Forum Crestin Ortodox Crestin Ortodox
 
 


Du-te înapoi   Forum Crestin Ortodox > Dogmatica
Răspunde
 
Thread Tools Moduri de afișare
  #481  
Vechi 23.03.2015, 02:14:05
delia31's Avatar
delia31 delia31 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 17.01.2010
Religia: Ortodox
Mesaje: 1.742
Implicit

Citat:
În prealabil postat de Ioan_Cezar Vezi mesajul
Iar despre aceasta vorbește de fapt întreaga Tradiție Ascetică a Bisericii.
Travaliul pocăinței.

Tu folosesti des cuvantul travaliu, desi in acceptiunea comuna e limitat doar domeniului ginecologiei.
Dar chiar despre asta e vorba... chinurile facerii...
Reply With Quote
  #482  
Vechi 23.03.2015, 02:19:43
delia31's Avatar
delia31 delia31 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 17.01.2010
Religia: Ortodox
Mesaje: 1.742
Implicit

Citat:
În prealabil postat de Pelerin spre Rasarit Vezi mesajul
Disputele teologice ating un nou nivel al polemicii, de data asta lupta se da prin istoria Imperiului Roman: Nero vs Caligula, cu sau fara cal :))


:)
hi, pilgrim, glad to see you again!
Reply With Quote
  #483  
Vechi 23.03.2015, 02:55:48
delia31's Avatar
delia31 delia31 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 17.01.2010
Religia: Ortodox
Mesaje: 1.742
Implicit

Citat:
În prealabil postat de bogdan81 Vezi mesajul
Uite ce am citit eu la C S Lewis, un autor care deschide o perspectiva asupra problemei. Intr-un eseu al sau despre biserica ca trup mistic al Domnului, Lewis discuta despre madularele acestui trup care suntem noi crestinii. Si Lewis face analogia cu o familie umana. Sa luam de pilda membrii unei familii: tata, mama, fiul si fiica sa zicem. Mama, spune Lewis, NU e doar alta persoana decat fiica, ci este UN ALT FEL de persoana, adica are alta vocatie, o vocatie numai a ei proprie.
Bogdan, e adevarat ce zici referitor la vocatie si la modul unic in care fiecare fructificandu-si talantul, se poate implini ca om.
Reflectia ta referitoare la conceptia lui Lewis, mi-a amintit de o idee a lui Nicolae Cabasila despre umanitatea de dinainte de Intrupare. Mi-a luat ceva timp pana sa gasesc exact cuvintele lui. Zice asa.

"Intrucat Hristos este capul trupului Bisericii, este limpede ca atata vreme cat firea/natura omeneasca n-a primit ipostasa Cuvantului, firea omeneasca era fara o ipostasa adevarata, corpul firii umane era intr-un fel fara cap."

Pe scurt, intruparea e nasterea Capului trupului multiipostatic al firii umane.
Reply With Quote
  #484  
Vechi 23.03.2015, 04:01:33
delia31's Avatar
delia31 delia31 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 17.01.2010
Religia: Ortodox
Mesaje: 1.742
Implicit

Citat:
În prealabil postat de Capy Vezi mesajul
omul nu este o ființă divino-umana.
hai, ca e clar ca in expresia pr. Savatie fiinta nu se refera la ousia. Are sens de faptura, creata sa devina mikrotheos, prin har, nu in fiinta.


Citat:
În prealabil postat de Capy Vezi mesajul
De verme ce Mântuitorul Hristos nu este o ființă divino-umană, cu atât mai puțin omul. Probabil că părintele a vrut să exprime altceva însă nu a găsit cuvintele potrivite la acel moment.

Nici Măntuitorul Hristos nu este o ființă divino-umană, cu atât mai puțin omul. Ființă divină este numai Dumnezeu (Unul în Ființă și Întreit în Persoane). Iar Mântuitorul Hristos este o Persoană în două firi (esențe, ființe), umană și divină,
Hristos e o persoana in firea (fiinta) divina dar si in firea (fiinta) umana, dar, dupa tine, Persoana Lui unica nu e divino-umana.
Daca nu explici cu cuvintele tale, ce intelegi prin asumare, impropriere, a fi om desavarsit dar nu persoana divino-umana, eu,una nu inteleg rationamentul tau.
Pot sa te intreb ceva? Exista vreo nuanta teologica intre cele doua seturi de propozitii de mai jos? Daca da, care anume, si care dintre ele exprima cel mai bine pozitia ta?
1. Hristos e om desavarsit
2. Hristos e omul desavarsit

al doilea set
1. Fiul e Persoană divină ( si inainte de Intrupare si dupa Intrupare) ( articol nehotarat)
2. Fiul e Persoana divina a umanitatii (articol hotarat enclitic, arata in mod precis Cine)


Tu folosesti expresia Theanthropos? Referitor la scopul pt. care a fost omul creat, si anume indumnezeirea lui, ce termen care sa reflecte continutul firii si al ipostasului, ti se pare adecvat? om indumnezeit, persoana umana indumnezeita, ipostas uman deificat, hristophor, sfant sau cum?

p.s. numai eu nu inteleg logica lui Capy?

Last edited by delia31; 23.03.2015 at 04:05:16.
Reply With Quote
  #485  
Vechi 23.03.2015, 09:00:21
bogdan81 bogdan81 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 26.05.2011
Mesaje: 1.270
Implicit

Probabil ca eu trebuie sa imi asum rolul de a va intoarce cu fata spre concretetea vietii si de a va scoate din cand in cand din inaltele ceruri metafizice in care va miscati. Nu e nici o gluma Ioan si Delia, va apreciez foarte mult si invat multe de la voi.
Am ridicat problema vocatiei iar Ioan mi-a sugerat sa incep eu.
Pai uitati la ce m-am gandit. Sa pornim de la un citat din Scriptura :
"L-a creat pe om dupa chipul Sau, barbat si femeie i-a creat." (Facerea 1.27)
Inca de la inceput, fiinta umana ni se reveleaza in aceste doua "forme" ale conditiei sexuate - barbat si femeie, care NU se limiteaza la sexualitate. Ca o paranteza, atunci cand se spune ca in rai diferenta sexuala va fi abolita, se refera doar la sexualitate, NU insa si la celelalte aspecte profunde ale faptului de a fi barbat sau femeie, aspecte care tin de o dimensiune de neinlocuit a eu-lui, a persoanei umane. Contrar mitului androginului a lui Platon, Scriptura ne spune clar ca a fi barbat sau femeie in cazul omului tine de gandul etern al lui Dumnezeu, ca exista ceva ireductibil in aceasta diferenta sexuala, care, repet, NU se limiteaza la sexualitate. Cu alte cuvinte, NU vorbim de un simplu accident, ci de ceva constitutiv fiintei umane, fara de care omul NU ar mai fi ceea ce este. De aceea omul este chemat sa se realizeze si in aceasta dimensiune, despre care putem discuta ce presupune. Dar ar fi un posibil punct de plecare.
Reply With Quote
  #486  
Vechi 23.03.2015, 12:18:12
Capy Capy is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 02.04.2007
Religia: Ortodox
Mesaje: 189
Implicit

Citat:
În prealabil postat de delia31 Vezi mesajul
Mai ales in acest domeniu al inefabilului, al tainelor de necuprins, al apofaticului, al celor ce nu tin de lumea aceasta, a te bloca in definitii, a sti pe dinafara formulari dogmatice, fara a le fi experiat pe dinlauntru ca realitati ale relatiei, a nu-ti pune vreodata problema daca realitatate ontologica, metafizica, tainica, propusa spre discutie poate fi inghesuita, incapsulata lingvistic in biete cuvinte ale limbii noastre imperfecte, a nu distinge intre straturile de suprafata ale cuvintelor si meta-straturile din adancime, a tine taina prizoniera si a o "pironi in text" (citat marca Ioan Cezar), iata cateva motive care imi dau de gandit de fiecare data cand scriu cate ceva pe aici.
Stimate membru al forumului. Nu am deschis acest subiect pentru descifrarea "tainelor de necuprins". Tainele tocmai pentru că sunt "de necuprins", rămân taine în continuare și nu se discută pe un forum pubilc, cel puțin nu pe categoria "Dogmatică". De aceea există secțiunea "Dogmatică" pe forum, pentru a se discuta chestiuni dogmatice, ci nu "taine de necuprins". Nimeni nu neagă că ați ajuns la experierea anumitor dogme și nici posibilitatea să vă fi fost descoperite anumite taine de către Dumnezeu. Există anumiți oameni, bineplăcuți lui Dumnezeu, cărora El le-a descoperit anumite taine, însă e greu de stabilit care descopriri au fost de la Dumnezeu și care nu. Ați putea înființa pe forum o secțiune a "cunoscătorilor de taine" și să discutați acolo. Însă este riscant și primejdios să pătrundem în zone necunoscute. Vă înștiințez că, în Istoria Bisericii au existat tot felul de inițiați și grupări cu caracter inițiatic - incluse în ceea teologii numesc gnosticism - care se pretindeau deținătorii și cunoscătorii ai anumitor taine și secrete, care într-un final s-au dovedit a fi eretice. Maniheismul, elchesaismul, catarismul, bogomilismul și mai nou, feminismul, ezoterismul, antroposofia, teosofia, sofianismul și New Age, sunt doar câteva dintre ereziile și curentele provenite din gnosticism.

Apoi, pentru ca o presupusă descoperire dumnezeiască să devină dogmă, este nevoie de consensul unanim acceptat al Bisericii Ortodoxe și ca respectiva descoperire divină să fie formulată de Biserică printr-un Sinod Ecumenic, altfel poate rămâne cel mult o teologumenă sau o simplă părere particulară respectabilă, atâta timp cât respectiva părere nu invovează împotriva dogmelor și a adevărurilor de credință și nu le contrazice pe acestea.

IPS. Antonie Plamadeala: "Ortodoxia crede că o dogmă odată definită, nu mai poate fi schimbată, anulată, ignorată sau înlocuită de asemenea că ea este condiție sine qua non pentru dobândirea mântuirii. Dacă cineva nu crede într-o dogmă, el cade din ortodoxia credinței; unul ca acela se exclude din comuniunea credinței celei adevărate, și făra aceasta nu este mântuire."

Last edited by Capy; 23.03.2015 at 12:37:50.
Reply With Quote
  #487  
Vechi 23.03.2015, 12:40:43
bogdan81 bogdan81 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 26.05.2011
Mesaje: 1.270
Implicit

Ei sa nu exageram acum. Delia si new age, hai sa fim seriosi.
Pe de alta parte, desi e adevarat ca dogma trebuie respectata, tot la fel de adevarat este ca dogma NU e Dumnezeu, si nici Adevarul Insusi care este Persoana. Dogma e doar paza Adevarului, granita lui, sa zicem asa. Dar Adevarul care e Persoana NU se epuizeaza in formularea lui. Asta e o invatatura "clasica" in crestinism.
Eu NU vreau sa zic acum ca trebuie sa ne abatem de la litera dogmei, dar anumite consideratii pe marginea ei pot fi facute. De aceea exista si teologii, fiindca au si ei nuante diferite desi recunosc toti aceleasi dogme. Altfel ar repeta toti numai citate din Biblie si cu asta gata.
Reply With Quote
  #488  
Vechi 23.03.2015, 12:56:48
Capy Capy is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 02.04.2007
Religia: Ortodox
Mesaje: 189
Implicit

Citat:
În prealabil postat de bogdan81 Vezi mesajul
Ei sa nu exageram acum. Delia si new age, hai sa fim seriosi.
Stai liniștit că n-am acuzat pe nimeni de New Age. Am atras doar atenția asupra anumitor aspecte fâcând o enumerare a ereziilor provenite din gnosticism.

Citat:
În prealabil postat de bogdan81 Vezi mesajul
De aceea exista si teologii, fiindca au si ei nuante diferite desi recunosc toti aceleasi dogme.
Sunt permise și anumite nuanțe atâta vreme cât acestea nu contrazic și nu inovează împotriva dogmelor și adevărurilor de credință! Mai ales, începând cu secolele XX, XXI când Hotărârile Sinoadelor Ecumenice sunt ușor accesibile și pot fi cercetate de către orice teolog.

Last edited by Capy; 23.03.2015 at 13:24:13.
Reply With Quote
  #489  
Vechi 23.03.2015, 14:14:20
EzioAuditore
Guest
 
Mesaje: n/a
Implicit

Lasand la o parte frunzele vestejite ale dogmei, am o intrebare de logica...

Pe cruce a suferit si a murit doar firea omeneasca sau si cea dumnezeiasca?
Reply With Quote
  #490  
Vechi 23.03.2015, 14:20:44
Igor_Paslusnik's Avatar
Igor_Paslusnik Igor_Paslusnik is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 14.02.2015
Locație: Biserica. Creștin al Bisericii primare, cea fără erezie, numită politic după anul 1054: Ortodoxia
Religia: Ortodox
Mesaje: 1.724
Implicit

Citat:
În prealabil postat de EzioAuditore Vezi mesajul
Lasand la o parte frunzele vestejite ale dogmei, am o intrebare de logica...

Pe cruce a suferit si a murit doar firea omeneasca sau si cea dumnezeiasca?
"Frunzele veștejite ale dogmei"... Incredibil... Doamne... ai milă! Iartă-i Doamne, neputințele. Și ignoranța și nepăsarea. Amin.
__________________
Noul Testament ortodox e manualul normalității. Să citim zilnic din el, din Patristică, Dogmatică, Sfintele Canoane, cărți de la Sfinți ortodocși, nu de alte culte, ptr. a avea viață sfântă. În erezii nu e Duhul Sfânt, Har, Taine, Mântuire.

Dorim unirea tuturor în Sfânta Biserică fără ereziile lor. Hristos/Biserica/Creștinismul este și va fi ecumenic nu eretic-ecumenist, deschis la dialog și vindecare ptr. orice boală până la Parusie. Iubim toată Creația. Sunt 9 Sf. Sinoade Ecumenice.
Biblia
Reply With Quote
Răspunde