![]() |
![]() |
|
|
|
|
|
#1
|
|||
|
|||
|
Am crezut că mi te adresai mie..., nu Sophiei....
|
|
#2
|
|||
|
|||
|
Pentru tine era link -ul original de pe teologie.net.
Lamurit acum cu ce se impartasesc copiii? Neregula care o semnalam eu, cel putin intr-un caz vazut de mine, era ca nu erau impartasiti cu acele particele, ci doar cu vinul in care erau puse (ele fiind la fundul paharului). Acel vin este unul oarecare, deci practic nu erau impartasiti deloc.
__________________
Suprema intelepciune este a distinge binele de rau. |
|
#3
|
|||
|
|||
|
Nedumerirea mea pornește de la următoarele cunoștințe prin prisma cărora înțeleg ce se întâmplă la Sfânta Liturghie:
1) În Sfânta Liturghie are loc sfințirea Darurilor, a elementelor euharistice care se prefac în Sfântul Trup și Sânge al Mântuitorului Hristos. Prin împărtășirea cu aceste Sfinte Taine sunt sfințiți și credincioșii, toți cei vrednici de Împărtășanie. 2) Masa de taină pe care o primesc credincioșii nu este din lumea aceasta. Este o mâncare și o băutură de viață făcătoare, deoarece nu ne hrănim cu pâine și cu vin, ci cu însuși Trupul și Sângele Mântuitorului. 3) La epicleza euharistică, prin chemarea Sfântului Duh pentru prefacerea Darurilor avem pe Masă nu pâine și vin, ci pe Hristos Însuși, cu trupul și sângele cu care a pătimit pe cruce și a înviat din morți. Aceasta este Jertfa Nesângeroasă pe care o săvârșim în bisericile noastre ortodoxe (cum e la alții, nu știu). Acum, raportat la aceste cunoștințe (sper că am scris în adevăr și rog să fiu corectat dacă am greșit undeva) găsesc lucru de neînțeles tot ce s-a povestit mai sus legat de practica împărtășirii bebelușilor. În concluzie, rămân două situații: ori împărtășim pe prunci cu Sfântul Sânge și Trup al Domnului Iisus Hristos, ori nu îi mai împărtășim deloc. Eventual, din câte am citit în postările de mai sus, putem să îi alimentăm cu vin. Cale "de mijloc" nu văd să fie aici. |
|
#4
|
|||
|
|||
|
Există posibilitatea canonică a împărtășirii cu Darurile euharistice sfințite în Joia Mare și uscate apoi după un meșteșug ritualizat prevăzut în Tipic. Acelea pot fi "umezite" cu puțin vin fără să-și piardă calitatea sacramentală. Prostia e alta și anume practica ajunării copiilor mici, bazată pe concepția pietrificată în dogmatica populară, cum că Împărtășania se ia pe stomacul gol indiferent dacă există sau nu conștiința acestui gest cu semnificație duhovnicească liber consimțită. De la aberația asta se ajunge la împărtășirea extraliturgică și alte ricoșeuri nefericite ale confundării mijlocului cu scopul în evlavia ortodoxă contemporană.
__________________
Prostul este dușmanul a ceea ce nu cunoaște (Ibn Arabi) |
|
#5
|
|||
|
|||
|
Se pare ca este un subiect care naste dezbateri aprinse :)
Nu pretind sa detin adevarul absolut, totusi, legat de doua din comentariile anterioare: - Nu cred ca cele cateva picaturi de vin pot crea dependenta, nu cred ca impartasania are valuare materiala, nutritiva (paine si vin) ci valoare spirituala. - Ajunarea cred ca este foarte buna, inclusiv in cazul copiilor mici (nu bebelusi, ci copii de 3-4 ani si mai mari). In primul rand ii face sa constientizeze mai bine rolul impartasaniei, in al doilea rand le intareste autocontrolul si vointa. Dezavantajul de a sta cateva ore nemancati paleste in fata avantajelor (vorbind chiar si strict pragmatic). Sa fim seriosi, se intampla destul de des sa se mai sara peste cate o masa sau sa se mai intarzie cu masa din motive mult mai banale si neimportante.
__________________
Am un mic atelier de broderie, in care fac inclusiv trusouri de botez personalizate sau icoane brodate. https://epersonalizat.ro |
|
#6
|
|||
|
|||
|
Legat de împărtășirea extraliturgică (și alte nepotrivri) bazată pe motive ce țin mai mult de comoditatea omului contemporan, fie el preot sau mirean, găsesc potrivit cuvântul Sfântului Iustin Popovici:
"Prin veșnicie Biserica este prezentă în timp pentru ca timpul să se sfințească prin ea, să se înnoiască prin ea, să se înveșnicească prin ea și să fie deopotrivă cu ea. Nu Biserica trebuie să fie în pas cu timpul ori cu spiritul vremurilor, ci timpul trebuie să se alinieze după ea, ca fiind veșnică, și spiritul vremurilor - după ea, ca fiind purtătoare a duhului veșniciei, a duhului Dumnezeului-Om. [...] Nu ea urmează a se adapta la spiritul vremurilor, dimpotrivă, ei i se cuvine să potrivească timpul la veșnicie, vremelnicia - veșniciei, cele omenești - Dumnezeirii." Last edited by ovidiu b.; 16.12.2015 at 02:02:35. |
|
#7
|
|||
|
|||
|
Până la urma trebuie să aveți dreptare...nu prea are rostsa împărtășim bebelușii pt ca nici nu conștientizează, și îi și expunem inutil la boli și la riscuri, ducandui în locuri aglomerate care colcăie de microbi, înfofoliți, să transpire, si aș poi îi scoatem afară în frig...poate ar tb mai intsi să le dam o educație invatatura creștinească, și apoi împărtășim. Ce folos ca îi bsg acum pe gât dacă mai târziu va primi numai învățături anticreștine?
Poate au dreptate catolicii aici. Sa îi împărtășim doar dacă sunt bolnavi...eventual acasă, sau la spital, nu săi ducem la biserică să se îmbolnăvească mai rău sau să transmită și la alții. Știu ca la țară mai ales de Crăciun și de Paști vin preoți aca să și împărtășesc bătrâni și bolnavi, dc nu pot imparatsi și prunci la fel, să nu îi mi expunem noi scotandui din casă și ducandui în locuri aglomerate ? |
|
#8
|
|||
|
|||
|
Pai trebuie sa ne hotaram, daca e intr-adevar "Trupul si Sangele" se pot se cuvinte si trebuie sa se impartaseasca si copiii/bebelusii chiar daca sa zicem ca beneficiaza doar de o parte a Tainei.
Exista si motive binecuvantate pentru care se face extra-Liturgic, la copiii mici care nu pot sta in biserica mult timp. Dar chiar si asa, parintii pot face in asa fel incat sa ajunga nu cu mult inainte de momentul Sf. Impartasanii, de obicei este cam la aceeasi ora, cu mici exceptii.
__________________
Suprema intelepciune este a distinge binele de rau. |
|
#9
|
|||
|
|||
|
Citat:
De credinta, nadejde, auzisi? Ca dragostea e lucru mare...nu mai intreb.
__________________
Suprema intelepciune este a distinge binele de rau. |
|
#10
|
|||
|
|||
|
Citat:
* Pe de altă parte, legat de geneza unei adicții (cele câteva picături de vin - nu de Sfântul Sânge al Domnului), e posibil să avem surprize. Nu voiesc să intru în detalii, precizez doar că în geneza unei adicții nu contează cantitatea (mare) a substanței ci alți factori. Mai mult chiar, cu cât cantitatea e mai discret dozată, cu atât adicția devine mai puternică, mai durabilă/mai stabilă. În capcana asta au căzut mulți care, crezînd că beau puțin alcool, de pildă, au devenit dependenți. Valabil pentru orice altă substanță și pentru orice alt stimul. Dar asta e altă discuție și o putem eventual detalia pe un topic dedicat acestui subiect. * Problema ajunării e mereu subiect de discuție. Am întâlnit preoți mai stricți în acest sens și preoți mai relaxați... Cu argumente și unii și alții...:) Eu m-aș opri la gândul că ajunarea întărește controlul și voința copilului. Așa ar putea să fie! Numai că și aici e cu dus și întors, depinzînd de multe. De pildă, unii copii pot percepe (sub influența unor sugestii străine) ajunarea ca pe o corvoadă, o obligație seacă etc. În acest caz, de cum se strecoară oarece gând de nedumerire ori împotrivire, părinții ar trebui să intervină prompt și să resemnifice ajunarea, așa încât copilul să se dăruiască Sfintelor Taine, iar nu să se simtă ...persecutat. Dacă se întâmplă să piardă sensul nobil al ajunării, copilul va trăi frustrarea și va începe să devină ostil. Cu timpul se va răci și va slăbi tot mai mult în credință, urmînd să devină, cum des auzim și vedem, un "fost" "creștin practicant". Nimic mai trist... Iar controlul și voința copilului se pot întări pe multe alte căi. Mai exact prin integrarea lui permanentă în activități organizate. Aceasta e calea cea mai simplă și mai sigură de dezvoltare, deoarece orice sarcină din cadrul unei activități (de exemplu activitatea de joc sau de învățare) solicită în mod expres și mecanismele de autocontrol, de reglaj voluntar, atențional și motor etc. Ca urmare, și ca o aplicație practică, tocmai din aceste motive e bine să ducem copilul cât mai de timpuriu la grădiniță, adică acolo unde au loc permanent activități organizate. * Controlul și voința au un rol secundar în viața duhovnicească. Probabil voi supăra ori mira pe mulți cu această afirmație, dar eu o spun cu mâna pe inimă și mi-o asum în totalitate. Dimpotrivă, oamenii cu un caracter voluntarist, bine adaptați să se controleze și să își urmeze cu voință țelurile sunt, după opinia mea, cei mai expuși la accidente duhovnicești, la păcate dintre cele mai nenorocite și la căderea din credință. Nicăieri nu au patimile un teren mai fertil decât în omul cu foarte bun autocontrol și cu voință. De ce așa paradox? Cum ar fi posibil așa ceva? Nu este oare o nebunie ce spune omul acesta? - veți fi zicînd, poate.... Ei bine, aș putea organiza răspunsul pe cel puțin trei paliere de funcționare a omului și veți vedea cum, treptat, reiese limpede pericolul unei supraevaluări în cultura noastră a voinței. Nu doar psihologia și psihanaliza arată "pericolul voinței" ci, încă mai vârtos, viața duhovnicească. Viața duhovnicească a creștinilor nu este decât secundar un act de voință. Principal ea este, dimpotrivă, o abandonare de sine, o ne-voință dusă, în cazurile cele mai fericite, aproape la extrem. Creștinul nu își făurește drum spre Înviere prin voință proprie, ci prin Dar. prin ascultare și prin curăția inimii, prin rugăciune tot mai curată, creștinul de dezlipește treptat de lut și devine fiu al lui Dumnezeu, fiu al Cerului. Postul ca act de voință este o aberație. Postul are sens și se înfăptuiește ca jertfă doar prin abandonare de sine, iubitoare (iubirea omului pentru Hristos), căreia Domnul îi răspunde dîndu-i puterea de a posti. Postul (ajunarea) nu e abținere, pentru o vreme, de la anumite mâncăruri, ci dăruire treptată Domnului astfel ca, prin golirea de sine, acolo unde lucram noi să vieze El. Acest travaliu nu ține principal de voință, ci de iubire, de iubirea noastră pentru Dumnezeu și pentru Împărăția Cerurilor. Ne dăm laolaltă din postul de dirijor al vieții noastre pentra a-I face loc Lui. Acesta este postul și acesta este sensul oricărei asceze. Când stâlpnicul rămâne ani în șir pe locul lui, aceasta nu o face prin voință, ci prin rugăciune curată și Har de la Domnul. Nu el își impune voința înaintea noastră și a Domnului, ci Domnul își gătește loc în el, pe măsură ce are loc lepădarea ascetului de sine. Lepădare care nu se face prin voință, ci printr-o mișcare viguroasă a inimii către și în Iubitul ei. E vorba așadar de o sfântă nebunie (o completă schimbare a punctelor cardinale ale minții și inimii), iar nu de o voință exacerbată în aceleași vechi coordonate ("eu și iarăși eu!"). |
|
|