Forum Crestin Ortodox Crestin Ortodox
 
 


Du-te înapoi   Forum Crestin Ortodox > Biserica Ortodoxa si alte religii > Alte Religii
Răspunde
 
Thread Tools Moduri de afișare
  #141  
Vechi 05.02.2015, 21:13:59
florin.oltean75's Avatar
florin.oltean75 florin.oltean75 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 23.03.2011
Religia: Ortodox
Mesaje: 2.933
Implicit

Puritatea copilului rezida in lipsa unor pareri preformatate, preconcepute.

Mintea copilului este larg deschisa spre orice forma de experienta.

Nu este influentata de preferinte sau procese de rationament adiacente.

Este transparenta, are o curatie aparte, pentru ca eul nu ascunde si nu se ascunde.

Aceasta puritate este insa de scurta durata, caci pe fondul instinctului nascut de apucare, preferintele si rationamentele in legatura cu fenomenele se dezvolta volens-nolens.

"Apucarea innascuta" este ingredientul intern care osifica puritatea copilului, o fragmenteaza si o face opaca cu timpul.

Din solul "apucarii innascute", cu timpul, cresc "apucarile grosiere" cu suport conceptual.

"Apucarea innascuta" este un pacat foarte fin. Dar aceasta miscare pacatoasa subtire sta la baza, este radacina din care se dezvolta arborele puternic al apucarilor conceptuale de tot soiul. Acestea nu doar ca leaga mintea de cele lumesti cu lanturi grele dar genereaza inclinatii puternice spre pacate din ce in ce mai mari.

"Iesirea din lume" este de fapt o dezbarare graduala de puternicele instincte de apucare.

Nu este o separare fizica de cei apropiati.

Este doar o dezpatimire de apucari, de la cele mai viscoase la cele mai fine, pana cand omul devine fara apucare.

Perfect curat, transparent fara nicio miscare launtrica pacatoasa, intr-o lume in care apucarea este un uragan care bate din toate directiile.

Aceasta stare de curatie nu este ceva utopic, ci este o stare realizabila.

Altfel, Dumnezeu nu ne-ar fi indemnat sa "biruim lumea - o lume a apucarilor".
__________________

Reply With Quote
  #142  
Vechi 09.04.2015, 22:37:39
florin.oltean75's Avatar
florin.oltean75 florin.oltean75 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 23.03.2011
Religia: Ortodox
Mesaje: 2.933
Implicit

Curcubeu

Cine vede pentru prima data un curcubeu in zare nu poate intui cu precizie consistenta, natura acestuia.

Mai multe persoane care l-ar privi, i-ar putea specula in mod diferit textura.

Pentru a realiza fara dubiu ca nu are soliditate, este suficient sa trecem o mana printr-un curcubeu proiectat de un jet de apa in lumina soarelui.

Adevarul stabilit nu depinde de ceea ce crede o persoana sau alta.

Esenta curcubeului este resimtita ca un vacuum, o esenta fara obstructii.

----

Daca in cazul curcubeului este suficient sa trecem mana prin acesta, cum am putea sonda natura ultima a fenomenelor pe care le percepem?

Singurul instrument pe care-l avem la indemana este ratiunea.


Daca unui curcubeu ii lipseste soliditatea, desi apare atat de viu colorat, fenomenelor le lipseste cu desavarsire 'existenta intrinseca' - o existenta cu de la sine putere, o existenta prin sine.

Desi putem stabili o analogie intre cele doua: soliditate si existenta intrinseca, diferenta de inteles dintre cele doua este destul de mare.

Existenta intrinseca - este modul in care percepem fenomenele din campul nostru cognitiv in timp real. Le percepem reflex ca avand o putere existentiala proprie, autonomie si independenta.

Daca pentru a stabili adevarul cu privire la natura curcubeului avem nevoie de initiativa si curaj (testare cu propria mana), pentru a stabili adevarul cu privire la natura ultima a fenomenelor, de asemenea, avem nevoie de curaj sa apelam la rationament.

Intelegerea naturii ultime a fenomenelor este importanta din perspectiva relationarii corecte cu acestea.

Daca un fenomen este perceput distorsionat interactiunea noastra cu acesta este defectuoasa (exagerata).

---------
Instrumentarul logic are o singura nervura care strabate toate rationamentele:

"orice fenomen, nu exista prin sine insusi, pentru ca productia acestuia depinde de alte fenomene".

Cu alte cuvinte orice fenomen este un fenomen relationat, nu este un fenomen cu o existenta proprie, in sine, independenta de orice alt fenomen.

Modul de existenta relationat al fenomenelor poate fi analizat pe mai multe paliere: ca efecte ale altor fenomene, ca structuri compuse din alte fenomene, ca fenomene imputate cognitiv - ultimul reveland analiza cea mai profunda cu putinta.

---------

Adevarul ne elibereaza... de reactii ne-naturale.
__________________


Last edited by florin.oltean75; 09.04.2015 at 23:03:54.
Reply With Quote
  #143  
Vechi 13.04.2015, 12:54:37
florin.oltean75's Avatar
florin.oltean75 florin.oltean75 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 23.03.2011
Religia: Ortodox
Mesaje: 2.933
Implicit

Moartea si invierea sunt fete ale unui singur proces - moartea si invierea sunt o simultaneitate.

Orice moarte fata de pacat, oricat de mica, este simultan o inviere in virtute.

Treptele urcusului spiritual sunt succesiuni de mini morti si invieri ale omului launtric.


Moartea si invierea Lui Dumnezeu este, esentialmente, didactica, pentru ca Dumnezeu nu are nevoie de acest proces pentru EL Insusi, pentru ca El este transcendent oricarui proces.

Moartea si Invierea Lui Dumnezeu este lucrator-mantuitoare daca si numai daca initiaza un proces similar in duhul omului.

Alta putere nu are. Lucreaza intens doar atunci cand este replicata in straturi din ce in ce mai adanci ale sufletului.

Caci moartea necunostintei este invierea intelegerii.
__________________

Reply With Quote
  #144  
Vechi 14.04.2015, 23:02:14
florin.oltean75's Avatar
florin.oltean75 florin.oltean75 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 23.03.2011
Religia: Ortodox
Mesaje: 2.933
Implicit

Cu cat omul launtric se uneste mai mult cu Dumnezeu,
cu atat cele pamantesti ii apar ca fiind ceresti.

Caci daca duhul omului este patruns de Duhul Lui Dumnezeu,
toate se infatiseaza ochiului ca fiind curate.

Lumina Lui Dumnezeu preschimba lumea obisnuita reflectata in ochiul muritorului in Imparatie.

Pamantul se preface in chip minunat in Cer.

Raul, ordinarul, obisnuitul de zi cu zi lipsit de Dumnezeu se evapora in fiecare aspect al realitatii.

Un astfel de om traieste pe Pamant ca si cum ar fi in Cer.

Pana si suferintele proprii ii apar ca aspecte extatice, daruri ale Lui Dumnezeu.

Apa botezului preinchipuie aceasta slobozenie, o curatie pe care lumea nu o mai poate afecta, caci orice atingere a ei este sublimata in Adevar.
---

(Nu ca as fi ajuns la acest nivel. O traducere aproximativa din "unirea prin care realitatea este experimentata ca nectar" )
__________________

Reply With Quote
  #145  
Vechi 14.04.2015, 23:14:33
AlinB AlinB is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 29.01.2007
Religia: Ortodox
Mesaje: 20.084
Implicit

Citat:
În prealabil postat de florin.oltean75 Vezi mesajul
In afara de budism, presupun ca nicio alta religie nu ofera o explicatie psihologica a inocentei / puritatii.
Ba crestinismul o explica foarte bine, problema ta este ca nu poti sa o pricepi/accepti si de asta recurgi spre pseudo-psiho-filosofii alternative care ti se par mai accesibile insa sunt strict la nivel de jonglerie mentala si parere de sine.
__________________
Suprema intelepciune este a distinge binele de rau.
Reply With Quote
  #146  
Vechi 14.04.2015, 23:41:39
florin.oltean75's Avatar
florin.oltean75 florin.oltean75 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 23.03.2011
Religia: Ortodox
Mesaje: 2.933
Implicit

Citat:
În prealabil postat de AlinB Vezi mesajul
Ba crestinismul o explica foarte bine, problema ta este ca nu poti sa o pricepi/accepti si de asta recurgi spre pseudo-psiho-filosofii alternative care ti se par mai accesibile insa sunt strict la nivel de jonglerie mentala si parere de sine.
Am precizat...presupun. Deci pot gresi in acest sens.

Politicos este sa furnizezi mai intai un raspuns, asa cum intelegi tu insuti (fara stereotipii si generalizari).

Ca sa aperi argumentativ (nu declarativ) "Ortho" de "Pseudo".
__________________

Reply With Quote
  #147  
Vechi 15.04.2015, 00:26:44
AlinB AlinB is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 29.01.2007
Religia: Ortodox
Mesaje: 20.084
Implicit

Presupun ca totusi cunosti invatatura despre pacatul originar, cauza, urmari, mantuire, etc.?
__________________
Suprema intelepciune este a distinge binele de rau.
Reply With Quote
  #148  
Vechi 15.04.2015, 01:44:54
Ioan_Cezar Ioan_Cezar is offline
Banned
 
Data înregistrării: 17.06.2014
Religia: Ortodox
Mesaje: 1.618
Implicit

Citat:
În prealabil postat de florin.oltean75 Vezi mesajul
Puritatea copilului rezida in lipsa unor pareri preformatate, preconcepute.

Mintea copilului este larg deschisa spre orice forma de experienta.

Nu este influentata de preferinte sau procese de rationament adiacente.

Este transparenta, are o curatie aparte, pentru ca eul nu ascunde si nu se ascunde.

Aceasta puritate este insa de scurta durata, caci pe fondul instinctului nascut de apucare, preferintele si rationamentele in legatura cu fenomenele se dezvolta volens-nolens.

"Apucarea innascuta" este ingredientul intern care osifica puritatea copilului, o fragmenteaza si o face opaca cu timpul.

Din solul "apucarii innascute", cu timpul, cresc "apucarile grosiere" cu suport conceptual.

"Apucarea innascuta" este un pacat foarte fin. Dar aceasta miscare pacatoasa subtire sta la baza, este radacina din care se dezvolta arborele puternic al apucarilor conceptuale de tot soiul. Acestea nu doar ca leaga mintea de cele lumesti cu lanturi grele dar genereaza inclinatii puternice spre pacate din ce in ce mai mari.

"Iesirea din lume" este de fapt o dezbarare graduala de puternicele instincte de apucare.

Nu este o separare fizica de cei apropiati.

Este doar o dezpatimire de apucari, de la cele mai viscoase la cele mai fine, pana cand omul devine fara apucare.

Perfect curat, transparent fara nicio miscare launtrica pacatoasa, intr-o lume in care apucarea este un uragan care bate din toate directiile.

Aceasta stare de curatie nu este ceva utopic, ci este o stare realizabila.

Altfel, Dumnezeu nu ne-ar fi indemnat sa "biruim lumea - o lume a apucarilor".
Florin, am subliniat câteva afirmații din postarea ta cu scopul de a face referire mai ușor la ele. Nu știu cum să selectez altfel o parte dintr-o postare, ca să dau un răspuns separat; din acest motiv am subliniat cu bold, sper că nu te deranjează aceasta.
Aș voi să îți spun din capul locului că, după opinia mea, ai folosit în mod inexact (sau amatorist, să mă ierți de franchețe) o serie de cunoștințe din psihologie. Mă supără întrucâtva acest lucru din două motive:
a) denaturezi, fie și involuntar, sensul unor cunoștințe clasice, uneori fundamentale, din psihologie; prin aceasta, cred că faci rău și psihologiei și tuturor celor care ar putea să se folosească de ea - inclusiv ție, eventual chiar mie, de ce nu?;
b) folosești aceste cunoștințe deviate ca sens, răstălmăcite, diluate, pentru a crea un cadru cu impact asupra lumii credinței; or, învățătura creștină nu doar că se articulează deja cu oarece dificultate în dialogul cu psihologia, dar poate fi deviată lesne dacă folosim lentilele psihologiei, cu atât mai mult cu cât aceste lentile pe care le propui cred că sunt speculații neprobate, cu totul incerte și fără orizont. Dar mai bine să comentez pe text, în ordinea sublinierilor.

1) Nici o școală de psihologie acceptată ca serioasă (în sensul cel mai simplu al acestui termen) nu știu (nu am auzit, nu am citit) să fi acceptat ipoteza că un copil are o minte preformată prin care să filtreze și să interpreteze experiența. Dimpotrivă, este azi un adevăr incontestabil pentru orice curs, fie și elementar, de psihologie - că mintea copilului se formează tocmai prin experiență. Mintea omenească este un produs al experiențelor copilului în relația sa cu mediul de viață. Experiențe fizice, emoționale, intelectuale etc. Tocmai din acest motiv, atât pedagogii laici cât și pedagogii creștini (bănuiesc că la fel stau lucrurile și cu pedagogii budiști și orientali în general) au acordat întotdeauna o mare atenție mediului educativ al unui copil, calității relațiilor copilului cu lumea din care face parte. În orice cultură a lumii, din orice timp, știm că educația timpurie a copiilor a fost o activitate foarte importantă, tocmai pentru că miza era dezvoltarea unei anume minți, iar nu a alteia... Bătălia pentru tipul de minte pe care năzuim să îl aibă viitorul om, viitoarea persoană/personalitate a fost și cred că va rămâne mereu o prioritate în viața oamenilor, a familiei, a comunității. Ce să mai spun despre bătălia pe care creștinii o duc pentru înnoirea minții (metanoia; pocăință) lor și a urmașilor lor!...
Așadar, nu putem afirma că "mintea copilului este larg deschisă spre orice fel de experiență", deoarece pur și simplu mintea nu există înainte de experiență. Există doar predispoziții sau potențial de formare a unei minți, tocmai prin mijlocirea experienței.
P.S. Dacă sporim un pic precizia exprimării, mintea înseamnă intelect. Asta înțelegeau romanii, de pildă, prin mens (de unde moștenim noi termenul minte) - intelectul. Adică limbaj, gândire, imaginație și varii forme ale memoriei. Or, în mod evident, aceste achiziții psihice se formează abia după ani de dezvoltare psihică, urmînd legile și nivelurile pe care psihologii le cunosc cel mai bine din descoperirile unor oameni ca Piaget, ca să dau un singur exemplu.

2) Scrii despre un așa zis "instinct de apucare". Ei bine, corect este spus "reflex de apucare", iar nu instinct. Între instinct și reflex (fie și necondiționat, adică înnăscut) este o diferență semnificativă, precum și strânsă legătură. Distincția e pregnantă, ușor de sesizat:
- instinctul are o natură pulsională, e o energie care împinge spre acțiune, făcînd parte din sfera motivației bazale a omului;
- reflexul e un act, o mișcare (fizică sau interiorizată subiectiv, fără componente motorii), avînd ca suport fiziologic un lanț neuronal care conține receptori, căi senzitive, centri nervoși, căi motorii și efectori somatici.
Instinctul face parte din bagajul genetic, reflexul se petrece în cadrul relației dintre bagajul genetic și mediul de viață (încă din perioada prenatală, intrauterină).
Vezi așadar că nu putem vorbi de un instinct al apucării, ci doar de reflexul apucării. Acesta se și testează, de fapt, în cadrul celebrei probe a lui Babinski (http://dictionar.romedic.ro/reflexul-babinski). Funcționarea neuromotorie a nou-născutului o testăm, iar nu instinctul său! Fiind posibil ca, în ciuda instinctului presupus a exista latent în organismul copilului, reflexul să nu se manifeste, din varii motive (de obicei de dezvoltare neurologică problematică).

3) Apucarea înnăscută e un păcat foarte fin... generează apucările conceptuale ... poartă pe om spre păcate tot mai mari.
Of... O sărbătoare a speculațiilor grozave. Ce să spun, mi-e și greu să comentez în vreun fel... Totuși, încerc așa:
a) În ce bază afirmi că apucarea înnăscută (acolo unde ea se manifestă!) este un păcat? Să înțelegem de aici, printre altele, că un copil bolnav neuromotor (la care acest reflex, așadar, nu se manifestă) este în afara păcatului? Ce te face să afirmi că un act reflex considerat sănătos, normal pentru orice copil - este păcat, și încă foarte fin? Cum ai selectat, dintre multele acte reflexe ale micuțului, tocmai pe acesta și l-ai considerat păcătos? De ce nu e păcătos clipitul? Dar sughițul? Suptul? Râgâitul? Pârțâitul etc.
Și în ce constă păcatul?
b) Cum demonstrezi că actul reflex al apucării unui obiect generează apucări conceptuale? În ce constă modelul genetic al acestei dezvoltări? De ce consideri, apoi, că o conceptualizare este un soi de apucare? Care sunt argumentele, cadrul teoretic valid etc.
c) Poți descrie calea genetică prin care, dintr-un copil care apucă un deget al medicului care îi testează sănătatea reflexelor necondiționate, se dezvoltă un mare păcătos?

4) Afirmi că Dumnezeu ne-a îndemnat să biruim lumea, o lume a apucărilor. Cu asta sunt, într-un sens, de acord: Domnul ne poruncește să fugim de lumea care încearcă să ne apuce mereu cu/în mrejele sale. Și ne arată și cum să facem noi asta: apucînd bine și ținînd foarte strâns de Poala Hainei Lui.

Doamne ajută!
Reply With Quote
  #149  
Vechi 15.04.2015, 22:54:33
florin.oltean75's Avatar
florin.oltean75 florin.oltean75 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 23.03.2011
Religia: Ortodox
Mesaje: 2.933
Implicit

Buna Cezar,

Nu sunt psiholog de meserie, ci formatia mea de baza este electronica.

Din punctul meu de vedere, precizia definitiilor, coerenta conceptuala este cea care ne ajuta sa intelegem mai bine fenomenele mai complexe, mai subtile.

Doar o terminologie asanata de ambiguitati poate fi cu adevarat folositoare in elucidarea unor cauzalitati mai profunde.

Altfel ne putem trezi adeseori ca rationamentele noastre se invart in cerc, tocmai datorita termenilor neclari, difuzi.

Tautologic, lipsa de claritate genereaza neclaritate.

1.“Puritatea copilului rezida in lipsa unor pareri preformatate, preconcepute.”

In aceasta propozitie am afirmat - lipsa unor preconceptii - nu faptul ca un copil ar avea o minte preformata.



"mintea copilului este larg deschisă spre orice fel de experiență"

Ce este mintea?

Mintea este esentialmente un proces– un proces de cunoastere. Mintea este cognitie.

Unde este minte este si o anumita forma de cunoastere, de constientizare.

Definitia mintii = actul de a cunoaste, actul de a constientiza fenomene (non-conceptual/direct prin simturi si conceptual prin tipare substitutive fenomenelor).


Mintea, conform acestei definitii are doua parti: mintea non-conceptuala si mintea conceptuala.

Partea non-conceptuala alimenteaza partea conceptuala.

Mintea conceptuala permite experimentarea realitatii prin substitute - simbol, permite abstractizarea fenomenelor, a realitatii in ansamblul ei.

Deci copilul nu este fara-de-minte in baza acestei definitii, ci are o minte non-conceptuala activa pe baza careia cunoaste direct prin simturi ambientul imediat: temperatura, lumina etc.

Mintea non-conceptuala cunoaste fara elaborare, fara sa denumeasca experienta, fara sa o asocieze cu un alt proces cognitiv.

Mintea conceptuala stabileste relatii, conexiunii intre impresiile cognitive ale mintii non-conceptuale.

Un bebelus “cunoaste” frigul sau caldura chiar daca nu le asociaza cu anumite “chei”. Adultul spune “mi-e frig” – acest proces de exprimare verbala este unul conceptual desfasurat concomitent cu un proces cognitiv non-conceptual, simitire efectiva a frigului – amandoua sunt acte de cunoastere – amandoua sunt aspecte ale mintii.


Deci din acest punct de vedere mintea nu se rezuma doar la intelect, ci la intregul complex cognitiv – integrat - in fiecare moment existential (inclusiv constientizarea senzoriala).


Daca mintea este considerata doar intelect, atunci ne lipseste un termen pentru actul cognitiei in ansamblul sau la un moment dat.

Este mai convenabil sa denumim generic procesul cognitiei in ansamblul sau “minte” iar subprocesele cognitive diferite tipuri de minti (constientizari).

Mintea conceptuala a copilului incepe sa se dezvolte incipient, mai intai prin asocieri (reflexe Pavloviene), ulterior prin limbaj – care permite nivele profunde de abstractizare.

Dintre care, cel mai important, dpdv spiritual –“sinele”, “eu”.


2. Daca doresti, mai multa precizie: “instinct-de-apucare” exprimat invariabil prin “reflex-de-apucare” in cadrul oricarei forme de cognitie.

Orice minte este colorata de apucare.

Pentru ca, dupa cum am precizat ne nastem cu tendinta de “a apuca”.

Este o compulsiune cu fundament fiziologic.

“Apucarea” nu inseamna ca am trage spre noi ceva, ci inseamna ca mintea concepe ceea ce este cunoscut ca “existand-in-sine”, este “apucata” o existenta intrinseca a obiectului cognitiei.


Pentru ca fenomenul nu este cunoscut corect, vorbim de o cunoastere “poluata”, inca din pantecele mamei.

Poate ca doar Iisus s-a nascut “fara-de-apucare”. S-a nascut perfect limpede, perfect cunoscator.

Trupul stricacios este un efect al apucarii. De aceea, nasterea Lui Dumnezeu intr-un trup uman este minunat-paradoxala.

Este o nastere fara cauza ei imediata, proxima– “apucarea”.



3. Dupa cum am precizat, “apucarea cognitiva” este atotprezenta in fiecare moment al cunoasterii omului.

Deci pacatuim in fiecare clipa.

Suntem complet cufundati in pacat.

Pacatul este prezent acolo unde este orice forma de constientizare.

Daca suntem constienti ca am clipit, atunci am si pacatuit.
Daca nu, nu se pune.

Pentru ca percepem clipirea ca un proces “in sine”, intrinsec. Nu-i vedem “goliciunea”, transparenta.


4. Apucarea Lui Dumnezeu trebuie facuta fara apucare. Aceasta este frumusetea si profunzimea cunoasterii apofatice (zen).


Doamne ajuta Cezar! pe toata lumea.
__________________

Reply With Quote
  #150  
Vechi 15.04.2015, 22:57:30
cristiboss56's Avatar
cristiboss56 cristiboss56 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 16.12.2006
Locație: Oricare ar fi vicisitudinile zilelor și anilor,oricare ar fi durata lor,vine ora răsplatei:BRĂTIANU
Religia: Ortodox
Mesaje: 32.376
Implicit

Exista si un alt aspect dezbatut pe multe threaduri ,pierdut , uitat , nu stiu !
Pentru Ioan Cezar dau un link spre citire , si-l rog sa-mi spuna daca si psihologia merge pe aceasi linie cu Biserica noastra Ortodoxa , prin scrierile Sfintilor Parinti :http://www.crestinortodox.ro/editori...or-118907.html

http://www.cuvantul-ortodox.ro/2011/...lile-copiilor/

Doamne ajuta !
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie.
(Părintele Alexander Schmemann)

Last edited by cristiboss56; 15.04.2015 at 23:02:06.
Reply With Quote
Răspunde



Subiecte asemănătoare
Subiect Subiect început de Forum Răspunsuri Ultimele Postari
Budism tantric - Vajrayana florin.oltean75 Alte Religii 50 28.03.2015 11:50:49
Budism - decodificarea realitatii florin.oltean75 Alte Religii 69 21.06.2014 09:45:16
Budism - Mantre florin.oltean75 Alte Religii 40 14.03.2014 12:12:35
Budism - Natura Mintii florin.oltean75 Alte Religii 29 16.08.2012 08:54:01
Budism - Lamrim florin.oltean75 Alte Religii 4 06.12.2011 12:40:18