Forum Crestin Ortodox Crestin Ortodox
 
 


Du-te înapoi   Forum Crestin Ortodox > Dogmatica
Răspunde
 
Thread Tools Moduri de afișare
  #1  
Vechi 25.04.2015, 09:30:02
bogdan81 bogdan81 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 26.05.2011
Mesaje: 1.270
Implicit

Sfantul evanghelist Ioan spune ca Dumnezeu este iubire. Dar acelasi evanghelist spune ca El este Logosul, adica Ratiunea.
Deci, asa cum subliniaza si parintele Galeriu, mi se pare important sa spunem ca iubirea si ratiunea NU sunt in contradictie. Ele nu se exclud. In crestinism, iubirea si cunoasterea sunt nedespartite una de cealalta. Crestinismul nu este o mistica de un sentimentalism vag si difuz, precum spiritualitatile orientale care neaga ratiunea si propovaduiesc renuntarea la ratiune. In crestinism, Dumnezeu este deopotriva Ratiune si Iubire, iar mintea si inima omului sunt unite, iar nu despartite.
Mi se par nepotrivite abordarile tafnoase si accentuat polemice de genul : occientalii sunt cu ratiunea, noi cu inima. La sfintii parinti nu o sa gasim o asemenea despartire intre cele doua.
Din prea mult spirit polemic fata de occidentali, riscam sa dam la o parte si ceea ce este valoros acolo si face parte din patrimoniul comun crestin.
Reply With Quote
  #2  
Vechi 25.04.2015, 13:18:45
Ioan_Cezar Ioan_Cezar is offline
Banned
 
Data înregistrării: 17.06.2014
Religia: Ortodox
Mesaje: 1.618
Implicit

Citat:
În prealabil postat de bogdan81 Vezi mesajul
Sfantul evanghelist Ioan spune ca Dumnezeu este iubire. Dar acelasi evanghelist spune ca El este Logosul, adica Ratiunea.
Deci, asa cum subliniaza si parintele Galeriu, mi se pare important sa spunem ca iubirea si ratiunea NU sunt in contradictie. Ele nu se exclud. In crestinism, iubirea si cunoasterea sunt nedespartite una de cealalta. Crestinismul nu este o mistica de un sentimentalism vag si difuz, precum spiritualitatile orientale care neaga ratiunea si propovaduiesc renuntarea la ratiune. In crestinism, Dumnezeu este deopotriva Ratiune si Iubire, iar mintea si inima omului sunt unite, iar nu despartite.
Mi se par nepotrivite abordarile tafnoase si accentuat polemice de genul : occientalii sunt cu ratiunea, noi cu inima. La sfintii parinti nu o sa gasim o asemenea despartire intre cele doua.
Din prea mult spirit polemic fata de occidentali, riscam sa dam la o parte si ceea ce este valoros acolo si face parte din patrimoniul comun crestin.
Rațiunea omului, despre aceasta vorbeam, este mereu piedica dintre el și Dumnezeu.
Toți Părinții filocalici spun asta.
Se mai poate simți și pe propria piele.
A ajunge omul de la rațiune la Rațiunea Logosului se face precum știm: pe calea ascetică, posibilă doar când în inima omului arde iubirea pentru Hristos. Când îi arde rațiunea, însă, de obicei face cam ce a făcut și înaintașul nostru, Iuda.
Dacă voiește omul să se facă înțelept, nu rațiunea trebuie să și-o încordeze. Ăsteia trebuie să-i dea foc. Să se facă nebun, adică. Zice Apostolul, precum știi...:)

*
Domnul iubește pe cei care se fac prunci. Iar pruncul nu este nici rațional, nici irațional. Nu se încurcă el în fleacurile astea, le lasă oamenilor "mari". Inima lui e toată numai iubire, de aceea și gustă fericirea de a fi.
Noi, însă, ne cramponăm de rațiunea noastră așa încât ridicăm munți de netrecut între noi și Dumnezeu. De cântat nu mai cântăm, poezia o considerăm versificație ori moft (când ea e de fapt fibră constitutivă a vieții). Apoi ne plângem că nu-L cunoaștem pe Domnul. Dar nu-i bai, ne consolăm în nesfârșite tomuri despre Dumnezeu...
Reply With Quote
  #3  
Vechi 25.04.2015, 13:26:50
Mihnea Dragomir's Avatar
Mihnea Dragomir Mihnea Dragomir is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 15.02.2010
Locație: Ținuturile Loirei, Franța
Religia: Catolic
Mesaje: 7.736
Implicit

Citat:
În prealabil postat de Ioan_Cezar Vezi mesajul
Rațiunea omului, despre aceasta vorbeam, este mereu piedica dintre el și Dumnezeu.
Asta e o aiureala teologica.


Citat:
Inima lui e toată numai iubire, de aceea și gustă fericirea de a fi.
Asta este o alta aiureala, de asta data psihologica. Si, cand ma gandesc ca vine de la un psiholog, ma incearca ingrijorarea.
__________________
Doamne, Tu pe toate le știi ! Tu știi că Te iubesc !

www.catehism.com
http://regnabit.wordpress.com
Reply With Quote
  #4  
Vechi 25.04.2015, 13:53:14
Ioan_Cezar Ioan_Cezar is offline
Banned
 
Data înregistrării: 17.06.2014
Religia: Ortodox
Mesaje: 1.618
Implicit

Citat:
În prealabil postat de Mihnea Dragomir Vezi mesajul
Asta e o aiureala teologica.
.....
Asta este o alta aiureala, de asta data psihologica. Si, cand ma gandesc ca vine de la un psiholog, ma incearca ingrijorarea.
Te înțeleg. Mai sincer ar fi, însă, dacă ai spune adevărul întreg: anume că nu îngrijorarea te încearcă, ci de-a dreptul frica. O frică adâncă, uriașă, cât un munte de ape sau de foc, o frică năucitoare, de taie mațele din om, de îi ia respirația așa încât nici măcar doctorul (Dragomir, de pildă) nu mai știe ce să zică și ce poate face.
Și ce ar putea zice ori face doctorul în fața unei frici care nu se tratează cu doftorii, cu savantlâcuri medicale ori cu alte leacuri ale lumii acesteia?
Căci frica pomenită vine de dincolo de legile firii, vine din presimțirea sufletului că Dumnezeu este aproape și că tot aproape e și moartea veșnică.

Dar lăsînd de o parte tema fricii, uite ce zice un autor de "aiureli" din bătrâni, Sfântul Isaac Sirul:

Poate socotești că acea cunoștință duhovnicească o primește cineva în cunoștința sufletească?
Dar nu e numai cu neputință să primească cineva acea cunoștință duhovnicească în cunoștința sufletească, ci nu o poate nici măcar simți cineva cu simțirea, precum nu se pot învrednici de ea cei ce se străduiesc să se deprindă în cunoștința sufletească.
Astfel, dacă unii din ei voiesc să se apropie de acea cunoștință a Duhului, nu se pot apropia de ea câtuși de puțin, până ce nu o părăsesc pe cea sufletească și toată îndeletnicirea cu subțirimile ei și cu meșteșugul ei foarte împletit (complicat) și nu se vor întoarce la sufletul lor de prunci.
Pentru că multă piedică le vine lor din obișnuirea cu ea, până ce nu o vor înlătura puțin câte puțin.
Cunoștința duhovnicească este simplă și nu strălucește prin gânduri sufletești. Până nu se va elibera cugetarea de ideile cele multe și nu va veni la simplitatea curăției, nu va putea simți cunoștința Duhului. Treapta acestei cunoștințe constă în a simți desfătarea veacului acela. De aceea, disprețuiește multele idei!
.....
Dar acea cunoștință duhovnicească nu o poate primi cineva de nu se va întoarce și nu se va face ca un prunc."


(Sfântul Isaac Sirul - Cuvinte despre nevoință, Cuvântul XIX - Despre credință și smerita cugetare)
Reply With Quote
  #5  
Vechi 25.04.2015, 14:00:40
Wryetui's Avatar
Wryetui Wryetui is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 17.12.2014
Religia: Ortodox
Mesaje: 208
Implicit

Citat:
În prealabil postat de Ioan_Cezar Vezi mesajul
Rațiunea omului, despre aceasta vorbeam, este mereu piedica dintre el și Dumnezeu.
Toți Părinții filocalici spun asta.
Se mai poate simți și pe propria piele.
A ajunge omul de la rațiune la Rațiunea Logosului se face precum știm: pe calea ascetică, posibilă doar când în inima omului arde iubirea pentru Hristos. Când îi arde rațiunea, însă, de obicei face cam ce a făcut și înaintașul nostru, Iuda.
Dacă voiește omul să se facă înțelept, nu rațiunea trebuie să și-o încordeze. Ăsteia trebuie să-i dea foc. Să se facă nebun, adică. Zice Apostolul, precum știi...:)

*
Domnul iubește pe cei care se fac prunci. Iar pruncul nu este nici rațional, nici irațional. Nu se încurcă el în fleacurile astea, le lasă oamenilor "mari". Inima lui e toată numai iubire, de aceea și gustă fericirea de a fi.
Noi, însă, ne cramponăm de rațiunea noastră așa încât ridicăm munți de netrecut între noi și Dumnezeu. De cântat nu mai cântăm, poezia o considerăm versificație ori moft (când ea e de fapt fibră constitutivă a vieții). Apoi ne plângem că nu-L cunoaștem pe Domnul. Dar nu-i bai, ne consolăm în nesfârșite tomuri despre Dumnezeu...
Mie mi-a placut raspunsul tau.
Reply With Quote
  #6  
Vechi 25.04.2015, 14:42:56
bogdan81 bogdan81 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 26.05.2011
Mesaje: 1.270
Implicit

Citat:
În prealabil postat de Ioan_Cezar Vezi mesajul
Rațiunea omului, despre aceasta vorbeam, este mereu piedica dintre el și Dumnezeu.
Toți Părinții filocalici spun asta.
Se mai poate simți și pe propria piele.
A ajunge omul de la rațiune la Rațiunea Logosului se face precum știm: pe calea ascetică, posibilă doar când în inima omului arde iubirea pentru Hristos. Când îi arde rațiunea, însă, de obicei face cam ce a făcut și înaintașul nostru, Iuda.
Dacă voiește omul să se facă înțelept, nu rațiunea trebuie să și-o încordeze. Ăsteia trebuie să-i dea foc. Să se facă nebun, adică. Zice Apostolul, precum știi...:)

*
Domnul iubește pe cei care se fac prunci. Iar pruncul nu este nici rațional, nici irațional. Nu se încurcă el în fleacurile astea, le lasă oamenilor "mari". Inima lui e toată numai iubire, de aceea și gustă fericirea de a fi.
Noi, însă, ne cramponăm de rațiunea noastră așa încât ridicăm munți de netrecut între noi și Dumnezeu. De cântat nu mai cântăm, poezia o considerăm versificație ori moft (când ea e de fapt fibră constitutivă a vieții). Apoi ne plângem că nu-L cunoaștem pe Domnul. Dar nu-i bai, ne consolăm în nesfârșite tomuri despre Dumnezeu...
Ioan, eu vad lucrurile mai nuantat. Ratiunea omului isi are originea in Ratiunea Izvor,care este Dumnezeu. Ea poate ca s-a intunecat in urma caderii intr-o oarecare masura, insa nu s-a distrus cu totul. Altfel ar insemna ca o parte importanta a ceea ce constituie chipul lui Dumnezeu in om s-a distrus. Eu cred ca ratiunea umana, daca se supune revelatiei si se lasa condusa si indrumata de aceasta, poate fi un ajutor extrem de pretios. Altfel cum am putea sa distingem intre credinta autentica si aberatiile ocultistilor, vrajitorilor, yoghinilor, tremuricilor si a intunecatilor de tot felul ? Cum am putea sa distingem intre experienta mistica autentica si inselaciunile unor sarlatani ? E limpede ca ratiunea e un ajutor pretios aici si cu totii stim asta.
Reply With Quote
  #7  
Vechi 25.04.2015, 15:10:07
florin.oltean75's Avatar
florin.oltean75 florin.oltean75 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 23.03.2011
Religia: Ortodox
Mesaje: 2.933
Implicit

Citat:
Rațiunea omului, despre aceasta vorbeam, este mereu piedica dintre el și Dumnezeu.
Cezar, paradoxal, aceasta este o anumita forma de ratiune.

Citat:
Toți Părinții filocalici spun asta.
Nu stiu daca toți Părinții filocalici spun asta,
dar toti, fara exceptie, au folosit intensiv diferite forme de rationament, mai avansate (apofatismul) sau nu (comune/diferentiale).


Citat:
Se mai poate simți și pe propria piele.
Atunci cand rationamentul este angajat gresit (ilogic/confuz / in exces) sau nu este angajat deloc (blank mind).



Citat:
A ajunge omul de la rațiune la Rațiunea Logosului se face precum știm: pe calea ascetică, posibilă doar când în inima omului arde iubirea pentru Hristos. Când îi arde rațiunea, însă, de obicei face cam ce a făcut și înaintașul nostru, Iuda.
Dacă voiește omul să se facă înțelept, nu rațiunea trebuie să și-o încordeze. Ăsteia trebuie să-i dea foc. Să se facă nebun, adică. Zice Apostolul, precum știi...:)

*
Domnul iubește pe cei care se fac prunci. Iar pruncul nu este nici rațional, nici irațional. Nu se încurcă el în fleacurile astea, le lasă oamenilor "mari". Inima lui e toată numai iubire, de aceea și gustă fericirea de a fi.
Noi, însă, ne cramponăm de rațiunea noastră așa încât ridicăm munți de netrecut între noi și Dumnezeu. De cântat nu mai cântăm, poezia o considerăm versificație ori moft (când ea e de fapt fibră constitutivă a vieții). Apoi ne plângem că nu-L cunoaștem pe Domnul. Dar nu-i bai, ne consolăm în nesfârșite tomuri despre Dumnezeu...

Ratiunea si iubirea nu se exclud reciproc, ci se potenteaza reciproc - atunci cand intelegem legatura profunda dintre cele doua.

Altfel, prin confuzie se pot violenta reciproc.

Curatenia are nevoie de seva ratiunii pentru a transcende orice ratiune prin ratiunea insasi.

Fara ratiunea de acum, nici iubirea profunda, nici intelegerea Lui Dumnezeu, nici curatentia desavarsita nu cred ca pot fi atinse.


=========

Insa, fiecare are modul lui personal de a intelege cum sa se raporteze la Dumnezeu - astfel incat sa simta inaintare, patrundere din ce in ce mai mare.

Daca negarea ratiunii simte ca il ajuta, atunci...go for it.
__________________

Reply With Quote
  #8  
Vechi 25.04.2015, 15:15:22
catalin2 catalin2 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 26.12.2007
Locație: Brasov
Religia: Ortodox
Mesaje: 9.706
Implicit

Citat:
În prealabil postat de bogdan81 Vezi mesajul
Ioan, eu vad lucrurile mai nuantat. Ratiunea omului isi are originea in Ratiunea Izvor,care este Dumnezeu. Ea poate ca s-a intunecat in urma caderii intr-o oarecare masura, insa nu s-a distrus cu totul. Altfel ar insemna ca o parte importanta a ceea ce constituie chipul lui Dumnezeu in om s-a distrus. Eu cred ca ratiunea umana, daca se supune revelatiei si se lasa condusa si indrumata de aceasta, poate fi un ajutor extrem de pretios. Altfel cum am putea sa distingem intre credinta autentica si aberatiile ocultistilor, vrajitorilor, yoghinilor, tremuricilor si a intunecatilor de tot felul ? Cum am putea sa distingem intre experienta mistica autentica si inselaciunile unor sarlatani ? E limpede ca ratiunea e un ajutor pretios aici si cu totii stim asta.
Desigur ca mai avem ratiune, religiile orientale sunt la polul opus, desconsiderand ratiunea.
Ideea e ca in privinta invataturii de credinta nu trebuie sa ne bazam pe gandirea noastra, atunci cand nu intelegerem ceva trebuie sa avem incredere in invatatura BIsericii (care nu e fara logica, doar ca n-o intelege acea persoana). Pana la urma si credinta tine si de ratiune.
Reply With Quote
  #9  
Vechi 25.04.2015, 18:24:13
Ioan_Cezar Ioan_Cezar is offline
Banned
 
Data înregistrării: 17.06.2014
Religia: Ortodox
Mesaje: 1.618
Implicit

Sunt de acord fraților cu toate comentariile voastre. Și poate că eu am apăsat, în exprimare, prea tare sau prea devreme pe o anumită pedală.
Poate că mai aproape de ceea ce voiesc să susțin de fapt, nu e neapărat desconsiderarea rațiunii, fie ea și modificată/ alterată sever prin păcat.
Reformulez așadar și susțin că raționalismul păcătuiește nu prin recunoașterea rolului rațiunii omului în viața noastră și în raport cu credința, cu mântuirea și desăvârșirea. Ci prin supralicitarea acestei rațiuni. E o problemă de limite, mai întâi.
Rațiunea noastră are limite, iar dacă noi tindem să trecem cu vederea limitele rațiunii omenești, cred că facem un idol din însușirea noastră cugetătoare. Mai mult chiar, lăsată nealtoită și de capul ei, ființa gânditoare, logică și rațională, trage inevitabil la cădere. Ne trezim că frumoasa noastră rațiune devine pe nesimțite, din prieten, dușman. De aici cred că vin toate căderile, dintr-o cugetare lipsită de smerenie, răzvrătită în orgoliul ei de a se mișca (aparent) liber.
Raționalismul, așa cum înțeleg eu, este un duh de mărire, de supravenerare suficientă a posibilităților cugetării omenești care îl închide pe om între gratiile funcționării naturale. Or noi oamenii, cred cu tărie, pe cale naturală nu putem decât trăi o vreme, ca orice alte ființe din alcătuirea naturii, apoi murim și atât. Nemurirea nu este o afacere rațională. Nu își găsește temei și realizare doar în armura rațiunii, ci în afara ei: anume, în smerenia care deschide drumul Iubirii Dumnezeiești către inima iubitoare a omului și reciproc, în nuntire.
Iar Nunta nu îmi pare eveniment rațional, ci sărbătoare la care rațiunea abia de poate îngăima "ce-o însemna aceasta?". După care s-ar cuveni să tacă ori să își plece fruntea, în rugăciune și să asculte în tăcere, chit că adeseori nu pricepe mai nimic.
Capul Bisericii este Hristos, nu mintea rațională a omului.

Last edited by Ioan_Cezar; 25.04.2015 at 18:29:47.
Reply With Quote
  #10  
Vechi 25.04.2015, 18:42:10
bogdan81 bogdan81 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 26.05.2011
Mesaje: 1.270
Implicit

Bineinteles, ratiunea are limite. Ea poate deveni si idol daca este supralicitata.
Dar candva am inteles ca ura, de exemplu, este irationala, ca este lipsita de sens, este neant, nefiinta, si ca nimic bun nu iese din "a uri" pe cineva.
Dau exemplul urii ca sa se inteleaga ca diavolul este i-rational. Asta mi-a spus candva un mare duhovnic : diavolul este irational.
Nu spune sf. Maxim marturisitorul ca pacatul este reaua intrebuintare a lucrurilor lasate de Dumnezeu ? A intrebuinta ceva rau inseamna a nu vedea adevarata ratiune a acelui lucru.
Inseamna a nu vedea logosul lui.
Si fiindca a venit vorba de nemurire, ratiunea intr-adevar nu poate da seama de nemurire, dar participa la ea, ca orice facultate a firii umane chemata la transfigurare si indumnezeire.
Caci Mantuitorul nu a venit sa distruga firea si creatia, ci sa o umple de sens, de lumina, de ratiune. El este Ratiunea ratiunii noastre.
Reply With Quote
Răspunde