![]() |
![]() |
|
#41
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Iată, arhimandritul Sofronie definește problema sa foarte simplu, clar și veridic. Iar răspunsul este acela de a învăța de la Hristos, încercând să-L imităm... Cu dreapta socotință, atât de lăudată de părintele Nicolae de la Rohia, cu ajutorul Bisericii, căci cum să ne închipuim "un creștinism nebisericesc"... |
#42
|
|||
|
|||
![]()
1. Interesant ca ai atatia oameni in jur care stiu cate ceva despre Platon. Mai exista astfel de oameni? Si unde se mai invata azi despre Platon? Cine poate sa studieze filozofie...
Eu cred ca exista mult mai multi, daqr cu mult mai multi oameni care totusi stiu dogma crestina. Cred ca tu confuzi ceva: faptul de a cunoaste dogma si de a o trai si aplica. Sunt doua lucruri diferite. Sunt destui (si cred ca la ei te referi) oameni care refuza sa stie despre dogma crestina, altii care din diverse motive nu pot/sau nu vor s-o traiasca si aplice. De auzit au auzit ei despre ea. 2. Ii dau dreptate lui Iustin dar si lui Cezar partial. Exista impedimente reale de a cunoaste, mai precis de a intelege dogma. Pe de alta parte sunt intr-adevar acei (mai ales de la sate) care nu au scoala si totusi stiu multe despre credinta ortodoxa. Stiu de la biserica, de la slujbe. Este drept. Unii mai stiu sa citeasca si se uita in Biblie. Altii mai invata de parinti, rude etc. Inainte vreme (va amintiti de Creanga?) se facea cateheza serioasa si nu numai. Nu discutam aici daca sa se faca in scoala ore de religie, sau la biserica. Eu sunt pentru amandoua. Copiii pot sa invete la scoala. Adultii sa poata invata la biserica. Practica sa poata face toti in biserica. La sat si nu numai, exista si multa traditie, din generatie in generatie. Se perpetueaza lucruri eronate de cum sa faci aia si aia in biserica. La slujba de cutare se face asa, sau daca vine parintele acasa se face asa si etc. Stai acolo, te imbraci asa si nu altfel. Astea toate nu sunt scrise nicaieri si nici nu le stie nimeni explicatii, rost si origine. Daca ai o nelamurire si intrebi de ce se face asa, nu stie nimeni sa-ti explice. Ceea ce lipseste intr-adevar este o lamurire. Nu explica nimeni dogma, nu explica nimeni ce se intampla in credinta, nu explica nimeni niste reguli practice. Si atunci traiesti niste lucruri asa, de la bunica citire (cine a avut bunica pe langa el/ea), fara a intelege si simti cu adevarat credinta. Daca nu intelegi un lucru nu poti sa-l traiesti, sa-l apreciezi, sa-l aplici. 3. A sti dogma, credinta nu inseamna neaparat (zic eu) sa stii gramezi de scrieri cum spune pe buna dreptate Laurentiu, criptate. Ci pur si simplu a stii lucrurile esentiale si de bun simt, accesibile tuturor. Pai daca se intampla ca azi cu apostolii si Iisus le-ar fi vorbit numai in cuvinte si texte ab stracte si filozofice si tot felul de citate, plecau si apostolii si Il lasau si se alegea praful de Noua Lege. Asa El le-a vorbit simplu, ca de la egal la egal si i-a lamurit cu calm. 3. Ma refer un pic si la citatul de mai sus: "Trei lucruri nu înțeleg: 1) o credință adogmatică, 2) un creștinism nebisericesc, 3) un creștinism fără nevoință. Și aceste trei: Biserica, dogma și ascetica (adică nevoința creștină) sunt pentru mine un singur tot al vieții. Mie mi se pare nedrept a pretinde că în Biserică toate trebuie să fie "după gustul nostru". Atunci când vorbești despre îngustimea cadrelor confesionale, eu te înțeleg. Și eu de mii de ori am răbdat și rabd strâmtorări, dar le rabd pentru că de la Biserică am și darurile pozitive. " La primul punct nu stiu ce vrea sa spuna, daca se refera la a cunoaste scrieri, parinti, sinoade si etc., sau la a cunoaste pur si simplu esentialul. Pe urma unde scrie ca trebuie sa fie crestinismul bisericesc si cu nevointa? Crestinism bisericesc - inteleg ca se refera la slujbe in biserica si a merge la biserica. Dar nimeni n-a desfiintat crestinismul individual, rugaciunea de acasa si traitul individual. Credinta este foarte grea, este adevarat si asta deja este o nevointa. De ce trebuie altele in plus? Si de ce sa nu fie crestinismul dupa puterea omului? Nu dupa gust, dar macar dupa putere, ca sa fie accesibil tuturor. Nu cumva tocmai prin restrictii si reguli prea multe pierdem oamenii? Si unde apare crestinismul trait, social, iubirea de aproape (in citat si nu numai)?
__________________
A fi crestin = smerenie + iubire de aproape |
#43
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Îmi pare sincer rău că nu mă pricep să scriu mai mult și mai bine. În realitate eu nu am putut citi Teologia dogamtică a părintelui Stăniloaie, pentru că mi s-a părut abstractă și nu mă puteam concentra. Însă, din viața în Biserică, din Scriptură și din alte cărți citite... eu sunt de părere că părintele Sofronie are dreptate în ce zice. Cel puțin am reținut articolul și mă voi mai întoarce asupra lui (pentru mine, în particular, nu vă voi asalta aici...). |
#44
|
|||
|
|||
![]()
Eu nu contest pe arhimandritul Saharov, dar el vede lucrurile prin prisma lui de foarte avansat in credinta, calugar.
Nu mi se pare corect sa tot amestecam (si multi insista la asta) credinta si viata unui calugar (mai ales unul probabil mai imbunatatit de vreme ce a este arhimandrit), cu a unui laic. Pai daca am putea sa fim toti la fel, am sta toti la manastire si gata. Am fi toti aievea lui Iisus. Dar noi suntem oameni, traim in lume si avem familie, avem amar de obligatii si necazuri si probleme. Uite ca nici nu intelegem bine ce a vrut sa spuna parintele Saharov. Ce inseamna crestinism nebisericesc si credinta adogmatica? Vroiam sa-i mai spun lui Ioan-Cezar ca rugaciunile n-ar trebui sa fie dogma dupa parerea mea. Ele ar trebui sa fie ceva din suflet si cu cuvintele noastre, o comunicare sincera cu Iisus, traire sincera. Uite cum apare deja confuzia. Nu totul trebuie sa fie in credinta dogma. Si asta pentru ca mereu il scoatem pe om din ecuatie.
__________________
A fi crestin = smerenie + iubire de aproape |
#45
|
|||
|
|||
![]()
Când spui "din suflet", precum ceri: "Slavă Tatălui și Fiului și Sfântului Duh!", ei bine Sophia - tocmai ai exprimat o dogmă. Dogma Sfintei Treimi.
Mai sunt și alte exemple. Să-ți amintesc rugăciunea scrisă în piatră de Arhanghel "Cuvine-se cu adevărat..."? Tot dogmă e. Dogmă creștină. Și orice rugăciune din Biserică e, în mod evident, exprimarea dogmelor. Cum altfel? Că doar Biserica e formată din cei care ne rugăm "în duh și în adevăr". Ai prefera rugăciuni eretice?... (Apropos, mai era un creștin pe forum, anii trecuți, care se ruga cam așa: "Tatăl meu..." Așa să zicem? Nu mai degrabă "Tatăl nostru..."?) Ce crezi că ne-a învățat Hristos? Păreri? Teologumene? Ori, poate, ca să vezi... Dogme? Adică Adevărul. Dar tu poți să te rogi cum vrei, nu-i bai. Poți să negi adevărul de credință creștin, de voiești și, "cu tot sufletul", "sincer" etc. să inventezi "adevăruri" noi. E alegerea ta, desigur. Între timp noi ne rugăm așa cum ne învață Biserica. Dogmatic. Sută la sută dogmatic. Adică adevărat. Bine și frumos. Sincer și simplu - fără adausuri eretice. |
#46
|
||||
|
||||
![]()
Cred ca am ajuns aici fiindca lumea a uitat ce este aceea "dogma" si "dogmatic". Daca oamenii au caderile lor, de ce ar sta lucrurile altfel in privinta cuvintelor ? Nu sunt ele folosite de oameni ? Or, cuvantul "dogma" si flexiunile lui a cunoscut, ca atatea altele, coruptia. Fara o cat de mica baza clasica, fara a fi aparati de cunoasterea rostului cuvintelor, suntem expusi coruptiei lor, care nu are nimic intamplator, fiind opera a Corupatorului.
In greaca, "dogma" inseamna "invatatura". Asa cum "Sophia" inseamna...intelepciune. In teologie, termenul are un sens mai precis. Inseamna invatatura de o anumita categorie. Trebuie spus ca teologia opereaza cu mai multe feluri de invataturi. Ca sa zic asa, cu invataturi de mai multe ranguri. Una e o parere, alta o teorie, care are un grad superior de elaborare. Cand teoriile sunt larg impartasite, desi nu neaparat de toti, vorbim de o teologumena, adica de existanta unui anumit grad de consens in privinta unui adevar care provine, inca, de la oameni. Termenul de "dogma" se aplica unei invataturi de cel mai inalt rang, care este revalata omului de Dumnezeu. Dogmele astea au anumite caracteristici. De exemplu: -sunt fundamentale credintei (Dumnezeu nu reveleaza omului toate adevarurile, ci pe acelea necesare lui). -sunt ireformabile in esenta lor (desi se poate vorbi de o anumita cristalizare a intelegerii lor), fiindca Dumnezeu nu poate spune oamenilor intr-un veac una, in altul alta si fiindca El este neschibator. -contin mereu o parte de mister. Fiindca, daca ar fi accesibile pe de-a intregul ascutimii mintii oamenilor, nu ar fi fost nicio nevoie ca Dumnezeu sa le descopere oamenilor. -sunt nondisjuncte, adica, daca arunci o dogma din esafodajul dogmatic, tot edificiul se prabuseste. Cea mai mica imperfectiune nu are loc intr-un edificiu descoperit de Dumnezeu. Dar, astazi, si in afara unui context teologic, "dogma" si "dogmatic" au ajuns sa duca cu gandul la ceva inchistat, obtuz. Esti dogmatic ? Adica esti o persoana cu mintea mai inchisa. Care va sa zica, asa, cam incuiat. Curios este ca sintagma " a avea mintea deschisa", "a fi deschis" semnifica orice altceva decat a fi deschis Spiritului Sfant. Am ajuns sa ma tem cand aud "cutare e o persoana deschisa". Ma tem ca, prea adesea, asta nu inseamna "deschis in sus", adica "deschis Spiritului Sfant", ci inseamna "deschis lumii". Si inca bine ar fi daca ar insemna deschis lumii cu frumusetile ei, cu bogatiile ei spirituale, cu felurimea ei, cu oamenii ei placuti lui Dumnezeu. Nici macar! Inseamna, prea adesea, deschis frivolitatilor, modelor de tot felul si relelor tovarasii. Lumii care il neaga pe Dumnezeu, care neaga dogmele Lui, care are alti dumnezei si alte dogme. Fiindca, asa cum spunea Papa Francisc: "cine nu aduce cult lui Dumnezeu, aduce cult Satanei. Din aceasta dilema nu putem iesi". Sau, cum spunea, odata, Liiceanu: "iesirea din tipare vechi inseamna intrarea in tipare noi". Cine nu vrea sa adere la dogmele lui Dumnezeu, va adera la altfel de dogme, din aceasta dilema omul nu poate iesi.
__________________
Doamne, Tu pe toate le știi ! Tu știi că Te iubesc ! www.catehism.com http://regnabit.wordpress.com Last edited by Mihnea Dragomir; 16.09.2014 at 00:35:19. |
#47
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Inca o data imi cer iertare, dar eu cam asa vad lucrurile. Da, si prin dogmatica tot acolo ar trebui sa ajungem, cel putin teoretic, dar vrajmasul are atat de multe posibilitati sa ne ameteasca in detalii incat riscam sa ratacim de multe ori cararea, dar mai ales...pierdem timp extrem de pretios. Cine a cunoscut o singura data ce este Harul despre care vorbesc Sfintii Parinti, tanjeste ca un adolescent la primul lui sarut, dupa persoana iubita. Ba inca cu mult mai mult, fiindca nu poate sa faca abstractie de uriasa lui... lipsa de insemnatate!
__________________
+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++ Iubirea de vrajmasi, nu e un sfat, este o porunca! (Parintele Arsenie Papacioc) |
#48
|
|||
|
|||
![]()
Moshule, sunt de acord cu tot ce spui. Chiar cu totul de acord.
Poate s-a înțeles că pledez pentru dilema dogmă versus rugăciune personală? Exclus! Acesta e un fals raport de opoziție. E tocmai raportul în care pică adeseori Iustin și iată acum cade și Sophia. Ei îi tot dau cu sinceritatea, cu iubirea, cu suflețelul etc. Și se arată intrigați de dogme. Adică, pe scurt, ce caută dogmele în rugăciune? Ca și cum dogmele/adevărul de credință ar exclude iubirea, sufletul, viața! Păi cum așa, oameni buni? Te pomenești că dogma-i taman dracu... Or, eu încercam să arăt că: nu așa se pune problema! Nu alegem între învățătura de credință SAU rugăciunea personală. Între dogme Sau iubire. Între adevăr SAU dragoste. Ci alegem învățătură ȘI rugăciune intim împletite, dogmă ȘI iubire convive, adevăr ȘI dragoste, care se îngemănează în același cântec precum cuvintele cu linia melodică, precum acordurile în armonii simfonice... De unde atâta contrarietate în noi? De unde atâta opoziție și fragmentare? De unde conflict așa adînc între rațiune și simțământ? Între adevărul revelat și starea mea de om... Sunt tare mirat. Și mâhnit. În realitate, eu cred așa cum dealtfel am și afirmat, că nu putem avea o viață de credință creștină, nici rugăciuni creștine, dacă sutem străini de adevărul de credință, adică de dogme. Ce creștin să fii dacă habar nu ai sau negi că Dumnezeu e Unul în Sfânta Treime? - de exemplu. Cum ar fi asta să mă rog sincer, plin de iubire și smerit cam așa: eu nenorocitul, umilul și gunoiul, te rog doamne cum oi fi și cine vei fi fiind tu să mă ajuți în necazul meu cutare și cutare că tu ești bun și ai putere dată de munți și de văi și ești una cu pământul și cu cerul și marginea ta e universul și ești plăsmuit din visarea gândului pur etc. Păi nu e plăsmuire delirantă? Deci, vrem nu vrem, trebuie să alegem: ori învățăm să trăim, să iubim și să ne rugăm în cadrele trasate de Biserică prin reperele absolut necesare și revelate care sunt dogmele, ori ieșim din limitele adevărului de credință și, lipsiți de orice conștiință dogmatică, ne rugăm ca leii, ca vaca, precum struțul, ori așa cum ne suflă duhul ultimului drog consumat sau cum ne inspiră... nu știu cine. A treia cale nu văd să fie. Dacă ne voim creștini. P.S. Cât despre rugăciunea Duhului în noi și alte lucruri pentru "avansați", nu știu ce să spun, decât că așa am citit și eu, Moshule. Doamne ajută! Last edited by Ioan_Cezar; 16.09.2014 at 01:20:07. |
#49
|
|||
|
|||
![]()
@ Mihnea Dragomir
Foarte folositoare explicațiile, mulțumesc mult! |
#50
|
|||
|
|||
![]()
Referitor la rugăciune, este minunat ca mai întâi să Îl lăudăm pe Dumnezeu, să-I mulțumim... e mare lucru să facem asta din suflet, să nu ne repezim la partea cu cererile...
Last edited by forever...; 17.09.2014 at 06:09:45. |
|