Citat:
În prealabil postat de catalin2
E excelent ca ai dat link-ul acesta, lamureste tot, practic s-a incheiat disuctia. Am aflat lucruri pe care nu le stiam sau le stiam din neadevarurile spuse de Par. Pruteanu si altii. Ce aflam acolo:
1. Spovedirea se practica si in primele secole inainte de impartasire, nu cum spuneau unii.
|
Pr. Pruteanu chiar a amintit în lucrarea sa de spovedania publică practicată de creștinii primelor veacuri. Dacă citeai cartea pr. Pruteanu nu mai faceai fairmații nefondate.
Citat:
În prealabil postat de catalin2
2. Cum banuiam, povestea cu impartasirea fara spovedire e luata de la teologi afectati si de unele idei moderniste. Aici chiar autorul critica exagerarile teologului Alexander Schmemann. Acesti teologi avea si o conceptie baata pe intoarcerea la origini (de fapt mitul protestant), de aici s-a inspirat si Par. Pruteanu.
|
Ai citit alt articol? Cum de face că numai tu ai înțeles altceva?
Citește cu atenție concluzia mesajului:
http://www.crestinortodox.ro/forum/s...&postcount=103
Citat:
În prealabil postat de catalin2
3. ....(pe noi n-ar trebui sa ne intereseze ce spun diversi teologi, ci Biserica).
|
Și ce spune Biserica? Știi? Ai adus vreun argument? Are sens să-ți postez canoane care afurisesc penitentul care participă la Sf. Liturghie fără a se împărtăși (excepție se face doar în cazul în care a fost oprit de la împărtășire)? Îmi aduci și mie un canon care demonstrează ceea ce susții? Nu veni cu idei de genul că sunt multe lucruri care nu sunt prinse în coanoane. Nu cred că Sfinții Părinți ar fi omis un lucru atât de important, practic esența.
Citat:
În prealabil postat de catalin2
Dezvoltand subiectul, autorul citeaza din Didahia care era practica inainte de sec. IV: "„Când vă adunați în duminica Domnului frângeți pâinea și mulțumiți după ce mai întâi v-ați mărturisit greșelile pentru ca jertfa voastră să fie curată. …" „În Biserică mărturisește-ți păcatele tale și nu te duce la rugăciune cu conștiința rea.”
Asadar, chiar de la inceput crestinii isi marturiseau pacatele inainte de a se impartasi.
|
Sfântul Nicolae Cabasila în Erminia sa el spune astfel: Cât timp suntem uniți și păstrăm legătura cu Hristos, trăim viață sfântă, sorbind izvor de sfințenie prin Sfintele Taine; dar dacă ne despărțim de Biserică Trupul tainic al Său, în zadar vom gusta din Sfintele Taine, căci seva de viață nu mai curge prin mădularele moarte și tăiate. Și cine desparte mădularele de Trup? Păcatele voastre stau ca un zid despărțitor între Mine și voi, zice Domnul.
Dar oare orice păcat ucide pe om? Nicidecum! Ci numai păcatul de moarte. Tocmai de aceea se și numește de moarte; căci există păcate care nu sunt spre moarte, spune Sfântul Ioan (I Ioan 5:17).
Prin urmare credincioșii care n-au săvârșit păcate de moarte nu sunt întru nimic opriți să se împărtășească cu Sfintele Taine și să devină părtași la sfințire, ca unii ce sunt încă mădulare vii, pentru că păstrează unitatea cu Capul (Hristos).
Mai mult decât atât, în tratatul său Despre viața în Hristos, Nicolae Cabasila face o afirmație și mai directă punând: pe cât este de nedrept să te împărtășești din Sfintele Daruri dacă ai săvârșit păcat de moarte și nu te-ai spovedit, tot pe atât de mare greșeală ar fi să fugi de această Pâine când n-ai greșit de moarte!
Citat:
În prealabil postat de catalin2
Asadar, chiar de la inceput crestinii isi marturiseau pacatele inainte de a se impartasi.
Numai ca atunci era o spovedanie in Biserica, nu neaparat doar cu preotul.
|
Bravo! Și ce presupune aceasta? Nu starea de pocăință? Și cum se face că se împărtășeau și fără a fi spovediți de preot? Oare conștientizezi ceea ce ai scris? Ai ajuns la starea de pocăință pe care ar trebui să o conștientizeze orice creștin, dar mai ales înainte de a se împărtăși.