![]() |
![]() |
|
#11
|
||||
|
||||
![]()
Perceptia si conceptia eronata
Budismul afirma ca realitatea nu este ceea ce pare a fi. Atunci cum este realitatea de fapt? Aceasta este intrebarea cheie. --------------- Realitatea pe care o experimentam in prezent este una in care suferinta este atotprezenta, intr-o multitudine de forme si expresii. Daca in Sutra (curiculum de baza al budismului) ni se descopera cauza suferintei ca fiind ignoranta, adica necunoasterea naturii fundamentale a fenomenelor in general si a eului in particular, in Tantra (curiculum avansat), toate suferintele, indiferent de felul lor, sunt alimentate de perceptii si conceptii eronate. Insa, nu exista nicio contradictie de principii intre Sutra si Tantra, avand in vedere ca perceptiile si conceptiile eronate sunt ambele rodul ignorantei (necunoasterii - pacatul radacina). Tantra doar particularizeaza si exemplifica mecanismul psihologic intr-un mod mai detaliat. ========== Pentru intelegerea diferentei dintre o perceptie eronata si o conceptie eronata, pedagogic, budismul apeleaza la mai multe tipuri de analogii, cea mai celebra fiind analogia sarpe-sfoara (alta fiind de exemplu lumina lunii si reflexia ei in apa). O perceptie eronata este acea perceptie care in loc de sfoara care se afla pe drum vede un sarpe. Conceptia eronata este parerea ca sarpele perceput este real. Sfoara este conceputa ca fiind sarpe. Cineva poate avea o perceptie eronata, dar apeland la rationamente corecte, perceptia eronata nu va fi consolidata de o conceptie eronata. Adica, desi sfoara ne apare ca sarpe, sa realizam inteligibil ca nu este decat o sfoara. -------------- Raportat la acest exemplu accesibil, cum ne apare eronat realitatea inconjuratoare? Realitatea inconjuratoare ne apare -mai reala- decat este de fapt â aceasta este perceptia eronata. Excesul de realitate -opacizeaza fenomenele-, cand de fapt toate fenomenele sunt stravezii, perfect transparente. Considerand modul cum ne apar fenomenele valid reprezinta conceptia eronata cu privire la modul lor de existenta. Tot continutul realitatii, inclusiv eurile fiintelor, par mai reale decat sunt de fapt. --------------------- Instrumentul cu care se identifica -excesul de existenta- este contemplatia apofatica a naturii fenomenelor. Initial se demonstreaza caracterul non-inerent, transparent al fenomenelor prin mai multe forme de rationament apofatic. Trezvia, privegherea persistenta cu privire la aceasta descoperire inlatura progresiv conceptia eronata privind modul de existenta al fenomenelor. In acest stadiu de evolutie a mintii, desi fenomenele ne apar tot asa, foarte vii/excesiv de reale - nu mai dam crezare acestei aparitii, nu o mai consideram valida. Ulterior, prin patrundere contemplativa, realitatea incepe sa ne apara asa cum este ea de fapt, perfect clara si transparenta, fiind astfel inlaturata si perceptia eronata. ============== O astfel de persoana cunoaste adevarul, iar adevarul o elibereaza. Este denumita in multe feluri, cum ar fi Nobila (arya - ariana), Sfanta (Arhat), Eliberata (mukti, moksha), Buddha (trezit)..... ====== Excesul de existenta ne separa de Adevar, ne impiedica sa-L vedem. Astfel ca se impune o mica moarte, o mica crucificare corectiva.
__________________
Last edited by florin.oltean75; 29.09.2015 at 21:11:09. |
|
![]() |
||||
Subiect | Subiect început de | Forum | Răspunsuri | Ultimele Postari |
Citate preferate, cugetari, vorbe de duh | silverstar | Generalitati | 1175 | 03.08.2016 14:54:36 |
Cugetari ORTODOXE ! | cristiboss56 | Pocainta | 80 | 02.07.2015 21:05:47 |
Cugetari si Citate Ortodoxe | adorcrysti | Generalitati | 90 | 12.11.2014 21:55:18 |
Cugetari despre Hristos | florin.oltean75 | Generalitati | 55 | 07.04.2012 10:13:01 |
Cugetari de Craciun | florin.oltean75 | Generalitati | 5 | 25.12.2011 20:14:10 |
|