![]() |
![]() |
|
#12
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Problema este mai complexa. Citat:
In ortodoxie este spovedania - martusirea, in urma careia se primeste iertarea de pacate si canonul asociat acestei iertari. Iertarea poate sa vina dupa efectuarea canonului sau sa o preaceada. Se pot tine multe dezbate despre cum e mai corect, in practica iertarea precede canonul. Atunci la ce mai e bun canonul? Pentru a evita caderea in acelasi pacat sau altele asemanatoare (daca se poate sa nu fie nici un pacat cu atat mai bine). Cizmarul din poveste a primit un canon teribil, canon care insa a fost mai mult decat un simplu canon, sau o "pedeapsa" pentru pacat (cum ar percepe gresit unii), a fost chiar un mod de viata, menit a-l duce pe om la mantuire. Deci omul a pacatuit grava (in poveste ia viata unui om fara apare) si ce primeste in schimb? Pe langa iertarea si o cale spre mantuire (desi unii ar putea veadea doar jumatate goala si ar zice ca e pedeapsa). Deci ca sa revenim, iertarea nu exclude suferinta ulterioara, nu neaparat ca efect direct al pacatului in cauza, dar si ca o cale spre mantuire, de evitare a altor pacate similare si nu doar. Citat:
Sunt oameni pacatosi care din cauza ca si-au sfidat de prea multe ori constiinta, au pierdut-o. Dimpotriva, sfintenia se remarc tocmai printr-o sensibilitate exacerbata a constiintei, cel aflat pe drumul sfinteniei poate sa sufere chiar si din amintirea unor pacate minore savarsite cu mult timp in urma. Deci acesti oameni care au "ceva" pe constiinta s-ar putea sa fie mult mai curati sufleteste deca majoritatea care desi sunt oameni decenti (adica nu din categoria enuntata initial) nu isi fac prea multe probleme de constiinta. Daca nu ma insel, Filocalia chiar recomanda ca omul sa caute sa dobandeasca acesta sensibilitate sufleteasca, la inceput mai "trupeste", prin aducerea aminte de pacate si mustare cu gandul, ca mai apoi prin aceasta nevointa spre pocainta sa faca loc harului lui Dumnezeu care sa duca lucrarea pocaintei la alt nivel duhovnicesc, superior.
__________________
Suprema intelepciune este a distinge binele de rau. Last edited by AlinB; 26.01.2013 at 01:35:14. |
|
![]() |
||||
Subiect | Subiect început de | Forum | Răspunsuri | Ultimele Postari |
Dumnezeu nu ne lasă când avem credință și nădejde. | dorinastoica14 | Generalitati | 22 | 01.04.2013 11:17:13 |
Iarta-ma ! | dorinastoica14 | Pocainta | 88 | 31.12.2012 16:21:13 |
Dumnezeu iarta dar nu uita | ladyanda | Generalitati | 22 | 06.06.2011 21:05:52 |
Scuze, iarta-ma, nu pot | Florin-Ionut | Din Noul Testament | 34 | 01.01.2011 21:59:48 |
nimic fara dumnezeu | iulia_amy2003 | Generalitati | 1 | 01.09.2008 22:04:17 |
|