![]() |
![]() |
|
|
#1
|
|||
|
|||
![]() |
#2
|
|||
|
|||
![]()
Și un topic mai vechi, care cuprinde și "un cuvânt" al părintelui Cleopa...
http://www.crestinortodox.ro/forum/s...ad.php?t=12779 |
#3
|
|||
|
|||
![]()
Că tot veni vorba de ”insistențe asupra adevărului absolut”, propun spre studiu două articole documentate, bazate pe învățătura Sfinților Părinți.
1. Când și cum să ne împărtășim - Ierom. Petru Pruteanu: http://www.sfintiiarhangheli.ro/cand...-ne-impartasim ”Majoritatea Sfinților Părinți însă, în baza tradiției apostolice și a părinților din primele veacuri (Ignatie Teoforul, Irineu de Lyon ș.a.), a practicat și a recomandat „oamenilor obișnuiți” (fără o harismă specială) împărtășirea deasă și chiar foarte deasă – sau mai corect: sistematică, considerând Împărtășania ca fiind „singurul remediu” împotriva patimilor, dar nu fără o nevoință ascetică[/b][7]. De aceea considerăm necesară prezentarea învățăturii Sfinților Părinți ai Răsăritului vizavi de această problemă, făcând abstracție de orice interpretări inovatoare scolastice, atât de mult prezente în teologia noastră. Vom argumenta prin texte liturgice și patristice, nu prin sofisme și raționamente omenești nefondate. Să vedem așadar ce zice Biserica! Sfinții Părinți, fără excepții, au văzut drept prim scop al Liturghiei împărtășirea clerului și a credincioșilor mireni cu Trupul și Sângele Domnului.[8] Ca dovadă, atât textul Sfintei Liturghii, cât și Sfinții Părinți nu concepeau participarea la Liturghie fără împărtășire. Este clar deci că însăși săvârșirea Liturghiei e legată de împărtășirea credincioșilor. Chiar dacă se oficiază zilnic sau numai în anumite zile din săptămână, Liturghia nu poate fi concepută fără împărtășire și acest lucru e confirmat și de Sfântul Ioan Gură de Aur în Omilia III la Efeseni prin următoarele cuvinte: Văd că se face multă neorânduială la Împărtășire. În celelalte zile ale anului nu vă împărtășiți chiar dacă adeseori sunteți curați [adică nu aveți păcate opritoare – n.n.], iar când vin Paștile (și alte sărbători), chiar dacă ați făcut ceva rău, îndrăzniți să vă împărtășiți?! Vai de nepriceperea voastră și de răul vostru obicei! În zadar se săvârșește Liturghia în fiecare zi dacă nu vă împărtășiți[18]… Acestea le spun nu ca să vă împărtășiți oricum, la întâmplare, ci ca să vă faceți vrednici. Omule, nu ești vrednic să te împărtășești? Atunci nici pe celelalte rugăciuni ale Liturghiei [credincioșilor – n.n.] nu ești vrednic să le auzi…, deci, dacă (zici că) nu ești vrednic să te apropii de Sfintele Taine, pleacă împreună cu catehumeii, pentru că nu te deosebești cu nimic de ei…” |
#4
|
|||
|
|||
![]()
2. Împărtășania rară produce mare vătămare - Sfântul Nicodim Aghioritul: http://sfantulmunteathos.wordpress.c...im-aghioritul/
”Imi ies din mine însumi [de uimire] și sunt nedumerit cum ar putea creștinii acum să prăznuiască fie duminicile, fie celelalte sărbători ale anului și să se bucure duhovnicește cu adevărata bucurie, daca nu se împărtășesc încontinuu din dumnezeiasca Cuminecatură, care e cauza și prilejul oricărei sărbători și prăznuiri? Prin urmare, cu cea mai mare siguranță cei ce nu se impărtășesc încontinuu se lipsesc de toate aceste bunuri cerești si dumnezeiești; si, pe lângă aceasta, sunt, cum spuneam mai sus, si călcători ai poruncilor și hotărârilor stăpânești ale Domnului și ai canoanelor apostolice și sinodale și ale tuturor sfinților Părinții in parte, la care ne-am referit; și sunt supuși îndepărtării/afuriseniei pe care o hotărăsc dumnezeieștii Apostoli și sinodul de la Antiohia, precum am arătat pe larg mai înainte. Pe langă aceasta, prin zăbava lor la Cuminecare unii ca aceștia dau permisiune și loc diavolului să-i tragă în felurite păcate și în multe alte ispite, cum spune dumnezeiescul Chiril al Alexandriei: “Cei ce se depărtează de Biserică și de Cuminecare se fac vrăjmasi ai lui Dumnezeu și prieteni ai demonilor”. Iar dumnezeiescul Hristos zice: “Ca nu cumva stând prea mult deoparte de cuminecarea cu Tine sa ajung prada vînării lupului gândit cu mintea” (în rugaciunea de la împărtășire). Cu alte cuvinte: de aceea mă apropii în continuare de sfintele Taine și mă împărtașesc din ele, pentru că mă tem ca nu cumva îndepărtându-mă multă vreme de sfânta Cuminecare cu El, să nu ma găsească lupul gândit cu mintea diavol dezbrăcat de harul ei și să mă omoare. Iar Cuviosul Paladie povestește despre avva Macarie Egipteanul [+ 390] ca, după ce a vindecat-o pe femeia aceea care prin conlucrarea diavolului apărea oamenilor ca un cal, i-a dat următorul sfat și i-a spus: “Niciodată sa nu lipsești de la Cuminecarea cu Tainele lui Hristos, ci să te împărtășești frecvent, fiindcă această lucrare diavolească ți-a venit fiindcă nu te-ai impărtașit cinci săptămâni și, plecând de aici, demonul a găsit loc și te-a ispitit”. La fel și dumnezeiescul Hrisostom, vindecând un demonizat în ziua în care a fost hirotonit, l-a povățuit să vină necontenit la biserica și la dumnezeieștile Taine cu post și rugăciune, ca să nu-l mai ispitească demonul său. [...] Ah!, frații mei, de-am vedea o dată cu ochii minții sufletului nostru de ce bunuri înalte și mari ne lipsim neîmpărtășindu-ne încontinuu, atunci am face tot ce ne stă în putință să ne pregătim și să ne împărtășim, dacă s-ar putea în fiecare zi! Prin urmare, dacă pînă acum am arătat o nepăsare atât de mare față de sfânta Cuminecare, de acum mai departe însă, rogu-va în suspine pornite din măruntaiele unei iubiri frățești, să ne trezim din somnul cel greu al indolenței, să arătăm înflăcărare și purtare de grijă. Și dacă cineva din cei ce au puterea duhovnicească [clerici] ar voi să ne împiedice de la acest lucru plăcut lui Dumnezeu, să nu ne răcim de îndată căldura înflăcărării noastre și să ne neliniștim; nu, ci căzând la picioarele lui, să-l chemăm cu căldura ca și cananeanca, să-i sărutăm picioarele ca și desfrânata și să stăruim bătând la ușa și cerând permisiune. Și cu siguranță nu cred că se va găsi vreodată cineva atât de învârtoșat la, inimă care, văzând inflăcărarea pe care o avem față de sfânta Cuminecătură, să ne împiedice, ci am certitudinea că, oricât de aspru ar fi, oricât s-ar teme de răul obicei care stăpânea acest lucru, inima i se va înmuia să ne dea permisiunea să săvârșim lucrul dorit." |
#5
|
|||
|
|||
![]()
Pastorala Sfântului Sinod al Bisericii Ortodoxe Române, la Duminica Ortodoxiei din anul Domnului 2014: http://acvila30.ro/pastorala-sfantul...domnului-2014/
"[...]Nu trebuie să uităm, așadar, că în Biserică Îl avem prezent pe Hristos, Care Se Jertfește pentru noi la fiecare Sfântă Liturghie și ne așteaptă să redevenim icoană a Sa, prin primirea Sfintei Împărtășanii, prin cunoașterea și împlinirea prin fapte a învățăturilor Sale, pentru că „oamenii care se împărtășesc cu Trupul cel Sfânt al lui Hristos și beau Sângele Lui participă și devin părtași firii dumnezeiești, căci se unesc cu Dumnezeirea după ipostas, iar cele două firi sunt unite după ipostas, în chip nedespărțit, în Trupul lui Hristos, cu care ne împărtășim”(Ibidem, p. 145.). Aceasta, însă, va fi posibil dacă ne pocăim pentru păcatele noastre, asemenea vameșului din Evanghelie, a cărui pildă ne-a fost prezentată în prima săptămână a Triodului, și dacă ne îndreptăm, cu smerenie, pașii către Dumnezeu-Părintele Ceresc, asemenea fiului risipitor, despre care am auzit în săptămâna a doua a Triodului, întorcându-ne din țara cea îndepărtată a păcatului și a morții; dacă vom mărturisi înaintea Tatălui ceresc greșelile noastre, prin Taina Sfintei Spovedanii, amintindu-ne că păcatul slăbește în om iubirea față de Dumnezeu și de semeni și împiedică dobândirea mântuirii și a vieții veșnice. Și, pentru că anul 2014 este și Anul omagial euharistic (al Sfintei Spovedanii și al Sfintei Împărtășanii), se cuvine, cu atât mai mult, să ne apropiem de aceste Sfinte Taine, printr-o cercetare atentă a conștiinței noastre în fața duhovnicului și împărtășirea cu Trupul și Sângele Mântuitorului Hristos, fără de care nu ne putem bucura deplin de lumina Învierii și de iubirea Preasfintei Treimi. |
#6
|
||||
|
||||
![]() ![]() Iar eu iarăși, cel muritor și mic în lume, privesc în mine întreg pe Făcătorul lumii, și știu că nu voi muri, aflându-mă înăuntrul Vieții. Și am toată viața răsărind înăuntrul meu. El este în inima mea, dar se află în cer, mi se arată aci și acolo, strălucind la fel. Imnul al Xlll-lea Îndemn la pocăință; și cum voința trupului unită cu voința duhului face pe om în chipul lui Dumnezeu. Plâng și mă doare inima când îmi strălucește lumina și văd sărăcia mea și cunosc unde sunt și în ce lume muritoare locuiesc, fiind muritor; și mă desfătez și mă bucur, când înțeleg starea și slava dată mie de Dumnezeu și mă văd pe mine ca un înger al Domnului împodobit întreg în haină nematerială. Bucuria aprinde dorul meu de Dumnezeu, Cel ce-mi dă toate și mă preschimbă. Iar din dor izvorăsc râuri de lacrimi și mă face și mai strălucitor. Ascultați voi, care ați păcătuit ca mine lui Dumnezeu, siliți-vă și alergați cu putere în fapte, ca să luați și să apucați materia nematerială a focului - iar zicând materie, am arătat ființa dumnezeiască - și să aprindeți sfeșnicul spiritual al sufletului, ca să vă faceți sori luminători în lume, chiar dacă nu sunteți văzuți de cei din lume; ca să vă faceți ca niște dumnezei, având înlăuntrul vostru toată slava lui Dumnezeu în două firi, cu adevărat în două naturi și în două lucrări și în două voințe cum zice Pavel (Efeseni II, 3). De fapt, alta este voia trupului curgător și alta a Duhului și alta a sufletului. Dar ca om nu sunt întreit, ci îndoit. Însă sufletul meu s-a legat în chip negrăit cu trupul meu. Deci nu caută fiecare ale sale în chip separat, ca de pildă a mânca și a bea, sau a dormi, care spun că sunt voia pământească a trupului. Astfel fiindcă nimic nu caută trupul în chip separat de suflet, căci în acest caz ar fi mort, fără simțire, ca un lut, socotesc că totul este a sufletului, că e o singură voință a omului. Deci cel ce și-a unit ceea ce e al lui cu Duhul dumnezeiesc, s-a făcut în chipul dumnezeiesc, luând pe Hristos în piept. S-a făcut creștin din Hristos, având înăuntru ca pe Cel ce a luat chip în sine (Gal. IV, 19) pe Hristos cel necuprins și singur cu adevărat neapropiat tuturor făpturilor. Dar, o, fire neprihănită, ființă ascunsă, iubire de oameni necunoscută celor mai mulți oameni, milă nevăzută de cei ce viețuiesc fără minte, ființă neschimbătoare, netăiată, întreit sfântă, lumină simplă și fără chip, întru totul necompusă, necorporală, nedespărțită, necuprinsă de nici o fire, cum te-ai făcut văzută ca mine, cum Te-ai făcut cunoscută celor din întuneric ? Cum Te-ai făcut ținută în mâinile Sfintei Tale Maice ? Cum te-ai făcut legat ca un ucigaș, ai pătimit trupește ca un răufăcător, o, Împărate, voind cu orice preț să mă mântuiești și să mă introduci iarăși în raiul slavei ? Aceasta e iconomia Ta, aceasta venirea, aceasta, mila și iubirea Ta de oameni, care s-a arătat pentru noi, toți oamenii, Cuvinte, pentru credincioși, necredincioși, păgâni, păcătoși, sfinți. Căci tuturor s-a făcut comună arătarea Ta, mântuirea și răscumpărarea, celor vii și morți. Dar ceea ce s-a făcut în chip ascuns în mine risipitorul, și s-a săvârșit parțial într-o neștiință cunoscută – căci e cunoscută mie și necunoscută altora - ce limbă va spune, ce minte va tâlcui, ce cuvânt va exprima, ca să spună și limba ta ? Căci e un lucru înfricoșător, Stăpâne, înfricoșător și mai presus de cuvânt, că mi se arată lumina, pe care nu o are lumea. Și că mă iubește Cel ce nu e înăuntru lumii acesteiași că iubesc pe Cel ce nu e nicăieri în cele văzute. Sunt așezat pe pat, fiind în afara lumii și fiind în mijlocul chiliei mele, văd pe Cel ce e în afara lumii, căruia Îi și vorbesc, ba îndrăznesc să spun, Îl și iubesc și Acela mă iubește. Mănânc, dar mă hrănesc bine numai cu această contemplare. Și unit cu El, depășesc cerurile. Și aceasta o știu ca un fapt adevărat și sigur. Dar unde e trupul atunci, nu știu. Știu că pogoară Cel ce e nevăzut. Știu că Cel ce e despărțit de toată zidirea mă ia înăuntrul Lui și mă ascunde în brațele Lui, și mă aflu atunci în afara întregii lumi. Iar eu iarăși, cel muritor și mic în lume, privesc în mine întreg pe Făcătorul lumii, și știu că nu voi muri, aflându-mă înăuntrul Vieții. Și am toată viața răsărind înăuntrul meu. El este în inima mea, dar se află în cer, mi se arată aci și acolo, strălucind la fel. Dar cum se săvârșesc acestea, cum aș putea să înțeleg, cum aș putea exprima, cele ce le înțeleg și văd ? Căci sunt cu adevărat, dar cu totul de negrăit și de nespus, cele ce ochiul nu le-a văzut și urechea nu le-a auzit și la inima trupească de carne a omului nu s-au suit (I Cor, II, 9). Îți mulțumesc, Stăpâne, că m-ai miluit pe mine și mi-ai dat să le văd pe acestea și să le scriu așa și să vestesc celor împreună cu mine iubirea Ta de oameni, ca să cunoască și acum în chip tainic popoare, seminții și limbi că îi miluiești pe toți cei ce se pocăiesc cu căldură, la fel ca pe Apostolii Tăi și pe toți sfinții. Și le faci parte de binefaceri, de cinste și-i slăvești, Dumnezeul meu, ca pe unii ce Te caută cu dorință și în frică multă și numai spre Tine privesc, Făcătorul lumii, căruia se cuvine cinstea, stăpânirea și mărirea, ca Împăratului și Dumnezeului și Stăpânului tuturor, acum și pururea și în vecii vecilor. Amin.
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie. (Părintele Alexander Schmemann) |
#7
|
||||
|
||||
![]()
Cea de-a doua săptămână din Postul Mare o începem luând aminte la cuvintele Domnului Iisus Hristos: „Veniți la Mine toți cei osteniți și împovărați și Eu vă voi odihni pe voi!“. Parcă aceste cuvinte se strecoară în sufletul fiecăruia. Cei supărați, descurajați, bolnavi sau părăsiți, toți sunt așteptați să primească mângâierea Domnului Hristos. El, ca un Părinte iubitor, ne ajută să putem duce crucea acestei vieți. Spune Domnul Hristos despre Sine că este „blând și smerit cu inima“. Nici nu ar putea fi altfel; El a dus crucea păcatelor lumii întregi pe dealul Golgotei. Fiecăruia dintre noi Mântuitorul ne oferă un „jug“. Să nu ne speriem sau descurajăm! Jugul Său este, de fapt, ranița plină cu zilele vieții noastre. Acest jug este bun și povara sa este ușoară atât timp cât suntem aproape de Mântuitorul. Când Îl părăsim, toată povara aceasta devine grea și cu anevoie de purtat. În post, să redescoperim blândețea și smerenia. Ele sunt cele care ne dau măsura unui autentic urmaș al Mântuitorului.
Blândețea și smerenia inimii sunt virtuți fără de care nu numai Împărăția Cerească nu o moștenim, dar nici pe pământ nu suntem fericiți, nici liniște sufletească nu avem. Să învățăm să ne mustrăm pentru toate în minte și să ne judecăm pe noi, nu pe alții, căci cu cât suntem mai smeriți, cu atât creștem mai mult; Dumnezeu îi iubește pe cei smeriți și revarsă pestei ei darul Său. (Sfântul Antonie de la Optina)
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie. (Părintele Alexander Schmemann) |
|