Forum Crestin Ortodox Crestin Ortodox
 
 


Du-te înapoi   Forum Crestin Ortodox > Dogmatica
Răspunde
 
Thread Tools Moduri de afișare
  #1  
Vechi 06.03.2015, 15:10:54
Capy Capy is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 02.04.2007
Religia: Ortodox
Mesaje: 189
Implicit

Trebuie specificat de la bun început faptul că, în filozofie, psihologie, sociologie șamd. termenii de persoană (ipostas, ipostasă) și fire (ființa, natură) nu sunt definiți la fel ca în teologie. Eu mă voi referi doar la înțelesul pe care îl au în teologie acești termeni, fiindcă subiectul topicului este strâns legat de teologie.

Termenii persoană și ipostas sunt sinonime, însă, în funcție de context îndică realități diferite.
De asemenea, termenii ființa / esență / substanță / fire / natură au același înțeles, însă pot indica realități diferite .

Persoana divină (dumnezeiască) nu este aceeași cu persoana umană (omenească), cum de altfel, nici firea divină (dumnezeiască), nu este aceeași cu firea umană (omenească). Divinul (dumnezeiescul) - fie că vorbim despre Ființă, fie că vorbim despre Persoane - este Necreat, pe când umanul (omenescul) este creat (făptură, zidire). Așadar, nu trebuie confundată niciodată Divinitatea cu omenitatea sau Divinul cu umanul. De asemenea, nu trebuie confundate nici Persoanele divine (dumnezeiești) cu persoanele umane (omenești) și nici firea divină (dumnezeiască) cu firea umană (omenească).

General vorbind, firea (natura, ființa) indică ceea ce este comun, pe când persoana (ipostasul, ipostasa) indică ceea ce este distinct. De aceea, există însușiri ale firii (însușiri firești, naturale) și însușiri ale persoanei (însușiri personale sau ipostatice).

Sf. Ioan Damaschin explică: "Tot ceea ce este comun și se observă în mulți, fără ca să fie în unul mai mult, iar în altul mai puțin, se numește ființă. Prin urmare, pentru acest motiv, se zice o singură fire a oamenilor, pentru că orice om este compus din suflet și corp."

Vlădica Hierotheos Vlachos explică foarte limpede: "Spunând însă că voința este a firii-naturii, nu ignorăm faptul că definim ipostasul ca esență caracterizată de anumite însușiri", "Ipostasul-persoana se definește ca esență având însușiri (idiómata). Astfel, energia-lucrarea este mișcare esențială-ființială a firii, dar elementul activ (energón) este persoana."

Când ne referim la ceea ce este Necreat - Divinitate (dumnezeire) avem spre exemplu:

Ceea ce este comun
Persoanele divine (dumnezeiești) sunt co-eterne, nedespărțite și de-o-ființă - de aceeași ființă / esență / substanță / fire / natură, de aceeași slavă (energie), de o voință, de o cinste, de o putere și nimeni nu este mai mare decât celălalt, adică Fiul și Duhul Sfânt nu sunt de o mai mică importanță decât Tatăl. Acestea sunt însușiri firești (naturale) și indică ceea ce au în comun Persoanele divine (dumnezeiești). Sf. Ioan Damaschin explică: "Căci cu privire la Sfânta Treime ceea ce o unește și o face una este examinat real din pricina coeternității și din pricina identității ființei, activității și voinței, din pricina acordului felului de a gândi și din pricina identității stăpânirii, puterii și bunătății. Nu am spus asemanare, ci identitate și unitate de mișcare, căci este vorba de o singură ființă, o singură bunătate, o singură putere, o singură voință, o singură activitate, o singură stăpânire, una și aceeași, nu trei asemenea unele cu altele, ci una și aceeași mișcare a celor trei ipostase. Căci fiecare dintre ele nu are mai puțină unitate față de altă ipostasă ca față de sine însăși, în sensul că în toate privințele Tătal, Fiul și Sfântul Duh sunt unul, afară de nenaștere, naștere și purcedere."

Ceea ce este distinct
Deosebirile dintre Persoanele divine (dumnezeiești) sunt date de însușirile personale (ipostatice). Tatăl este fără de început, necauzat și nenăscut, adică existența Sa nu este cauzată de ceva anume, Fiul S-a născut din Tatăl, iar Duhul Sfânt purcede din Tatăl. ÎPS Hierotheos Vlachos explică: "Fiecare Persoana din Treime are o insusire neschimbata: Tatal este Tata, si nu Fiu, Fiul este Fiu al lui Dumnezeu, si nu Tata, iar Sfantul Duh este Sfantul Duh, si nu Tata sau Fiu. Aceste insusiri nu se pot schimba, misca sau transforma. Tatal nu putea sa devina Fiu, si nici Sfantul Duh nu putea sa Se nasca, de vreme ce purcedea din Tatal; in schimb, cea de-a doua Persoana a Sfintei Treimi, Care S-a nascut din Tatal mai inainte de timp, putea sa Se nasca si in timp, dupa trup, din Preasfanta Fecioara." Acestea se numesc însușiri personale (ipostatice) și indică deosebirea dintre Persoanele divine (dumnezeiești).

Când ne referim la ceea ce este creat, făcut (făptură, zidire) - omenitate (omenire) avem spre exemplu:

Ceea ce este comun
Persoanele umane (omenești) sunt de aceeași ființă / esență / substanță / fire / natură. Astfel, Petru este om, așa cum este și Pavel sau cum sunt ceilalți oameni. Sf. Ioan Damaschin explică: "se examinează logic și abstract ceea ce este comun între ei, ceea ce îi unește, ceea ce îi face unul. Căci gândim cu mintea că Petru și Pavel sunt de aceeași natura și au o natură comună, deoarece fiecare din ei este animal (ființă) rațional și muritor și fiecare este trup însuflețit cu suflet rațional și cugetător. Această natură comună, deci, este examinată logic."

Ceea ce este distinct
De asemenea explică Sf. Ioan Damaschin: "La toate făpturile deosebirea ipostaselor se examinează real. Căci ipostasele nu sunt unele în altele. Fiecare are ceva special și particular, adică este despărțită în sine și are multe lucruri care o deosebesc de cealaltă ipostasă. Sunt depărtate în spațiu, se despart în timp, se deosebesc în felul de a gândi, în putere, în figură, adică înfățișare, în capacitate, în temperament, în vrednicie, în ocupație și în toate însușirile caracteristice, dar mai presus de toate în aceea că ipostasele nu sunt unele în altele, ci despărțite. Acest lucru se poate vedea la orice făptură."



Utilizarea sintagmei "persoană umană" cu referire la Hristos, este greșită - ca să nu spun eretică -, deoarece această sintagmă indică prin ea însăși firea persoanei despre care se face vorbire. Persoana nu este ceva abstract, ci ea este fire (natură, esență) caracterizată de anumite însușiri prin care se deosebește de alte persoane. A fi de acord cu această sintagmă înseamnă, ori a introduce o persoană de natură umană în Hristos, ori a denatura caracterul neschimabil/fără schimbare al Ipostasului de natură divină al lui Hristos.

Vlădica Hierotheos Vlachos explică foarte limpede cum este definit ipostasul de către Părinții Bisericii: "Spunând însă că voința este a firii-naturii, nu ignorăm faptul că definim ipostasul ca esență caracterizată de anumite însușiri", "Ipostasul-persoana se definește ca esență având însușiri (idiómata). Astfel, energia-lucrarea este mișcare esențială-ființială a firii, dar elementul activ (energón) este persoana."

Putem spune că Hristos este o Persoană în două firi. Putem, de asemenea, spune că Hristos este Persoana a firii umane și a firii divine. Putem vorbi despre două firi în Persoana lui Hristos. Însă este greșit a spune că Hristos este "persoană umană" fiindcă acestă sintagmă indică natura persoanei în însăși conțintul ei. Pe când celelalte exprimări de care am amintit, indică unirea celor două firi în Persoana lui Hristos cât și posesia simultană a firilor de către Aceasta. Posesia simultană a firilor în Persoana lui Hristos, este posibilă tocmai pentru că Persoana Sa este de natură divină - Unul din Sfânta Treime. Iar în alt comentariu am arătat că "intrepatrunderea se face numai de catre firea dumnezeiasca, pentru ca fiind nezidita, aceasta trece prin toate si nimic nu poate sa treaca prin ea." (Vlădica Ierotheos Vlachos)

Dacă Hristos ar fi "persoană umană", după cum au afirmat unii pe aici, atunci ar fi imposibil ca cele două firi să se unească într-o "persoană umană" și totodată o astfel de persoană să posede simultan ambele firi (divină și umană), fiindcă întrepătrunderea nu se poate face de către o "persoană umană", ci numai de către Persoana de natură divină a lui Hristos pentru că fiind Nezidita/Necreată, numai aceasta a putut face întrepătrunderea prin care s-a realizat pentru totdeauna unirea celor două firi în Ipostasul Cuvântului.

Last edited by Capy; 06.03.2015 at 15:48:05.
Reply With Quote
  #2  
Vechi 06.03.2015, 16:12:28
cristirg cristirg is offline
Banned
 
Data înregistrării: 26.06.2014
Religia: Ortodox
Mesaje: 577
Implicit

-mai clar de atat nu se poate

deci ce scrie in pastorala : "€žHristos a devenit o persoană omenească" - e gresit
Reply With Quote
  #3  
Vechi 06.03.2015, 17:11:29
bob2909 bob2909 is offline
Banned
 
Data înregistrării: 04.07.2010
Mesaje: 279
Implicit

Bun!
Organizati un sinod, va intalniti, il declarati eretic. Si s-a rezolvat.
Asa cum faceau si cei de dinainte ...

Manca-v-ar raiul!
Reply With Quote
  #4  
Vechi 06.03.2015, 19:01:19
Capy Capy is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 02.04.2007
Religia: Ortodox
Mesaje: 189
Implicit

Citat:
În prealabil postat de bob2909 Vezi mesajul
Bun!
Organizati un sinod, va intalniti, il declarati eretic. Si s-a rezolvat.
Asa cum faceau si cei de dinainte ...Manca-v-ar raiul!
Nu declară nimeni pe nimeni eretic. Am atras doar atenția, asupra unei erori extrem de grave, care este strâns legată de eclesiologie, de antropologie și de soteriologie (invatatura despre mantuire) cu implicații ontologice și, implicit, teologice majore. Aici nu încape loc de sofisme sau filozofări aiuristice, fiindcă dogmele Bisericii sunt primite prin revelație divină.

Ar fi chiar culmea ca, luând de bune asemenea erori, credincioșii să fie trași în jos tocmai de către vărful Ierarhiei Bisericii; tocmai de acolo de unde ei se așteaptă să primească un cuvânt de învățătură cât mai avizat. Să nu fie!
Reply With Quote
  #5  
Vechi 06.03.2015, 22:52:22
bin000 bin000 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 30.06.2011
Religia: Ortodox
Mesaje: 508
Arrow

Citat:
În prealabil postat de Capy Vezi mesajul
Nu declară nimeni pe nimeni eretic. Am atras doar atenția, asupra unei erori extrem de grave, care este strâns legată de eclesiologie, de antropologie și de soteriologie (invatatura despre mantuire) cu implicații ontologice și, implicit, teologice majore. Aici nu încape loc de sofisme sau filozofări aiuristice, fiindcă dogmele Bisericii sunt primite prin revelație divină.

Ar fi chiar culmea ca, luând de bune asemenea erori, credincioșii să fie trași în jos tocmai de către vărful Ierarhiei Bisericii; tocmai de acolo de unde ei se așteaptă să primească un cuvânt de învățătură cât mai avizat. Să nu fie!

S-a dus un frate odată din părțile avvei Pimen în străinătate și a ajuns la un schivnic acolo; era tare bun și mulți veneau la el. Fratele îi spuse cele despre avva Pimen. Auzind de virtutea lui i-a venit dor să-l vadă. Întorcându-se fratele în Egipt, după o vreme, s-a dus schivnicul din străinătate în Egipt la fratele care venise la el odinioară – că acela îi spusese unde locuiește. Văzându-l se minună și se bucură mult. Schivnicul spuse: fii bun, du-mă la avva Pimen. El îl luă, mergând la bătrân și îi dădu de știre cele despre el: – E un om mare și de o mare bunătate, și are mare cinste în ținutul lui. I-am dat de știre despre tine, și, dorind să te cunoască, a venit aici. Atunci el l-a primit cu bucurie, și s-au îmbrățișat, așezându-se, iar străinul a început să vorbească din Scriptură despre lucruri duhovnicești și cerești. Atunci avva Pimen și-a întors fața și nu i-a răspuns. Văzând că nu vorbește cu el, a ieșit mâhnit și îi zise fratelui care-l adusese: în zadar am făcut toată călătoria; am venit la bătrân, iar el nu dorește să vorbească cu mine. Fratele intră la avva Pimen și îi spuse: – Avvo, de dragul tău a venit acest om mare, care are atâta slavă în ținutul lui; de ce nu vorbești cu el? – El e din cei de sus și vorbește de lucruri cerești, eu sunt din cele de jos și vorbesc de lucruri pământești. Dacă vorbea cu mine despre patimile sufletului, i-aș fi răspuns; dacă mi-a vorbit despre cele duhovnicești, la astea nu mă pricep. Fratele ieși, spunându-i: bătrânul nu vorbește curând din Scriptură, dar dacă îi vorbește cineva despre patimile sufletului, îi răspunde. El fu cuprins de remușcare181(katanygeis.) și intră la bătrân, spunându-i: ce să fac, avvo, că mă stăpânesc patimile sufletului? Bătrânul îl primi cu bucurie zicându-i: acum bine ai venit; deschide-ți gura pentru acestea, și o voi umple de bunătăți182(Psalmi 80, 11.). El, foarte folosit, îi zise: într-adevăr aceasta este calea adevărată. Apoi, se întoarse în ținutul lui, mulțumind lui Dumnezeu că s-a învrednicit să se întâlnească cu un asemenea sfânt.
Reply With Quote
  #6  
Vechi 07.03.2015, 00:20:43
Mihnea Dragomir's Avatar
Mihnea Dragomir Mihnea Dragomir is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 15.02.2010
Locație: Ținuturile Loirei, Franța
Religia: Catolic
Mesaje: 7.736
Implicit

Citat:
În prealabil postat de Capy Vezi mesajul
eclesiologie (..) antropologie și de soteriologie (invatatura despre mantuire) cu implicații ontologice și, implicit, teologice majore.
Eclesiologie, soteriologie, ontologie si teologie! Aiurea. Este o biata problema de logica. Propozitia "Isus este o persoana divino-umana" presupune propozitia "Isus este o persoana umana". Din acelasi motive pentru care, daca o persoana vrea sa fie medic catolic, trebuie sa fie catolic.

Tot restul inseamna sa numaram nisipul. In atata amar de pagini, nu ati putut oferi o definitie a ce este o persoana umana. Vrem sa dovedim ca Isus nu este o persoana umana, dar noi nu stim sa clarificam ce este o persoana umana. Pana ne vor omori eclesiologia, antropologia, soteriologia, ontologia si cu teologia ne omoara logica.
__________________
Doamne, Tu pe toate le știi ! Tu știi că Te iubesc !

www.catehism.com
http://regnabit.wordpress.com
Reply With Quote
  #7  
Vechi 07.03.2015, 02:12:06
catalin2 catalin2 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 26.12.2007
Locație: Brasov
Religia: Ortodox
Mesaje: 9.706
Implicit

Citat:
În prealabil postat de Mihnea Dragomir Vezi mesajul
Eclesiologie, soteriologie, ontologie si teologie! Aiurea. Este o biata problema de logica. Propozitia "Isus este o persoana divino-umana" presupune propozitia "Isus este o persoana umana".
Corect, e evident pentru oricine, dar daca parerea prea buna despre sine le sopteste unora ca sunt mari filozofi, ajung sa nu mai observe logica de clasa a 4-a tot despicand firul in patru.
Reply With Quote
  #8  
Vechi 07.03.2015, 02:15:55
catalin2 catalin2 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 26.12.2007
Locație: Brasov
Religia: Ortodox
Mesaje: 9.706
Implicit

Citat:
În prealabil postat de cristirg Vezi mesajul
-mai clar de atat nu se poate

deci ce scrie in pastorala : "€žHristos a devenit o persoană omenească" - e gresit
Era clar de la inceput, fara atata filozofie. Si e clar ca voi (tu si Capy) nu stiti despre ce vorbiti, mai ramane sa stabiliti la ce erezie se incadreaza ce sustineti voi (poate e o erezie noua sau una veche).
Reply With Quote
  #9  
Vechi 07.03.2015, 09:26:59
Barsaumas
Guest
 
Mesaje: n/a
Implicit

Banuiesc (dar s-ar putea sa ma insel) ca virgula Capy e stilist/zelotist sau apropiat de acestia. Mi se pare stupid sa contestam, ca mai "destepti" ce suntem, o pastorala a BOR.
Probabil ca face parte din concertul diverselor factiuni proto-schismatice ca re maraie la adresa BOR (ele fiind totusi in interiorul BOR!!!) diverse acuze, indeosebi ca, vezi Doamne, de ce a semnat acordurile de la Chambesy si Balamand, si alte contestari puerile. Da, Biserica e mai mult decat Sinodul. Corect. Dar chiar nu e aici vreunul din cazurile nefericite din istorie cand monahii si/sau poporul au tinut credinta, eventual sustinuti de putini ierarhi, si Sinodul, fie si ecumenic, a pierdut-o, faptuind si nelegiuri pe deasupra (vezi Sinodul talharesc de la 449). Dar acele fapte, desi reale si trecute, nu au nici o relevanta in cazul de fata. Nici Chambesy, nici Balamand, nici Efes Doi de la 449. Si oricum, acordurile mentionate sunt lucrul ierarhilor nostri si chiar sunt in regula.
Si nu, nu e treaba mirenilor sa se amestece in ce scrie pleroma episcopilor.

Last edited by Barsaumas; 07.03.2015 at 12:19:10.
Reply With Quote
  #10  
Vechi 07.03.2015, 15:54:14
Capy Capy is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 02.04.2007
Religia: Ortodox
Mesaje: 189
Implicit

Citat:
În prealabil postat de Barsaumas Vezi mesajul
Banuiesc (dar s-ar putea sa ma insel) ca virgula Capy e stilist/zelotist sau apropiat de acestia.
Cred că ar fi cazul să nu mai lansezi atacuri și bănuieli gratuite despre persoana mea fără să mă cunoști. Eu am arătat cu argumente ceea ce este greșit și am discutat pe comentarii. Așa procedează doar cu cei care nu au argumente solide pe subiect, încep să atace persoana unui comentator sau altul.

Last edited by Capy; 07.03.2015 at 16:19:39.
Reply With Quote
Răspunde