![]() |
![]() |
|
|
![]() |
|
Thread Tools | Moduri de afișare |
|
#1
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Citat:
Exista canoanele Bisericii care interzic rugaciunea impreuna cu ereticii.
__________________
Preasfântă Născătoare de Dumnezeu, mântuiește-ne pe noi. |
#2
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Se mai spune ca Biserica se exprima prin sobornicitate, adica prin ansamblul credinciosilor in ansamblul epocilor. Bici macar un sinod nu este ad hoc 'infailibil', ci este acceptat ca invatatura a Bisericii doar daca este primit de restul Bisericii. Au fost sinoade care au fost refuzate si au trebuit refacute. Invatatura Bisericii s-a formulat intotdeauna fata cu ereziile, nu din senin 'hai sa mai formulam niste dogme' (cum, de altfel, au facut uneori catolicii in ultimele secole). S-a formulat in general negativ, apofatic - ca sa se puna stavila limitarii credintei printr-o invatatura gresita (erezie inseamna invatatura incomplecta, de fapt). Canoanele nu sunt 'invatatura Bisericii'. Ele sunt reguli, indicatoare. Exista canoane cu continut dogmatic, de ex. ecleziologic (ca acela care zice ca sa nu fie decat un episcop intr-un loc - si pe care ortodocsii nu il respecta in momentul de fata, si ii doare fix in cot de el, pe multi; sau ca cel care zice sa nu treaba trei duminici fara sa nu ne impartasim), dar exista si canoane cu continut disciplinar si care nu pot fi aplicate in acelasi fel in fiecare epoca. Exista si canoane desuete, la care nimeni nu se mai gandeste si nimeni nu le mai scoate la iveala - si bine face. Cum acela ca nu ai voie sa scrii cu cerneala rosie (explicabil pt ca doar Imparatul avea voie..). Tipic ortodoxiei actuale este ca fiecare citeaza canoanele care ii convin. Or ce ar trebui facut, este a analiza cu atentie si discernamant canoanele si a vedea cum trebuie ele aplicate in ziua de azi. Nu trebuie confundate canoanele cu dogmele (dogmele sunt Invatatura Bisericii). A se citi articiolul lui Afanasiev de pe site, Canoanele Bisericii, schimbabile sau neschimbabile? http://www.crestinortodox.ro/drept-b...ile-69974.html
__________________
"Dacă nu putem fi buni, să încercăm să fim măcar politicoși." (Nicolae Steinhardt în Jurnalul fericirii) |
#3
|
||||
|
||||
![]()
Mai informeaza-te. Uite.
http://www.crestinortodox.ro/dogmati...ala-69076.html sau http://ro.orthodoxwiki.org/Infailibilitate Citat:
Citat:
In schimb canoanele in materie de credinta, cum ar fi intreita afundare de la Botez nu se poate schimba in veac. La fel orice alt canon ce tine de pastrarea invataturilor Bisericii. Si cum tu ai spus anterior rolul acestui canon este acela de a nu crea confuzie si a nu risca intelegerea gresita a faptului ca ceilalti sunt eretici si exista o singura Biserica.
__________________
Preasfântă Născătoare de Dumnezeu, mântuiește-ne pe noi. |
#4
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Deoarece credinta este despre Dumnezeu care este vesnic si nemarginit, cuvintele omenesti nu pot sa Il cuprinda. Cuvintele pot pune doar o limita. Asta este principiul teologiei ortodoxe - apofaza. Abia cand aparea cate o erezie credinciosii isi dadeau seama ca nu corespunde credintei primite de la apostoli pe care o traiau ei, si atunci s eformulau fraze care sa opreasca erezia. Mai informeaza-te si tu ;-) De ex. Cuvantul 'de o fiinta (cu Tatal) (homopusios) din crez nu este luat din Evanglelii si a fost forjat ca sa exprime credinta Bisericii abia in sec. al treilea, pentru a opri erezia ariana. Canoanele nu sunt dogme, ci reflecta in parte dogmele, iar in parte sunt reguli aplicabile in mod restrins. Citat:
__________________
"Dacă nu putem fi buni, să încercăm să fim măcar politicoși." (Nicolae Steinhardt în Jurnalul fericirii) |
|