![]() |
![]() |
|
|
|
|
|
#1
|
||||
|
||||
|
Părinte Vasile, dacă aveți bunăvoința de a ne spune, de vreme ce am văzut că este nevoie ca părinții să îi informeze primii pe copii în privința sexualității, care dintre cei doi părinți trebuie să-și asume această răspundere? Și de la ce vârstă este copilul pregătit să primească o asemenea informare?
Întâi de toate, educația sexuală nu este ceva care se face la rece, pe nepusă masă, cum am zice: „hai copile să vorbim despre sexualitate”. De obicei se face în forma pe care însuși copilul o dă și care poate diferi în funcție de vârsta și de temperamentul lui. Acum, cine o face? În principiu, părintele care este întrebat. Adică nu este bine să se eschiveze și să paseze tema celuilalt părinte. Este o temă la care fiecare părinte este capabil să răspundă cele ce sunt necesare. Desigur, copiii obișnuiesc să se adreseze părintelui de același sex cu ei, mai ales când cresc și ajung la adolescență. Pot însă întreba pe oricare dintre părinți. Dacă există multe întrebări la care ne este greu să răspundem, putem cultiva ideea ca băiatul să vorbească mai amănunțit cu tatăl, iar fata cu mama, dar asta nu cu tendința de a evita noi înșine dialogul. Care ar putea fi întrebările? Depinde de vârstă. Copiii cei mici întreabă despre diferențele anatomice pe care le observă la frații de alt sex. Copiii mai mari, dar rămânem la vârsta copilăriei, pot întreba de ce există aceste diferențe anatomice. Aici explicăm că aceste diferențe vor ajuta mai târziu bărbatul și femeia să dobândească copii. Un principiu de bază este să răspundem copilului la ce ne-a întrebat, nici mai mult, nici mai puțin. (Pr. Vasile Thermos, Sfaturi pentru o creștere sănătoasă a copiilor, traducere de Pr. Șerban Tica, Editura Sophia, București, 2009, pp. 67-68)
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie. (Părintele Alexander Schmemann) |
|
#2
|
||||
|
||||
|
De fiecare dată când vrei să mergi la biserică, să fii consecvent la cele ce ne îndeamnă credința noastră, să ai grijă să nu uiți că mergi la palatul însuflețit al Celui Preaînalt. Acolo este Tronul lui Dumnezeu. Acolo răsună neîncetat imnul îngeresc: Sfânt, Sfânt, Sfânt, Domnul Savaot!... Așadar, ai grijă cum mergi la biserică și cum intri în ea! Ai grijă ca sufletul tău să fie curățat de minciună, de ură, de dușmănii și răutăți, de dorințe spurcate. Să porți haine simple și umile - nu excentrice și nu potrivite întâlnirilor lumești. Să intri în biserică cu frică de Dumnezeu, cu smerenie, cu iubire. Dacă vei merge în acest fel, să știi că ești fericit și chiar foarte fericit și în viața aceasta pământească. Și vei fi încă mai fericit și foarte fericit în viața cea veșnică!
Sfantul Maxim Grecul
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie. (Părintele Alexander Schmemann) |
|
#3
|
||||
|
||||
|
Cum se desfășoară o spovedanie corectă? Omul își mărturisește păcatele sau preotul îl întreabă? Sau și una și cealaltă? Și una și cealaltă, desigur. Cei care au exercițiul spovedaniei, știu ce să spună. Se analizează, își scrutează lăuntrul, își semnalizează căderile care îi chinuie și îi apasă, și atunci le mărturisesc. Funcția preotului este să-l ajute, să-l întrebe: „...dar în problema cutare cum stai? Dar relația cu ceilalți cum merge?”Însă cea mai importantă misiune a preotului este să-l ajute să înțeleagă izvorul căderii, cauza sufletească, partea mai ascunsă.
(Pr. prof. dr. Constantin Coman )
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie. (Părintele Alexander Schmemann) |
|
#4
|
||||
|
||||
|
Sfântul Ioan Casian zice că nu avem voie să ne mâniem nici pentru pricini drepte nici pentru nedrepte, pentru că mânia întunecă mintea. Așa cum beția întunecă mintea, tot așa și mânia întunecă mintea. Când ești gâlcevitor, când ești pornit, nu te mai gândești la ce ar trebui să te gândești, ci ai un fel de întunecare de minte. Și face o comparație Sfântul Ioan Casian spunând că așa cum dacă îți pui pe ochi o foiță de plumb sau de aur, e tot atâta, că tot nu vezi, tot așa și când te mânii și pentru pricini drepte și pentru pricini nedrepte, tot nu-i bine, pentru că nu ai limpezime de minte. Și soluția lui când e vorba despre mânie este aceasta: să nu te mânii nici pentru pricini drepte, nici pentru pricini nedrepte. De altfel, dacă dizolvi pricinile mâniei, la mânie nu mai ajungi. În Antologia Sanscrită se spune: „Mânia în oamenii cei buni se naște moartă, se topește. În cei cuminți un ceas trăiește. În semidoct trăiește lung: cinci ani în proștii cei din gloată, iar în mișei viața toată”. Mânia de fapt are multe chipuri, are multe manifestări. Sfântul Ioan Scărarul, scriind despre mânie în cartea sa numită Scara, zice așa: „Să legăm mânia cu lanțurile blândeții, s-o lovim cu îndelungă-răbdarea, s-o aducem în fața minții la judecată și la cercetare și să zicem: Spune-ne nouă, patimă nebună și nerușinată, cine este tatăl tău, cum se numește mama ta, care sunt fiii tăi, cine ți se împotrivește și cine te nimicește cu totul?. Și mânia răspunde: Tatăl meu este îngâmfarea – adică mândria, de obicei mânia e legată cu mândria (Sfântul Marcu Ascetul, în scrierea sa „Epistola către Nicolae Monahul” pe care o găsim în Filocalie în volumul I, spune: „Copacul mâniei este udat la rădăcină cu apa puturoasă a mândriei”); deci totdeauna între mândrie și mânie este o legătură; bineînțeles că poate să aibă și alte pricini mânia, o să vedem îndată ce mai spune Sfântul Ioan Scărarul: zice – și mame am mai multe: iubirea de avere, iubirea de plăcere, uneori patima desfrânării și alteori patima îmbuibării”.
Trebuie să ne fie rușine când suntem porniți spre mânie. În vremea noastră se folosește o expresie care vrea să îndulcească lucrurile, și anume, nu se spune despre cineva că e rău sau mânios, ci de obicei se spune că-i nervos. Să știți că cei vechi nu știau de nervozitate, ci știau numai de mânie și de răutate. (Arhimandritul Teofil Părăian )
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie. (Părintele Alexander Schmemann) |
|
#5
|
|||
|
|||
|
Ce frumoasa postare! ...:)
Dumnezeu sa-ti rasplateasca! |
|
#6
|
||||
|
||||
|
Citat:
Eu n-am făcut decât sa culeg din polenul cuvintelor duhovnicesti , si -l transmit mai departe spre cunoașterea celor dornici , un fel de propovaduire :) Doamne ajută!
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie. (Părintele Alexander Schmemann) |
|
#7
|
||||
|
||||
|
Slava deșartă schimbă firea omului, îi strică caracterul și-l îndeamnă să asculte cu repeziciune orice laudă pusă pe seama lui. Ea risipește ostenelile și truda nevoitorului duhovnicesc și se face primejdie de moarte pentru comoara sufletului. Este înaintemergătoarea trufiei, naufragiu la țărm, furnică la treierat. Furnica așteaptă să se adune grâul la seceriș, la fel și slava deșartă: așteaptă să se înmulțească în suflet bogăția duhovnicească. Furnica se bucură pentru că va fura grâul, slava deșartă pentru că va risipi bogăția duhovnicească. Demonul deznădejdii se bucură când se înmulțește răutatea, iar demonul slavei deșarte, dimpotrivă, se desfată când se înmulțește virtutea. Pentru că poarta pe care intră primul este mulțimea rănilor sufletești, în timp ce ușa pe care pătrunde al doilea este bogăția ostenelilor. Ia aminte și vei vedea slava deșartă, nelegiuită, păstrându-se vie până la mormânt în haine, în parfumuri, în înfățișările impunătoare și-n atâtea altele. Așa cum soarele strălucește peste toate creaturile, la fel și slava deșartă se bucură pentru fiecare nevoință a noastră. (Sfântul Ioan Sinaitul Scărarul)
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie. (Părintele Alexander Schmemann) |
![]() |
|
Subiecte asemănătoare
|
||||
| Subiect | Subiect început de | Forum | Răspunsuri | Ultimele Postari |
| Daca pot primi niste raspunsuri | andrei23 | Generalitati | 28 | 19.06.2011 19:13:32 |
| Caut niste raspunsuri | NeInocentiu | Secte si culte | 108 | 18.04.2011 14:43:12 |
|
|