![]() |
![]() |
|
|
#1
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Intrebandu-se cine va impartasi entuziasmul cartii, Sorin Lavric spune: "Volumul e ca un laborator aseptic în care dialectica nuanțelor nu stă pe un filon afectiv. Grija de a nu cădea în dulceața omiletică a predicilor patetice l-a împins pe autor la o analiză de concepte din care ghimpele efuziunii a fost tăiat. La fel, rezerva față de accentele categorice, care trădează asumarea unor certitudini tari, menite a fi propovăduite cu nerv prozelitic, i-a dat lui Andrei Pleșu obișnuința afirmațiilor relative, și din acest motiv inteligența lui sclipitoare are un straniu efect dizolvant: pruncii nu sînt chiar inocenți, nerușinarea (anaideia) e uneori bună, iar săracii cu duhul nu sînt defel proști. În fond, ne mișcăm în tărîmul speranțelor, nu al certitudinilor, și de aceea orice perspectivă e posibilă. Și atunci cine va gusta volumul? Intelectualii grăbiți nu, cărora aplombul speculativ al lui Pleșu le va insufla resemnarea neputinței de a-l pricepe. Preoții ortodocși nu, care îi vor reproșa că îl degradează pe Hristos la treapta unui povestaș care se complace în basme cu tîlc. Rău-voitorii nu, care îi vor imputa că împrumută prea mult din tehnica occidentală de exegeză evanghelică. Iar credincioșii obișnuiți iarăși nu, fiindcă în locul unor meditații fierbinți, dătătoare de consolare și mîngîiere, vor da peste analiza severă a unor etimologii sofisticate. Simplu spus, volumul se adresează degustătorilor de stil rafinat, melomanilor livrești care vor ritmul unei fraze de rasă, și filosofilor care vor să învețe cum poți mînui nuanțe contrare fără a te încurca în capcana lor. În contra filantropiei evanghelice, Andrei Pleșu nu scrie pentru toți și în nici un caz pentru oricine.” (sursa: Receptivitatea pericopelor, Romania Literara, nr.49/2012) Last edited by ioanna; 30.01.2013 at 22:15:47. |
#2
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Plesu, insusi, referindu-se atat la exegetii parabolelor, cat si la cititorii exegezelor, avertizeaza asupra „riscului de a esua in eruditie goala, de a focaliza halucinatoriu asupra unor detalii anexe care nu favorizeaza in nici un fel, ba dimpotriva, o lectura comprehensiva. A citi parabolele si exegeza lor din unghiul deprinderilor, achizitiilor metodologice, idiosincraziilor si modelor de ultima ora e a cadea victima unei anamorfoze derutante si paguboase.” „Savantii strica intotdeauna vinul vechi, recurgand la burdufuri noi”. "A te bucura de un vin vechi fara ideea fixa a „actualizarii”, fara scenografia cocheta a ingeniozitatii „bransate”, fara tapaj metodologic de catedra nu inseamna a fi opac la sunetul veacului, a te tine dogmatic, la distanta de orice innoire fertila. Inseamna, pur si simplu, a pastra masura, a nu manipula textele de dragul spectacolului academic.” ,,Nu voi contesta –zice Plesu - nici competentele, nici buna credinta a unora din cercetatorii parabolelor. Dar nu ma pot abtine sa deplang futilitatea baroca a stradaniilor lor si patologia unei anumite sectiuni a spiritului vremii, care nu mai vrea si nu mai poate sa distinga intre esential si accesoriu, intre evidenta cadaverica a literei si freamatul discret, dar viu al spiritului. Cat despre marii inovatori subtili (...), acestia au pretentia ca vad sporii de feriga, dar nu zaresc un elefant la zece metri departare, ziua in amiaza mare”. |
#3
|
|||
|
|||
![]()
Intocmai. E precum spuneam: "... si baba se piaptana".
|
#4
|
||||
|
||||
![]()
Gândesc că pentru oamenii care sunt foarte prinși în modul lumesc, "rațional", de a înțelege lumea, poate fi foarte folositor și un autor ca Pleșu, care le poate deschide mintea și spre textele scripturii sau către sfinții părinți. Așa am fost și eu acum câțiva ani și prin cărțile lui Jung, care numai autor ortodox nu este, am ajuns să răsfoiesc Biblia, la care Jung făcea trimitere adeseori, pentru a-și justifica unele teorii psihologice. Poate că și Pleșu va face același serviciu unora care iubesc filosofia dar nu au deschis încă Biblia. Doamne ajută!
Frate Cezar, poate îmi recomanzi o carte bună de psihologie, accesibilă și profanilor...Mi-e dor de vremurile în care citeam psihologie și mi se părea că toți oamenii sunt foarte interesanți. |
#5
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Totusi, ajutorul primit la start risca sa devina balast, mai tarziu... E dovedit. Nici un ajutor de la oameni nu ramane neplatit, intr-un fel sau altul. Deseori pagubos. Jung, in special, imi pare un autor de evitat pentru cel care cauta sa aprofundeze vietuirea crestina. S-a scris mult pe tema asta, iar experientele unor cunoscuti, nu putini, imi intaresc convingerea. Dintre cartile de psihologie iti recomand pe oricare dintre clasici. Care vrei tu, eu avind preferinta pentru doi americani: Carl Rogers si, mai batrinul si invechitul Wiliam James. Ultimul a scris destul de mult si pe tema experientelor religioase. A practicat rugaciunea etc. In orice caz, sunt departe de a-ti recomanda vreuna dintre cartile la moda azi pe piata psi. Sunt porcarii de consum aservite curentului californian consumist. Speculatii si aplicatii mediocre ale unor descoperiri epocale. Asadar, clasicii mai intai! Opinia mea. P.S. Filocalia si Scriptura sunt, desigur, tratatele de psihologie cele mai folositoare. Last edited by cezar_ioan; 31.01.2013 at 13:16:37. |
#6
|
||||
|
||||
![]()
Mă bucură că spui asta, este concluzia la care am ajuns și eu. Mulțumesc pentru recomandări, am notat cele două nume.
|
![]() |
|
![]() |
||||
Subiect | Subiect început de | Forum | Răspunsuri | Ultimele Postari |
De ce se scrie iisus cu 2 i si nu cu un i | annajanette | Generalitati | 234 | 12.08.2017 16:49:47 |
Iisus si femeile | tara tara vrem ostas | Generalitati | 67 | 12.08.2011 20:31:41 |
Rugaciunea lui Iisus | MadalinS | Rugaciuni | 8 | 10.04.2011 19:11:36 |
Minunile lui Iisus | Florin Liviu | Generalitati | 24 | 21.01.2011 21:47:33 |
Iisus Hristos | ancah | Biserica Ortodoxa Romana | 10 | 09.05.2008 21:30:22 |
|