Forum Crestin Ortodox Crestin Ortodox
 
 


Du-te înapoi   Forum Crestin Ortodox > Biserica Ortodoxa si alte religii > Biserica Romano-Catolica
Răspunde
 
Thread Tools Moduri de afișare
  #1  
Vechi 10.06.2013, 21:44:04
Decebal Decebal is offline
Banned
 
Data înregistrării: 19.07.2012
Religia: Ortodox
Mesaje: 1.651
Implicit

Citat:
În prealabil postat de Mihnea Dragomir Vezi mesajul
Toti Sfintii Parinti Rasariteni de dinaintea Sf Ioan Damaschin sustin dogma Filioque si niciunul nu sustine eroarea heterodoxa dupa care Duhul ar purcede numai de la Tatal, eroare afirmata de multi credinciosi ai Bisericilor autointitulate "ortodoxe" si pe care, din considerente de politete, Sf Biserica le numeste tot asa. Sa luam cate un exemplu de la fiecare scoala mai importanta, dintre scolile rasaritene ale Bisericii Universale:

-Scoala siriaca (antiohiana). Iata ce sustine, in anul 374, Sf Epifanie al Salaminei (Omul bine ancorat, 71, in PG 43:148B): "Dar cineva va spune: "Prin urmare, afirmam ca exista doi Fii. Si atunci cum este Unul Nascut ?". Vom raspunde: "cine esti tu ca sa dai replica lui Dumnezeu (Rom 9:20)?" Fiindca, daca El numeste pe Acela care este din El "Fiul" si pe Acela care este din amandoi "Sf Duh", lucru pe care il intelegem numai prin credinta, de la sfinti (...)."

Acelasi lucru spune acest Sf Parinte si in alt capitol (73) al aceleiasi lucrari (PG 43: 153A):
"Asa cum "Nimeni nu-l cunoaste pe Tatal, afara de Fiul, nici pe Fiul, afara de Tatal" (Mt 11:27), asa indraznesc sa spun ca nimeni nu il cunoaste pe Duhul afara de Tatal si de Fiul, adica acela care il produce si acela prin care il primeste, precum si ca nimeni nu cunoaste pe Tatal si pe Fiul afara de Duhul Sfant, Cel care glorifica, Cel care invata toate, Cel care este din Tatal si din Fiul"
Să mai arătăm o dată erorile pe care le fac unii catoliciști cu privire la poziția Părinților în chestiunea purcederii Duhului Sfânt. Și pentru că iată domnul Mihnea Dragomir a ținut să aducă niște citate despre care spune cu atâta "certitudine" că ar susține "dogma" Filioque, să vedem acum chiar pe baza textelor sfântului Epifanie al Salaminei ceea ce susținea cu adevărat sfântul părinte, iar nu ceea ce susțin textele prost traduse (nu știm dacă cu intenție sau nu).

Să luăm întâi "capitolul" 71. În acest capitol atunci când se folosește o alăturare între Duhul Sfânt și Tatăl și Fiul, sfântul Epifanie folosește prepoziția grecească para, tradusă nu se știe de cine cu "de la", așa cum se traduce și în versiunea recent tradusă de la editura Polirom. Însă în traducerea de la editura Polirom există o notă a traducătorului, nota 314 (la pagina 378 a cărții Epifanie al Salaminei, Ancoratus, Ediție bilingvă, editura Polirom, 2007) care spune:

"Prepoziția para are mai multe sensuri care pot modifica sensul frazei: "alături de", "lângă", "de la". Pare puțin probabil ca această sintagmă să indice dubla purcedere a Duhului Sfânt, așa cum s-a afirmat."


Acum după ce am văzut că la "capitolul" 71 este vorba despre o traducere greșită, care induce în mod eronat opinia că sfântul Epifanie ar fi susținut că Duhul purcede de la Tatăl și de la Fiul, să vedem ce scrie sfântul părinte la "capitolul" 73, spre deosebire de varianta pe care ne-a livrat-o domnul Mihnea D.:

"Iar dacă <<de la Tatăl purcede>>, și <<din al Meu>>, [după cum] zice Domnul, <<va lua>>, așa cum <<nimeni nu L-a cunoscut pe Tatăl, decât numai Fiul, și nici pe Fiul, decât numai Tatăl>>, tot astfel îndrăznesc a spune că nici pe Duhul [nu L-a cunoscut nimeni], decât numai Fiul, de la Care ia, și Tatăl, de la Care purcede; și nici pe Fiul, nici pe Tatăl [nu I-a cunoscut nimeni], decât numai Duhul Sfânt, Care are adevărată cunoaștere, Care <<învață toate>>, Care <<dă mărturie despre Fiul>>, Care <<de la Tatăl [purcede]>>, Care <<din al Fiului [ia]>>, singurul călăuzitor al adevărului, tâlcuitor al legilor sfinte, învățător al legii duhovnicești, îndrumător al profeților, dascăl al apostolilor, luminător al învățăturilor evanghelice, alegător al sfinților, lumina cea adevărată din lumina cea adevărată." (opera citată, pag. 229)

Vedem deci diferențe notabile între varianta de traducere livrată nouă de domnul Mihnea și varianta de traducere din greacă de la editura Polirom. În primul rând, în traducerea primă se sare chiar peste începutul paragrafului în care se spune că Duhul de la Tatăl purcede, trecându-se direct la "așa cum" și la citatul de la Matei; apoi se vede în mod evident diferența atunci când sfântul Epifanie prezintă relația Duhului cu Tatăl și cu Fiul: traducerea livrată de domnul Mihnea (dar nu se știe de cine făcută) este pur și simplu pe lângă ceea ce spune textul original al sfântului Epifanie, iar sf Epifanie spune clar că Duhul purcede de la Tatăl și ia din al Fiului, citând deci după Evanghelia după Ioan, asta spre deosebire de "traducerea" livrată de domnul Mihnea care este pur și simplu paralelă, ba de-a dreptul iluzionistă atunci când pretinde că sfântul Epifanie ar fi spus că Duhul este din Tatăl și din Fiul.

Am demonstrat deci pe baza traducerii operei Ancoratus a sfântului Epifanie al Salaminei, de la editura Polirom în ediție bilingvă (greacă și rumână), că în cele două "capitole" sfântul Epifanie nu afirmă deloc că Duhul Sfânt purcede de la Tatăl și de la Fiul, ci că Duhul Sfânt este alături de Tatăl și de Fiul, precum și că Duhul Sfânt purcede de la Tatăl și ia dintr-ale Fiului. Cu alte cuvinte, este evident, încă o dată, că mulți Părinți Răsăriteni nu au afirmat "dogma" Filioque, și prin urmare poziția domnului Mihnea în această privință, împreună cu citatele prost traduse (nu se știe de cine este făcută traducerea, dar pare în mod evident tendențioasă, o traducere total pe lângă textul original al sfântului părinte Epifanie) este greșită.
Reply With Quote
  #2  
Vechi 16.06.2013, 01:51:17
Miha-anca
Guest
 
Mesaje: n/a
Implicit

Citat:
În prealabil postat de Decebal Vezi mesajul
ediție bilingvă (greacă și rumână)
Greaca si rumâna, zici?!? Ocen interestnâi!
Reply With Quote
  #3  
Vechi 11.03.2015, 14:14:21
tot-Laurentiu's Avatar
tot-Laurentiu tot-Laurentiu is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 06.11.2008
Religia: Ortodox
Mesaje: 553
Implicit

Deci arată tu că Dumnezeiescul Duh este din cele ce nu au fost, și atunci Îi dai Lui ipostasul și de la Fiul, același lucru fiind a zice că de la amândoi (de la Tatăl și de la Fiul). Deci, fiind din amândoi, nu este cu putință ca Duhul să nu fie una din toate (zidirile) sau - ceea ce pare mai măsurat - a nu avea Cel unul pe amândoi pricinuitori și început și pe unul, și pe altul. Căci - așa cum amândoi sunt început al tuturor, din amândoi aducându-se întru ființă toată zidirea - tot astfel, dacă Duhul Sfânt Se va purcede din amândoi (după cei ce cugetă cele ale papistașilor), amândoi vor fi început al Duhului și, de aici, două vor fi începuturile Dumnezeirii celei una. Căci, dacă Fiul folosește la ceva și aici, precum și acolo împreună zidește cu adevărat, fără de îndoială că și El va fi pricinuitor al Duhului. Iar dacă nu folosește la ceva, în zadar s-a lua; și, ca dintru o socoteală geometrică, teologii papistași s-au arătat cu adevărat deșerți. Căci nu pot zice că - așa cum la zidiri și unul și altul (Tatăl și Fiul) fiind început, nu mai puțin un început este - tot astfel și aici unul va fi începutul, deși s-ar zice din amândoi. Căci acolo - precum am zis - este firesc, iar nu ipostatic. Pentru aceea, puterea cea ziditoare este una la amândoi. Căci l-am auzit puțin mai sus pe cel numit cu numele teologiei (Grigorie Teologul), numindu-L pe Tatăl "izvor și început al Luminii celei veșnice", iar pe fiul "fără de început nicidecum, ci început a toate". "Pentru aceea, numai Tatăl este izvor al Dumnezeirii celei mai presus de ființă", a zis marele Dionisie Areopagitul. Și iarăși: "Tatăl este Dumnezeire izvorâtoare, iar Fiul și Duhul ale Dumnezeirii celei cu naștere dumnezeiască (dacă se cuvine a zice așa) vlăstare sădite de Dumnezeu Tatăl și oarecum flori, și lumini mai presus de toată ființa." Și iarăși: "iar deosebite sunt cel mai presus de ființă nume și lucru al Tătălui, și al Fiului, și al Sfântului Duh, nici o întoarcere întru acestea s-au cât de cât obștime aducându-se în lăuntru". Și, întru al treilea capitol pentru tainica teologie, zice: "În Învătăturile teologice, am arătat care este părintimea și fiimea (de care se vorbește în teologie); ce vrea să însemne teologia Duhului; cum, din binele cel nematerial și fără de părți au răsărit luminile cele din inimă; și cum au rămas neclătite, deși cu odrăslirea veșnică, întru Dânsul, și întru Sine, și unele întru altele." Și iarăși: "cele ale nașterii (odrăslirii, rodirii) Dumnezeirii celei mai presus de ființă nu se întorc unele către altele". Deci, dacă-L vei numi "pucezător" pe Fiul, Tatăl nu poate fi purcezător niciodată, căci Se va împărtăși cu Fiul la nașterea cea dumnezeiască. Ci acest lucru este oprit. Iar de-L vei numi "purcezător" pe Tatăl (precum și este cu adevărat), Fiul nu poate fi purcezător. Așadar Duhul nu este dintr-Însul. Căci Dumnezeire cu odrăslire dumnezeiască este numai Cel unul născător și purcezător, fiindcă după acestea și este El cu odrăslire dumnezeiască.

Pe această împărtășire oprind-o și marele Vasilie, scriind către fratele său (Sf. Grigorie al Nissei), zice: "Duhul Sfânt Se ține de Fiul cu Care fără de despărțire Se înțelege. Iar de pricina care este Tatăl are aținat pe a fi, de unde Se și purcede, semn cunoscător al însușirii ipostasului având a Se cunoaște după Fiul, și împreună cu Dânsul și a avea ființa din Tatăl. Iar Fiul, Cel ce are Duhul Care Se purcede din Tatăl, Îl face cunoscut prin Sine și împreună cu Sine, El singur strălucind cu chip de cea una naștere din Lumina cea nenăscută. Nu are nici o împărtășire către Tatăl sau către Duhul Sfânt după însușirea semnelor cu care Se cunoaște". Vezi cum se află Duhul Sfânt către Tatăl și către Fiul și care sunt semnele Fiului și ale Duhului cu care Se cunosc? Deci - zice - Fiul lui Dumnezeu cel unul-născut ni-L face cunoscut și Îl arată pe Duhul Sfânt prin Sine și împreună cu Sine. Dar nu Îl și purcede, ca să nu aibă împărtășire la însușire cu Tatăl. Căci - zice - Duhul Sfânt are aținat pe a fi de pricina care este Tatăl, însușire care este numai a Tatălui. Căci - zice Teologul - toate câte are Tatăl sunt ale Fiului, afară de pricină. Deci care din dumnezeieștii teologi din tot veacul s-au auzit că au dat la cele două însușirile fiecăreia din cele trei Fețe ale uneia Dumnezeiri, și nu le-au păzit neamestecate? Iar că însușire a Tatălui este a purcede este arătat. Căci - zice - de pricina Care este El este aținat Duhul, de unde Se și purcede, de la Care și are ființa, măcar că este cunoscut după Fiul și împreună cu Dânsul.
.................................................. .................................................. ...............................................
După acest nemincinos martor al adevărului să vie de față să mărturisească împreună cel ce a fost viu luminător al Alexandriei, Chiril; că zice în cuvântul cel pentru Sfânta Treime: "Cele trei închinate Ipostasuri se cunosc și se cred în Tată fără de început și în Fiu Unul Născut și în Duh Sfânt, Care Se purcede din Tatăl nu cu chip de naștere, precum Fiul, ci Se purcede, precum s-a zis, numai din Tatăl ca de la gură, dar S-a arătat prin Fiul și a grăit în toți Sfinții Prooroci și Apostoli"€. Și aiurea iarăși "nu precum Fiul este cu chip de naștere din Tatăl, așa și Duhul Sfânt din Fiul cu chip de purcedere, departe de această hulă și multa dumnezeire (politeism); că Unul este la noi a amândurora Fețelor pricinuitor și legătură, Tatăl".€
.................................................. .................................................. .................................................. .
Deci, de vreme ce după Acestea, adică după Fețe, zic ei din cele două cea una, după care și începutul și pricina se înțelege și se zice, pentru aceea din două începuturi zic ei pe Fața cea una și două începuturi și două pricini și multă dumnezeire (politeism) aduc înăuntru. Că un Dumnezeu este nu numai pentru că este o fire, ci pentru că și la o Față au aducerea Cele dintr-Insa; și la o pricină și un început Cele din Început Se aduc, nu numai împreună Amândouă Cele două, ci și Fiecare dintr-Însele deosebit. Și pentru aceasta un început al Dumnezeirii este și un Dumnezeu după această aducere; pentru că amândouă Fețele se aduc la una fără de mijlocire. Că, de nu ar fi fără de mijlocire și Duhul din Tatăl, aceasta, adică cu mijlocire, două de nevoie face pricinile Duhului, pe cea din mijloc și pe cea de la margine și nu este cu putință pentru o aducere care ar fi întru acest fel să fie un Dumnezeu Cele trei; iar mai vârtos nici Dumnezeu nu este cu putință a fi Cel ce prin mijlocirea Dumnezeirii este din Tatăl; că prin mijlocirea Dumnezeirii a venit Tatăl la zidiri, după teologi.
.................................................. .................................................. ................
Iar latinii (o, nebunie împreună și mândrie) pe cea după dreapta credință și mărturisită la Dumnezeu rânduială o leapădă, iar pe cele ce Marele Vasile și Grigorie Teologul mărturisesc că sunt mai presus de cunoștința lor, ca cele ce sunt negrăite și mai presus de noi, ei se laudă că le-au priceput și pentru purcederea cea negrăită și neînțeleasă a Duhului în deșert grăiesc, iar mai potrivit a zice, hulesc, cu mijlocire și fără de mijlocire pe ea zicându-o și de aproape și de departe, prin care acestea se primejduiesc și întru zidire a trage pe Sfântul Duh. Pentru aceasta nu de nevoie, nici pururea după Fiul Se pune Sfântul Duh de cea de Dumnezeu insuflată Scriptură.
.................................................. .................................................. .............
Ci ca să nu zică cineva, socotind că acestea pentru înomenirea lui Dumnezeu și s-au zis și s-au săvârșit de Tatăl, că nu este semn de ajuns acesta spre aflarea pricinii celei ce se caută, să asculte pe dumnezeiescul Damaschin, care scrie întru al 8-lea din dogmaticeștile capete: "Credem și întru Unul Duhul Sfânt, Care din Tatăl Se purcede și în Fiul Se odihnește[69]. Și în cel pentru locul lui Dumnezeu Dumnezeu este Duhul cel Sfânt, putere sfințitoare, ipostatică, din Tatăl fără de despărțire purcezându-Se și întru Fiul odihnindu-Se[70]. Pentru aceea și cămăraș al dumnezeiescului Duh și este și Se zice Hristos, ca Cel ce este Fiu adevărat al lui Dumnezeu. Care și dumnezeiescul Chiril în Comori arătând, toată nevoia este, zice, pe Sfântul Duh a-L zice că este de dumnezeiască fire; al căreia începătură și este, după Apostolul; iar de este aceasta, nu este zidire, ci Dumnezeu mai vârtos, ca Cel ce este din Dumnezeu și în Dumnezeu[71]. Și iarăși Dumnezeu dar este Duhul, Cel ce este în Fiul de la Tatăl firește și toată lucrarea Lui o are[72]. Și dumnezeiescul Grigorie Dialogul, în cuvântul său cel de pe urmă, zice: Duhul Sfânt din Tatăl Se purcede și în Fiul rămâne[73]. Că așa privindu-Te pe Tine, vom apuca mai înainte văzându-Te izvor al vieții, întru Sine vărsându-Te și întru Sine stând[74], după marele între cei arătători de cele dumnezeiești Dionisie. (Dreapta credinta in scrierile Sfintilor Parinti. Vol. 2, Editie ingrijita de Florin Stuparu)


Last edited by tot-Laurentiu; 17.03.2015 at 16:35:15.
Reply With Quote
  #4  
Vechi 12.03.2015, 10:35:51
Mihnea Dragomir's Avatar
Mihnea Dragomir Mihnea Dragomir is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 15.02.2010
Locație: Ținuturile Loirei, Franța
Religia: Catolic
Mesaje: 7.736
Implicit

Citat:
În prealabil postat de tot-Laurentiu Vezi mesajul
Grigore Palama nu face parte dintre Sfintii Parinti ai Bisericii Nedespartite.

Ceea ce conteaza in disputa privind Filioque, ceea ce constituie argument de autoritate pentru ambele Biserici este ceea ce au sustinut Sfintii Parinti ai Bisericii Nedespartite, fie in opera lor individuala, fie, cu precadere, cand s-au intrunit alcatuind lucrarile lor sinodale.

Asa cum a fost si conciliile de la Niceea si Constantinopol. Fata de ce au afirmat Parintii Conciliari, ortodocsii au adaugat ceva ce ei nu au afirmat, si anume ca Sfantul Spirit ar purcede numai de la Tatal.
__________________
Doamne, Tu pe toate le știi ! Tu știi că Te iubesc !

www.catehism.com
http://regnabit.wordpress.com
Reply With Quote
  #5  
Vechi 12.03.2015, 11:32:45
stefan florin's Avatar
stefan florin stefan florin is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 09.02.2011
Religia: Ortodox
Mesaje: 4.871
Implicit

Citat:
În prealabil postat de Mihnea Dragomir Vezi mesajul
Grigore Palama nu face parte dintre Sfintii Parinti ai Bisericii Nedespartite.

Ceea ce conteaza in disputa privind Filioque, ceea ce constituie argument de autoritate pentru ambele Biserici este ceea ce au sustinut Sfintii Parinti ai Bisericii Nedespartite, fie in opera lor individuala, fie, cu precadere, cand s-au intrunit alcatuind lucrarile lor sinodale.

Asa cum a fost si conciliile de la Niceea si Constantinopol. Fata de ce au afirmat Parintii Conciliari, ortodocsii au adaugat ceva ce ei nu au afirmat, si anume ca Sfantul Spirit ar purcede numai de la Tatal.
poti sa dai cateva nume de acesti parinti conciliari care au afirmat ca Duhul Sfant ar purcede atat de la Tatal cat si de la Fiul?
Reply With Quote
  #6  
Vechi 12.03.2015, 18:13:45
Mihnea Dragomir's Avatar
Mihnea Dragomir Mihnea Dragomir is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 15.02.2010
Locație: Ținuturile Loirei, Franța
Religia: Catolic
Mesaje: 7.736
Implicit

Citat:
În prealabil postat de stefan florin Vezi mesajul
poti sa dai cateva nume de acesti parinti conciliari care au afirmat ca Duhul Sfant ar purcede atat de la Tatal cat si de la Fiul?
Formularea exacta a parintilor conciliari este "Spiritul Sfant, care de la Tatal purcede". Atat. Dar ortodocsii cred ca "Spiritul Sfant NUMAI de la Tatal purcede". Cele doua propozitii nu sunt echivalente. Dupa cum, cand Fiul lui Dumnezeu spune "Eu si Tatal una suntem" nu spune "Numai Eu si Tatal una suntem", excluzand a Treia Persoana. Mai general, cand spunem "A are proprietatea p", nu spunem ca "numai A are proprietatea p".

@Oaie cugetatoare: eu nu am spus ca Sf Grigore Palama nu este un model sau ca nu a dus o viata sfanta. Ceea ce eu am spus este ca viata sa in trup nu a fost in vremea Bisericii Nedespartite, ci ulterioara. Biserica Catolica nu are nicio legatura nici cu controversa palamita, nici cu Palama personal.
__________________
Doamne, Tu pe toate le știi ! Tu știi că Te iubesc !

www.catehism.com
http://regnabit.wordpress.com
Reply With Quote
  #7  
Vechi 12.03.2015, 18:47:32
Lucian008's Avatar
Lucian008 Lucian008 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 15.12.2011
Locație: Bucuresti
Religia: Ortodox
Mesaje: 2.204
Implicit

Citat:
În prealabil postat de Mihnea Dragomir Vezi mesajul
FDupa cum, cand Fiul lui Dumnezeu spune "Eu si Tatal una suntem" nu spune "Numai Eu si Tatal una suntem", excluzand a Treia Persoana. Mai general, cand spunem "A are proprietatea p", nu spunem ca "numai A are proprietatea p".
Asta este dovada de interpretare tendentioasa. Daca o aplicam asa putem spune ca Hristos este si Tatal intrupat. Alt argument, mai de bun simt aveti? Asta a picat din start.
__________________
Preasfântă Născătoare de Dumnezeu, mântuiește-ne pe noi.
Reply With Quote
  #8  
Vechi 12.03.2015, 19:07:59
DragosP's Avatar
DragosP DragosP is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 23.03.2011
Religia: Ortodox
Mesaje: 6.591
Implicit

Citat:
În prealabil postat de Mihnea Dragomir Vezi mesajul
Formularea exacta a parintilor conciliari este "Spiritul Sfant, care de la Tatal purcede". Atat.
Bun, așa cred ortodocșii.
Dar Domnul nostru cum a spus în Ioan, cap 15, verset 26?
Nu a fost destul de clar?
__________________
Îmi cer scuze celor pe care i-am supărat!
"Trebuie sa mori înainte de a muri
Pentru a nu muri atunci când mori"
Reply With Quote
  #9  
Vechi 13.03.2015, 12:14:45
stefan florin's Avatar
stefan florin stefan florin is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 09.02.2011
Religia: Ortodox
Mesaje: 4.871
Implicit

Citat:
În prealabil postat de Mihnea Dragomir Vezi mesajul
Formularea exacta a parintilor conciliari este "Spiritul Sfant, care de la Tatal purcede". Atat. Dar ortodocsii cred ca "Spiritul Sfant NUMAI de la Tatal purcede". Cele doua propozitii nu sunt echivalente. Dupa cum, cand Fiul lui Dumnezeu spune "Eu si Tatal una suntem" nu spune "Numai Eu si Tatal una suntem", excluzand a Treia Persoana. Mai general, cand spunem "A are proprietatea p", nu spunem ca "numai A are proprietatea p".

@Oaie cugetatoare: eu nu am spus ca Sf Grigore Palama nu este un model sau ca nu a dus o viata sfanta. Ceea ce eu am spus este ca viata sa in trup nu a fost in vremea Bisericii Nedespartite, ci ulterioara. Biserica Catolica nu are nicio legatura nici cu controversa palamita, nici cu Palama personal.
este un argument tras rau, DAR RAU, de par!
Uite ce spune Biblia: "Cand va veni Mangaietorul, pe care-L voi trimite de la Tatal, adica Duhul adevarului, care purcede de la Tatal, El va marturisi despre Mine." Ioan 15:26
Ceea ce spui tu NU este adevarat!
Reply With Quote
  #10  
Vechi 21.03.2015, 00:28:37
tot-Laurentiu's Avatar
tot-Laurentiu tot-Laurentiu is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 06.11.2008
Religia: Ortodox
Mesaje: 553
Implicit

Citat:
În prealabil postat de Mihnea Dragomir Vezi mesajul
Biserica Catolica nu are nicio legatura nici cu controversa palamita, nici cu Palama personal.
Aceasta este o teză falsă, lansată din spațiul catolic și destul de superficială să o creadă cineva. O teză asemănătoare a fost promovată și de unii teologi ortodocși din Occident, cum ar fi de exemplu, Jean Meyendorff. Teologul, John Romanides, aducând argumente solide a demonstrat și a explicat de ce o asemenea teză este falsă:

http://www.ftoub.ro/byzantinepolemics/MariusPodaru1.pdf
PR. JOHN ROMANIDES DESPRE VARLAAM ȘI TEOLOGIA PALAMITĂ

De câțiva ani încoace, Părintele Meyendorff afirmă, în diferite studii, că disputa dintre Sf. Grigorie Palama și Varlaam de Calabria nu reprezintă o ciocnire între teologia latină și cea greacă, așa cum se consideră în general, ci mai degrabă o ceartă internă între anumiți umaniști bizantini și un mare segment al călugărilor bizantini și ucenicii lor. Meyendorff se referă de multe ori la Varlaam ca la un umanist, un platonist și un nominalist și pare să considere că neoplatonismul lui Dionisie Areopagitul este baza nominalismului său. Afirmă că un fel de gândire occamistică exista cumva în mediul bizantin și că în persoana lui Varlaam o astfel de gândire a luat forma unui fel de teologie naturalistă care punea accentul pe revelația naturală și pe rolul omului în procesul de mântuire. Potrivit părintelui John, controversa s-a centrat în jurul interpretării lui Pseudo-Dionisie, iar Palama a aplicat corective neoplatonismului Areopagitului, cu implicarea, după cum se pare, că Varlaam nu greșea în felul în care interpreta aceste texte. În conformitate cu acest tip de analiză, Palama este reprezentat ca un gânditor original, care se opunea teologiei repetiției formale ce caracteriza persoane precum Akindin și Gregoras.53

Romanides începe prin a arăta că este imposibil ca Varlaam să fi fost un nominalist și un neoplatonist în același timp, deoarece aceste două poziții se exclud reciproc. William de Ockham a suprimat platonismul filosofiei scolastice, negând existența obiectivă a universaliilor: după el, acestea nu există nici în ființa lui Dumnezeu, nici în creație. Astfel, înlocuiește analogia entis între Dumnezeu și creație cu analogia fidei, creând premisele pentru apariția gândirii protestante ulterioare.54 După Romanides, Varlaam a fost un platonist creștin, nu un nominalist.

Argumentele lui Romanides sunt convingătoare: Varlaam afirmă că în mintea divină creatoare există logoi ale căror imagini se regăsesc în sufletul uman.55 În alt loc, Varlaam vorbește despre universalii așezate de Dumnezeu în sufletul uman din momentul creării acestuia.56 Un alt argument că Varlaam nu este nominalist este dat de faptul că îl critică pe Toma din Aquino că identifică toate lucrurile în Dumnezeu cu ființa divină: dacă avem în vedere că Varlaam l-a criticat pe Palama că face o distincție reală între ființă și energii, atunci apare foarte probabil ca Varlaam să fi făcut numai o distincție conceptuală, de tip scotist57.

În privința cunoașterii lui Dumnezeu, în legătură cu care Varlaam susținea un agnosticism sui generis, Romanides arată că acest agnosticism nu poate fi derivat din apofatismul lui Dionisie Areopagitul, așa cum afirmă Meyendorff. După Varlaam, există două căi ale cunoașterii lui Dumnezeu: filosofia și revelația, ambele daruri ale lui Dumnezeu. Ceea ce nu este descoperit prin niciuna din aceste căi depășește mintea umană și nu poate fi cunoscut, dar dacă ceva este descoperit prin acestea, atunci puterile sufletului uman sunt suficiente pentru a cunoaște ceea ce este descoperit.58 În cazul chestiunii Filioque, afirmă Varlaam, nu a fost descoperit nimic prin niciuna din aceste căi, deci nu putem cunoaște care este adevărul. Dar din convingerea lui Varlaam referitoare la o chestiune particulară, afirmă Romanides, nu se poate generaliza în direcția unui scepticism general cu privire la cunoașterea lui Dumnezeu, cum face Meyendorff.

Doar dacă interpretăm astfel poziția lui Meyendorff, putem explica de ce Palama îl acuză pe Varlaam că reduce adevărurile supraraționale la o cunoaștere rațională. Romanides vede astfel un conflict între credo ut intelligam, caracteristic tradiției occidentale post-augustiniene și teologia apofatică patristică.

Dacă poziția lui Romanides este corectă, atunci Meyendorff greșește în a-l considera pe Varlaam un umanist bizantin, în loc de platonist și umanist occidental. Dacă ar fi fost într-adevăr un umanist bizantin, atunci bizantini precum Akindin și Gregoras nu ar fi contrazis părerea lui Varlaam că harul divin este creat. Încercarea lui Meyendorff de a argumenta în favoarea acestei tradiții umaniste bizantine prin a-l face pe Varlaam să depindă de Dionisie Areopagitul omite faptul că Dionisie era o autoritate teologică și în Occident.60 Operele antilatine ale lui Varlaam în chestiunea Filioque nu arată că era un bizantin, ci că susținea o poziție prescolastică (Filioque fiind promulgat oficial ca dogmă în Occident, după dezbateri teologice de-a lungul mai multor secole, în anul 1014).

Un argument clar despre punctul teologic latin de pornire al lui Varlaam este ideea lui că slava lui Dumnezeu revelată în această viață patriarhilor, profeților și apostolilor a fost o slavă creată; mai mult, credea el, în fiecare caz separat de revelație, această slavă era creată atunci și apoi dispărea din existență, fiind deci de scurtă durată. Aceste arătări create erau considerate de Varlaam doar un simbol al dumnezeirii. Pr. Romanides stabilește în mod corect că sursa acestor idei sunt primele patru cărți ale lucrării Despre Sfânta Treime a Fericitului Augustin. Sf. Grigorie Palama a argumentat în favoarea poziției ortodoxe că vederile slavei în Vechiul și în Noul Testament sunt arătări reale ale Dumnezeului necreat, la care a participat și trupul celor care le-au experiat. Varlaam nega aceste vederi atât trupului, cât și minții. Meyendorff explică atitudinea lui Varlaam prin diferența dintre spiritualitatea platonizantă a lui Evagrie pe care deci Varlaam l-ar urma într-un fel și spiritualitatea biblică a Sf. Macarie Egipteanul, pe care o reprezintă Sfântul Grigorie. Dar Romanides are dreptate să conteste această distincție ca principiu explicativ al ideilor lui Varlaam: Acceptând, pentru un moment, această distincție în tradiția patristică greacă - Cine dintre Părinții greci platoniști este în acord cu Varlaam negând realitatea vederii slavei necreate a lui Dumnezeu nu numai trupului, ci și minții? Cine dintre Părinții platoniști a afirmat vreodată că există o slavă creată a lui Dumnezeu? Autorul de față =Romanides nu cunoaște niciunul. Dimpotrivă, întreaga tradiție scolastică latină post-augustiniană este în acord cu Varlaam.61 Tot în legătură cu problema harului, din faptul că Sf. Grigorie Palama este pesimist în privința puterii naturale a omului de a-L cunoaște și de a se ridica spre Dumnezeu, Meyendorff deduce că în această chestiune Palama este unul dintre autorii cei mai augustinieni din Răsăritul creștin62. Romanides identifică o confuzie aici: în sens opus lui Palama, Augustin este optimist referitor la capacitatea naturală a omului de a-l cunoaște intelectual pe Dumnezeu din creaturi, dar este pesimist în privința puterii naturale a voinței umane de a împlini poruncile lui Dumnezeu; Palama este optimist însă în privința capacității omului de a-L dori pe Dumnezeu și nu are nevoie de ideea harului divin irezistibil care devine un habitus (un fel activist de a-fi-în-har, exprimat în fapte bune) în cel ales de Dumnezeu, precum la Augustin63. Inspirația augustiniană a lui Varlaam se vede în concepția sa despre rugăciunea neîncetată: el respinge de la bun început ideea că monahul trebuie să se roage neîncetat: Acest habitus () al rugăciunii înseamnă să fii capabil să faci, să gândești și să îndeplinești nimic din ceea ce Dumnezeu nu voiește. De aceea, cel ce are acest habitus se roagă neîncetat.64

Demonstrația, solid argumentată, că gândirea teologică a lui Varlaam este de inspirație latină, nu bizantină, se întinde pe mai multe pagini în studiul lui Romanides.65 Concluzia ei cea mai importantă este respingerea tezei generale a lui Meyendorff conform căreia cheia gândirii nominaliste a lui Varlaam este simbolismul lui Pseudo-Dionisie și presupusa tradiție bizantină umanistă fundamentată pe acest simbolism. (Continuarea...)

Last edited by tot-Laurentiu; 21.03.2015 at 01:17:41.
Reply With Quote
Răspunde