![]() |
![]() |
|
|
|
|
|
#1
|
||||
|
||||
|
"A nu judeca" are alt sens. Nerespectarea postului este pacat de moarte. Se iarta numai prin spovada. Luati un indreptar de spovada ortodox si va lamuriti.
__________________
Doamne, Tu pe toate le știi ! Tu știi că Te iubesc ! www.catehism.com http://regnabit.wordpress.com Last edited by Mihnea Dragomir; 21.02.2015 at 10:17:03. |
|
#2
|
||||
|
||||
|
Îndreptarele de spovedanie sunt anacronice. De pildă cel al pr. Nicodim Măndită, cel mai cunoscut, are destule precizări depasite si chiar ridicole. Nu în asta constă ortodoxia.
https://docs.google.com/file/d/0B-Wh...cWs/edit?pli=1 |
|
#3
|
||||
|
||||
|
Nu exista moda in morala. Ceea ce a fost pacat ieri, este pacat si azi. Ceea ce a fost virtute ieri, este virtute si azi. Biserica are depline puteri de a schimba regulile postului in functie de binele credinciosilor, are depline puteri de a schimba disciplina ecleziala, ritualul liturgiei, sau organizarea ei, putand introduce institutii noi sau suprima cele vechi. Dar nu are nici cea mai mica putere de a schimba nici credinta, nici morala. In ceea ce credeau parintii nostri precum si cei dinaintea lor, pana la Sfintii Parinti si Apostoli, in aceea credem si noi. Ceea ce ei considerau bun ori rau, tot asa consideram si noi.
__________________
Doamne, Tu pe toate le știi ! Tu știi că Te iubesc ! www.catehism.com http://regnabit.wordpress.com |
|
#4
|
||||
|
||||
|
Mda, ce să mai, suntem tot pe-acolo ca si crestinii apostolici..
De la 10 porunci am ajuns la îndreptare de spovedanie cu sute de puncte, unele frizând ridicolul. 77. Mi-am lepădat prin radere, podoaba bărbătească, (barba și mustățile), aruncându-le la gunoi ca să apar mai tânăr, după voia veacului acestuia. 78. M-am pudrat, m-am parfumat, m-am spălat cu săpunuri parfumate ca să fiu atrăgătoare trupește. 90. Am purtat inele în degete în afară de ziua în care m-am cununat. 54. Mi-am făcut semnul Sf. Cruci cu capul acoperit când am trecut pe lângă Sf. Biserică 115. Am crezut rău că cei care se împărtășesc mor, și de aceea nu-i bine să se împărtășească cineva, ca să nu moară. 300. Am stat la îndoială cu sufletul meu când trebuia să zic: "da" sau "ba". 318. Mi-am împodobit casa cu obiecte luxoase. 319. Ca femeie mi-am retezat, ba chiar mi-am și tuns părul capului după moda veacului acestuia... L-am aranjat pentru a robi inimile tinerilor. 320. Am purtat rochie scurtă, ori prea lungă. Am purtat pantofi și ghete cu tocuri înalte. 431. Din lenevire sau din rea obișnuință, în loc de "Iisus" și de "Domnul nostru Iisus Hristos", am pronunțat, scris, numai "Isus" si "Domnul Isus", după cum obișnuiesc sectarii. Așijderea, tot din lenevire și obișnuință, am retrogradat în rugăciuni și cântări pe Maica Domnului, rostind în loc de: "Bucurate, Maică, pururea Fecioară" cu îngerii și cu Sfinții, "Bucurate, mireasă, pururea Fecioară".' Multe cirese sunt pe tort !! Last edited by mirela.t; 22.02.2015 at 21:42:40. |
|
#5
|
||||
|
||||
|
Mirela,
Este normal ca cele zece porunci sa fie dezvoltate, pentru ca poporul lui Dumnezeu sa inteleaga mai bine care anume aspect din viata de toate zilele este pacat si ce nu. In functie de o epoca sau alta, aceasta intelegere poate diferi, fiindca fiecare epoca vine cu normele ei. Norme scrise sau, in majoritatea cazurilor, nescrise. Majoritatea punctelor citate se refera la modestie. Dar ce inseamna, mai exact, "immodest dressing" difera de la o epoca la alta. De la un spatiu geografic la altul. Ceea ce nu difera, ci ramane invariant este principiul: "immodest dressing" este un pacat. Au fost timpuri si spatii cand a-ti rade barba era "out of norm". Au fost timpuri si spatii cand a-ti lasa barba era "out of norm". Pe columna lui Traian ii deosebim usor pe stramosii nostri daci de stramosii nostri romani: unii au barba, ceilalti nu. Indreptarul de spovada citat a fost editat intr-o epoca in care a-ti rade barba era "out of norm", sub influenta rasariteana. Astazi traim mai mult sub influenta apuseana. Pantalonii sunt admisi astazi, portul lor nu mai e "pacat", intrucat nu mai sunt "immodest dressing". A fost o vreme, in spatiul actual al Romaniei, in care nu numai femeile, dar nici barbatii nu purtau pantaloni. Dumnealui boier Dinicu Golescu, in vizita la casele de nebuni din Viena unde vroia sa se inspire luand modelul, a fost rugat diplomatic sa-si dea jos caftanul, fiindca vestimentatia lui sui generis (pentru vienezi) ii agita pe cei internati acolo. Boierul a refuzat, la randul lui justificat: inlocuirea caftanului cu pantaloni si veston era in afara normelor boieresti. Nu mai departe de acum 150 de ani, Poetul National ia in tarbaca pe tinerii care vin de la Paris sa ne invete la gat cravatei cum se face nodul. Astazi, cravata e norma. Daca vrei sa provoci scandal in biserica, imbracandu-te imodest, astazi iti pui lavaliera sau jaboul. Sau camasa lunga si itarii. Ori caftanul boieresc. Principiul a ramas, aplicarea normelor difera. Iar principiul este: sa nu provoci scandal (= piatra de poticnire) in societate si, mai ales, la biserica. Acuma, sa revenim la post. Constatam o deosebire intre aplicarea normelor in privinta vestimentatiei si cea in privinta postului. In primul caz, avem ceva care este in afara competentelor Bisericii si care e guvernat de regulile vagi, nescrise, ale bunului simt comun. In cazul al doilea avem ceva care este in cadrul limitelor de competenta ale Bisericii si care e guvernat de reguli precise, scrise. Ceea ce nu trebuie sa mancati astazi este mentionat in calendarul dv. Ceea ce nu trebuie sa imbracati astazi nu este mentionat in calendarul dv.
__________________
Doamne, Tu pe toate le știi ! Tu știi că Te iubesc ! www.catehism.com http://regnabit.wordpress.com Last edited by Mihnea Dragomir; 22.02.2015 at 15:58:16. |
|
#6
|
|||
|
|||
|
Zilele trecute a fost pe site un articol foarte frumos despre post. Nu-l mai gasesc. Era un fragment dintr-o carte a parintelui Paraianu (sper sa nu gresesc).
Ah, l-am gasit: http://www.crestinortodox.ro/post/pr...ui-147942.html Este cel mai frumos articol despre post. Am sa vad si cartea din care este citat. "In Biserica Ortodoxă postul este obligatoriu, adică nu e așa că dacă vrei, postești, dacă nu vrei, nu postești, ci toți credincioșii sunt îndatorați să postească. Bineînțeles că sunt și categorii de oameni care nu pot posti. Asta e altceva. Primesc dezlegare cei care nu pot posti, cei care sunt în vârstă, au ajuns la neputință și nu mai au de ce să-și veștejească trupul, pentru că e deja veștejit, oamenii bolnavi care nu suportă mâncăruri de post, copiii până la 7 ani. Sigur că sunt și oameni care nu pot posti chiar datori fiind să postească. Acum au apărut în societatea omenească niște activități, care atunci când s-au rânduit posturile nu existau și pe care nu le-au prevăzut cei ce au rânduit postul. Cei care au rânduit postul au avut în vedere mai mult activități din acestea din agricultură, de creștere a vitelor, de păstorire a oilor, activități care erau în vremea aceea, si chiar meserii, de pildă zidirea unei case. Toate acestea câte se făceau atunci le aveau în vedere, dar nu au avut în vedere de exemplu munca pe care o desfășoară oamenii în mediul toxic, acolo unde nu poți rezista cu mâncare puțină și cu mâncare slabă, pentru că înseamnă autodistrugere. Sigur că cei care trăim astăzi știm și de alte situații în care oamenii, realmente, nu pot să postească și nu sunt vinovați pentru că nu postesc, pentru că, în realitate, nu există posibilitatea pentru ei să postească. Chiar noi înșine, dacă am avea condițiile lor, nu am putea să postim. Și atunci, ce-i de făcut? Ne spune Talasie Libianul în Filocalie că a zis Domnul Hristos: Când vă vor prigoni într-o cetate să mergeți în cetatea cealaltă. Bineînțeles că Domnul Hristos a spus acest cuvânt literar. Adică, dacă sunt prigoniți Apostolii într-o cetate, să meargă în altă cetate și să încerce să propovăduiască acolo. Așa a făcut Sfântul Apostol Pavel care, dacă a fost izgonit din Listra, s-a dus și a propovăduit în Derbe, dacă a fost izgonit din Derbe, s-a dus și a propovăduit în Atena. Dar Talasie Libianul zice că lucrul acesta trebuie înțeles și simbolic, adică: dacă vă vor prigoni în cetatea postului, dacă nu puteți posti, refugiați-vă în cetatea rugăciunii, faceți mai multă rugăciune dacă puteți. Așa că, chiar dacă nu postește cineva, pentru că nu poate să postească, să nu-și facă probleme, să nu creadă că a căzut din dar, să nu creadă că l-a părăsit Dumnezeu, ci să facă ce poate face în condițiile lui. De exemplu, un om bolnav, care nu poate să postească, să se gândească mai mult să primească ca din mâinile lui Dumnezeu suferința pe care o are. Sau un om neputincios în a posti să-I mulțumească și să-I dea slavă lui Dumnezeu pentru neputința care a îngăduit-o Dumnezeu asupra lui. Și aceasta este tot un fel de slujire a lui Dumnezeu, pentru că slujirea lui Dumnezeu nu se face pe părți, pe zile, ci se face cu toată viața. Și atunci ce nu poți face, nu poți și ce poți face, faci în loc și de ce nu poți face." Postul nu este un pacat. Este prevazut in ortodoxie. Chiar azi s-a vorbit in biserica la noi despre post. La Apostol s-a spus ce cita si Mirela din Sf. Apostol Pavel ("cel ce mananca sa nu judece pe cel ce posteste si cel cel posteste sa nu judece pe cel ce mananca. Cine esti tu sa judeci sluga altuia?..." M-a adus efectivla lacrimi predica preotului nostru. Mi s-a parut cumva rece, automata. Da, spunea despre post anumite lucruri, adevarate. Dar trebuie spus mai cu grija. Ii spui unui om sa nu manance anumite lucruri cand poate el nici nu le vede decat din an in Pasti? Ca nu are, nu-si permite, sau nu are voie. Ii spusi unui cuplu de casatoriti ca trebuie sa tina post trupesc acum si etc. Corect. Dar unii poate nu au relatii de ani de zile din anumite cauze (boala, stres, necazuri, etc.). Ca sa nu ne mai distram, sa renuntam la aia si la aia. Cand unii vai si amar de viata lor. Oamenii astia exista! Postul nu consta numai in abstinenta. Sa cititi ce scrie parintele Paraianu. Da, stacheta este pus mult prea sus si la general Da, exista si oameni care trebuie sa se mai abtina si pentru care postul este util si bun si aduce echilibrul sanatos. Exact ce spune Yasmina mi se potriveste si mie. Inainte posteam atat cat puteam. Tot covrigi mancam si eu la serviciu si aveam borcanelul cu fasole, sau cartofi la mine. Intr-o vreme mi-era tare rusine, pe urma m-am mutat si acolo manacam toti la fel de post. Erau alte vremuri. Acum e tot mai greu. Din cauza de greutati, de viata asa cum este si pentru ca deja renunti la multe in mod obisnuit. Ehei...! Sa nu judecam pe nici unul cand nu stim ce este in viata lui.
__________________
A fi crestin = smerenie + iubire de aproape |
|
#7
|
||||
|
||||
|
Să mai fac o precizare: eu una sunt pentru tinerea posturilor, nu ma eschivez în vreun fel.
Dar nu sunt pentru condamnarea celor care nu tin postul, din prea putină vointă sau putintă. Însă aceste îndreptare de spovedanie caduce, cu cele 450+ puncte pe care cică ar trebui să le spovedesti, ar trebui date la maculatură. Să sperăm că PF Daniel se va ocupa serios si de problema aceasta si va scoate în curand un îndreptar de spovedanie adaptat vremurilor noastre. Doamne ajută! |
![]() |
|
Subiecte asemănătoare
|
||||
| Subiect | Subiect început de | Forum | Răspunsuri | Ultimele Postari |
| Reformatorii de dinaintea Reformei | Theodor_de_Mopsuestia | Biserici Protestante | 106 | 12.10.2011 18:03:59 |
| RUSINEA DE DINAINTEA SPOVEDANIEI. CUM SA O IN- | razvan_m | Despre Biserica Ortodoxa in general | 6 | 18.07.2010 01:26:11 |
| Rusinea de dinaintea spovedaniei | marianamara72 | Intrebari utilizatori | 7 | 22.06.2010 00:08:21 |
| Harti in saptamana dupa Rusalii | costel | Postul | 1 | 29.05.2010 16:35:30 |
| URGENT: Ce inseamna harti? | cris13 | Impartasania (Taina Euharistiei) | 6 | 25.03.2009 14:41:02 |
|
|