Forum Crestin Ortodox Crestin Ortodox
 
 


Du-te înapoi   Forum Crestin Ortodox > Dogmatica
Răspunde
 
Thread Tools Moduri de afișare
  #1  
Vechi 04.03.2015, 22:44:53
delia31's Avatar
delia31 delia31 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 17.01.2010
Religia: Ortodox
Mesaje: 1.742
Implicit

Citat:
În prealabil postat de Lucian008 Vezi mesajul
Am sustinut si sustin in continuare ca in materie de dogma nu este bine sa ne dam cu parerea.
Cumva, totusi, de data asta, am sa pun o intrebare care se bazeaza pe faptul ca nu sunt sigur ca lucrurile stau asa. Daca gresesc (si repet, nu spun ca stiu sau ca am dreptate, dimpotriva, nu stiu) am rugamintea sa fiu corectat.

Sigur putem sa afirmam ca identitatea Logosului este teandrica? Logosul este nascut inainte de vechi. Hristos in schimb, chiar daca planul intruparii sale a fost "conceput" in sanul Sfintei Treimi inainte de veci, este Logosul intrupat. Existenta lui Hristos are un inceput temporal.


Lucian, asta eu intreb. Si era pt. Capy.
Reply With Quote
  #2  
Vechi 04.03.2015, 23:21:40
cristirg cristirg is offline
Banned
 
Data înregistrării: 26.06.2014
Religia: Ortodox
Mesaje: 577
Implicit

-mai dau niste citate din Sfantul Ioan Damaschin,poate ne mai luminam:

"Ceea ce face ca ereticii să rătăcească este faptul că ei identifică noțiunea de fire si ipostasă. Când spunem că oamenii au o singură fire, trebuie să se știe că nu spunem aceasta referindu-ne la definiția sufletului și a corpului, căci este cu neputin ță să spunem că sufletul și corpul comparate unul cu altul sunt de o fire. Dar pentru c ă ipostasele oamenilor sunt foarte multe, toți primesc aceeași definiție a firii, căci toți sunt compuși din suflet și corp, toți participă firii sufletului și posedă ființa corpului și o specie comună. Spunem o singură fire a ipostaselor celor multe și diferite. Cu toate acestea fiecare ipostasă are două firi, este compusă din două firi, adică din suflet si corp."

"Cu privire la Domnul nostru Iisus Hristos nu se poate admite o specie comună. Căci nici nu a fost, nici nu este, nici nu va fi cândva un alt Hristos din Dumnezeire si omenire, în Dumnezeire si omenire, același si Dumnezeu desavârsit și om desavârsit.

Prin urmare nu se poate vorbi cu privire la Domnul nostru Iisus Hristos de o singură fire compusă din Dumnezeire si omenire, după cum se poate vorbi cu privire la individ (om) de o singură fire compusă din trup si suflet.

Aici este un individ. Hristos, însă, nu este un individ și nici nu există specia Hristos, după cum există specia om. Pentru aceea spunem că unirea s-a făcut din două firi desavârsite, din cea omenească si cea dumnezeiască; ele nu s-au amestecat, nici nu s-au confundat, nici nu s-au combinat, după cum au zis urgisitul de Dumnezeu Dioscur, Eutihie si Sever și ceata lor blestemată; si nici nu s-au unit printr-o unire personală sau morală sau printr-o unire de demnitate sau de voință sau de cinste sau de nume sau de bunăvoință, după cum au spus urâtorul de Dumnezeu Nestorie, Diodor , Teodor al Mopsuestiei si adunarea lor cea diavolească; ci prin unire, adică după ipostasă, fără schimbare, fără confundare, fără prefacere, fără împărțire și fără depărtare.

Mărturisim o singură ipostasă în două firi desavârsite a Fiului lui Dumnezeu întrupat. Afirmăm că Dumnezeirea și omenirea au aceeași ipostasă și mărturisim că după unire se păstrează în el cele două firi. Nu așezăm pe fiecare din firi deosebit si separat, ci unite una cu alta într-o singură ipostasă compusă.

Așadar în ce privește modul prin care se deosebesc firile lui Hristos una de alta, adică cu privire la ființă, spunem că El se unește cu extremitățile: în virtutea Dumnezeirii Sale se une ște cu Tatăl și cu Duhul; Dar cu privire la modul prin care sunt unite firile Lui, spunem că se deosebește de Tatăl și de Duhul, de Maica Sa si de ceilalți oameni. Firile se unesc în ipostasa Lui si au o ipostasă compusă, în virtutea căreia se deosebește de Tatăl si de Duhul, de Maica Sa si de noi."
Reply With Quote
  #3  
Vechi 04.03.2015, 23:28:36
cristirg cristirg is offline
Banned
 
Data înregistrării: 26.06.2014
Religia: Ortodox
Mesaje: 577
Implicit

-"Cu privire la Domnul nostru Iisus Hristos, pentru că știm că are două firi si o singură ipostasă compusă din cele două, când avem în vedere firile, le numim Dumnezeire si omenire; dar când avem în vedere ipostasa compusă din firi, îl numim când după amândoua firile: Hristos, Dumnezeu si om în același timp, Dumnezeu întrupat, când după una din părți: Dumnezeu numai, Fiu al lui Dumnezeu, om numai, Fiu al omului, când numai după cele înalte si când numai după cele smerite.

Căci unul este cel care este deopotrivă si acela și acesta; unul existând fără vreo pricină totdeauna din Tatăl, iar altul facându-se mai pe urmă pentru iubirea de oameni.
Cînd vorbim despre Dumnezeirea Lui nu-i acordăm Dumnezeirii însușirile firii omenești, căci nu spunem că Dumnezeirea este pasibilă sau creată. De asemenea, nici nu atribuim trupului Lui, adică omenirii lui, însușirile Dumnezeirii, căci nu spunem că trupul, adică omenirea, este necreată. Când este, însă, vorba de ipostasă, fie că o numim după cele două firi, fie că o numim după una din părți, îi atribuim însușirile celor două firi.

Căci Hristos — și acest nume cuprinde amândou a firile — se numește și Dumnezeu si om, si creat și necreat, și pasibil si impasibil. Când este însă numit după una din părți, Fiul lui Dumnezeu si Dumnezeu, primește însușirile firii cu care s-a unit, adică ale trupului, si este numit Dumnezeu pasibil, Domnul slavei răstignit, nu în atât ca Dumnezeu, ci în atât că același este si om. Și când este numit om și Fiu al omului primește însușirile si măririle firii dumnezeiești: copil înainte de veci, om fără de început, nu în atât ca om și copil, ci în atât ca Dumnezeu, care există înainte de veci și care s-a făcut în vremurile din urmă copil.

Acesta este modul comunicării însușirilor, anume că fiecare fire dă celeilalte propriile ei însușiri în virtutea identității ipostasei și întrepătrunderii reciproce. Potrivit acesteia putem spune despre Hristos: „Acesta este Dumnezeul nostru, care s-a arătat pe pamânt și cu oamenii a petrecut”, precum si: omul acesta este necreat, impasibil si necircumscris"

-e o taina.....
Reply With Quote
  #4  
Vechi 04.03.2015, 23:44:32
cristirg cristirg is offline
Banned
 
Data înregistrării: 26.06.2014
Religia: Ortodox
Mesaje: 577
Implicit

"cu privire la dumnezeiasca și inexprimabila întrupare, care depășește orice minte si orice înțelegere a unicului Dumnezeu Cuvântul al Sfintei Treimi, Domnul nostru Iisus Hristos, mărturisim două naturi, cea dumnezeiască și cea omenească, care s-au legat reciproc și s-au unit după ipostasă, formând din cele două firi o singură ipostasă compusă. Spunem că se păstrează cele două firi si după unire în singura ipostasă compusă, adică în singurul Hristos.

-Astfel si în întruparea unicului Dumnezeu Cuvântul al Sfintei Treimi spunem că firea întreagă și desavârsita a Dumnezeirii în una din ipostasele ei s-a unit cu toată firea omenească

-Dumnezeirea a comunicat cu noi în întregime în una din ipostasele ei.

-Spunem, însă, ca s-a unit întreaga ființă a Dumnezeirii cu întreaga fire omenească. Dumnezeu Cuvântul n-a lăsat nimic din cele ce a sădit în firea noastră când ne-a plăsmuit la început, ci le -a luat pe toate, corp, suflet gânditor și rațional si însușirile acestora

-El în întregime m-a luat pe mine în întregime, El în întregime s-a unit cu mine în întregime, ca să-mi dăruiască mie în întregime mântuirea. Căci ceea ce este neluat este nevindecat.

-Spunem deci că dumnezeiasca ipostasă a Cuvântului lui Dumnezeu a preexistat fără de timp și veșnic, că este simplă, necompusă, necreată, necorporală, nevăzută, impalpabilă, necircumscrisă și are pe toate câte le are Tatăl, pentru că este deoființă cu El;

-se deosebește de ipostasa părintească prin modul nașterii și prin relație, este desavârsită și nu se desparte niciodată de ipostasa Tatălui, în vremurile din urmă, însă, Cuvântul, fără să se despartă de sânurile părintești, a locuit, cum numai El știe, în pântecele Sfintei Fecioare, în chip necircumscris, fără de sămânță și într-un chip incomprehensibil si si -a luat în însăși ipostasa Lui cea mai înainte de veci corp din Sfânta Fecioară.

-Cuvântul lui Dumnezeu era în toate si mai presus de toate, chiar când era în pântecele Sfintei Născătoare de Dumnezeu

-însăși ipostasa Cuvântului lui Dumnezeu s-a făcut ipostasa trupului, iar ipostasa Cuvântului, care era mai înainte simplă, a devenit compusă. Compusă din două firi desavârsite, din Dumnezeire și omenire. Ea are atât însușirea caracteristică și determinantă a fiimii dumnezeiești a Cuvântului lui Dumnezeu, potrivit căreia se deosebește de Tatăl si de Duhul, cât și însușirile caracteristice și determinante ale trupului, potrivit cărora se deosebește de mamă si de ceilalți oameni.

Are apoi si însușirile firii dumnezeieși, potrivit cărora este unit cu Tatăl și cu Duhul, și însușirile firii omenești, potrivit cărora este unit cu Maica Sa și cu noi. Mai mult, se deosebește de Tatăl și de Duhul, de Maica Sa și de noi, prin aceea că același este simultan si Dumnezeu și om. Căci știm că aceasta este însușirea cea mai specială a ipostasei lui Hristos.

-Nu-l propovăduim numai Dumnezeu, lipsit de omenirea noastră, și nici numai om, lipsindu-l de Dumnezeire. Nu propovăduim două persoane deosebite, ci una și aceeași, și Dumnezeu și om în același timp, Dumnezeu desavârsit și om desavârsit; în totul Dumnezeu și în totul om; același în totul Dumnezeu împreună cu trupul său și în totul om împreună cu Dumnezeirea Lui mai presus de Dumnezeire. Prin expresia „Dumnezeu desavârsit și om desavârsit", arătăm deplinătatea si desăvârșirea firilor. Prin expresia „în totul Dumnezeu si în totul om", arătăm unitatea și indivizibilitatea ipostasei."

"Unul este deci Hristos, Dumnezeu desavârsit și om desavârsit, căruia împreună cu Tatăl si cu Duhul ne închinăm printr-o singură închinăciune împreună cu preacuratul Lui trup, deoarece nu susținem că trupului Lui nu i se cuvine închinăciune. Trupul este adorat în singura ipostasă a Cuvântului, care s-a făcut ipostasa trupului. Prin aceasta nu ne închinăm făpturii, căci nu ne închinăm trupului Lui ca unui simplu trup, ci ca unuia unit cu Dumnezeirea, pentru că cele două firi ale Lui se reduc la o singură persoană si la o singură ipostasă a lui Dumnezeu Cuvântul.

Mă închin celor două firi ale lui Hristos din cauza Dumnezeirii unită cu trupul. Căci nu introduc a patra persoană în Treime — să nu fie! —, ci mărturisesc o singură persoană a lui Dumnezeu Cuvântul si a trupului Lui. Căci Treimea a rămas Treime si după întruparea Cuvântului"

Last edited by cristirg; 04.03.2015 at 23:47:46.
Reply With Quote
  #5  
Vechi 05.03.2015, 00:06:07
cristirg cristirg is offline
Banned
 
Data înregistrării: 26.06.2014
Religia: Ortodox
Mesaje: 577
Implicit

"Dumnezeu s-a făcut om și că omul s-a făcut Dumnezeu — căci Cuvântul fiind Dumnezeu s-a făcut fără schimbare om.

Căci unul este Hristos si una este persoana Lui, adică ipostasa. Și totuși are două firi, a Dumnezeirii și a omenirii Lui. Așadar, din Dumnezeire decurge în chip firesc slava care a fost comună fiecăreia din cele două firi din pricina identității ipostasei, iar din trup cele smerite, care sunt comune fiec ăreia din cele două firi.

Căci unul este și același cel care este aceasta si aceea, adică Dumnezeu și om, și ale aceluiași sunt atât cele ale Dumnezeirii cât și cele ale omenirii. Dumnezeirea săvârsea minunile, dar nu le savârsea fără trup; trupul, însă, pe cele smerite, dar nu fără Dumnezeire, în timp ce trupul pătimea, Dumnezeirea era unită cu El, cu toate acestea ramânea impasibilă și savârsea patimile cele mântuitoare. Și în timp ce Dumnezeirea Cuvântului lucra, sfânta Lui minte era unită cu ea, gândind și știind cele ce se săvârseau.

Așadar Dumnezeirea împărtășește corpului măririle sale proprii, dar ea nu participă patimilor trupului. Căci n-a suferit trupul Lui prin Dumnezeire așa după cum Dumnezeirea a lucrat prin trup. Trupul n-a fost decât un instrument al Dumnezeirii. Așadar, chiar dacă din primul moment al zămislirii n-a fost nici cea mai mică despărțire între cele două firi, ci faptele fiecăreia din cele două firi au fost continuu ale unei singure persoane, totuși cu nici un chip nu amestecăm pe acelea care s-au săvârșit în mod nedespărțit, ci cunoaștem din calitatea faptelor ale cărei din cele două firi este fiecare faptă.

Prin urmare, Hristos lucrează potrivit fiecăreia din cele două firi ale lui și fiecare fire din cele două lucrează în El cu participarea celeilalte. Cuvântul, în virtutea stapânirii și puterii Dumnezeirii, lucrează cele ce sunt ale Cuvântului, toate câte sunt domnești și împărătești. Iar corpul lucrează pe ale sale, potrivit voinței Cuvântului, care s-a unit cu el si căruia îi aparține.

Corpul nu se mișcă spre efectele firești, nici nu se îndepărta si evita de la sine pe cele dureroase sau pe cele care veneau din afară, ci corpul lui lucra așa potrivit firii sale, prin faptul că voia Cuvântul si îngăduia în vederea mântuirii să pătimească aceasta și să savârsească propriile sale activități pentru ca, prin faptele firii sale, să fie învederat adevărul.

Dar după cum, în chip supraființial, a luat ființă născându-se din Fecioară, tot astfel lucrează si cele omenești mai presus de om, mergând cu picioare pamântești pe apă nestatornica, nu pentru că apa s-a prefăcut în pământ, ci pentru că, prin puterea suprafirească a Dumnezeirii Lui, apa și-a pierdut calitatea ei de a mai curge si n-a cedat greutății picioarelor materiale.

Nu savârsea în chip omenesc pe cele omenești, căci nu era numai om, ci si Dumnezeu. Pentru aceea si patimile Lui sunt de viață făcătoare și mântuitoare. Și nici nu lucra în chip dumnezeiesc pe cele dumnezeiești, căci nu era numai Dumnezeu, ci și om. Pentru aceea savârsea minunile prin pipăit, prin cuvânt si prin cele asemenea."
Reply With Quote
  #6  
Vechi 05.03.2015, 01:18:56
Ioan_Cezar Ioan_Cezar is offline
Banned
 
Data înregistrării: 17.06.2014
Religia: Ortodox
Mesaje: 1.618
Implicit

Dar ce este "a deveni persoană"?
Cum adică "a deveni", și încă mai mult chiar - "a deveni persoană"? Mă refer, evident, deocamdată la oameni, aici, pe pământ, unde doar omul este persoană. Sau poate că omul nu devine persoană (cu atât mai improbabil ar fi astfel să afirmăm în adevăr că Hristos a devenit persoană) ci se naște așa - persoană gata constituită?
Eu nu știu...

*
Poate aș alege să fiu de acord cu afirmația care atribuie Mântuitorului proprietatea de a fi devenit persoană, dacă aș ști ce este aceea a deveni, și încă persoană.
Dar cum să consider validă asumpția că Hristos a devenit persoană
sau dimpotrivă, cum să consider falsă o asemenea eventualitate a cugetării
dacă eu nu cunosc mai întâi ce este "a deveni persoană"...

Așadar, mă ajută cineva să înțeleg ce este (cum este) "a deveni persoană"? Ce fel de devenire mai e și asta?.....:)
Apoi voi fi mai agil, poate, în efortul de a înțelege dacă și Hristos a devenit persoană sau, dimpotrivă, voi rămâne convins că nu a devenit persoană.

P.S. Sau, poate, mă înfricoșează gândul, îmi e cu neputință să aflu ce înseamnă a deveni persoană (doar) prin cugetare...

Last edited by Ioan_Cezar; 05.03.2015 at 03:04:57.
Reply With Quote
  #7  
Vechi 05.03.2015, 11:37:42
Igor_Paslusnik's Avatar
Igor_Paslusnik Igor_Paslusnik is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 14.02.2015
Locație: Biserica. Creștin al Bisericii primare, cea fără erezie, numită politic după anul 1054: Ortodoxia
Religia: Ortodox
Mesaje: 1.724
Implicit

Doamne ai milă...

De ce vă bateți capul cu prostii? O capcană întinsă de "Capy", care nici nu-i ortodox...

Da, Hristos a devenit persoană omenească, ce-i așa de mirat pentru un creștin? E ceva normal! A venit să ne mântuiască.

Hristos este Dumnezeu adevărat și om adevărat. Persoană omenească.

Avem Filipeni capitolul 2:

1. Deci, dacă este vreun îndemn în Hristos, dacă este vreo mângâiere a dragostei, dacă este vreo împărtășire a Duhului, dacă este vreo milostivire și îndurare,
2. Faceți-mi bucuria deplină, ca să gândiți la fel, având aceeași iubire, aceleași simțiri, aceeași cugetare.
3. Nu faceți nimic din duh de ceartă, nici din slavă deșartă, ci cu smerenie unul pe altul socotească-l mai de cinste decât el însuși.
4. Să nu caute nimeni numai ale sale, ci fiecare și ale altuia.
5. Gândul acesta să fie în voi care era și în Hristos Iisus,
6. Care, Dumnezeu fiind în chip, n-a socotit o știrbire a fi El întocmai cu Dumnezeu,
7. Ci S-a deșertat pe Sine, chip de rob luând, făcându-Se asemenea oamenilor, și la înfățișare aflându-Se ca un om,
8. S-a smerit pe Sine, ascultător făcându-Se până la moarte, și încă moarte pe cruce.

9. Pentru aceea, și Dumnezeu L-a preaînălțat și I-a dăruit Lui nume, care este mai presus de orice nume;
10. Ca întru numele lui Iisus tot genunchiul să se plece, al celor cerești și al celor pământești și al celor de dedesubt.
11. Și să mărturisească toată limba că Domn este Iisus Hristos, întru slava lui Dumnezeu-Tatăl.
12. Drept aceea, iubiții mei, precum totdeauna m-ați ascultat, nu numai când eram de față, ci cu atât mai mult acum când sunt departe, cu frică și cu cutremur lucrați mântuirea voastră;
13. Căci Dumnezeu este Cel ce lucrează în voi și ca să voiți și ca să săvârșiți, după a Lui bunăvoință.
14. Toate să le faceți fără de cârtire și fără de îndoială,
15. Ca să fiți fără de prihană și curați, fii ai lui Dumnezeu neîntinați în mijlocul unui neam rău și stricat și întru care străluciți ca niște luminători în lume,
16. Ținând cu putere cuvântul vieții, spre lauda mea în ziua lui Hristos, că nu în zadar am alergat, nici în zadar m-am ostenit.
17. Și chiar dacă mi-aș vărsa sângele pentru jertfa și slujirea credinței voastre, mă bucur și vă fericesc pe voi pe toți.
18. Asemenea și voi bucurați-vă și fericiți-mă.
19. Ci nădăjduiesc întru Domnul Iisus, că voi trimite pe Timotei la voi, fără de zăbavă, ca și eu să fiu cu inima bună, aflând vești despre voi.
20. Căci nu am pe nimeni altul, la un gând cu mine și care să vă poarte grija cu adevărat,
21. Fiindcă toți caută ale lor, nu ale lui Iisus Hristos.


Mulți, mai ales protestanții spun: "sunt salvaaat, sunt mântuiiiit, gata, "domnul isus", m-a salvat, sunt mântuit deja."

Ei bine, Filipeni 2, 12, cum vedem mai sus, arată că cei care spun așa ceva, sunt în înșelare diavolească.
Nu e nimeni salvat.
Pentru că trebuie "să lucrăm cu frică și cu cutremur la mântuirea noastră", și așa luptând toată viața, pentru mânturiea noastră, la sfârșitul vieții, care noi nu îl cunoaștem, vom putea spune: Doamne, ai milă de mine și salvează-mă, că uite, am lucrat cu frică și cu cutremur la mântuirea mea".

Deci, când mai auziți vreun rătăcit că spune: "sunt mântuit", dați-i să citească la Filipeni 2, 12, să se convingă.

Deci v-ați lămurit cu Hristos, personă umană?

Parcă sunteți copii mici :)

Vine un "Capy", vă dă o gogoașă, și fiindcă nu știți ce să faceți cu ea, o pasați de la unu la altu :) și vă murdăriți toți de ulei și de gem. Gogoașele nu se mănâncă, decât dacă ești lihnit de foame, că te îngrașă mult și nu mai poți face efort, de nici un fel, nici intelectual, nici fizic :) În fine, iertați analogiile, sper că vi-am fost de folos.

Nu mai văd utilitatea topicului.

Nu știu dacă a fost util de la început, pate era doar căutarea personală a lui "Capy"...

Post ușor, cu biruințe, pe mai departe...
__________________
Noul Testament ortodox e manualul normalității. Să citim zilnic din el, din Patristică, Dogmatică, Sfintele Canoane, cărți de la Sfinți ortodocși, nu de alte culte, ptr. a avea viață sfântă. În erezii nu e Duhul Sfânt, Har, Taine, Mântuire.

Dorim unirea tuturor în Sfânta Biserică fără ereziile lor. Hristos/Biserica/Creștinismul este și va fi ecumenic nu eretic-ecumenist, deschis la dialog și vindecare ptr. orice boală până la Parusie. Iubim toată Creația. Sunt 9 Sf. Sinoade Ecumenice.
Biblia

Last edited by Igor_Paslusnik; 05.03.2015 at 11:41:08.
Reply With Quote
Răspunde