![]() |
![]() |
|
#41
|
|||
|
|||
![]()
Da, natura omului este trup și suflet, așa cum spune Scriptura, așa cum mărturisim în Biserică. Acesta e modelul specific antropologiei creștine.
Ca o buclă în topic mă grăbesc să spun că am sesizat și eu, desigur, abordarea textuală în 3 rânduri separate, ca manifestări ale omului. Dar nu mi-am făcut griji și îți voi spune imediat de ce. Deocamdată îmi pare binevenită intervenția ta, nu pentru că textul ar exprima erezia trihotomistă, ci pentru că se poate înțelege greșit ce scrie acolo. Iată, acum, de ce ziceam că nu mi-am făcut griji. În urmă cu câțiva ani am întâlnit într-una din cărțile Sfântului Teofan Zăvorâtul câteva pasaje care păreau a exprima erezia trihotomistă. M-am tulburat, întrucât eu îl vedeam pe Sfântul Teofan ca fiind cu totul ortodox, firește, că doar e sfânt în Biserică. Totuși, cum rămânea cu impresia mea? Sfântul chiar susținea trihotomismul? Nu, nu făcea deloc asta, însă eu pe atunci nu știam în ce constă această erezie și nici nu pricepeam că Sfântul vorbește, desigur, în Tradiția Părinților. Așa cum am înțeles eu până azi, Părinții operează o oarecare distincție în manifestarea sufletului, delimitînd psihi distinct de nous. Cred că distincția are rol în primul rând pedagogic, pentru a ușura sesizarea specificului lucrării duhovnicești (oamenii fiind tentați să o dilueze în lucrări ordinare, mult mai pământești, care nu au a face cu așazisul "om lăuntric"). Altminteri, ar însemna că unii dintre Părinți (Atanasie Cel Mare, Tihon, Teofan etc.) ar fi afirmat nici mai mult nici mai puțin că sufletul nu este simplu, avînd una și aceeași natură, ci compus - ceea ce este inacceptabil pentru antropologia creștină. Acestea nu sunt, însă, cum ar părea, două componente distincte ale naturii omului (care s-ar adăuga celei de a treia, trupul), ci două modalități-niveluri de funcționare ale uneia și aceleiași componente, care e sufletul. Rămân astfel: trupul și sufletul, iar ultima este atât psihe cât și nous, în funcționarea ei. În textul pe care l-am postat și la care ai făcut referire, tocmai despre asta e de fapt vorba. La fel și în cărțile Sfântului Teofan unde mă poticnisem eu mai demult. "Sufletul este o substanță vie, simplă, necorporală, prin natura sa, invizibilă ochilor trupești, nemuritoare, rațională, spirituală, fără de formă; se servește de un corp organic și îi dă acestuia puterea de viață, de creștere, de simțire și de naștere. Nu are un spirit deosebit de el, ci spiritul său este partea cea mai curată a lui. Căci ceea ce este ochiul în trup, aceea este spiritul în suflet. - spunea, undeva, Ioan Damaschinul. În concluzie: Conform nuanțării pedagogice a Părinților, sufletul sau spiritul sau duhul sunt privite ca același fenomen, dar de o dezvoltare funcțională diferită. Omul legat de cele pamântești (Adam cel vechi, cum spune Sfântul Teofan) e diferit de cel care se ridică la o viață de credință în duhul lui Hristos - om spiritual sau duhovnicesc. Prin aceasta se arată existența unei opoziții între omul neduhovnicesc și cel duhovnicesc (I Cor. 2,14-15);15,45-46; Gal. 5,16-17 s.a.) |
#42
|
||||
|
||||
![]()
"In Biserica, prin Sfantul Botez si Sfanta Mirungere, omul devine biserica Duhului Sfant. Ce inseamna aceasta? Aceasta inseamna ca inlauntrul existentei sale, in inima sa, se activeaza aceasata lucrare noetica a mintii si se ajunge la rugaciunea neincetata. Trupul omului este o biserica. Dupa cum Biserica are in adanc, in spate Altarul si Sfanta Masa, la fel si in adancul inimii omul are un Altar, o Sfanta Masa, unde se savarseste Sfanta Liturghie. Si acolo se savarseste o Liturghie launtrica neintrerupta. Prin urmare, pe de o parte, omul se intoarce la starea de dinainte de cadere, dar urca si mai sus pentru ca in inima sa se savarseste neintrerupt o Dumnezeiasca Liturghie. Exista o rugaciune care se face prin cuvant, logica si exista o rugaciune noetica, intelegatoare a mintii, care se face in inima. Cand omul ajunge la aceasta stare inseamna ca a ajuns la vindecare. Trebuie ca omul sa ajunga in starea de a avea inlauntrul sau dragostea de Dumnezeu. De aceea Parintii Biserici si Parintele Ioannis Romanidis citand pe Parintii Bisericii spun ca exista trei trepte ale vietii duhovnicesti: curatirea mintii, curatirea inimii si indumnezeirea. Dupa cum avem si in impartirea unei biserici: exista pronaosul – starea de curatie a mintii -, naosul – luminarea – si Sfantul Altar, care reprezinta stadiul de indumnezeire."
Sursa: Război întru Cuvânt ( http://www.razbointrucuvant.ro/2011/...t-prima-parte/ )
__________________
"De carma mintii atarna incotro pornim si unde mergem. Adevarul este fiinta vie. Gandurile omului nu sunt ca si gandurile Domnului. Credinciosul in Dumnezeu depaseste limitele omului. Nu sunteti voi cautand pe Iisus? Voi stiti despre Iisus o multime de lucruri dar nu il stiti pe El. Si pana nu Il gasesti pe Dumnezeu, nu te afli nici pe tine, nu-ti gasesti nici sensul tau nici sensul lumii." Cuv. Arsenie Boca |
#43
|
||||
|
||||
![]() Citat:
In rest, da. Asa este.
__________________
"De carma mintii atarna incotro pornim si unde mergem. Adevarul este fiinta vie. Gandurile omului nu sunt ca si gandurile Domnului. Credinciosul in Dumnezeu depaseste limitele omului. Nu sunteti voi cautand pe Iisus? Voi stiti despre Iisus o multime de lucruri dar nu il stiti pe El. Si pana nu Il gasesti pe Dumnezeu, nu te afli nici pe tine, nu-ti gasesti nici sensul tau nici sensul lumii." Cuv. Arsenie Boca |
#44
|
|||
|
|||
![]()
Pentru mai multe amănunte, aici: http://www.oglindanet.ro/index.php?o...tual&Itemid=54
Sfântul apostol Pavel vorbește de omul spiritual, sufletesc și trupesc în 1 Cor 2,10-3,4. Omul spiritual (pneumatikós) cunoaște adâncimile și tainele lui Dumnezeu (1 Cor 2,10-12) și prin urmare având gândul lui Cristos poate să judece toate fără a fi judecat (1 Cor 2,15-16). Omul sufletesc (psychikós: psihic, firesc, natural) nu acceptă realitățile spirituale, considerându-le o nebunie și nu le înțelege pentru că trebuie gândite duhovnicește (1 Cor 2,14). Omul trupesc (sarkínos: carnal, lumesc) este infantil, trebuind a fi hrănit cu lapte și nu cu învățătură tare (1 Cor 3,1-2). Semnul vizibil și dovada faptului căci corintenii sunt oameni trupești este existența între ei a certurilor și a dezbinărilor (1 Cor 3,3-4). Sfântul Maxim Mărturisitorul (Epistola 9, către presbiterul și egumenul Talasie, în PSB 81), numește pe om trupesc, sufletesc sau spiritual, în funcție de atracția și mișcarea lăuntrică a omului spre lume, fire sau Dumnezeu, prin liberă voință și socotință și prin liberă alegere. Omul trupesc atras de lume devine animal prin amăgirea împătimirii neștiind să facă decât răul. Omul sufletesc (firesc) atras de fire, nu voiește și nici nu suferă vreodată răul. Omul spiritual atras de Dumnezeu devine dumnezeu prin lucrare (îndumnezeire mai presus de fire), voind și înfăptuind numai binele. Sf. Ioan Casian (Ioan Casian, Convorbirea cu Părintele Daniel, 4,19, în Scrieri alese, PSB 57), vorbind de existența a trei stări ale sufletului omenesc: trupească (carnală), firească (sufletească) și spirituală, caracterizează starea omului trupesc drept rece, pe cea firească drept călduță, iar pe cea spirituală drept fierbinte (în clocot). Dacă s-au văzut oameni reci (trupești), ca de exemplu mulți păgâni, care au devenit fierbinți (spirituali), rar s-au văzut oameni călduți (firești) devenind fierbinți (spirituali). Așa că starea călduță care pare multor oameni ca fiind bună, normală, este, de fapt, cea mai rea, pentru că cei călduți sunt până la urmă vărsați din gura Domnului (Ap 3,15). Omul sănătos și desăvârșit, omul cel adevărat, este omul spiritual, iar oameni trupești, lumești, animalici, sunt „cei care nădăjduiesc în cele pământești și-și pun nădejdea în poftele trupești” (Clemente Alexandrinul, Stromata II, IX, 41,4 și 42,1, PSB 5). Omul spiritual și desăvârșit este cel care are pe Spiritul Sfânt în trupul, sufletul și spiritul său; fără Spiritul Sfânt omul este nedesăvârșit, rămânând cu totul firesc și trupesc, muritor (cf. Irineu din Lion, Contra ereziilor II, 5,6-9). Am putea afirma că omul premodern, creștin tradițional, axat pe teologie și filozofie, străduindu-se să cultive în primul rând intelectul (mintea), facultatea superioară a sufletului prin care putea cunoaște lumea transcendentă și veșnică, tindea să devină om spiritual. Omul modern, axat pe fizică și științele naturii, cultivând din plin rațiunea discursivă, ajungând la o cunoaștere de multe ori neclară, părelnică (bâjbâială), se mulțumește să rămână om sufletesc, natural, firesc, rațional. Omul postmodern, axat pe știință, tehnică și antropologie, prin cultul profitului maxim și imediat, tinde să devină tot mai trupesc, mai animalic și mai prosper. Sfântul Nicodim Aghioritul vorbește de 5 simțuri sufletești corespunzătoare celor 5 simțuri trupești: percepția sau simțirea (aisthesis); imaginația sau fantezia (phantasia); părerea, prejudecata sau opinia (doxa); gândirea, deducția sau rațiune discursivă (dianoia) și inteligența sau mintea înțelegătoare (nous). Vezi E. Citterio, Nicodim Aghioritul. Personalitatea, opera, învățătura ascetică și mistică, Sibiu 2001, pp. 145-150. Din punct de vedere al celor cinci simțuri sufletești am putea spune că omul spiritual cultivă cu prioritate inteligența sau mintea înțelegătoare (nous); omul sufletesc cultivă prioritar părerea, prejudecata sau opinia (doxa) și gândirea, deducția sau rațiune discursivă (dianoia); iar omul trupesc cultivă în primul rând percepția sau simțirea (aisthesis), caracteristice regnului animal și imaginația sau fantezia (phantasia) în varianta realității virtuale. Omul trupesc, satisfăcut din plin de civilizația bunăstării și a confortului fizic, produce bunuri de consum care satisfac doar simțurile. Produce „cultură” virtuală și televizuală precum și inteligență artificială. |
#45
|
|||
|
|||
![]() Citat:
|
#46
|
||||
|
||||
![]()
cununa zdrobirii de sine este smerenia.
multi stiu cuvantul smerenie, putini stiu ce au de facut ca sa o obtina. si , si mai putini pun inceput bun nevointei spre castigarea ei. si doar abia cate unul straluceste in smerenie. si din acestia - cate unul - cati sunt printre noi cei din lume? daca in inima ta este doar iubire nespusa pentru Hristos, daca ea tanjeste si plange dupa Dumnezeu, daca strigi in fiecare seara iubirea ta pentru Dumnezeu, daca tresalta de dor dupa Dumnezeu, daca simti durerea inimii din iubire pentru Dumnezeu si daca toate acestea nu scad ci dimpotriva cresc, atunci nu mai amana si du-te acolo unde Domnul te cheama. cauta manastirea si stai de vorba cu stareta. ca va veni si binecuvantarea duhovnicului ce va sa fie. Cu rugaciune la Dumnezeu. Sa-ti ajute Dumnezeu in gandurile tale cele bune!
__________________
"De carma mintii atarna incotro pornim si unde mergem. Adevarul este fiinta vie. Gandurile omului nu sunt ca si gandurile Domnului. Credinciosul in Dumnezeu depaseste limitele omului. Nu sunteti voi cautand pe Iisus? Voi stiti despre Iisus o multime de lucruri dar nu il stiti pe El. Si pana nu Il gasesti pe Dumnezeu, nu te afli nici pe tine, nu-ti gasesti nici sensul tau nici sensul lumii." Cuv. Arsenie Boca Last edited by dobrin7m; 03.03.2013 at 19:08:55. |
#47
|
|||
|
|||
![]()
Nu stiu, dar folositi niste formulari oribile.
"Zdrobire de sine" - suna a autoflagelare! Imi si imaginez cum ne dam cu o bata ca sa ne zdrobim oasele si capul. Incerc sa inteleg la ce se refera firul si nu inteleg. Cred ca este vorba de smerenie. Nu stiu daca Dumnezeu vrea asa ceva de la noi, adica sa ne facem praf si sa nu mai fim noi, sa nu mai avem vointa, sentimente, trairi, sa fim taratoare. Cam asta inteleg eu ca doriti voi. Aproape ca-mi vine sa cer adminului sa inchida acest fir. Mi se pare inuman. Eu cred ca Dumnezeu altceva asteapta de la noi si altceva ne-a invatat: smerenie, moderatie, blandete, iubire, curatie, credinta, pace. Mai bine ne-am intreba cum sa le realizam pe astea, nu cum sa ne zdrobim sufletul si trupul. Asta nu avem voie sa facem
__________________
A fi crestin = smerenie + iubire de aproape |
#48
|
|||
|
|||
![]()
sophia, nu este vorba de zdrobirea trupului, evident. Se vorbește despre zdrobirea de sine, expresie luată din rugăciuni și din scrierile sfinte. Cezar lansează o întrebare, pentru că sintagma în sine nu este ușor de înțeles pentru mințile noastre lumești. Avem nevoie de perspectiva duhovnicească. S-au dat câteva răspunsuri lămuritoare, între alții de către cristiboss și dobrin7m.
E normal, firesc să ne revoltăm față de suferință, dar nu e și duhovnicește întotdeauna. Respingem zdrobirea, niciunuia nu ne place; totuși, însuși Domnul ne invită la cruce; iar pe Cruce El a fost zdrobit. Deci așa cum Lui i s-a zdrobit trupul, și noi trebuie să ne lăsăm inima să fie zdrobită de durerea neîmplinirilor lumești, omenești, neduhovnicești, care ne sunt piedică pentru mântuire. Voia noastră este cea zdrobită adesea, din cauza neîmplinirilor din viața asta, a dorințelor noastre neîmplinite sau a pierderilor grele. Rugându-ne cu inimă zdrobită ne lepădăm de eul nostru, de voia noastră neduhovnicească. |
#49
|
||||
|
||||
![]() Citat:
http://www.sfaturiortodoxe.ro/vedere...prezecelea.htm http://www.doxologia.ro/consiliere/c...1-07-15-110126 Stii aici nu vorbim de zdrobirea trupului. Nimeni nu spune sa iti dai bate in cap si sa iti rupi oasele si nici sa te dai cu capul de pereti. Cu cat realizezi starea de pacat in care te afli cu atat mai mult iti doresti vindecarea. Insa vindecarea de pacat nu se poate face usor pentru ca se opune mandria si trufia din inima. Sinele nostru este un sine pacatos plin de mandrie si trufie. Acest sine pacatos pune mintea la lucru sa construiasca o imagine exetrioara a noastra care sa ascunda bine de tot acestea doua: mandria si trufia. Unii oamenii nici macar nu constientizeaza ca au doua imagini: una construita si aratata tuturor si alta interioara ascunsa bine sub aparenta normalului. Cerceteaza atent gandurile tale: daca unul din ele iese afara modificat, cosmetizat si aranjat sa dea bine si e diferit de ceea ce simtim de fapt atunci tocmai ai pus o caramida la constructia exterioara, falsa si mincinoasa. Ei bine, nu e suficient sa pui stop acestei lucrari mincinoase ci mai trebuie sa si arati ca asta esti, sa iti asumi imaginea ta adevarata de pacatos asa cum preotul indeamna iertarea unii pe altii ca sa poti merge la biserica duminica. Aceasta fapta de a pune stop , de a arata cine esti cu adevarat, este dureroasa si foarte grea. Si seamana cu zdrobirea inimii trufase. Inima plange si nu vrea, ai sa simti in tine o impotrivire, ca e inlantuita de pacat insa tocmai aceasta impotrivire trebuie sa o invingi. te asigur ca este exact o zdrobire de sine, propria umilinta si infrangere. Este duhul umilit, inima infranta si smerita ce Dumnezeu nu o va urgisi. Psalmii trebuie traiti nu doar cititi. Intreaga Scriptura trebuie traita nu doar citita.
__________________
"De carma mintii atarna incotro pornim si unde mergem. Adevarul este fiinta vie. Gandurile omului nu sunt ca si gandurile Domnului. Credinciosul in Dumnezeu depaseste limitele omului. Nu sunteti voi cautand pe Iisus? Voi stiti despre Iisus o multime de lucruri dar nu il stiti pe El. Si pana nu Il gasesti pe Dumnezeu, nu te afli nici pe tine, nu-ti gasesti nici sensul tau nici sensul lumii." Cuv. Arsenie Boca Last edited by dobrin7m; 03.03.2013 at 20:38:13. |
#50
|
|||
|
|||
![]()
Zdrobirea de sine ar fi nu autoflagelare, ci "omorârea" patimilor, pornirilor noastre rele, pentru a lăsa loc Duhului și Harului lui Dumnezeu de a pătrunde în noi. Mă duce într-adevăr cu gândul la smerenie, sau la opusul îndreptățirii de sine. Este recunoașterea sinceră a greșelilor noastre, ca în parabola fiului rătăcitor citită astăzi.
Referitor la voință, de regulă vorbim în ortodoxie de tăierea voii noastre, pentru a face voia lui Dumnezeu. Ne-a spus părintele o expresie: "Doamne robește-mă, ca să fiu liber!". A fi liberi după capul nostru, a face voia noastră, ne face de fapt dependenți de oameni și de conjuncturi. Libertatea înseamnă de fapt a fi în voia Domnului, "ca sub stăpânirea SA totdeauna fiind păziți, slavă să Îi înălțăm". Voința ca perseverență o văd ca pe o calitate, dacă este îndreptată spre lucrarea virtuților. Iar iubirea, din câte am înțeles, este cu adevărat iubire când este jertfelnică... ceea ce înseamnă punerea ta pe locul al doilea, tot cam o zdrobire de sine. |
|