Forum Crestin Ortodox Crestin Ortodox
 
 


Du-te înapoi   Forum Crestin Ortodox > Despre Forum > Reguli generale de utilizare a forumului
Subiect închis
 
Thread Tools Moduri de afișare
  #1  
Vechi 31.01.2016, 23:50:38
catalin2 catalin2 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 26.12.2007
Locație: Brasov
Religia: Ortodox
Mesaje: 9.706
Implicit

Citat:
În prealabil postat de ahilpterodactil Vezi mesajul
Catalin, operezi vreo distinctie intre har si manifestarea harului in lumea noastra? Dar intre manifestarea harului si perceperea lui?
Dar intre Dumnezeu (Fiinta) si manifestarea Lui in lume? Dar intre manifestarea Lui si perceperea Lui?
Eu nu trebuie sa operez ceva de la mine, daca acesta e adevarul nu il pot schimba eu si nici nu doresc acest lucru. Mai era un exemplu, cred ca l-am scris si data trecuta. Saul vede pe drumul Damascului tot lumina harului. Cei ce erau cu el nu o vad. Saul nu era prea sfant in acea vreme, chiar e dojenit de Mantuitor pentru prigoana.
De asemenea, consider ca la Ierusalim Sfanta Lumina este chiar lumina harului. O pot vedea toti, inclusiv atei si cei ce nu cred, chiar si pe internet.
  #2  
Vechi 01.02.2016, 09:36:09
ahilpterodactil
Guest
 
Mesaje: n/a
Implicit

Citat:
În prealabil postat de catalin2 Vezi mesajul
Eu nu trebuie sa operez ceva de la mine, daca acesta e adevarul nu il pot schimba eu si nici nu doresc acest lucru. Mai era un exemplu, cred ca l-am scris si data trecuta. Saul vede pe drumul Damascului tot lumina harului. Cei ce erau cu el nu o vad. Saul nu era prea sfant in acea vreme, chiar e dojenit de Mantuitor pentru prigoana.
De asemenea, consider ca la Ierusalim Sfanta Lumina este chiar lumina harului. O pot vedea toti, inclusiv atei si cei ce nu cred, chiar si pe internet.
Lumina harului, asa cum o percepi tu pe internet dimpreuna cu toti ateii: este acelasi lucru cu harul?
Te mai intreb o data: faci vreo deosebire intre har si manifestarile sale asa cum sunt ele percepute de om? Sau la tine e acelasi lucru...
  #3  
Vechi 01.02.2016, 21:27:04
catalin2 catalin2 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 26.12.2007
Locație: Brasov
Religia: Ortodox
Mesaje: 9.706
Implicit

Citat:
În prealabil postat de ahilpterodactil Vezi mesajul
Lumina harului, asa cum o percepi tu pe internet dimpreuna cu toti ateii: este acelasi lucru cu harul?
Te mai intreb o data: faci vreo deosebire intre har si manifestarile sale asa cum sunt ele percepute de om? Sau la tine e acelasi lucru...
Lumina harului este un atribut (proprietate) a harului. Nu prea inteleg ce vrei sa spui.
  #4  
Vechi 01.02.2016, 16:30:11
ahilpterodactil
Guest
 
Mesaje: n/a
Implicit

Citat:
În prealabil postat de catalin2 Vezi mesajul
Eu nu trebuie sa operez ceva de la mine, daca acesta e adevarul nu il pot schimba eu si nici nu doresc acest lucru. Mai era un exemplu, cred ca l-am scris si data trecuta. Saul vede pe drumul Damascului tot lumina harului. Cei ce erau cu el nu o vad. Saul nu era prea sfant in acea vreme, chiar e dojenit de Mantuitor pentru prigoana.
De asemenea, consider ca la Ierusalim Sfanta Lumina este chiar lumina harului. O pot vedea toti, inclusiv atei si cei ce nu cred, chiar si pe internet.
Din raspunsul tau la intrebarile mele, inteleg ca pentru tine nu este, asadar, nici o deosebire intre har (realitate dumnezeiasca manifesta) si manifestarea harului in om (realitate teandrica). Nici intre manifestarea harului in Ion si manifestarea harului in Vasilica nu vezi vreo deosebire. Toate sunt o apa si-un pamant.
Bine, am inteles, nu mai am intrebari.

P.S. Probabil ca pentru tine bunatatea, ca insusire a unui om, este energie necreata si nu insusire teandrica (rod al lucrarii harului in om). De asemenea, bunatatea omului respectiv e perceputa la fel si de Marin si de Gheorghe, indiferent cine si in ce fel sunt Marin si Gheorghe. Ce sa zic... Doamne ajuta!
  #5  
Vechi 01.02.2016, 20:38:38
ahilpterodactil
Guest
 
Mesaje: n/a
Implicit

https://www.youtube.com/watch?v=L91Df5edn30
  #6  
Vechi 01.02.2016, 21:13:31
DragosP's Avatar
DragosP DragosP is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 23.03.2011
Religia: Ortodox
Mesaje: 6.591
Implicit

Citat:
În prealabil postat de ahilpterodactil Vezi mesajul
Nici intre manifestarea harului in Ion si manifestarea harului in Vasilica nu vezi vreo deosebire.
Vasilica nu e bun ca Ion.
Fii ca Ion!
__________________
Îmi cer scuze celor pe care i-am supărat!
"Trebuie sa mori înainte de a muri
Pentru a nu muri atunci când mori"
  #7  
Vechi 01.02.2016, 21:43:26
catalin2 catalin2 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 26.12.2007
Locație: Brasov
Religia: Ortodox
Mesaje: 9.706
Implicit

Citat:
În prealabil postat de ahilpterodactil Vezi mesajul
Din raspunsul tau la intrebarile mele, inteleg ca pentru tine nu este, asadar, nici o deosebire intre har (realitate dumnezeiasca manifesta) si manifestarea harului in om (realitate teandrica). Nici intre manifestarea harului in Ion si manifestarea harului in Vasilica nu vezi vreo deosebire. Toate sunt o apa si-un pamant.
Bine, am inteles, nu mai am intrebari.

P.S. Probabil ca pentru tine bunatatea, ca insusire a unui om, este energie necreata si nu insusire teandrica (rod al lucrarii harului in om). De asemenea, bunatatea omului respectiv e perceputa la fel si de Marin si de Gheorghe, indiferent cine si in ce fel sunt Marin si Gheorghe. Ce sa zic... Doamne ajuta!
Eu din raspunsurile tale inteleg ca, poate, nu ai clarificate toate notiunile. Daca imi amintesc exact ti-am mai scris despre har si ce spune Sfantul Serafim de Sarov. In primul rand harul era doar exterior pana la Pogorarea Duhului Sfant, e primit interior doar la Botez. Deci iudeii care au vazut harul si Moise nu aveau si harul interior. Cum am mai spus, eu vad ca unii inteleg ca pot avea parte de minuni doar sfintii, desi minunile ar fi pentru cei cu putina credinta.
Legat de P.S., in ortodoxie toti oamenii se nac buni. De aceea pot fi si atei buni si alte religii. Doar in protestantism oamenii se nasc rai si doar harul ii face sa fie buni si sa faca fapte bune (pentru ca ei spun ca prin cadere omul a pierdut chipul lui Dumnezeu, nu exista conlucrarea cu harul ca in ortodoxie).
  #8  
Vechi 02.02.2016, 02:11:01
ahilpterodactil
Guest
 
Mesaje: n/a
Implicit

Catalin, nu ti-am pus intrebarile in mod intamplator sau ca sa te simti obligat sa imi raspunzi, ci pentru ca doream sa facem niste distinctii utile, eventual, ca baza de discutie.
Asa cum, editind linkul catre Constantin Noica, incercam sa aduc printr-o alta prisma lumina interesului inapoi la ... Arsenie Boca.
M-as fi bucurat sa reflectezi un pic, nu sa te refugiezi in citate cam fara legatura cu intrebarile. Doream sa dezbatem, largind un pic cadrul, iar nu sa facem schimb de citate si de nume de autori...

Sunt silit sa imi depan singur gandul, cu speranta ca astfel vei intrezari ce vreau sa spun.
Incep cu a preciza ca eu vad relatia dintre Dumnezeu si om, respectiv dintre oameni, ca relatii interpersonale. E un truism acesta, dar il gasesc necesar pentru a insista asupra participarii personale la relatie.
Ce vreau sa evidentiez in mod deosebit este ca, dupa cum inteleg eu, in relatia interpersonala fiecare pune ceva: insusirile lui, continuturile, asteptarile, vointa etc., si face asta inclusiv atunci cand "primeste" de la celalalt.
A intelege relatia cu celalalt si cu Celalalt fara a avea in atentie participarea fiecaruia, disponibilitatea orientarii spre alter si specificul fiecaruia dintre participanti - mi se pare o absurditate / un nonsens.

Dupa cum inteleg eu ca pui problema, insa, ar reiesi ca atunci cand Dumnezeu "lasa" harul peste/in om, aceasta se intampla ca un fel de imprimare pe o placa mecanica. Dar omul este viu si unic! Omul nu doar ca reactioneaza inapoi catre Partener, dar resimte actiunea harului in functie de multime de variabile personale. De aceea, insusi harul nu e dat la fel/in acelasi fel tuturor oamenilor. Desi Hristos este Unul, manifestarea lui este particularizata, individualizata asa incat sa fie pe masura si intru folosul fiecaruia. Domnul isi cunoaste sufletele, nu cred ca procedeaza otova, aruncind harul cu lopata.
La una si aceeasi manifestare a Dumnezeirii (de pilda ceea ce numim "o minune") oamenii participa in mod diferit, pe niveluri de specificitate care se continua pana la unicitate personala. In acest sens inteleg relatia teandrica. Desi ea este o realitate universala, ontologic este mereu unica, inconfundabila. Aceasta din pricina bogatiei de necuprins cu mintea a ambilor parteneri de relatie - Dumnezeu si omul.
Dincolo de titlul ei generic, nici o relatie teandrica nu este complet superpozabila cu o alta. De aceea si folosim expresia de taina, intr-o anumita acceptiune.
Nefiind complet superpozabile, gandesc ca aceste relatii interpersonale raman mereu tainice, inepuizabile, incognoscibile.
Si atunci, cum ne putem pronunta atat de simplist/schematic asupra relatiei dintre har si persoana?
Si inca, mai mult, cum putem stabili noi, fie si prin lumina Predaniei, ca viata unui om ca Arsenie Boca incape intr-o cutiuta cu eticheta: bun sau rau; sfant sau nesfant.
In consecinta, atribuirea statutului de sfant se cuvine sa vina ca raspuns al Duhului (Duhul Adevarului) catre om, iar nu de jos in sus prin rationamente omenesti.
Nici barfele nici laudele nu vor stabili unde e locul lui Arsenie Boca in Biserica.
Asezarea lui Arsenie Boca in calendarul ortodox va veni de la Dumnezeu sau nu va veni deloc. Iar faptul ca acest raspuns al lui Dumnezeu intarzie, cred ca are legatura cu puzderia dezbinarilor din cei carora le-ar folosi Dumnezeu prin Arsenie Boca, precum si cu dezbinarile dintre ei.
Nici o minune si nici un sfant nu pot fi de folos unui popor, unui neam, unei comunitati cata vreme acestia sunt preocupati, de fapt, de cu totul altceva decat Voia si Iubirea lui Dumnezeu si decat voia si iubirea lor pentru Dumnezeu.
Asa cred.
  #9  
Vechi 02.02.2016, 02:22:18
ahilpterodactil
Guest
 
Mesaje: n/a
Implicit

https://www.youtube.com/watch?v=L91Df5edn30
Oare cine cunoaste galopul calaretului Arsenie Boca?
Dar taina privirii lui?...
A fost Parintele un om al ochiului exterior? Al ochilor nostri exteriori, vreau sa zic, care intarzie mereu asupra contextului...
  #10  
Vechi 02.02.2016, 02:55:24
ahilpterodactil
Guest
 
Mesaje: n/a
Implicit

https://www.youtube.com/watch?v=9d6K_m3fDo0
Problema prostiei - problema inteligentului
Genul sfatos si solutiile intelepte
Harnicia oarba
Limitarea neuronala
Obnubilarea si incapatanarea; refuzul indaratnic
Prostul ca beton inflexibil; mineralizarea omului
Subiect închis

Tags
arsenie boca, canonizare, inselat, maica zamfira, sfant