![]() |
![]() |
|
|
|
Thread Tools | Moduri de afișare |
#11
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Se mai spune ca Biserica se exprima prin sobornicitate, adica prin ansamblul credinciosilor in ansamblul epocilor. Bici macar un sinod nu este ad hoc 'infailibil', ci este acceptat ca invatatura a Bisericii doar daca este primit de restul Bisericii. Au fost sinoade care au fost refuzate si au trebuit refacute. Invatatura Bisericii s-a formulat intotdeauna fata cu ereziile, nu din senin 'hai sa mai formulam niste dogme' (cum, de altfel, au facut uneori catolicii in ultimele secole). S-a formulat in general negativ, apofatic - ca sa se puna stavila limitarii credintei printr-o invatatura gresita (erezie inseamna invatatura incomplecta, de fapt). Canoanele nu sunt 'invatatura Bisericii'. Ele sunt reguli, indicatoare. Exista canoane cu continut dogmatic, de ex. ecleziologic (ca acela care zice ca sa nu fie decat un episcop intr-un loc - si pe care ortodocsii nu il respecta in momentul de fata, si ii doare fix in cot de el, pe multi; sau ca cel care zice sa nu treaba trei duminici fara sa nu ne impartasim), dar exista si canoane cu continut disciplinar si care nu pot fi aplicate in acelasi fel in fiecare epoca. Exista si canoane desuete, la care nimeni nu se mai gandeste si nimeni nu le mai scoate la iveala - si bine face. Cum acela ca nu ai voie sa scrii cu cerneala rosie (explicabil pt ca doar Imparatul avea voie..). Tipic ortodoxiei actuale este ca fiecare citeaza canoanele care ii convin. Or ce ar trebui facut, este a analiza cu atentie si discernamant canoanele si a vedea cum trebuie ele aplicate in ziua de azi. Nu trebuie confundate canoanele cu dogmele (dogmele sunt Invatatura Bisericii). A se citi articiolul lui Afanasiev de pe site, Canoanele Bisericii, schimbabile sau neschimbabile? http://www.crestinortodox.ro/drept-b...ile-69974.html
__________________
"Dacă nu putem fi buni, să încercăm să fim măcar politicoși." (Nicolae Steinhardt în Jurnalul fericirii) |
|