![]() |
![]() |
|
#151
|
|||
|
|||
![]()
Domnule Bogdan, ortodocșii, din câte se vede, nu prea sunt obișnuiți să facă distincția dintre "părerea unor teologi, chiar de renume, din cadrul Bisericii", pe de o parte, și "învățătura Bisericii", pe de altă parte.
Domnul Dragomir v-a sugerat foarte clar că Biserica Catolică nu a adoptat un punct de vedere oficial cu privire la problema palamită. Există teologi care susțin că învățătura lui Palama este cvasi eretică, există teologi care îl admiră pe Palama și învățătura sa. Atâta timp cât biserica nu se pronunță, la nivel magisterial, cu privire la această problemă, este dreptul fiecărui teolog să susțină ce dorește. Acest aspect poartă și asupra -falsei- probleme a ordinării ca episcop a lui Varlaam: de vreme ce Biserica Catolică nu a anatemizat poziția sa ca fiind eretică, ci doar o opinie teologică, de ce să nu-l ordineze ?! Acuma, cu privire la -din nou falsa- problemă a recunoașterii, în cadrul BO, a statutului de dogmă pentru învățătura palamită - din punct de vedere al BC, această recunoaștere nu are nicio însemnătate. Devreme ce se consideră că BO se află în schismă, încetează să mai intereseze ce anume recunoaște sau nu recunoaște BO ca dogmă, ce anatemizează etc. În aceeași ordine de idei, mie mi se pare bizară insistența cu care unii anticatolici ortodocși denumesc, de exemplu, dogma catolică a Imaculatei Concepții erezie, câtă vreme tot ei susțin sus și tare că BC s-a desprins de o mie de ani de Adevărata Biserică, ori, se știe, erezii nu pot apărea decât în sânul Bisericii.... Este aici o lipsă de consecvență greu de explicat altfel decât prin plăcerea și satisfacția unora de a arunca cu anateme (a se vedea domnul seminarist Daniel, inițiatorul topicului, care cu încălcarea flagrantă a canoanelor propriei biserici își îngăduie să anatemizeze în stânga și-n dreapta, pentru erezii închipuite de dânsul). Last edited by MihaiG; 14.01.2013 at 13:04:55. |
#152
|
|||
|
|||
![]()
Pai tocmai asta e, ca daca nu s-a pronuntat in privinta chestiunii se afla pe o pozitie eretica. E acelasi lucru cu Typos-ul, documentul care spunea ca nu trebuie sa se vorbeasca despre cate vointe ar fi in Hristos, document eretic fara indoiala.
La fel si faptul ca Varlaam a fost pus episcop de apuseni. Implicit a fost o raliere a lor la o pozitie eretica. Pentru Biserica este erezie NU numai sa marturisesti stramb, dar si sa refuzi sa marturisesti adevarul atunci cand trebuie. Faptul ca Varlaam a fost numit episcop de papa desi era eretic asta spune mai mult decat era necesar. Biserica apuseana NU a recunoscut nici atunci, nici acum, adevarul de credinta cuprins in dogma energiilor necreate, ceea ce inseamna ca s-a aflat si se afla pe o pozitie eretica. Pentru ca erezie este si sa combati un adevar de credinta si sa NU-l recunosti. Basca ca a mai si hirotonit episcop un eretic (Varlaam ) in plina controversa palamita. |
#153
|
|||
|
|||
![]()
Adica ce incercati sa spuneti dvs. este ca biserica apuseana este impartiala in privinta dogmei energiilor necreate.
Dar tocmai asta e , ca in materie de invatatura de credinta NU poti sa fii impartial. NU poti fi impartial fata de problema daca in Hristos sunt 2 vointe sau una singura, ca sa dau alt exemplu. Impartialitatea constituie ea insasi erezie. Adica cum, merge si asa si asa ? |
#154
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Pe de altă parte, după cum am mai arătat, d.p.d.v. catolic, învățătura energiilor necreate are statut de teologumenă, nu de dogmă. |
#155
|
|||
|
|||
![]()
Stefan Florin, oare de ce Domnul a zis, in contextul acela public, care a dus pina la urma la controverse aprinse intre oamenii din poporul Sau "Eu sunt Painea Vietii, Care S'a pogorit din Cer". NU "Eu sunt Painea si Vinul". Scurt si clar!
Cind e cu episcopii/apostolii, la Cina cea de Taina, pe de alta parte, zice si de vinul consacrat ca fiind scump Sangele Sau. Deci, doua contexte, doua rostiri si sensuri diferite. Sper ca nu o sa cazi in blasfemia de a spune ca Domnul mai facea/spunea (si) lucruri sub incidenta entropiei firesti a existentei noastre umane, adica, pe romaneste, la intamplare. Tot ce a zis si facut a avut si are un sens. Invatatura Bisericii e foarte logica. |
#156
|
|||
|
|||
![]() Citat:
|
#157
|
|||
|
|||
![]()
Pai nu inteleg, fiindca pentru noi e adevar revelat si trait de sfinti.
In schimb, apusenii l-au pus episcop pe Varlaam, dand girul unui eretic. Sigur, eretic din punctul nostru de vedere, al ortodocsilor. Dar macar nu mai umblati in 2 luntre si sa spuneti ca apusenii sunt de acord cu Palama dar ca nu prea sunt de acord. Ca de fapt cam asta spuneti. |
#158
|
|||
|
|||
![]()
Adica BO il condamna pe Varlaam ca eretic iar BC zice: Nu-i nimic, puteti sa ni-l dati noua ca e bun si noi il punem si episcop.
Atata pretuire au avut apusenii pentru dreapta credinta. |
#159
|
|||
|
|||
![]() Citat:
In acest caz, inainte Euharistia se numea frangerea painii: http://ro.wikipedia.org/wiki/Fr%C3%A2ngerea_p%C3%A2inii Apoi s-a numit euharistie, si desi nu se pomenea de paine si vin se intelege ca prin "euharistie" e vorba de transformarea painii si vinului. Explicatia cu painea si vinul erau doar pentru sfintii Apostoli e de tipul protestant, cand le convine pasajul e literal, cand nu le convine e alegoric. In felul acesta crestinimul e doar pentru cler, pentru ca Iisus a vorbit mai mult Apostolilor. Last edited by catalin2; 14.01.2013 at 15:54:51. |
#160
|
||||
|
||||
![]() Citat:
http://en.wikipedia.org/wiki/Essence...es_distinction Citat:
Vederea (cognitia extrasenzoriala specifica) luminii taborice a fost confirmata in timp de multi sfinti. Reamintesc doar un Sfant Contemporan: Sfantul Luca al Crimeii. Pentru mai multe detalii: http://en.wikipedia.org/wiki/Theoria Doresc sa reamintesc ca in limbaj patristic nous (minte) implica atat ratiune cat si contemplatie si afectivitate. Astfel vederea duhovniceasca, ca parte contemplativa implica conlucrarea activa a mintii cu harul Duhului Sfant. Doamne ajtua.
__________________
Pr. Arsenie Boca: "In mintea stramba si lucrul drept se stramba"; "Sa-ti feresti capul de frig si de prostie!"; "Mustrarea invinge, dar nu convinge"; "Bobul lui de grau se preschimba in taciune, iar el se crede grau nedreptatit"; |
![]() |
|
![]() |
||||
Subiect | Subiect început de | Forum | Răspunsuri | Ultimele Postari |
Ereziile yoghiste ale Maicii Siluana | mihailt | Biserica Ortodoxa Romana | 54 | 05.03.2014 21:17:15 |
Francmasoneria CONDAMNATĂ de Biserica Romano-Catolică | Decebal | Biserica Romano-Catolica | 1 | 18.08.2012 14:36:50 |
Casatoria intre o ortodoxa si un romano-catolic | oana_dinisoni | Biserica Romano-Catolica | 34 | 21.04.2011 00:18:17 |
Imperiul Romano-Bulgar | sovidiu | Generalitati | 3 | 13.12.2006 15:14:03 |
|