![]() |
![]() |
|
#141
|
||||
|
||||
![]()
Adevarat. sa ne rugam in seara asta toti impreuna chiar daca suntem la distanta unii de altii. Domnul sa ne ajute!
__________________
"De carma mintii atarna incotro pornim si unde mergem. Adevarul este fiinta vie. Gandurile omului nu sunt ca si gandurile Domnului. Credinciosul in Dumnezeu depaseste limitele omului. Nu sunteti voi cautand pe Iisus? Voi stiti despre Iisus o multime de lucruri dar nu il stiti pe El. Si pana nu Il gasesti pe Dumnezeu, nu te afli nici pe tine, nu-ti gasesti nici sensul tau nici sensul lumii." Cuv. Arsenie Boca |
#142
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Asta trebuia punctat de la bun început. Anume, dacă îmi permiți să reformulez pentru topicul de față: doar în relația interpersonală, față către față, doi creștini adunați în numele Domnului pot avea parte de exepriența minunată a împărtășirii Duhului Sfânt. Cu totul altceva e ce se insisnuează aici: că eu, boul boilor, păcătos bine cunoscut pe forumul ăsta, am acces vizual la sfânta Lumină a harului doar privind o poză. Adică realmente intru în contact cu harul revărsat acolo, indiferent cine sunt și ce fac, doar pentru că harul a fost obiectivat, surprins, fixat, prins pe o peliculă. Asta vor frații să mă facă să cred. Ei bine, nu pot accepta o asemenea bazaconie. Este o neînțelegere gravă la mijloc. Priviți fotografia din mijlocul acestui articol (Sfântul Serafim de Sarov și Motovilov)! http://calindragan.wordpress.com/201...ndirea-sf-duh/ Sesizăm cu ușurință înfățișarea Sfântului precum și reacția interlocutorului. Să revedem apoi Evanghelia, pericopa unde este relatată Schimbarea la Față a Domnului. În fine, să recitim ce spune Apostolul Pavel despre însoțitorii săi pe drumul Damascului: "și noi toți căzînd la pământ, eu am auzit..." (Fapte, 26-14) Ei bine, acum, după ce ne-am reîmprospătat cu Adevărul, să ne întoarcem la poza topicului și la celelalte poze: cunoaștem la fel? Avem aceleași stări de spirit? E același duh de sfânt mister? De cutremur al sufletului nostru păcătos? E imposibil să avem aceleași reacții, doar dacă nu cumva ne-a devenit totuna Adevărul cu minciuna. Ferească Bunul Dumnezeu! |
#143
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Oricum, nu uita că rugăciunea trebuie făcută cu credință, cu convingerea că Dumnezeu ascultă și iartă, altfel nu are valoare. Fără dubii, fără amînarea primirii iertării abia la următoarea spovedanie. Preferata mea este: Doamne Iisuse Hristoase, Fiul Lui Dumnezeu Celui viu, pentru rugăciunile Născătoarei de Dumnezeu, miluiește-ne și ne mîntuiește pe noi. Amin!
__________________
Să nu abați inima mea spre cuvinte de vicleșug, ca să-mi dezvinovățesc păcatele mele; Psalmul 140, 4 Ascultați Noul Testament ortodox online. |
#144
|
||||
|
||||
![]() Citat:
De acord cu tine. Prin extensie, mă gîndesc cum e posibil ca într-o lume atît de mediatizată să avem atît de puține mărturii filmate cu imagine de înaltă calitate a evenimentelor ce au loc anual de Înviere, la Ierusalim. Probabil că nu sînt imagini publice, pentru toată lumea, așa că Dumnezeu face aceste minuni doar pentru o parte din cei care sînt de față. La fel ca la Botezul Domnului, cînd doar Ioan a văzut și auzit ceea ce pentru ceilalți a rămas nedescoperit.
__________________
Să nu abați inima mea spre cuvinte de vicleșug, ca să-mi dezvinovățesc păcatele mele; Psalmul 140, 4 Ascultați Noul Testament ortodox online. |
#145
|
|||
|
|||
![]()
Aparatele tot mai performante pot surprinde unele lucruri nesesizate de ochi.
Dau un exemplu: acum cativa ani a nins atat de tare, incat nu se vedea la un metru. M-am gandit sa fotografiez acesti fulgi de nea, care formau o adevarata perdea. Pe fotografie nu a aparut nici un fulg de nea, in schimb se vede un cap urias, cu ochi, nas si gura, de consistenta nebuloasei, fara trup deasupra casei vecinilor! M-am mirat f mult de aceasta fotografie, fara sa imi pot explica ce am surprins in imagine. Iarasi, acum catava vreme, colega noastra Dorina Stoica, a postat o fotografie facuta la Ierusalim, imagine pe care se putea vedea ca un glob luminos. Nu cred ca sunt chiar atat de rare fotografiile, in care putem vedea ceva mai mult decat am fotografiat noi... Dar fotografia cu femeia prospat botezata, scaldata in lumina, este cu adevarat impresionanta, caci se spune, ca nu putem avea mai mult Duh Sfant ca la botez (l-am citat dintr-o predica despre Sf. Botez pe IPS. Serafim Joanta). |
#146
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Citat:
În primul rând, când Grigorie Palama, spre informarea ta, spune că lumina necreată a lui Hristos nu cade sub simțuri, asta nu înseamnă ce ai spus tu, că nu se poate descrie cu ajutorul simțurilor (dealtfel să mă ierte Dumnezeu, dar până acum nu am mai auzit pe nimeni să descrie ceva cu ajutorul simțurilor; la oameni o descriere se face prin intermediul limbajului, ținându-se cont evident că există mai multe limbaje, nu doar cel verbal; se pare însă că lucrurile nu stau prea omenește în informațiile lui cătălin2), ci înseamnă că nu se poate percepe, vedea cu vederea, cu ochii în starea lor naturală pe care o avem acum. Asta spune Grigorie Palama, adică cu totul altceva decât ideile greșite ale Domnului cătălin2. În al doilea rând, tot sfântul afirmă foarte clar, în continuarea a ceea ce deja spusese că această vedere a luminii necreate a lui Hristos poate exista dar prin lucrarea Duhului asupra ochilor, asupra vederii și minții văzătorilor. Aceasta este interpretarea foarte clară, pentru orice om de logică și bun-simț minimale. Spre deosebire de ideile greșit formate ale Domnului cătălin2, Palama nu se referă la "felul în care sfinții ar lumina ei harul", dealtfel nici nu pomenește de așa ceva în niciunul dintre cele două citate pe care le-am dat, ci se referă în modul cel mai evident cu putință la cele spuse puțin mai înainte, anume la cei care ajung să vadă lumina necreată a lui Hristos. Și în general, Palama afirmă aceste lucruri în general în opera lui, nu doar în aceste două citate. Dar ce să-i ceri lui cătălin2 să știe și să înțeleagă, când el se încurcă absolut lamentabil și la înțelegerea a două propoziții legate între ele? |
#147
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Last edited by Decebal; 01.08.2013 at 06:51:43. |
#148
|
|||
|
|||
![]() Citat:
În fapt, omul nu are cum să vadă lumina necreată prin intermediul altui om în afara Omului Hristos. Sfinții care experimentează lucrurile de care vorbește Palama (și aici aduc încă un citat de la sfântul, "frumusețea cea adevărată și binevoitoare, văzută numai de cel curat la minte, este după dumnezeiasca și fericita fire, iar de se va întâlni cineva cu strălucirile și harurile ei, se împărtășește cu ceva din ea, ca și când s-ar topi pe fața lui o strălucire înfloritoare") sunt doar niște "reflectori" ai harului, iar nu niște izvorâtori așa cum afirma cătălin2 înainte să îl corectez eu. Lumina lui Hristos, lucrarea și prezența efectivă a lui Hristos în harul Său, duhul lui Hristos, lucrează o transfigurare a omului, a sfinților, o transformare interioară, duhovnicească, ce îi afectează pe sfinți până și la nivelul fizionomiei, chipul sfinților devenind mai "luminos", mai "radiant", mai plin de bucurie autentică, mai fericit, mai senin. Asta este ceea ce percepe un om în stare normală la un sfânt, dincolo de senzația foarte stranie a deosebirii între sacru și profan, între domeniul sfințeniei și domeniul lumescului sau chiar al păcatului (iar aici senzațiile depind de fiecare în parte, în cazul unora putându-se ajunge până la hule și înjurături la adresa sfinților, atât de mare fiind diferența spirituală între ei). În cazul sfântului Serafim de Sarov, după cum bine se vede din citatul dat de Florin-Ionuț, Motovilov îl vede strălucitor, în chip luminos (însă nu vede însăși lumina necreată izvorând din Hristos Dumnezeu, ci vede doar reflectarea ei în viața și chipul sfântului), dar pentru că și Motovilov intrase, după cum foarte clar afirmă sfântul Serafim, sub lucrarea Duhului Sfânt, altfel nu ar fi putut avea acea percepție. ”Sf. Serafim i-a raspuns: "Nu te teme, prietene al lui Dumnezeu, acum si tu esti la fel de stralucitor ca mine. Înseamna ca si tu esti în lumina Duhului Dumnezeiesc, altfel nu m-ai putea vedea ca sunt asa.” Asta nu face decât să confirme, să întărească spusele sfântului Grigorie Palama, iar pe de altă parte să arate unitatea experienței teologice și duhovnicești specifică Răsăritului creștin (ortodox), unitate care vine din unitatea lucrării Duhului Sfânt, Același lucrând cu Apostolii, Același lucrând cu Palama, Același lucrând cu Serafim la veacuri de ani distanță între ei. Este manifestarea concretă la nivel istoric a Sfintei Tradiții și reflectarea unității ei lăuntrice, indiferentă la trecerea veacurilor. Totuși în cazul relatării cu sfântul Serafim de Sarov, nu este cazul vederii directe a luminii necreate a lui Hristos, ci este cazul unei observări indirecte a strălucirii harului, așa cum se "reflectă" în sfinți, însă și aici este vorba foarte clar despre vedere sub influența lucrării Duhului Sfânt, adică a unei lucrări dumnezeiești supranaturale, nu de vreo vedere în stare naturală. Asta întărește și mai mult ceea ce am afirmat înainte în alte postări. Cătălin2 afirma foarte clar că, după părerea domniei sale, în acele fotografii a avut loc o minune. Prin urmare nu poate fi, prin prisma vederilor sale, decât mâna lui Dumnezeu, în niciun caz "mâna lui Maradona". (Probabil că "așa a îngăduit Domnul".) |
#149
|
|||
|
|||
![]() Citat:
|
#150
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Citat:
Citat:
Nu este adevărat că un creștin nu poate să aibă mai mult Duh Sfânt decât la botez. În primul rând că poate avea mai mult de la alte Sfinte Taine, precum Ungerea cu Duhul Sfânt ori Împărtășirea. În al doilea rând poate să "acumuleze" mai mult printr-o viață de sfințenie și prin daruri de sfințenie pe care le poate face Dumnezeu. Last edited by Decebal; 01.08.2013 at 08:41:50. |
|