scos ca puteti intelege, cu patrunderea omeneasca limitata, ce este si ce nu este contrar milosteniei lui Dumnezeu? "

Da, a afirma ca exista mantuire fara Hristos ,e ca si cum ai afirma ca omul se poate mantui cu puterile sale ,singur. Ca nu e nevoie de Hristos,si jertfa Sa a fost inutila,ca oamenii se puteau mantui oricum.
Firea naturala,insa nu poate fi placuta lui Dumnezeu. Mii de ani ea a fost lasta sa se manifeste,pina la Hrsitos ,si nu a produs neprihanirea,nici macar ajutata de legea lui Dumnezeu. Omul are nevoie de Hristos si de jertfa sa ca sa se poata mantui.
Sfantul se pronunta doar impotriva acelora care cred ca poate exista mantuire fara Hristos,doar prin fapte bune . Pentru ca,daca era posibil , Hristos nu trebuia sa mai patimeasca si sa moara
Afirmatia trebuie sa fie : mantuirea este posibila doar in Hristos. Si nu negatia acestui adevar : cel ce nu cunoaste pe Hrsitos nu se va mantui .
Noua ne a fost lasata afirmatia ca sa o indeplinim ,nu negatia. Pentru mintea omeneasca simplista,afirmatia perfect valabila ,cheama imediat negatia ,si de aici pina la excluderea celorlalti mai e un pas.Este o ispita f mare,caci negatia e f corecta,doar ca nu e rodnica.
Sfantul afirma doar atit : Nu se poate mantuire fara Hristos,doar pe baza faptelor bune.
Iar cei grabiti vin si completeaza de la ei ,cu logica omeneasca : cei care nu sunt ca noi ,sunt in afara.
Si iata dintr-o data strecurate :mandria,excluderea ,indepartarea celorlalti, abaterea de la cuvantul lui Dumnezeu . Si prin ce se strecaoara acestea ? Printr-un adevar .Numai ca formulat invers .
Ca daca in geometrie merge,trebuie sa mearga si in credinta...

Suntem liberi sa spunem orice.Dar tot ce nu transmite dragoste ,nu transmite nici cunoastre adevarata de Dumnezeu ,si e o simpla interpretare omeneasca.
Cea mai buna masura este smerenia ,si limitarea la pacatele si neputintele proprii ,caci acestora s-a adresat Hristos,si sa lasam in seama Lui ,ca niste slugi credincioase ,rolul de a conduce lumea

Last edited by iustin10; 07.09.2012 at 00:03:57.
Reply With Quote
  #5  
Vechi 10.09.2012, 18:57:08
catalin2 catalin2 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 26.12.2007
Locație: Brasov
Religia: Ortodox
Mesaje: 9.706
Implicit

Citat:
În prealabil postat de iustin10 Vezi mesajul
Noua ne a fost lasata afirmatia ca sa o indeplinim ,nu negatia. Pentru mintea omeneasca simplista,afirmatia perfect valabila ,cheama imediat negatia ,si de aici pina la excluderea celorlalti mai e un pas.Este o ispita f mare,caci negatia e f corecta,doar ca nu e rodnica.
Iustin, acum am putut raspund ela mesajul tau, nici tu nu ai citit tot raspunsul Sf. Ignatie, eu am dat doar un scurt fragment. Raspunsul e mai lung, si spune textual despre mantuirea paganilor si ereticilor, nu doar ce fragment am dat eu.
Reply With Quote
  #6  
Vechi 10.09.2012, 22:17:24
iustin10 iustin10 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 02.01.2010
Mesaje: 2.305
Implicit

Citat:
În prealabil postat de catalin2 Vezi mesajul
Iustin, acum am putut raspund ela mesajul tau, nici tu nu ai citit tot raspunsul Sf. Ignatie, eu am dat doar un scurt fragment. Raspunsul e mai lung, si spune textual despre mantuirea paganilor si ereticilor, nu doar ce fragment am dat eu.
Poti sa mai dai si alte fragmente despre acest subiect si sa le discutam.
Imi place stilul transant si logic al sfantului despre nemantuirea paganilor .Pe el il cred, pe tine nu. Si vreau sa vad de ce fac in mintea mea aceste diferente .Caci teoretic si tu esti la fel de corect in ce spui,caci reproduci corect aceste idei .Si aceste dogme ale mantuirii in BO si numai in ea ,le cred de fapt. Dar de ce atunci mi se pare falsa reproducerea insistenta si preponderenta a acestor idei de catre unii dintre voi?
Sunt deschis si sa recunosc ca este vina mea,poate . Dar sa nu excludem nici varianta ca poate unii dau mai multa importanta acestor idei de excludere si cerc restrins al Bisericii ,decat poate altor idei ,mult mai pozitive ale ortodoxiei.
Un singur argument : unde este vorba despre polemica si analiza daca cineva este pierdut sau nu,imediat topicul infloreste ,si cele mai adinci patimi se aprind
Unde este insa vorba despre vreun topic de constructie ,de dezbatere ortodoxa, de invatare , imediat acel topic lincezeste ,si duipa cateva copy and pasturi ,mergem adormiti la culcare
Oare este ceva in neregula cu noi ?
Nu cu ortodoxia,ci cu noi.
Reply With Quote
  #7  
Vechi 11.09.2012, 18:25:51
catalin2 catalin2 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 26.12.2007
Locație: Brasov
Religia: Ortodox
Mesaje: 9.706
Implicit

Citat:
În prealabil postat de iustin10 Vezi mesajul
Poti sa mai dai si alte fragmente despre acest subiect si sa le discutam.
Imi place stilul transant si logic al sfantului despre nemantuirea paganilor .Pe el il cred, pe tine nu. Si vreau sa vad de ce fac in mintea mea aceste diferente .Caci teoretic si tu esti la fel de corect in ce spui,caci reproduci corect aceste idei .Si aceste dogme ale mantuirii in BO si numai in ea ,le cred de fapt.
Iustin, asa e bine, sa ii crezi pe sfinti, nu pe mine sau pe altii. Si e firesc sa fii mai receptiv la un sfant, acela era sfant, vorbea sub influenta harului, eu sunt pacatos, pot doar reproduce ce spune un sfant, nu am si viata sfanta.
Tot raspunsul la scrisoare l-am postat aici: http://www.crestinortodox.ro/forum/s...ad.php?t=14349
Sfantul ii raspundea unei femei care spunea si ea ca se mantuiesc si pagani si eretici.
Dau si primul pasaj, ca sa se observe ca e vorba de mantuirea paganilor si ereticilor.
"In desert dar, si cu pacat cugetati si ziceti ca oamenii buni dintre pagani si mahomedani se vor mantui, adica vor intra in comuniune cu Dumnezeu!... Nu!... Biserica a recunoscut intotdeauna ca exista un singur mijloc de mantuire: Rascumparatorul! Ea a recunoscut ca cele mai mari virtuti ale firii cazute pogoara in iad. Daca dreptii adevaratei Biserici si facatorii de minuni care credeau in Rascumparatorul ce urma sa vina pogorau in iad, cum va inchipuiti ca paganii si mahomedanii care nu au cunoscut si nu au crezut in Rascumparator vor capata mantuirea numai pentru ca ei vi se par dumneavoastra draguti si buni, cand mantuirea nu se obtine decat printr-un singur, va repet, un singur mijloc si acesta este credinta in Rascumparator!"
Reply With Quote
Răspunde



Subiecte asemănătoare
Subiect Subiect început de Forum Răspunsuri Ultimele Postari
Dogmatica Patristica Ortodoxa myself00 Generalitati 7 10.09.2012 19:23:37
Despre lectura, in general Lilith23 Generalitati 26 15.06.2011 12:11:07
sentimentalism si un dumnezeu general lareine Generalitati 0 31.12.2009 01:15:25
Sf. Andrei este sarbatoare cu rosu/mare in general? sophia Diverse Sarbatori 3 13.11.2009 11:07:58
Scrisoarea unui general roman catre Nero,despre Hristos ortodox4life Generalitati 18 14.10.2008 22:09:52