Forum Crestin Ortodox Crestin Ortodox
 
 


Du-te înapoi   Forum Crestin Ortodox > Dogmatica
Răspunde
 
Thread Tools Moduri de afișare
  #1  
Vechi 05.03.2013, 21:22:25
catalin2 catalin2 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 26.12.2007
Locație: Brasov
Religia: Ortodox
Mesaje: 9.706
Implicit

Citat:
În prealabil postat de N.Priceputu Vezi mesajul
Un pasaj din manualul de dogmatică pentru seminarii (ortodoxe):

„Ca energie a Duhului Sfânt și ca har al lui Iisus Hristos după făgăduința Sa. «... iată Eu cu voi sunt până la sfârșitul veacului» (Matei 28, 20), harul divin se manifestă, este prezent și lucrează în Biserică, El fiind constitutiv Bisericii, căci Duhul Sfânt ține de Biserică. Aceasta este modalitatea și forma obișnuită și statornică de prezență, manifestare și lucrare a harului, dar nu înseamnă că puterea dumnezeiască e limitată la această formă, în sensul că în afară de Biserică harul n-ar mai putea lucra sau n-ar lucra, căci Dumnezeu poate da harul Său și în afară de Biserică, pentru că «vântul suflă unde vrea» (Ioan 8, 8), dar modul de manifestare și lucrare constantă a harului este în Biserică. (Teologia dogmatică, manual pt. seminariile teologice, Editura Inst. Biblic, 1991, pg. 263)
Dl. Mihnea a si dat raspunsul, unul partial. Ai spus si tu ca iti place Sfantul Serafim de Sarov, acolo gasesti raspunsurile si la aceasta intrebare. Harul Duhului Sfant S-a pogorat la Cincizecime, acesta e harul interior, din inima, care se dobandeste prin Botez si Mirungere. Dar era o lucrare a harului si in Vechiul Testament si exista si la cei ce se convertesc si vin in Biserica, luminarea adevarului o capata tot prin har. Acest har este un har exterior, care nu e si mantuitor, dovada ca nu s-au putut mantui cei din Vechiul Testament, chiar prooroci fiind.
Iata ce spune Sfantul Serafim: "Totusi aceasta nu inseamna ca Duhul lui Dumnezeu nu era in lume deloc, ci doar ca prezenta Sa nu era atat de vadita. Se manifesta doar exterior, si doar semnele prezentei Sale in lume au fost cunoscute de oameni."
Nu ar putea manualul sa contrazica invatatura ortodoxa din catehism (pentur ca daca o face nu e bun), iar catehismul am arata ce spune, de ce e asa greu sa acceptam ceva atat de simplu, parca ar fi cel mai greu lucrur din lume: "In Biserica, iar nu in afara de ea, Domnul nostru Iisus Hristos impartaseste harul Sau mantuitor, prin Duhul Sfant in Sfintele Taine. De aceea numai in Biserica este sigura mantuirea."
Vedem ca si aici e vorba de harul interior, lucrator, din Sfintele Taine. Dar harul exterior poate fi si in afara, asa se convertesc cei ce vin la ortodoxie, de exemplu. Dar altfel cum ar putea harul, care spune doar adevarul, sa nu le spuna adevarul celor ce sunt pagani? Nu le-ar spune sa creada in Dumnezeu si Iisus, ii ajuta sa se inchine la idoli?
Reply With Quote
  #2  
Vechi 05.03.2013, 21:30:20
N.Priceputu
Guest
 
Mesaje: n/a
Implicit

Citat:
În prealabil postat de catalin2 Vezi mesajul
Vedem ca si aici e vorba de harul interior, lucrator, din Sfintele Taine. Dar harul exterior poate fi si in afara, asa se convertesc cei ce vin la ortodoxie, de exemplu. Dar altfel cum ar putea harul, care spune doar adevarul, sa nu le spuna adevarul celor ce sunt pagani? Nu le-ar spune sa creada in Dumnezeu si Iisus, ii ajuta sa se inchine la idoli?
Împărțirea asta atât de tehnică, între har interior și har exterior eu n-o pot înțelege și îmi pare o influență scolastică. Poate greșesc, însă nu pot înțelege mai mult, cel puțin deocamdată.
Înțeleg că în Botez ne-am îmbrăcat în Hristos și că atunci ne lepădăm de satana. Că atunci începe să crească în noi omul nou, conlucrând cu harul. Și că așa începe unirea tainică cu Hristos cel înviat.
Nu înțeleg, însă, nerecunoașterea botezului celorlalte culte.
Reply With Quote
  #3  
Vechi 06.03.2013, 01:36:08
cezar_ioan cezar_ioan is offline
Banned
 
Data înregistrării: 17.11.2012
Locație: Benidorm, Hotel Bali
Mesaje: 1.946
Implicit

Citat:
În prealabil postat de N.Priceputu Vezi mesajul
Împărțirea asta atât de tehnică, între har interior și har exterior eu n-o pot înțelege și îmi pare o influență scolastică.
Și eu cred la fel.
Cred că Harul e unic, precum Dumnezeu Unul Este. Din Izvorul Dumnezeirii nu pot ieși haruri, ci Har. Dumnezeu este Simplu, De-o Ființă.
Unic Izvor, Primordial.

Așa cum Hristos a fost, Întrupat, Unul și Același
însă oamenii care L-au cunoscut în timpul Întrupării Sale au avut poziții diferite față de El (unii L-au ignorat, alții L-au insultat, alții L-au batjocorit și biciuit, alții L-au răstignit iar alții L-au iubit și L-au urmat), așa e și cu harul: avem reprezentări diferite, varii, multiple. Îl numim, Îl împărțim, Îl clasificăm - nu pentru că Harul e cum înțelegem noi, ci pentru că noi avem înțelegeri și înțelegeri, conceperi și conceperi, re-prezentări și re-prezentări (subiective),
oameni (sufletești) fiind noi.

Harul e Unul, reprezentarea Lui în mintea oamenilor e diversificată.
Așa îmi pare...
Reply With Quote
  #4  
Vechi 06.03.2013, 10:51:59
catalin2 catalin2 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 26.12.2007
Locație: Brasov
Religia: Ortodox
Mesaje: 9.706
Implicit

Citat:
În prealabil postat de cezar_ioan Vezi mesajul
Și eu cred la fel.
Cred că Harul e unic, precum Dumnezeu Unul Este. Din Izvorul Dumnezeirii nu pot ieși haruri, ci Har. Dumnezeu este Simplu, De-o Ființă.
Unic Izvor, Primordial.
Îl numim, Îl împărțim, Îl clasificăm - nu pentru că Harul e cum înțelegem noi, ci pentru că noi avem înțelegeri și înțelegeri, conceperi și conceperi, re-prezentări și re-prezentări (subiective),
oameni (sufletești) fiind noi.
Harul e Unul, reprezentarea Lui în mintea oamenilor e diversificată.
Așa îmi pare...
Eu ti-am raspuns exact la aceeasi intrebare cand am mai discutat acum cateva luni: http://www.crestinortodox.ro/forum/s...tor#post470140
Ca sa nu scriu iar raspunsul redau mesajul: "Asa este, e vorba de acelasi har, nu are cum sa fie ceva diferit, diferenta este ca cel exterior se numeste asa pentru ca nu patrunde in inima, iar cel lucrator patrunde in inima prin Botez si Mirungere."
Reply With Quote
  #5  
Vechi 06.03.2013, 10:32:13
Mihnea Dragomir's Avatar
Mihnea Dragomir Mihnea Dragomir is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 15.02.2010
Locație: Ținuturile Loirei, Franța
Religia: Catolic
Mesaje: 7.736
Implicit

Citat:
În prealabil postat de N.Priceputu Vezi mesajul
Împărțirea asta atât de tehnică, între har interior și har exterior eu n-o pot înțelege și îmi pare o influență scolastică.
Amuzant este ca, pe alt topic, catalin ne explica, doctoral, ca ortodoxia nu deosebeste mai multe feluri de har, cum ar fi un "har interior" de un "har exterior". Noi, in catolicismul apusean le spunem "Gratie Sfintitoare" / "gratii actuale", respectiv in terminologie catolica rasariteana: "Har Sfintitor" / "haruri lucratoare".

Dar, de fapt, daca Harul e de mai multe feluri sau de un singur fel este, pentru subiectul de fata, irelevant. Relevant este ca oameni aflati in afara Bisericii primesc adesea impulsul convertirii, iar acest lucru este lucrare harica.
__________________
Doamne, Tu pe toate le știi ! Tu știi că Te iubesc !

www.catehism.com
http://regnabit.wordpress.com
Reply With Quote
  #6  
Vechi 06.03.2013, 10:55:13
catalin2 catalin2 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 26.12.2007
Locație: Brasov
Religia: Ortodox
Mesaje: 9.706
Implicit

Citat:
În prealabil postat de Mihnea Dragomir Vezi mesajul
Amuzant este ca, pe alt topic, catalin ne explica, doctoral, ca ortodoxia nu deosebeste mai multe feluri de har, cum ar fi un "har interior" de un "har exterior". Noi, in catolicismul apusean le spunem "Gratie Sfintitoare" / "gratii actuale", respectiv in terminologie catolica rasariteana: "Har Sfintitor" / "haruri lucratoare".

Dar, de fapt, daca Harul e de mai multe feluri sau de un singur fel este, pentru subiectul de fata, irelevant. Relevant este ca oameni aflati in afara Bisericii primesc adesea impulsul convertirii, iar acest lucru este lucrare harica.
Asta am spus si acum, doar ca nu a inteles exact Cristian. De altfel am vazut acum ca e aceasi invatatura si in catolicism, harul lucrator cred ca e harul exterior si harul sfintitor e cel interior, din Sfintele Taine (la ortodocsi). Din catehismul catolic: http://www.credinta-catolica.ro/cate...le/despre-har/
Reply With Quote
  #7  
Vechi 06.03.2013, 11:09:30
catalin2 catalin2 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 26.12.2007
Locație: Brasov
Religia: Ortodox
Mesaje: 9.706
Implicit

Citat:
În prealabil postat de N.Priceputu Vezi mesajul
Împărțirea asta atât de tehnică, între har interior și har exterior eu n-o pot înțelege și îmi pare o influență scolastică. Poate greșesc, însă nu pot înțelege mai mult, cel puțin deocamdată.
Înțeleg că în Botez ne-am îmbrăcat în Hristos și că atunci ne lepădăm de satana. Că atunci începe să crească în noi omul nou, conlucrând cu harul. Și că așa începe unirea tainică cu Hristos cel înviat.
Nu înțeleg, însă, nerecunoașterea botezului celorlalte culte.
Nu aveam cum sa o ia Sfantul Serafim de Sarov de la scolastici, e invatatura dintotdeauna. Cum scriam si in mesajul pentru Cezar, nu e o impartire, harul e acelasi, doar ca numai prin Botez si Mirungere poate patrunde in suflet, altfel e exterior.
Si e o invatatura fireasca, de la inceput a Bisericii, altfel nu se puteau explica multe alte invataturi. De exemplu Pogorarea Duhului Sfant are loc la Cincizecime, cand noi ortodocsii spunem ca s-a infiintat Biserica. Daca ar fi fost deja harul nu ar mia fi avut insemnatate aceasta pogorare. Iar daca nu ar fi fost deloc har pana atunci era iar imposibil, pentur ca nu mai puteau prooroci proorocii, iar sfantul Elisei nu ar mai fi primit harul indoit.
In ortodoxie am citit ca se numeste har chemator cel exterior, iar cel din Sfintele Taine cred ca har mantuitor (aici nu stiu exact). Iar harul acesta interior se poate capata doar la Botez si Mirungere, pomeneam odata de pelagianism, aceasta erezie a aparut in Apus si spunea ca harul se poate capata prin fapte si nega apacatul original si necesitatea botezului.
Reply With Quote
  #8  
Vechi 06.03.2013, 16:52:36
Decebal Decebal is offline
Banned
 
Data înregistrării: 19.07.2012
Religia: Ortodox
Mesaje: 1.651
Implicit

Citat:
În prealabil postat de N.Priceputu Vezi mesajul
Înțeleg că în Botez ne-am îmbrăcat în Hristos și că atunci ne lepădăm de satana. Că atunci începe să crească în noi omul nou, conlucrând cu harul. Și că așa începe unirea tainică cu Hristos cel înviat.
Nu înțeleg, însă, nerecunoașterea botezului celorlalte culte.
Având în vedere că threadul este despre "cine face parte din Biserică", este evident pentru un ortodox că nu orice "botezat" face parte din Biserica lui Dumnezeu apostolică. Pentru a fi membru adevărat al Bisericii trebuie să Îl ai pe Duhul Sfânt, să primești credința cea adevărată, să faci pocăință și credință, întoarcere la Dumnezeul cel adevărat, să fii în harul lui Dumnezeu, să duci o viață corespunzătoare sub impulsurile sau îmboldurile Duhului Sfânt. Cine nu este în Hristos cu adevărat, nu este în Biserică, iar cine nu are Duhul lui Hristos nu este al lui Hristos și nu este nici în Hristos. Iar cine nu are nașterea și botezul cel adevărat în Duhul Sfânt, nu poate avea în mod autentic Duhul lui Hristos, iar cine nu vădește că are Duhul lui Hristos nu are în mod autentic Duhul lui Hristos și nu este prin urmare în mod autentic al lui Hristos, și deci nici al Bisericii. Cu alte cuvinte, din punct de vedere ortodox problema se pune nu atât a recunoașterii "botezului" în alte culte, ci a recunoașterii sau nu a apartenenței la Biserica lui Hristos, la Trupul mistic al Domnului, pentru că "botezați" de-ăștia mai mult sau mai puțin formal sunt mulți pe fața pământului, dar se vede treaba că nu toți "botezații" ăștia chiar au Duhul lui Hristos, ba dimpotrivă foarte mulți sunt băgați până peste cap în duhul lumii sau al nu știu căror erezii, etc. (Chiar și umblarea multora cu Biblia sub braț este făcută tot în duhul lumii, iar nu în Duhul Bisericii lui Hristos.)
Reply With Quote
  #9  
Vechi 06.03.2013, 21:46:11
ioanna's Avatar
ioanna ioanna is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 20.07.2011
Locație: Cluj-Napoca
Religia: Ortodox
Mesaje: 3.494
Implicit savanarola

Atentie la lectura: vor intrezari “casa Tatalui” nu e totuna cu “vor fi in casa Tatalui”.
Reply With Quote
  #10  
Vechi 07.03.2013, 15:04:18
catalin2 catalin2 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 26.12.2007
Locație: Brasov
Religia: Ortodox
Mesaje: 9.706
Implicit

Citat:
În prealabil postat de Decebal Vezi mesajul
Având în vedere că threadul este despre "cine face parte din Biserică", este evident pentru un ortodox că nu orice "botezat" face parte din Biserica lui Dumnezeu apostolică. Pentru a fi membru adevărat al Bisericii trebuie să Îl ai pe Duhul Sfânt, să primești credința cea adevărată, să faci pocăință și credință, întoarcere la Dumnezeul cel adevărat, să fii în harul lui Dumnezeu, să duci o viață corespunzătoare sub impulsurile sau îmboldurile Duhului Sfânt.
Catehismul spune: "Nu numai dreptii ci si pacatosii fac parte din Biserica; dar pacatosii sunt membrii sau madulare bolnave ale Bisericii."
Reply With Quote
Răspunde