Forum Crestin Ortodox Crestin Ortodox
 
 


Du-te înapoi   Forum Crestin Ortodox > Tainele Ortodoxiei > Impartasania (Taina Euharistiei)
Răspunde
 
Thread Tools Moduri de afișare
  #821  
Vechi 10.08.2015, 18:40:59
delia31's Avatar
delia31 delia31 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 17.01.2010
Religia: Ortodox
Mesaje: 1.742
Implicit

Citat:
În prealabil postat de Mihailc Vezi mesajul
Dincolo de ceea ce crede fiecare, Biserica are un canon de care trebuie să ținem seama întrucât spune mai multe decât pare.

Canonul 6 al Sinodului local de la Neocezareea (315-319), reconfirmat la Sinodul Ecumenic Trullan (691-692):

Femeile grele, de vor vrea a se boteza, să nu fie oprite de la botez; dar să se boteze în urmă și pruncul ce se va naște dintr‑însele, deoarece pruncul nu primește din botezul mamei sale, că încă acela la lumină n‑a ieșit, nici are vreo voie. De aceea trebuie a‑l lumina prin botez.
Ei vezi, in loc sa-l fi facut mai deunazi, pe Copacel cu ou si cu otet, fiindca croseteaza basme pietiste cu botezuri intrauterine, nu era mai bine sa-i fi spus de acest canon?
Reply With Quote
  #822  
Vechi 10.08.2015, 18:45:07
delia31's Avatar
delia31 delia31 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 17.01.2010
Religia: Ortodox
Mesaje: 1.742
Implicit

Citat:
În prealabil postat de ovidiu b. Vezi mesajul
Delia,
Și eu sunt de acord cu ce spune Cezar, dar ce vrea să spună Mitropolitul Antonie prin "fiindcă tot ce se intâmplă cu ea se întâmplă și cu copilul"?
Nu stiu, frate. De unde sa stiu de ce spun oamenii ceea ce spun??

Ce stii despre acest canon? Pentru ca imi pare graitor.


Citat:
În prealabil postat de Mihailc Vezi mesajul
Dincolo de ceea ce crede fiecare, Biserica are un canon de care trebuie să ținem seama întrucât spune mai multe decât pare.

Canonul 6 al Sinodului local de la Neocezareea (315-319), reconfirmat la Sinodul Ecumenic Trullan (691-692):

Femeile grele, de vor vrea a se boteza, să nu fie oprite de la botez; dar să se boteze în urmă și pruncul ce se va naște dintr‑însele, deoarece pruncul nu primește din botezul mamei sale, că încă acela la lumină n‑a ieșit, nici are vreo voie. De aceea trebuie a‑l lumina prin botez.
Reply With Quote
  #823  
Vechi 10.08.2015, 18:53:59
DragosP's Avatar
DragosP DragosP is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 23.03.2011
Religia: Ortodox
Mesaje: 6.591
Implicit

Citat:
În prealabil postat de Grand Moff Hadrianus Vezi mesajul
Si mai postez si altele, daca doreste cineva.
Nu, lasati!
__________________
Îmi cer scuze celor pe care i-am supărat!
"Trebuie sa mori înainte de a muri
Pentru a nu muri atunci când mori"
Reply With Quote
  #824  
Vechi 10.08.2015, 18:56:00
catalin2 catalin2 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 26.12.2007
Locație: Brasov
Religia: Ortodox
Mesaje: 9.706
Implicit

Citat:
În prealabil postat de delia31 Vezi mesajul
Pe de alta parte, Euharistia se da fiecarei persoane in parte, separat. Altfel, am putea zice ca si daca o persoana de alta religie e supusa unui transplant de sange de la una impartasita recent, aceea se impartaseste in sensul propriu si direct al termenului Euharistie. Ceea ce, ma gandesc, ca nu sustii.
Sau in cazul siamezilor bicefali. E vorba de doua persoane, doua suflete chemate fiecare la vietuirea din Imparatie.
Ca se poate vorbi de un alt fel de impartasire/ partasie/comuniune prin har, asta e altceva.
Dar chiar asta sustin. Chiar azi am citit pe forumul Par. Pruteanu, tot asta se sustine, ca in sangele transfuzat este si Sfanta Impartasanie. Painea si Vinul sunt Trupul si Sangele Domnului, indiferent unde ajunge si cum ajunge.
Pentru mine e evident ca se impartaseste si pruncul, se discuta prea mult.
Reply With Quote
  #825  
Vechi 10.08.2015, 18:57:28
catalin2 catalin2 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 26.12.2007
Locație: Brasov
Religia: Ortodox
Mesaje: 9.706
Implicit

Citat:
În prealabil postat de sophia Vezi mesajul
1. Un copil in pantecele mamei se impartaseste totusi prin mama. Am mai explicat ca prin cordonul ombilical hrana pe care o ia mama se duce si la fat. Nu stiu de ce unii nu accepta aceasta idee. Este ceva biologic, real.
Sophia a inteles de prima data, nu-ti trebuie prea multa teologie ca sa intelegi ceva atat de simplu.
Reply With Quote
  #826  
Vechi 10.08.2015, 19:08:42
catalin2 catalin2 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 26.12.2007
Locație: Brasov
Religia: Ortodox
Mesaje: 9.706
Implicit

Citat:
În prealabil postat de AlinB Vezi mesajul
A Impartasaniei prin digestie? Duce la concluzii jenante daca urmam procesul digestiv pana la capat.
Nu este asa, desi ca forma e paine si vin, ea este Trupul si Sangele Domnului, nu are cum sa contina elemente ce trebuie eliminate, ca in cazul painii si vinului obisnuit.
Reply With Quote
  #827  
Vechi 10.08.2015, 19:44:42
Grand Moff Hadrianus
Guest
 
Mesaje: n/a
Implicit

Citat:
În prealabil postat de catalin2 Vezi mesajul
Dar chiar asta sustin. Chiar azi am citit pe forumul Par. Pruteanu, tot asta se sustine, ca in sangele transfuzat este si Sfanta Impartasanie. Painea si Vinul sunt Trupul si Sangele Domnului, indiferent unde ajunge si cum ajunge.
Pentru mine e evident ca se impartaseste si pruncul, se discuta prea mult.
Cred că colegul Cătălin tocmai a pus punctul pe "i", ca și sora Delia, de altfel, si fratele Ovidiu.
Reply With Quote
  #828  
Vechi 10.08.2015, 19:46:24
Grand Moff Hadrianus
Guest
 
Mesaje: n/a
Implicit

Citat:
În prealabil postat de catalin2 Vezi mesajul
Nu este asa, desi ca forma e paine si vin, ea este Trupul si Sangele Domnului, nu are cum sa contina elemente ce trebuie eliminate, ca in cazul painii si vinului obisnuit.
EXACT! Admirabil spus, Cătălin! Repede uitam ca nu vorbim de vreo banala hrana trupeasca, ci de Sf. Cuminecare.
Reply With Quote
  #829  
Vechi 10.08.2015, 20:46:08
Ioan_Cezar Ioan_Cezar is offline
Banned
 
Data înregistrării: 17.06.2014
Religia: Ortodox
Mesaje: 1.618
Implicit

Citat:
În prealabil postat de Mihailc Vezi mesajul
Dincolo de ceea ce crede fiecare, Biserica are un canon de care trebuie să ținem seama întrucât spune mai multe decât pare.

Canonul 6 al Sinodului local de la Neocezareea (315-319), reconfirmat la Sinodul Ecumenic Trullan (691-692):

Femeile grele, de vor vrea a se boteza, să nu fie oprite de la botez; dar să se boteze în urmă și pruncul ce se va naște dintr‑însele, deoarece pruncul nu primește din botezul mamei sale, că încă acela la lumină n‑a ieșit, nici are vreo voie. De aceea trebuie a‑l lumina prin botez.
Binevenită precizare, Mihai, mulțumesc.
În ultima parte spune că pruncul nu primește din botezul mamei sale. Pentru cei care mai aveau îndoieli sau înclinații speculative relativ la chestiunea asta, iată că s-a arătat un liman. De-or voi să poposească.
Eu mă gândeam, Mihai, când citeam, că deși copilul nu primește din botezul mamei, totuși beneficiază de el. Una e să ai parte (părtășie) cu o mamă botezată, altfel să fii în mama nebotezată. Într-un fel se dezvoltă o viață într-un mediu deja curățit și luminat prin har, altfel într-un mediu lipsit de aceste însușiri.
Apoi, am sesizat o tendință accentuată fie spre partea materială a Tainei fie spre speculația prea neîngrădită, care lasă lucrurile în aer (fără vreo virtute implicită aici, ci doar de dragul de a le lăsa așa).
M-aș opri deocamdată la interpretarea substanțialistă, cu accent pe prezența fizică a Împărtășaniei în corpul mamei (de unde ajunge, pe cale sangvină, în corpul copilului). Cred că, în ciuda prezenței fizice, Taina aceasta nu se reduce la aspectul bio-fizico-chimic, ci de abia de acum încolo începe. Dacă vedem Taina reducîndu-se la substanță, la intrarea substanței în metabolismul corpului, cred că suntem cu totul afară din Biserică, anume în magie vulgară, ca să zic așa.... Modul substanțialist de a reduce Tainele constituie, cred, un refuz de a da curs mișcării duhovnicești propuse prin "stimulul" material. Degeaba ingerez Împărtășania, fie și ca adult, dacă starea mea sufletească/duhovnicească este nepotrivită (de respingere caprină, egofilică). Rezultatul este deja cunoscut, o spune și Apostolul, vom fi știind-o/experiat-o fiecare în felul lui...
Nu pot accepta nici interpretarea substanțialistă a lui Alin, care tinde a reduce relația mamă-copil la influența hormonilor stresului etc. Acesta e doar un aspect al relației, embriogeneza și celelalte nu sunt limitate doar la atât.
Problema cred că rămâne (oare ești de acord?): cum putem cugeta duhovnicește asupra acestor realități care ne vin mai întâi în învelișul lor material (în afara sau înlăuntrul corpului, însă tot văzut, substanțial)? Cum putem trece mai departe la înțelesuri "subțiri" (sau simple) fără a ne poticni de natura (treapta) fizică? Și totodată fără a o nega.

Last edited by Ioan_Cezar; 10.08.2015 at 20:48:53.
Reply With Quote
  #830  
Vechi 10.08.2015, 21:23:34
ovidiu b.
Guest
 
Mesaje: n/a
Implicit

Citat:
În prealabil postat de delia31 Vezi mesajul
Ce stii despre acest canon?
L-am găsit în Pidalion la pagina 393. Este intersanat de citit și tâlcuirea.

TÂLCUIRE
Fiindcă fătul (pruncul) ce este în pântece, parte este a muierii celei îngreunate după tema a doua a capului întâi titlu 7 a cărții 31 din Vasilicale (după Fotie titlul 4 capul 10). Pentru aceasta voiau unii că nu s-ar cuveni femeia fiind îngreunată a se boteza, ci după ce va naște. Ca nu împreună cu ea să se boteze și pruncul. Și apoi născându-se, iarăși, botezându-se, să se socotească că s-a botezat de două ori. Care socoteală este nepotrivită. Drept aceea canonul acesta, împotrivindu-se celor ce o zic aceasta, rânduiește, ca femeia îngreunată, fiind catehisită, poate când voiește a se boteza. Fiindcă nu se luminează nici se botează împreună cu ea și pruncul ce-l poartă în pântece, ci singură ea se botează. Căci întru a mărturisi cineva în timpul botezului că se împreunează cu Hristos, și se leapădă de diavolul, și în scurt, întru a se boteza cineva, trebuie a-și arăta pe a sa voință, ori dea dreptul prin sine și, precum se face la cei ce se botează în vârstă primitoare de cuvânt, în ce chip este mărturisirea acestei maici îngreunate. Sau prin mijlocirea primitorului (adică a nănașului său), precum se face la cei ce botează în pruncie, iar pruncul cel ce este în pântece, nici însuși poate a o arătat aceea, neavând încă voie, nici nănaș, încă nenăscut fiind, nici a se boteza putând.

Last edited by ovidiu b.; 11.08.2015 at 18:12:29.
Reply With Quote
Răspunde



Subiecte asemănătoare
Subiect Subiect început de Forum Răspunsuri Ultimele Postari
Sa ne impartasim saptamanal Daniel777 Impartasania (Taina Euharistiei) 433 23.05.2015 02:12:04
Cum sa ne impartasim? Adriana-Simona Impartasania (Taina Euharistiei) 21 09.01.2014 14:17:16