![]() |
![]() |
|
#161
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Oare nu suntem toti de acord ca atat trupul cat si sangele Domnului in Sfanta Euharistie sunt materie (atomi) si ca au aceeasi valoare? Doamne ajuta.
__________________
Pr. Arsenie Boca: "In mintea stramba si lucrul drept se stramba"; "Sa-ti feresti capul de frig si de prostie!"; "Mustrarea invinge, dar nu convinge"; "Bobul lui de grau se preschimba in taciune, iar el se crede grau nedreptatit"; |
#162
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Mai explicit spune un teolog catolic, (Pr. Piet Fransen, Divine Grace and Man, apud James Likoudis, The Divine Primacy of the Bishop of Rome and Modern Eastern Orthodoxy: Letters to a Greek-Orthodox on the Unity of the Church, New Hope, Kentucky,2002, p. 205): "În teologia catolică harul necreat este Dumnezeu Însuși în măsura în care El se comunică pe Sine omului în iubire. În contradistincție cu acest lucru, harul creat semnifică rezultatul pe care împărtășirea de Sine a lui Dumnezeu îl produce în om. Bineînțeles că acest rezultat nu poate fi Dumnezeu Însuși; prin urmare, acesta este altceva decât Dumnezeu, ceva creat, un dar de la Dumnezeu... Harul creat nu poate fi conceput aparte de sălășluirea dumnezeiască... Harul creat nu este ceva care stă între Dumnezeu și noi. Nu acționează ca o fereastră (sau ecran) între Dumnezeu și noi, deoarece vine la existență numai datorită și în interiorul gestului prin care Dumnezeu ne unește cu Sine Însuși în mod nemijlocit. Harul creat este în același timp rodul și legătura sălășluiri, originând în sălășluire și fiind susținut de sălășluire; ne ridică într-o actualizare continuu adâncitoare a sălășluirii, pe pământ și în cer... Faptul de a ști câte feluri de haruri există, cum ar trebui numite sau cum ar putea fi definite și descrise nu are consecințe importante. Lucrul cel mai important este că harul ne face capabili să avem o legătură personală cu Dumnezeu. Harul creat nu are altă rațiune de a fi." |
#163
|
|||
|
|||
![]()
Da Catalin, dar invatatura aceasta a apusenilor despre harul necreat care de fapt produce in noi un efect creat, adica un har creat, dar care ne uneste in mod nemijlocit cu Dumenzeu, nu are nici o noima.
Cum sa ne uneasca nemijlocit cu Dumnezeu daca e har creat ? In afara de asta, sfintii NU au experiat un har creat si unul necreat, ci doar harul necreat. Stiam sau banuiam ca apusenii au declarat oficial ca harul e creat. Au facut asta la 2 concilii considerate de ei ecumenice: conciliul tridentin si conciliul Vatican 1. Deci la ei invatatura ca harul e creat e oficiala. Acum ei vor sa spuna, asa cum fac si cu filioque, ca ei niciodata nu au sustinut filioque, ca ei niciodata nu au sustinut ca harul e creat. Se fac ca ploua. Dar e limpede ca sfintii au experiat aceasta lumina taborica despre care au marturisit ca NU e din lumea aceasta. Si daca NU e din lumea aceasta inseamna ca e NECREAT. Asta au trait sfintii. Acum catolicii, dupa ce prin "doctorii" lor si conciliile lor au tot spus ca harul e creat, o dau la intors, ca si cu filioque, ca ei nu au zis niciodata ca harul e creat. |
#164
|
|||
|
|||
![]() Citat:
The question "is Grace created or uncreated" misses the point of what is meant by created and uncreated in this context. In Latin theology, when Grace is called created it doesn't refer to the substance of Grace, but the instance of Grace. So the Grace is the Divine Life Itself, but our share in it has a beginning in time, and in that sense it is called created. When it is called uncreated it refers to acts of Grace that have no beginning in time, like God's foresight and plan of Gifts. Those Eastern Orthodox who complain about "created Grace" mistakenly believe that the Latin teaching is that Grace is a creature, which is not at all what is meant. What is meant is that our participation in Divinity begins, and is not itself eternal; even Eastern Orthodoxy teaches this fact. Eastern Orthodox who don't pay careful attention to the actual teaching of "created Grace" mistakenly assume that Aquinas means the same thing that Barlaam did, namely that Grace is actually a creature and not really a participation in Divinity. St. Gregory Palamas countered this by refering to Grace as "uncreated", not in reference to its being in us, but purely in reference to it being the Divine Nature and not some creaturely substance. Aquinas wasn't dealing with this argument at all, and as can be seen he clearly argued that Grace is participation in Divinity itself, and not some creaturely thing. His use of the term "created" is completely different from that of Barlaam and Palamas. |
#165
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Va atrag atentia asupra a doua erori: Primo, sper ca sunteti de acod ca Singurul Necreat e Dumnezeu. Imediat dupa El, sunt Fapturi, prima fiind Maica Domnului, dupa cum, si pe "noi" si pe "voi", ne invata dogmatica si imnografia. In consecinta, ideea ca a putea exista "ceva", oricit de sublim si mantuitor, necreat, dar diferit de Dumnezeu, ma depaseste, sa zic asa. Adica, nu intelectual, ci ca atitudine pioasa. Secundo, ca un corolar a ce am afirmat mai sus, si toti cunoastem credem si marturisim, este faptul ca exista doua lumi create: spirituala ("fapturile ceresti", Sus, si dr..., Jos) si materiala (unde locuiesc necuvantatorii, si omul dupa cadere). Ambele sunt create. Deci, harul e fara tagada nematerial, dar ramine totusi creat. Precizez ca nu atac conceptia Bisericii dvs.; am mult respect pentru ea. Insa...acei sfinti au vazut intr-adevar acea Lumina, insa cum ar putea ea sa fie necreata? Ginditi-va la simplul fapt ca Domnul nu a manifestat Lumina Taborica toata petrecerea Sa pe Pamint, ci doar atunci, cind I S'a vazut pe Chip. Deci, daca e diferita de El, nu are cum fi necreata. |
#166
|
|||
|
|||
![]()
Celestial Pottery,
Ca sa intelegeti mai bine de ce harul e necreat, va pun mai jos un relativ scurt comentariu al parintelui Staniloae. Doctrina despre dumnezeiescul Har ramane, pe langa celelalte deosebiri esentiale dintre confesiunile crestine, una dintre cele mai controversate probleme. Daca la noi palamismul a cucerit aproape cu autoritate de dogma spi*ritul si mai ales viata ortodoxa, in apus el a devenit centrul unor preocupari - teo*retice. Ceea ce apu*senii nu vor sa inteleaga, e ca doctrina despre dumnezeiescul Har necreat, in rasarit nu e o "teorie" pe care poti s-o primesti sau sa n-o primesti, sau care e in functie de o anumita logica, si care ar putea fi rasturnata printr-o logica mai exacta, mai rigu*roasa. Dumnezeiescul Har necreat e o realitate, un fapt, care lucreaza, care lasa urme, urme care sunt de domeniul experientei. Nu vrem sa spunem prin aceasta ca doctrina in cauza nu s-ar incadra in canoanele logicii teologice cele mai riguroase. Dimpotriva. Si nici nu poate fi decat asa, pentru ca ceea ce e real, prin insusi faptul ca e real, isi va indreptati logic recunoasterea existentei, si se va prezenta ca atare. Doctrina dumnezeiescului Har in rasarit e in stransa legatura, logic si de fapt vorbind, cu scopul intruparii si cu destinul ultim al creaturii, cu indumnezeirea. Indumnezeirea rezolva criza, marea criza in care omul ar ramane pe vecii vecilor neconsolat si neimplinit, si care ar face din Dumnezeu insusi responsabilul unei situatii ontologic gresit concepute. Indumnezeirea nu poate fi conceputa decat ca participare prin Harul necreat la Dumnezeire. O energie creata nu poate conferi o participare la ceva necreat. Participarea la dumnezeire nu inseamna o copartasie la esenta. In esenta Sa, Dumnezeu ramane incomunicabil. Omul nu se absoarbe in esenta, deci nu devine Dumnezeu in sine, ceea ce ar prezenta pericolul politeismului sau panteismului. El participa la energiile necreate ale lui Dumnezeu, energii in care desi Dumnezeu este intreg. Aceste energii indumnezeiesc in Har. Occidentul romano-oatolic a ramas la un intelectualism care ii inchide orice perspectiva de reconsiderare in sensul unei spiritualitati autentice si lucratoare. Conceptia despre Harul creat este pe cat de saraca, pe atat si de inutila, pentru ca in fond nu rezolva nimic. Harul nu poate fi doar un efect creat rezultat din lucrarea lui Dumnezeu asupra omului. Intre "Har" si "creat" e o incompatibilitate notionala. Nu pot sta alaturi. |
#167
|
|||
|
|||
![]()
Domnule Bogdan, din textul citat, se pare că Părintele Stăniloae a căzut exact în capcana semantică pe care o lămurește foarte simplu citatul pe care l-am dat eu. Înțelegeți limba engleză ? Dacă nu, mă voi preocupa să fac o traducere într-una din zilele următoare.
|
#168
|
|||
|
|||
![]()
Ati spus bine Celestial Pottery.
Dumnezeu e necreat. Atunci, ca sa ne impartasim cu adevarat de El, si harul trebuie sa fie necreat. Daca harul ar fi creat, atunci intre Dumnezeu si noi NU ar fi posibila nici o comuniune reala. Harul creat e ceva artificial, e un efect. Intelegeti de ce e atat de important. Iar Sfantul Grigorie Palama ii spunea lui Varlaam: "Daca tu tagaduiesti harul necreat, atunci tu pui intre mine si Dumnezeu o prapastie de netrecut. " Ce legatura reala ar mai fi intre noi care suntem creati si Dumnezeu care e necreat, daca harul ar fi creat. Nici una. Mantuirea insasi ar fi cu neputinta, ar fi o vorba goala. De aceea, problema harului necreat este o problema de viata si de moarte. |
#169
|
||||
|
||||
![]() Citat:
PS: la Cina cea de Taina, CE ANUME S-A INTITUIT? NU cumva Sfanta Euharistie? Iar Hristos ne-a arat cum anume trebuie savarsita si CE MATERIE este necesara: painea si vinul, asa cum bine detaliaza Pavel TOT in 1 Corinteni cap 11. Si ca sa-ti arat cat de orbit esti, iti postez eu versetele pe care le-ai cerut: "Astfel, oricine va mânca pâinea aceasta sau va bea paharul Domnului cu nevrednicie, va fi vinovat față de trupul și sângele Domnului. Să se cerceteze însă omul pe sine și așa să mănânce din pâine și să bea din pahar" (1 Corinteni 11:27-28) |
#170
|
||||
|
||||
![]() Citat:
|
![]() |
|
![]() |
||||
Subiect | Subiect început de | Forum | Răspunsuri | Ultimele Postari |
Ereziile yoghiste ale Maicii Siluana | mihailt | Biserica Ortodoxa Romana | 54 | 05.03.2014 21:17:15 |
Francmasoneria CONDAMNATĂ de Biserica Romano-Catolică | Decebal | Biserica Romano-Catolica | 1 | 18.08.2012 14:36:50 |
Casatoria intre o ortodoxa si un romano-catolic | oana_dinisoni | Biserica Romano-Catolica | 34 | 21.04.2011 00:18:17 |
Imperiul Romano-Bulgar | sovidiu | Generalitati | 3 | 13.12.2006 15:14:03 |
|