În prealabil postat de Mihnea Dragomir
Si totusi, betia, curvia, injuratura de cele sfinte etc nu sunt de loc inevitabile. Vedem bine ca exista atatia oameni, barbati si femei, care nu se imbata, nu curvesc, nu injura de cele sfinte, etc.
A, ca este posibil, ba chiar frecvent sa recazi in pacatul de care te-ai spovedit, cu asta sunt de acord. Dar nu trebuie sa fie un lucru urmarit. In momentul spovezii trebuie sa marturisesti ("in specie si in numar") TOATE pacatele pe care ti le amintesti in urma unui examen de constiinta si, in plus, sa ai hotararea ferma de a nu le repeta. Ca, dupa acest moment al spovezii, din cauza slabiciunii proportinale cu eroziunea spirituala in care te afli, ai sa recazi, se prea poate intampla. Atunci, ca si Petru, ai "sa plangi amar" si ai sa te spovedesti din nou. Preferabil la acelasi preot. Pe masura ce te spovedesti cu eficienta, te impartasesti si indeplinesti canoanele, ai sa constati ca pacatele devin tot mai usoare si mai rare. Chestia asta se cheama "gratia sacramentala". Prin urmare, in urma unei spovezi 1) valide si 2) eficiente, noi primim a) iertarea de urmarile spirituale ale pacatelor, adica Gratia Sfintitoare si b) ca un fel de scuturi cu care ripostam mai bine impotriva tentatiilor, adica un fel special de har lucrator, numit "gratia sacramentala".
Tine minte: jocul nevazut cu puterile care vor sa ne piarda este dur, este de durata si este inegal. Puterea unui diavol depaseste cu mult puterea unui om si experienta lui e la fel de veche ca experienta omenirii. Dar, in esenta, e ca in jocurile vazute, adica video: pe masura ce treci la un nivel superior, dobandesti armura noua si arme noi, mai eficiente. Asta este adevarata barbatie; sa te bati in acest fel de meci. Si sa il castigi.
|