Forum Crestin Ortodox Crestin Ortodox
 
 


Du-te înapoi   Forum Crestin Ortodox > Biserica Ortodoxa si alte religii > Alte Religii
Subiect închis
 
Thread Tools Moduri de afișare
  #1  
Vechi 10.08.2016, 20:38:28
ioan67 ioan67 is offline
Banned
 
Data înregistrării: 30.07.2016
Mesaje: 1.458
Implicit

Citat:
În prealabil postat de florin.oltean75 Vezi mesajul
Este suficient sa privesti mai atent la definitia cuvantului psiho-logic - (logos despre psyche = cuvant despre spirit) si vei afla ca este echivalent cu spiritualitate.
Nu, Florin, nu toata psihologia e spiritualitate.
Pe de alta parte, budismul a intrat in Europa, se stie, ca psihologie... Ma rog, asa a fost perceput (in mod regretabil, reductionist) si vad ca tot asa il percepi si tu.
  #2  
Vechi 10.08.2016, 21:52:11
florin.oltean75's Avatar
florin.oltean75 florin.oltean75 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 23.03.2011
Religia: Ortodox
Mesaje: 2.933
Implicit

Citat:
În prealabil postat de ioan67 Vezi mesajul
Nu, Florin, nu toata psihologia e spiritualitate.
Pe de alta parte, budismul a intrat in Europa, se stie, ca psihologie... Ma rog, asa a fost perceput (in mod regretabil, reductionist) si vad ca tot asa il percepi si tu.
Spiritualitatea, inteleasa ca si traire religioasa, nu poate fi considerata in afara psihologiei, nu poate face abstractie de cauzalitatea psihologica, ci este o ramura a ei, un subdomeniu specific. Pentru ca implica procese psihologice.

Omul spiritual functioneaza dupa anumite directive, ruleaza mental un software lexical specific care moduleaza perceptia, trairea, comportamentul persoanei in ultima instanta.

Omul spiritual se straduieste sa formuleze strategii psihologice, isi pune intrebari, cauta raspunsuri, rationeaza, analizeaza, evalueaza, gandeste, cugeta...

De la cea mai simpla perceptie, pana la cea mai inalta rapire in extaz - este psihologie...pentru ca implica mintea, presupune invariabil un proces de constientizare.

Ca psihologia inteleasa ca domeniu stiintific actual nu explica transformarea perceptiei, elevarea constientizarii omului religios este alt aspect.
__________________

  #3  
Vechi 11.08.2016, 02:13:47
ioan67 ioan67 is offline
Banned
 
Data înregistrării: 30.07.2016
Mesaje: 1.458
Implicit

Curios lucru, tocmai un psiholog incearca sa iti puna frane la povestea asta.
Incerc sa iti atrag atentia la pericolul psihologismului, a reductionismului psihologic, sesizezi oare?
*
Spiritualitatea a devenit psihologie doar dupa ce oamenii au pierdut simtul sacrului. Inainte, cele doua paliere/modalitati de vietuire/functionare/asezare ale omului erau clar distincte.
Deci, spiritualitatea nu poate fi o "specie" a psihologiei umane, decat pentru cei cazuti cu totul in psihologie.
Necazul asta a aparut mai intai la vestici. Mai intai s-a ticnit/alienat/scorojit batrana Europa. Acum iata ca morbul se raspandeste....

Last edited by ioan67; 11.08.2016 at 02:16:56.
  #4  
Vechi 12.08.2016, 22:37:32
florin.oltean75's Avatar
florin.oltean75 florin.oltean75 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 23.03.2011
Religia: Ortodox
Mesaje: 2.933
Implicit

Citat:
În prealabil postat de ioan67 Vezi mesajul
Curios lucru, tocmai un psiholog incearca sa iti puna frane la povestea asta.
Incerc sa iti atrag atentia la pericolul psihologismului, a reductionismului psihologic, sesizezi oare?
*
Spiritualitatea a devenit psihologie doar dupa ce oamenii au pierdut simtul sacrului. Inainte, cele doua paliere/modalitati de vietuire/functionare/asezare ale omului erau clar distincte.
Deci, spiritualitatea nu poate fi o "specie" a psihologiei umane, decat pentru cei cazuti cu totul in psihologie.
Necazul asta a aparut mai intai la vestici. Mai intai s-a ticnit/alienat/scorojit batrana Europa. Acum iata ca morbul se raspandeste....
Spiritualitatea este acea fanta ingusta, carare stramta pe care omul se nevoieste sa inainteze. Este esentialmente psihologica pentru ca mantuirea se joaca/castiga pe terenul mintii, nu in afara lui. Cine nu are grija de mintea sa si crede ca mantuirea este altceva se inseala amarnic.

Cum poate cineva sa aiba grija de sufletul sau dar sa-si neglijeze mintea? Sa nu-i inteleaga miscarile si natura?
__________________


Last edited by florin.oltean75; 12.08.2016 at 22:45:37.
  #5  
Vechi 12.08.2016, 23:14:15
ioan67 ioan67 is offline
Banned
 
Data înregistrării: 30.07.2016
Mesaje: 1.458
Implicit

Intelegerea sufletului/spiritului se poate face in moduri variate.
Vezi de pilda istoria filosofiei antice grecesti, cu nenumarate "De anima".

Intr-un fel intelege stiinta psihologica sufletul, altfel il intelege Biserica si Teologia.
Reductionismul psihologic este acea interpretare care accentueaza functionarea naturala, strict omeneasca a sufletului, pana acolo incat crede ca totul e psihologie. Si, evident, nu este!
Teologia crestina, insa, vorbeste despre lucrarea Harului in om. Sub lucrarea Harului sufletul are alte miscari decat la omul natural, alte tendinte, alte finalitati.

Omul spiritualizat transcende conditia pe care o studiaza stiinta psihologica. Obiectul de studiu al Psihologiei nu este omul spiritualizat, dupa cum Teologia nu abordeaza miscarile sufletului omenesc in afara impreuna-lucrarii cu Harul.
  #6  
Vechi 18.08.2016, 00:13:43
AlinB AlinB is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 29.01.2007
Religia: Ortodox
Mesaje: 20.025
Implicit

Citat:
În prealabil postat de florin.oltean75 Vezi mesajul
Spiritualitatea este acea fanta ingusta, carare stramta pe care omul se nevoieste sa inainteze. Este esentialmente psihologica pentru ca mantuirea se joaca/castiga pe terenul mintii, nu in afara lui. Cine nu are grija de mintea sa si crede ca mantuirea este altceva se inseala amarnic.
De ce n-ai fi tu ala care se inseala amarnic?

Da, mantuirea e altceva decat a face pe filosoful psihologist.

Citat:
Cum poate cineva sa aiba grija de sufletul sau dar sa-si neglijeze mintea? Sa nu-i inteleaga miscarile si natura?
Miscarile da, si nu e greu ca nu-ti trebuie nu stiu ce filosofie aberanta ca a ta sa intelegi notiunea de pacat.

Insa asta cu "natura" e cu dus si fara intors, se pare, pe taramul unei false teologii, cu falsi dumnezei si etc.
__________________
Suprema intelepciune este a distinge binele de rau.
  #7  
Vechi 14.08.2016, 09:44:30
florin.oltean75's Avatar
florin.oltean75 florin.oltean75 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 23.03.2011
Religia: Ortodox
Mesaje: 2.933
Implicit

Citat:
În prealabil postat de ioan67 Vezi mesajul
Curios lucru, tocmai un psiholog incearca sa iti puna frane la povestea asta.
Incerc sa iti atrag atentia la pericolul psihologismului, a reductionismului psihologic, sesizezi oare?
*
Spiritualitatea a devenit psihologie doar dupa ce oamenii au pierdut simtul sacrului. Inainte, cele doua paliere/modalitati de vietuire/functionare/asezare ale omului erau clar distincte.
Deci, spiritualitatea nu poate fi o "specie" a psihologiei umane, decat pentru cei cazuti cu totul in psihologie.
Necazul asta a aparut mai intai la vestici. Mai intai s-a ticnit/alienat/scorojit batrana Europa. Acum iata ca morbul se raspandeste....
Inteleg reticenta, refuzul de a privi spiritualitatea prin microscopul psihologiei - teama ca o astfel de abordare ar dezbraca spiritualitatea de propria ei aura, de frumusetea tainei, de necunoscutul mistic care potenteaza aspiratia catre sublim; teama ca se pierd valentele indumnezeitoare si este redusa la o rationalizare searbada; ca rationalizarea spulbera misterul dinamizator.

In esenta este o problema de cum percepem psihologia, ce principii recunoastem si validam.

O psihologie matura reconciliaza ratiunea si misterul prin clarificarea principiului cunoasterii negative, ofera suportul rational necesar evitarii derapajelor, exagerarilor la care este predispus empirismul spiritual.
__________________

  #8  
Vechi 20.08.2016, 23:49:36
ioan67 ioan67 is offline
Banned
 
Data înregistrării: 30.07.2016
Mesaje: 1.458
Implicit

Citat:
În prealabil postat de florin.oltean75 Vezi mesajul
Inteleg reticenta, refuzul de a privi spiritualitatea prin microscopul psihologiei - teama ca o astfel de abordare ar dezbraca spiritualitatea de propria ei aura, de frumusetea tainei, de necunoscutul mistic care potenteaza aspiratia catre sublim; teama ca se pierd valentele indumnezeitoare si este redusa la o rationalizare searbada; ca rationalizarea spulbera misterul dinamizator.

In esenta este o problema de cum percepem psihologia, ce principii recunoastem si validam.

O psihologie matura reconciliaza ratiunea si misterul prin clarificarea principiului cunoasterii negative, ofera suportul rational necesar evitarii derapajelor, exagerarilor la care este predispus empirismul spiritual.
Cand subliniem posibilitatile psihologiei, cred ca ar fi bine sa avem simultan in atentie si limitele ei.
A fi constient de limite e, deja, o buna psihologie. Si un pas catre smerenie.
  #9  
Vechi 21.08.2016, 12:25:36
florin.oltean75's Avatar
florin.oltean75 florin.oltean75 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 23.03.2011
Religia: Ortodox
Mesaje: 2.933
Implicit

Citat:
În prealabil postat de ioan67 Vezi mesajul
Cand subliniem posibilitatile psihologiei, cred ca ar fi bine sa avem simultan in atentie si limitele ei.
A fi constient de limite e, deja, o buna psihologie. Si un pas catre smerenie.
"Psiho-logia" este doar un termen la care-i putem asocia un domeniu limitat de intelegere sau unul extins care sa acopere si fenomenul spiritual.

Este o chestiune de optiune. Preferinta.

Daca il limitam, in raport cu aceasta optiune putem suscita o traire de smerenie privind capacitatea noastra restransa de intelegere.

Daca il extindem, putem conceptualiza trairea spirituala cu o rezolutie mai mare si sesiza/intelege mai bine relatiile de cauzalitate in planul trairilor interioare. Pentru ca toate experientele noastre isi au originea in actiunile propriei noastre minti.
__________________

  #10  
Vechi 21.08.2016, 14:47:44
ioan67 ioan67 is offline
Banned
 
Data înregistrării: 30.07.2016
Mesaje: 1.458
Implicit

Citat:
În prealabil postat de florin.oltean75 Vezi mesajul
Pentru ca toate experientele noastre isi au originea in actiunile propriei noastre minti.
Exceptindu-le pe acelea care au origine in afara propriei noastre minti.
Cum ar fi, de exemplu, in relatia dintre doua minti sau mai multe.

P.S. Experientele se realizeaza si cu participarea mintii proprii, desigur. Dar nu au izvorul acolo. Chiar daca, traindu-le, avem impresia ca le suntem mai mult decat un eventual cuibar germinativ.
Subiect închis