![]() |
![]() |
|
|
![]() |
|
Thread Tools | Moduri de afișare |
#481
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Tu folosesti des cuvantul travaliu, desi in acceptiunea comuna e limitat doar domeniului ginecologiei. Dar chiar despre asta e vorba... chinurile facerii... |
#482
|
||||
|
||||
![]() Citat:
:) hi, pilgrim, glad to see you again! |
#483
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Reflectia ta referitoare la conceptia lui Lewis, mi-a amintit de o idee a lui Nicolae Cabasila despre umanitatea de dinainte de Intrupare. Mi-a luat ceva timp pana sa gasesc exact cuvintele lui. Zice asa. "Intrucat Hristos este capul trupului Bisericii, este limpede ca atata vreme cat firea/natura omeneasca n-a primit ipostasa Cuvantului, firea omeneasca era fara o ipostasa adevarata, corpul firii umane era intr-un fel fara cap." Pe scurt, intruparea e nasterea Capului trupului multiipostatic al firii umane. |
#484
|
||||
|
||||
![]()
hai, ca e clar ca in expresia pr. Savatie fiinta nu se refera la ousia. Are sens de faptura, creata sa devina mikrotheos, prin har, nu in fiinta.
Citat:
Daca nu explici cu cuvintele tale, ce intelegi prin asumare, impropriere, a fi om desavarsit dar nu persoana divino-umana, eu,una nu inteleg rationamentul tau. Pot sa te intreb ceva? Exista vreo nuanta teologica intre cele doua seturi de propozitii de mai jos? Daca da, care anume, si care dintre ele exprima cel mai bine pozitia ta? 1. Hristos e om desavarsit 2. Hristos e omul desavarsit al doilea set 1. Fiul e Persoană divină ( si inainte de Intrupare si dupa Intrupare) ( articol nehotarat) 2. Fiul e Persoana divina a umanitatii (articol hotarat enclitic, arata in mod precis Cine) Tu folosesti expresia Theanthropos? Referitor la scopul pt. care a fost omul creat, si anume indumnezeirea lui, ce termen care sa reflecte continutul firii si al ipostasului, ti se pare adecvat? om indumnezeit, persoana umana indumnezeita, ipostas uman deificat, hristophor, sfant sau cum? p.s. numai eu nu inteleg logica lui Capy? Last edited by delia31; 23.03.2015 at 04:05:16. |
#485
|
|||
|
|||
![]()
Probabil ca eu trebuie sa imi asum rolul de a va intoarce cu fata spre concretetea vietii si de a va scoate din cand in cand din inaltele ceruri metafizice in care va miscati. Nu e nici o gluma Ioan si Delia, va apreciez foarte mult si invat multe de la voi.
Am ridicat problema vocatiei iar Ioan mi-a sugerat sa incep eu. Pai uitati la ce m-am gandit. Sa pornim de la un citat din Scriptura : "L-a creat pe om dupa chipul Sau, barbat si femeie i-a creat." (Facerea 1.27) Inca de la inceput, fiinta umana ni se reveleaza in aceste doua "forme" ale conditiei sexuate - barbat si femeie, care NU se limiteaza la sexualitate. Ca o paranteza, atunci cand se spune ca in rai diferenta sexuala va fi abolita, se refera doar la sexualitate, NU insa si la celelalte aspecte profunde ale faptului de a fi barbat sau femeie, aspecte care tin de o dimensiune de neinlocuit a eu-lui, a persoanei umane. Contrar mitului androginului a lui Platon, Scriptura ne spune clar ca a fi barbat sau femeie in cazul omului tine de gandul etern al lui Dumnezeu, ca exista ceva ireductibil in aceasta diferenta sexuala, care, repet, NU se limiteaza la sexualitate. Cu alte cuvinte, NU vorbim de un simplu accident, ci de ceva constitutiv fiintei umane, fara de care omul NU ar mai fi ceea ce este. De aceea omul este chemat sa se realizeze si in aceasta dimensiune, despre care putem discuta ce presupune. Dar ar fi un posibil punct de plecare. |
#486
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Apoi, pentru ca o presupusă descoperire dumnezeiască să devină dogmă, este nevoie de consensul unanim acceptat al Bisericii Ortodoxe și ca respectiva descoperire divină să fie formulată de Biserică printr-un Sinod Ecumenic, altfel poate rămâne cel mult o teologumenă sau o simplă părere particulară respectabilă, atâta timp cât respectiva părere nu invovează împotriva dogmelor și a adevărurilor de credință și nu le contrazice pe acestea. IPS. Antonie Plamadeala: "Ortodoxia crede că o dogmă odată definită, nu mai poate fi schimbată, anulată, ignorată sau înlocuită de asemenea că ea este condiție sine qua non pentru dobândirea mântuirii. Dacă cineva nu crede într-o dogmă, el cade din ortodoxia credinței; unul ca acela se exclude din comuniunea credinței celei adevărate, și făra aceasta nu este mântuire." Last edited by Capy; 23.03.2015 at 12:37:50. |
#487
|
|||
|
|||
![]()
Ei sa nu exageram acum. Delia si new age, hai sa fim seriosi.
Pe de alta parte, desi e adevarat ca dogma trebuie respectata, tot la fel de adevarat este ca dogma NU e Dumnezeu, si nici Adevarul Insusi care este Persoana. Dogma e doar paza Adevarului, granita lui, sa zicem asa. Dar Adevarul care e Persoana NU se epuizeaza in formularea lui. Asta e o invatatura "clasica" in crestinism. Eu NU vreau sa zic acum ca trebuie sa ne abatem de la litera dogmei, dar anumite consideratii pe marginea ei pot fi facute. De aceea exista si teologii, fiindca au si ei nuante diferite desi recunosc toti aceleasi dogme. Altfel ar repeta toti numai citate din Biblie si cu asta gata. |
#488
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Sunt permise și anumite nuanțe atâta vreme cât acestea nu contrazic și nu inovează împotriva dogmelor și adevărurilor de credință! Mai ales, începând cu secolele XX, XXI când Hotărârile Sinoadelor Ecumenice sunt ușor accesibile și pot fi cercetate de către orice teolog. Last edited by Capy; 23.03.2015 at 13:24:13. |
#489
|
|||
|
|||
![]()
Lasand la o parte frunzele vestejite ale dogmei, am o intrebare de logica...
Pe cruce a suferit si a murit doar firea omeneasca sau si cea dumnezeiasca? |
#490
|
||||
|
||||
![]()
"Frunzele veștejite ale dogmei"... Incredibil... Doamne... ai milă! Iartă-i Doamne, neputințele. Și ignoranța și nepăsarea. Amin.
__________________
Noul Testament ortodox e manualul normalității. Să citim zilnic din el, din Patristică, Dogmatică, Sfintele Canoane, cărți de la Sfinți ortodocși, nu de alte culte, ptr. a avea viață sfântă. În erezii nu e Duhul Sfânt, Har, Taine, Mântuire.
Dorim unirea tuturor în Sfânta Biserică fără ereziile lor. Hristos/Biserica/Creștinismul este și va fi ecumenic nu eretic-ecumenist, deschis la dialog și vindecare ptr. orice boală până la Parusie. Iubim toată Creația. Sunt 9 Sf. Sinoade Ecumenice. Biblia |
|