![]() |
![]() |
|
|
#1
|
|||
|
|||
![]()
Sfantul evanghelist Ioan spune ca Dumnezeu este iubire. Dar acelasi evanghelist spune ca El este Logosul, adica Ratiunea.
Deci, asa cum subliniaza si parintele Galeriu, mi se pare important sa spunem ca iubirea si ratiunea NU sunt in contradictie. Ele nu se exclud. In crestinism, iubirea si cunoasterea sunt nedespartite una de cealalta. Crestinismul nu este o mistica de un sentimentalism vag si difuz, precum spiritualitatile orientale care neaga ratiunea si propovaduiesc renuntarea la ratiune. In crestinism, Dumnezeu este deopotriva Ratiune si Iubire, iar mintea si inima omului sunt unite, iar nu despartite. Mi se par nepotrivite abordarile tafnoase si accentuat polemice de genul : occientalii sunt cu ratiunea, noi cu inima. La sfintii parinti nu o sa gasim o asemenea despartire intre cele doua. Din prea mult spirit polemic fata de occidentali, riscam sa dam la o parte si ceea ce este valoros acolo si face parte din patrimoniul comun crestin. |
#2
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Toți Părinții filocalici spun asta. Se mai poate simți și pe propria piele. A ajunge omul de la rațiune la Rațiunea Logosului se face precum știm: pe calea ascetică, posibilă doar când în inima omului arde iubirea pentru Hristos. Când îi arde rațiunea, însă, de obicei face cam ce a făcut și înaintașul nostru, Iuda. Dacă voiește omul să se facă înțelept, nu rațiunea trebuie să și-o încordeze. Ăsteia trebuie să-i dea foc. Să se facă nebun, adică. Zice Apostolul, precum știi...:) * Domnul iubește pe cei care se fac prunci. Iar pruncul nu este nici rațional, nici irațional. Nu se încurcă el în fleacurile astea, le lasă oamenilor "mari". Inima lui e toată numai iubire, de aceea și gustă fericirea de a fi. Noi, însă, ne cramponăm de rațiunea noastră așa încât ridicăm munți de netrecut între noi și Dumnezeu. De cântat nu mai cântăm, poezia o considerăm versificație ori moft (când ea e de fapt fibră constitutivă a vieții). Apoi ne plângem că nu-L cunoaștem pe Domnul. Dar nu-i bai, ne consolăm în nesfârșite tomuri despre Dumnezeu... |
#3
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Citat:
__________________
Doamne, Tu pe toate le știi ! Tu știi că Te iubesc ! www.catehism.com http://regnabit.wordpress.com |
#4
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Și ce ar putea zice ori face doctorul în fața unei frici care nu se tratează cu doftorii, cu savantlâcuri medicale ori cu alte leacuri ale lumii acesteia? Căci frica pomenită vine de dincolo de legile firii, vine din presimțirea sufletului că Dumnezeu este aproape și că tot aproape e și moartea veșnică. Dar lăsînd de o parte tema fricii, uite ce zice un autor de "aiureli" din bătrâni, Sfântul Isaac Sirul: Poate socotești că acea cunoștință duhovnicească o primește cineva în cunoștința sufletească? Dar nu e numai cu neputință să primească cineva acea cunoștință duhovnicească în cunoștința sufletească, ci nu o poate nici măcar simți cineva cu simțirea, precum nu se pot învrednici de ea cei ce se străduiesc să se deprindă în cunoștința sufletească. Astfel, dacă unii din ei voiesc să se apropie de acea cunoștință a Duhului, nu se pot apropia de ea câtuși de puțin, până ce nu o părăsesc pe cea sufletească și toată îndeletnicirea cu subțirimile ei și cu meșteșugul ei foarte împletit (complicat) și nu se vor întoarce la sufletul lor de prunci. Pentru că multă piedică le vine lor din obișnuirea cu ea, până ce nu o vor înlătura puțin câte puțin. Cunoștința duhovnicească este simplă și nu strălucește prin gânduri sufletești. Până nu se va elibera cugetarea de ideile cele multe și nu va veni la simplitatea curăției, nu va putea simți cunoștința Duhului. Treapta acestei cunoștințe constă în a simți desfătarea veacului acela. De aceea, disprețuiește multele idei! ..... Dar acea cunoștință duhovnicească nu o poate primi cineva de nu se va întoarce și nu se va face ca un prunc." (Sfântul Isaac Sirul - Cuvinte despre nevoință, Cuvântul XIX - Despre credință și smerita cugetare) |
#5
|
||||
|
||||
![]() Citat:
|
#6
|
|||
|
|||
![]() Citat:
|
#7
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Citat:
dar toti, fara exceptie, au folosit intensiv diferite forme de rationament, mai avansate (apofatismul) sau nu (comune/diferentiale). Citat:
Citat:
Ratiunea si iubirea nu se exclud reciproc, ci se potenteaza reciproc - atunci cand intelegem legatura profunda dintre cele doua. Altfel, prin confuzie se pot violenta reciproc. Curatenia are nevoie de seva ratiunii pentru a transcende orice ratiune prin ratiunea insasi. Fara ratiunea de acum, nici iubirea profunda, nici intelegerea Lui Dumnezeu, nici curatentia desavarsita nu cred ca pot fi atinse. ========= Insa, fiecare are modul lui personal de a intelege cum sa se raporteze la Dumnezeu - astfel incat sa simta inaintare, patrundere din ce in ce mai mare. Daca negarea ratiunii simte ca il ajuta, atunci...go for it.
__________________
|
#8
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Ideea e ca in privinta invataturii de credinta nu trebuie sa ne bazam pe gandirea noastra, atunci cand nu intelegerem ceva trebuie sa avem incredere in invatatura BIsericii (care nu e fara logica, doar ca n-o intelege acea persoana). Pana la urma si credinta tine si de ratiune. |
#9
|
|||
|
|||
![]()
Sunt de acord fraților cu toate comentariile voastre. Și poate că eu am apăsat, în exprimare, prea tare sau prea devreme pe o anumită pedală.
Poate că mai aproape de ceea ce voiesc să susțin de fapt, nu e neapărat desconsiderarea rațiunii, fie ea și modificată/ alterată sever prin păcat. Reformulez așadar și susțin că raționalismul păcătuiește nu prin recunoașterea rolului rațiunii omului în viața noastră și în raport cu credința, cu mântuirea și desăvârșirea. Ci prin supralicitarea acestei rațiuni. E o problemă de limite, mai întâi. Rațiunea noastră are limite, iar dacă noi tindem să trecem cu vederea limitele rațiunii omenești, cred că facem un idol din însușirea noastră cugetătoare. Mai mult chiar, lăsată nealtoită și de capul ei, ființa gânditoare, logică și rațională, trage inevitabil la cădere. Ne trezim că frumoasa noastră rațiune devine pe nesimțite, din prieten, dușman. De aici cred că vin toate căderile, dintr-o cugetare lipsită de smerenie, răzvrătită în orgoliul ei de a se mișca (aparent) liber. Raționalismul, așa cum înțeleg eu, este un duh de mărire, de supravenerare suficientă a posibilităților cugetării omenești care îl închide pe om între gratiile funcționării naturale. Or noi oamenii, cred cu tărie, pe cale naturală nu putem decât trăi o vreme, ca orice alte ființe din alcătuirea naturii, apoi murim și atât. Nemurirea nu este o afacere rațională. Nu își găsește temei și realizare doar în armura rațiunii, ci în afara ei: anume, în smerenia care deschide drumul Iubirii Dumnezeiești către inima iubitoare a omului și reciproc, în nuntire. Iar Nunta nu îmi pare eveniment rațional, ci sărbătoare la care rațiunea abia de poate îngăima "ce-o însemna aceasta?". După care s-ar cuveni să tacă ori să își plece fruntea, în rugăciune și să asculte în tăcere, chit că adeseori nu pricepe mai nimic. Capul Bisericii este Hristos, nu mintea rațională a omului. Last edited by Ioan_Cezar; 25.04.2015 at 18:29:47. |
#10
|
|||
|
|||
![]()
Bineinteles, ratiunea are limite. Ea poate deveni si idol daca este supralicitata.
Dar candva am inteles ca ura, de exemplu, este irationala, ca este lipsita de sens, este neant, nefiinta, si ca nimic bun nu iese din "a uri" pe cineva. Dau exemplul urii ca sa se inteleaga ca diavolul este i-rational. Asta mi-a spus candva un mare duhovnic : diavolul este irational. Nu spune sf. Maxim marturisitorul ca pacatul este reaua intrebuintare a lucrurilor lasate de Dumnezeu ? A intrebuinta ceva rau inseamna a nu vedea adevarata ratiune a acelui lucru. Inseamna a nu vedea logosul lui. Si fiindca a venit vorba de nemurire, ratiunea intr-adevar nu poate da seama de nemurire, dar participa la ea, ca orice facultate a firii umane chemata la transfigurare si indumnezeire. Caci Mantuitorul nu a venit sa distruga firea si creatia, ci sa o umple de sens, de lumina, de ratiune. El este Ratiunea ratiunii noastre. |
|