![]() |
![]() |
|
#821
|
||||
|
||||
![]() Citat:
|
#822
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Ce stii despre acest canon? Pentru ca imi pare graitor. Citat:
|
#823
|
||||
|
||||
![]()
Nu, lasati!
![]()
__________________
Îmi cer scuze celor pe care i-am supărat! "Trebuie sa mori înainte de a muri Pentru a nu muri atunci când mori" |
#824
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Pentru mine e evident ca se impartaseste si pruncul, se discuta prea mult. |
#825
|
|||
|
|||
![]()
Sophia a inteles de prima data, nu-ti trebuie prea multa teologie ca sa intelegi ceva atat de simplu.
|
#826
|
|||
|
|||
![]()
Nu este asa, desi ca forma e paine si vin, ea este Trupul si Sangele Domnului, nu are cum sa contina elemente ce trebuie eliminate, ca in cazul painii si vinului obisnuit.
|
#827
|
|||
|
|||
![]() Citat:
|
#828
|
|||
|
|||
![]()
EXACT! Admirabil spus, Cătălin! Repede uitam ca nu vorbim de vreo banala hrana trupeasca, ci de Sf. Cuminecare.
|
#829
|
|||
|
|||
![]() Citat:
În ultima parte spune că pruncul nu primește din botezul mamei sale. Pentru cei care mai aveau îndoieli sau înclinații speculative relativ la chestiunea asta, iată că s-a arătat un liman. De-or voi să poposească. Eu mă gândeam, Mihai, când citeam, că deși copilul nu primește din botezul mamei, totuși beneficiază de el. Una e să ai parte (părtășie) cu o mamă botezată, altfel să fii în mama nebotezată. Într-un fel se dezvoltă o viață într-un mediu deja curățit și luminat prin har, altfel într-un mediu lipsit de aceste însușiri. Apoi, am sesizat o tendință accentuată fie spre partea materială a Tainei fie spre speculația prea neîngrădită, care lasă lucrurile în aer (fără vreo virtute implicită aici, ci doar de dragul de a le lăsa așa). M-aș opri deocamdată la interpretarea substanțialistă, cu accent pe prezența fizică a Împărtășaniei în corpul mamei (de unde ajunge, pe cale sangvină, în corpul copilului). Cred că, în ciuda prezenței fizice, Taina aceasta nu se reduce la aspectul bio-fizico-chimic, ci de abia de acum încolo începe. Dacă vedem Taina reducîndu-se la substanță, la intrarea substanței în metabolismul corpului, cred că suntem cu totul afară din Biserică, anume în magie vulgară, ca să zic așa.... Modul substanțialist de a reduce Tainele constituie, cred, un refuz de a da curs mișcării duhovnicești propuse prin "stimulul" material. Degeaba ingerez Împărtășania, fie și ca adult, dacă starea mea sufletească/duhovnicească este nepotrivită (de respingere caprină, egofilică). Rezultatul este deja cunoscut, o spune și Apostolul, vom fi știind-o/experiat-o fiecare în felul lui... Nu pot accepta nici interpretarea substanțialistă a lui Alin, care tinde a reduce relația mamă-copil la influența hormonilor stresului etc. Acesta e doar un aspect al relației, embriogeneza și celelalte nu sunt limitate doar la atât. Problema cred că rămâne (oare ești de acord?): cum putem cugeta duhovnicește asupra acestor realități care ne vin mai întâi în învelișul lor material (în afara sau înlăuntrul corpului, însă tot văzut, substanțial)? Cum putem trece mai departe la înțelesuri "subțiri" (sau simple) fără a ne poticni de natura (treapta) fizică? Și totodată fără a o nega. Last edited by Ioan_Cezar; 10.08.2015 at 20:48:53. |
#830
|
|||
|
|||
![]()
L-am găsit în Pidalion la pagina 393. Este intersanat de citit și tâlcuirea.
TÂLCUIRE Fiindcă fătul (pruncul) ce este în pântece, parte este a muierii celei îngreunate după tema a doua a capului întâi titlu 7 a cărții 31 din Vasilicale (după Fotie titlul 4 capul 10). Pentru aceasta voiau unii că nu s-ar cuveni femeia fiind îngreunată a se boteza, ci după ce va naște. Ca nu împreună cu ea să se boteze și pruncul. Și apoi născându-se, iarăși, botezându-se, să se socotească că s-a botezat de două ori. Care socoteală este nepotrivită. Drept aceea canonul acesta, împotrivindu-se celor ce o zic aceasta, rânduiește, ca femeia îngreunată, fiind catehisită, poate când voiește a se boteza. Fiindcă nu se luminează nici se botează împreună cu ea și pruncul ce-l poartă în pântece, ci singură ea se botează. Căci întru a mărturisi cineva în timpul botezului că se împreunează cu Hristos, și se leapădă de diavolul, și în scurt, întru a se boteza cineva, trebuie a-și arăta pe a sa voință, ori dea dreptul prin sine și, precum se face la cei ce se botează în vârstă primitoare de cuvânt, în ce chip este mărturisirea acestei maici îngreunate. Sau prin mijlocirea primitorului (adică a nănașului său), precum se face la cei ce botează în pruncie, iar pruncul cel ce este în pântece, nici însuși poate a o arătat aceea, neavând încă voie, nici nănaș, încă nenăscut fiind, nici a se boteza putând. Last edited by ovidiu b.; 11.08.2015 at 18:12:29. |
![]() |
|
![]() |
||||
Subiect | Subiect început de | Forum | Răspunsuri | Ultimele Postari |
Sa ne impartasim saptamanal | Daniel777 | Impartasania (Taina Euharistiei) | 433 | 23.05.2015 02:12:04 |
Cum sa ne impartasim? | Adriana-Simona | Impartasania (Taina Euharistiei) | 21 | 09.01.2014 14:17:16 |
|