Forum Crestin Ortodox Crestin Ortodox
 
 


Du-te înapoi   Forum Crestin Ortodox > Morala Crestina
Răspunde
 
Thread Tools Moduri de afișare
  #21  
Vechi 13.02.2013, 21:51:12
florin.oltean75's Avatar
florin.oltean75 florin.oltean75 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 23.03.2011
Religia: Ortodox
Mesaje: 2.933
Implicit

Citat:
În prealabil postat de Decebal Vezi mesajul
Câteodată așa mă apucă o durere că nu avem o Sfântă Inchiziție să ne mai scutească de Păgânii ăștia care se bagă în seamă fără nici o chemare. Aș ruga administratorul acestui forum, și chiar și pe alți forumiști ortodocși, să se facă ceva împotriva valului de Păgânism promovat de tot felul de nechemați.

Pur si simplu ignora aceste mesaje,
Daca te vatama.

Pentru tot felul de rele pe care le auzi
Daca invoci Inchizitia sau Mania Lui Dumnezeu
Vei ramane in cele din urma singur.

Fii rabdator cu cei rataciti,
Roaga-te si pentru mine.
__________________

Reply With Quote
  #22  
Vechi 13.02.2013, 21:53:00
Decebal Decebal is offline
Banned
 
Data înregistrării: 19.07.2012
Religia: Ortodox
Mesaje: 1.651
Implicit

Ca să vedem mai mult care este poziția Tradiției Sfinte a Bisericii lui Hristos în problema libertății, spre deosebire de poziția celor lipsiți de libertate creștină și închiși în tot felul de iudaisme care pretind că ar fi creștinism, fac apel din nou la Chiril al Alexandriei, mai precis la anumite comentarii ale sale la Ioan 8, 30-36, și la notele lui Dumitru Stăniloae pe marginea textului sfântului părinte. Libertatea mai poate fi identificată și prin înfierea „dumnezeiască”, prin nașterea din Dumnezeu la o nouă viață în Hristos, ca fii ai lui Dumnezeu, dar și prin îndreptarea prin credință (prin credința în Iisus Hristos și în opera Sa mântuitoare) despre care ne vorbește atât de insistent apostolul Pavel. Nu există libertate autentică decât prin relația în Duhul cu Iisus Hristos, Acesta fiind Cel Care are puterea să dea eliberarea și Care eliberează și înfiază la propriu prin Duhul Său cel Sfânt. Prin urmare, pentru a ajunge la eliberare și la libertate, care sunt produse ale harului lui Dumnezeu, ceea ce trebuie cultivată este relația de credință cu Iisus Hristos, Mântuitorul, relația conștientă ca urmare a chemării harului lui Dumnezeu. Libertatea este starea în care Hristos prin harul Duhului ne pune, și este vorba despre libertatea față de păcat, însă din punctul meu de vedere nu este doar o libertate față de păcat, ci și față de lumesc, față de orice este în cele din urmă neduhovnicesc, pentru că trupul luptă împotriva Duhului, chiar dacă nu orice este lumesc poate fi catalogat în mod necesar ca fiind ceva păcătos. Dar Hristos a venit să rupă lanțurile robiei, și „în Hristos” este libertatea creștină, în relația autentică de credință, iubire și ascultare față de Hristos în Biserica Sa, relație în care creștinul primește îndreptarea inițială dar și puterea unei tot mai profunde îndreptări ontologice, primind puterea de la Hristos prin Duhul de a rezista păcatului, de a nu mai păcătui treptat, treptat. Libertatea de rău și libertatea spre dreptate, adevăr și iubire, aceasta este libertatea pe care Hristos o dă creștinilor în Biserică.

Este de observat din nou accentul pe care Chiril al Alexandriei îl pune pe îndreptare prin credință, iar nu pe vreo „inițiere mistică” a bebelușilor sau chiar a altora care nu au prea multe în capul lor mai mult decât niște bebeluși, atunci când vine vorba despre viața spirituală. Și acest accent este pus și de Stăniloae, care aduce niște nuanțări, niște aspecte noi, specifice teologiei sale, în notele sale comentariu.

De aceea calea spre libertatea este în Harul lui Dumnezeu, în Sfintele Taine, în credința în Hristos, în relația duhovnicească directă cu Iisus Hristos, relație în care sufletul capătă efectiv la modul conștient Viața cea nouă, care eliberează de moartea păcatului și a ignoranței. De aici trebuie pornit, cu harul lui Dumnezeu, de la cultivarea relației vii, autentice cu Hristos Iisus Mântuitorul, iar nu de la o obediență oarbă, sclavagistă față de niște porunci ale unei Legi a lui Dumnezeu nedefinite. Cum spune apostolul Pavel, noi, creștinii (în măsura în care chiar suntem creștini, iar nu „de paie”) suntem sub Har, nu sub Lege, și prin urmare orice întoarcere de la Har la Lege este o cădere din Har și o întoarcere la o stare de robie și de robi. Dar Hristos a spus clar: „de azi nu mai sunteți robi, ci Îmi sunteți prieteni”. Iar prietenii, fiii au moștenire veșnică în Casa lui Dumnezeu. Asta nu înseamnă vreo sfidare a Legii, sau a poruncilor dumnezeiești, ci dimpotrivă, Harul nu doar că nu sfidează legea, ci o întărește, pentru că numai prin Harul eliberator, transformator al lui Hristos căpătăm puterea de a înfăptui faptele Legii, de a nu păcătui, de a ne construi cumva chiar prin noi înșine, sub inspirația Duhului, propria noastră libertate în conștiința adevărului.

Viziunea iudaizantă propusă mai sus este una în fapt eretică și de inspirație eretică. Este aplicarea în practică a unei forme de erezie iudaizantă, în care libertatea este primită printr-un botez care nu presupune nici un angajament al credinciosului, după care acestuia i se cere în mod imperativ să împlinească niște porunci fără a parcurge calea normală a credinței, a trăirii conștiente a harului și iubirii Domnului Iisus Hristos, a unei căi de răstingire față de lume; pentru că libertatea nu poate fi obținută în afara Crucii lui Hristos, dar nici în afara crucii personale, pentru că foarte clar a spus Hristos că dacă cineva vrea să Îl urmeze, atunci să se lepede de sine, să își ia crucea și să Îl urmeze pe Hristos. Calea este deci prin urmarea sau imitarea lui Hristos, pentru că „cine zice că rămâne în El este dator și el însuși să umble așa cum a umblat El” (I Ioan 2, 6). Calea crucii, calea „răstignirii” față de păcat, calea răstignirii față de lumesc, față de mundan, față de derizoriu, față de lipsa de seriozitate, aceasta este calea spre libertate, iar nu o obediență oarbă, de tip sclavagist față de un Dumnezeu care în realitate se simte că nu este Dumnezeul-Cel-Viu al Scripturii, al Tradiției, al Bisericii, după o eliberare, mai mult sau mai puțin, însă eliberare care nu este simțită ci doar trebuie acceptată pentru că alții, „binevoitori”, vor să convingă că lanțurile și chingile lipsei lor de libertate este de fapt adevărata libertate, iar nu alta.

„Căci, eu, prin Lege, am murit față de Lege, ca să trăiesc lui Dumnezeu. M-am răstignit împreună cu Hristos; și nu eu mai trăiesc, ci Hristos trăiește în mine. Și viața de acum, în trup, o trăiesc în credința în Fiul lui Dumnezeu, Care m-a iubit și S-a dat pe Sine însuși pentru mine. Nu lepăd harul lui Dumnezeu; căci dacă dreptatea vine prin Lege, atunci Hristos a murit în zadar.” (Galateni 2, 19-21)

„Căci în Hristos Iisus, nici tăierea împrejur nu poate ceva, nici netăierea împrejur, ci credința care este lucrătoare prin iubire.” (Galateni 5, 6)

„Iar mie, să nu-mi fie a mă lăuda, decât numai în crucea Domnului nostru Iisus Hristos, prin care lumea este răstignită pentru mine, și eu pentru lume! Că în Hristos Iisus nici tăierea împrejur nu este ceva, nici netăierea împrejur, ci făptura cea nouă.” (Galateni 6, 14-15)
Reply With Quote
  #23  
Vechi 14.02.2013, 12:40:18
crissta crissta is offline
Junior Member
 
Data înregistrării: 22.02.2010
Locație: Bucuresti
Religia: Ortodox
Mesaje: 20
Implicit ce ne-am face?

ce ne-am face fara drac? adica fara cei care ne ispitesc,nu ca ei ar fi draci dar primesc indrumarea lor?Asa zicea parintele Arsenie Papacioc ,Dumnezeu sa il odihneasca cu dreptii,sa luam aminte la aceste ispite venite de la sectanti(in cazul nostru).Eu zic ca mai bine sa nu le raspundeti pentru ca nu suntem noi in stare sa le deschidem mintea.Lasati in seama Lui Dumnezeu.Doamne ajuta!
Reply With Quote
  #24  
Vechi 14.02.2013, 21:09:49
Noiembrie's Avatar
Noiembrie Noiembrie is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 28.01.2013
Religia: Ortodox
Mesaje: 165
Implicit

Citat:
În prealabil postat de florin.oltean75 Vezi mesajul
Pur si simplu ignora aceste mesaje,
Daca te vatama.

Pentru tot felul de rele pe care le auzi
Daca invoci Inchizitia sau Mania Lui Dumnezeu
Vei ramane in cele din urma singur.

Fii rabdator cu cei rataciti,
Roaga-te si pentru mine.
Inteligent raspunsul tau! Mi-a placut!
Reply With Quote
  #25  
Vechi 14.02.2013, 21:50:54
florin.oltean75's Avatar
florin.oltean75 florin.oltean75 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 23.03.2011
Religia: Ortodox
Mesaje: 2.933
Implicit

Citat:
În prealabil postat de Noiembrie Vezi mesajul
Inteligent raspunsul tau! Mi-a placut!
Atitudinea lui Decebal este justificata.
Il inteleg, si intr-un fel sunt de partea lui, impotriva mea.

In unele cazuri, exceptionale (pentru ca trebuie sa fie inspirate de Har, nu de instinctele noastre reactive), putem apela la forme violente pentru a apara ceea ce este valoros, delicat, sfant.

Rapunsul meu poate sa fie inselator. Depinde din ce unghi este privit.

Insa, in general, Dumnezeu trebuie aparat cu blandete, toleranta si rugaciune pentru aproapele.

Nu de sabie, nu de manie, nici de foc in priviri si in vorbe.

Aceasta insa este dificil atunci cand intelesurile delicate ale inimii noastre par sa fie rasucite, terfelite, masluite, falsificate.

Alte "cuvinte"/"intelesuri" sunt percepute de minte ca inamici invizibili, perfizi.

Insa, cel ce are cunostinta Duhului nu se aprinde de manie, pentru ca vede ca toate sunt fum, fara nicio putere asupra sufletului.

Aceasta realitate este in natura ei mincinoasa, pentru ca se infatiseaza ochilor ca fiind fara de Dumnezeu.

Aceasta nu inseamna ca trebuie anihilata prin forte inchizitorii si anatemizare.

Nu exista niciun om care sa nu fie ipocrit/viclean/'ratacit' (pentru ca nu suntem pe deplin stapani pe mintea noastra - prin Duhul).

Numai Dumnezeu este integru.
__________________


Last edited by florin.oltean75; 14.02.2013 at 22:05:24.
Reply With Quote
  #26  
Vechi 17.03.2013, 07:20:14
Decebal Decebal is offline
Banned
 
Data înregistrării: 19.07.2012
Religia: Ortodox
Mesaje: 1.651
Implicit

Citat:
În prealabil postat de cezar_ioan Vezi mesajul
Sfânta Biserică, începând cu Unul Domn Iisus Hristos și continuînd cu întreaga Tradiție
mărturisește
că omul este LIBER, avînd liberul arbitru pe care Bunul Dumnezeu ni l-a dăruit începînd cu Adam și cu Eva, pentru ca noi să alegem între Bine și Rău, între Dumnezeu și Mamona

și ne-a învățat că nu putem sluji și lui Dumnezeu și lui Mamona.

Suntem, așadar, liberi să ALEGEM oricînd și oriunde, prin noi ȘI prin Duhul.
Lucrurile nu stau așa, și am mai spus Tradiția învață că omul a fost creat spre libertate, dar nu avea libertatea încă dintru început, ci doar liberul arbitru. Am văzut că mai sunt și alții care fac această confuzie, care este greșită din punct de vedere dogmatic, sau al Tradiției, anume între liber arbitru și libertate. Cel care a accentuat această problemă a fost Augustin, dar nu singurul evident, pe urma apostolului Pavel și a celorlalți apostoli. A avea liber arbitru nu înseamnă în mod necesar și a fi liber, după cum bine se cunoaște dealtfel. Liberul arbitru ca să zic așa este doar premisa și unealta libertății, dar nu este însăși libertatea. Sunt mulți care au liber arbitru dar nu sunt cu adevărat liberi. Chiar și Adam și Eva aveau liber arbitru dar ușor le-a fost să își piardă posibilitatea libertății autentice, și asta tocmai pentru că nu erau liberi cu adevărat, tocmai pentru că erau departe foarte de statura bărbatului desăvârșit care nu se mai lasă clătinat într-o parte sau alta de ispitele falsei libertăți sau ale libertinajului. Libertatea deplină nu se capătă în fapt decât prin zdrobirea morții și prin învierea în Hristos și în Duhul Sfânt, dar și până atunci pentru un creștin poate exista eliberare și libertate autentică.

După cum spune Pavel, Legea a fost o călăuză spre Hristos, dar legea nu avea putere să dea libertatea, nu avea puterea să distrugă trupul de moarte care ne apasă; numai în Hristos și în Duhul Sfânt, numai prin Hristos, prin Jertfa Lui și prin Înviere ne este cu adevărat deschisă poarta libertății în speranța căreia am fost făcuți, dar pe care nu o aveam; în sfârșit, nu mă apuc să repet tot ce am scris mai sus. Creștinul nu denigrează și nu anulează legea, chiar dacă este sub har iar nu sub lege, ci doar o pune la locul care i se cuvine, pentru că legea nu are aceeași importanță în religie pentru un talmudist ori pentru un creștin.
Reply With Quote
  #27  
Vechi 17.03.2013, 16:23:52
Dumitru73's Avatar
Dumitru73 Dumitru73 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 26.02.2010
Locație: București
Mesaje: 5.788
Implicit

Citat:
În prealabil postat de florin.oltean75 Vezi mesajul
In unele cazuri, exceptionale (pentru ca trebuie sa fie inspirate de Har, nu de instinctele noastre reactive), putem apela la forme violente pentru a apara ceea ce este valoros, delicat, sfant.

Insa, in general, Dumnezeu trebuie aparat cu blandete, toleranta si rugaciune pentru aproapele.
Harul poate să inspire violență?
și cum îți dai seama că este inspirație divină?
Reply With Quote
  #28  
Vechi 17.03.2013, 16:41:05
N.Priceputu
Guest
 
Mesaje: n/a
Implicit

Cred că aici are dreptate florin oltean. E vorba de ceea ce numim „sfânta mânie”, pe care am cunoscut-o și la blândul Iisus, care este însăși sursa harului.
Îmi mai vine în minte și moartea năprasnică a lui Anania și a Safirei, care mințiseră Duhului Sfânt. Sau alte pedepse categorice ale păcatului, din Sfânta Scriptură sau din viețile sfinților.

Însă pentru a face diferența în noi înșine între o mânie sfântă și una împătimită cred că ar trebui întâi să ne despătimim. Sau cel care dă curs acestei mânii să fie în har măcar atunci. Cred că un criteriu pentru a face diferența este că ea e nedespărțită de dragostea și de mila față de cel vinovat, lovindu-l nu spre vătămare, ci spre îndreptare.
Reply With Quote
  #29  
Vechi 19.03.2013, 01:40:17
cezar_ioan cezar_ioan is offline
Banned
 
Data înregistrării: 16.11.2012
Locație: Benidorm, Hotel Bali
Mesaje: 1.946
Implicit Omul este liber: în ce sens?

Citat:
În prealabil postat de Decebal Vezi mesajul
Lucrurile nu stau așa, și am mai spus Tradiția învață că omul a fost creat spre libertate, dar nu avea libertatea încă dintru început, ci doar liberul arbitru. Am văzut că mai sunt și alții care fac această confuzie, care este greșită din punct de vedere dogmatic, sau al Tradiției, anume între liber arbitru și libertate. Cel care a accentuat această problemă a fost Augustin, dar nu singurul evident, pe urma apostolului Pavel și a celorlalți apostoli. A avea liber arbitru nu înseamnă în mod necesar și a fi liber, după cum bine se cunoaște dealtfel. Liberul arbitru ca să zic așa este doar premisa și unealta libertății, dar nu este însăși libertatea. Sunt mulți care au liber arbitru dar nu sunt cu adevărat liberi. Chiar și Adam și Eva aveau liber arbitru dar ușor le-a fost să își piardă posibilitatea libertății autentice, și asta tocmai pentru că nu erau liberi cu adevărat, tocmai pentru că erau departe foarte de statura bărbatului desăvârșit care nu se mai lasă clătinat într-o parte sau alta de ispitele falsei libertăți sau ale libertinajului. Libertatea deplină nu se capătă în fapt decât prin zdrobirea morții și prin învierea în Hristos și în Duhul Sfânt, dar și până atunci pentru un creștin poate exista eliberare și libertate autentică.

După cum spune Pavel, Legea a fost o călăuză spre Hristos, dar legea nu avea putere să dea libertatea, nu avea puterea să distrugă trupul de moarte care ne apasă; numai în Hristos și în Duhul Sfânt, numai prin Hristos, prin Jertfa Lui și prin Înviere ne este cu adevărat deschisă poarta libertății în speranța căreia am fost făcuți, dar pe care nu o aveam; în sfârșit, nu mă apuc să repet tot ce am scris mai sus. Creștinul nu denigrează și nu anulează legea, chiar dacă este sub har iar nu sub lege, ci doar o pune la locul care i se cuvine, pentru că legea nu are aceeași importanță în religie pentru un talmudist ori pentru un creștin.
Predania învață, după cunoștințele mele limitate, că omul creștin este liber, liber să aleagă, în virtutea liberului arbitru cu care este înzestrat de Dumnezeu,
cărui stăpân slujește: lui Dumnezeu sau lui Mamona.
Acesta este miezul alegerilor omenești, dincolo de diverse văluri ale aparențelor formale
și, pe temeiul acestei alegeri, ale cărei sensuri și implicații au fost nuanțate de Hristos prin toată Lucrarea Lui pe pământ,
proces care se continuă permanent în Biserică de la începuturi până azi,
se petrece și Judecata.
"Facă-se voia ta" este, pe scurt, răspunsul Domnului la Judecată. Care voie? Aceea, pe care ai ales-o și ai cultivat-o în decursul întregii tale vieți, la răscrucea faptelor văzute și nevăzute - Dumnezeu sau Mamona, asta-i tot, iar Biserica este mediul în care învățăm și reușim să alegem bineplăcut Domnului, spre mântuirea noastră.

Așa înțeleg și cred că stau lucrurile.

Last edited by cezar_ioan; 19.03.2013 at 01:42:32.
Reply With Quote
  #30  
Vechi 19.03.2013, 01:49:22
cezar_ioan cezar_ioan is offline
Banned
 
Data înregistrării: 16.11.2012
Locație: Benidorm, Hotel Bali
Mesaje: 1.946
Implicit

Citat:
În prealabil postat de Decebal Vezi mesajul
Libertatea deplină nu se capătă în fapt decât prin zdrobirea morții și prin învierea în Hristos și în Duhul Sfânt,
dar și până atunci pentru un creștin poate exista eliberare și libertate autentică.
Nu reușesc să înțeleg cum vine asta... Îmi pare contradictoriu, ultima propoziție neagă pe precedenta...
Sau poate vezi o diferență între "libertatea deplină" și "libertatea autentică"...?
Apoi cum vine zdrobirea morții ȘI învierea în Hristos și în Duhul? Sunt lucruri diferite, cu puteri și mijloace diferite?

Poți să reformulezi spre mai bună înțelegere, te rog? Ceva mai simplu, ca pentru omul din popor (cazul meu), dacă se poate...
Reply With Quote
Răspunde