![]() |
![]() |
|
|
#1
|
|||
|
|||
![]()
Încă de la grădiniță, mulți părinți vor cursuri de engleză, germană și franceză, cursuri de karate, cursuri de oratorie, cursuri de muzică, cursuri de dicție, cursuri de...orice, numai cursuri să fie! Părinții însă care-și doresc grădinițe cu mai multe ore de joacă pentru copiii lor, cu mai multe ieșiri la teatru, la film, la muzeu, cu mai multe ore de desen, de povești, de gospodărie și alte activități care să le dezvolte copiilor abilități pentru viață, și mai ales care să le sprijine dezvoltarea lor emoțională și socială, sunt adeseori priviți ca niște înapoiați - când, de fapt, ei sunt cei care caută cu adevărat ceea ce e mai bine pentru copiii lor.
De ani de zile, văd copii de la vârste din ce în ce mai mici, chiar de la 7-8 ani, care în încep meditații la română, la matematică, la limbi străine. Dacă mai fac vreun sport, e lucru mare. Una peste alta, orele de școală, de meditații, de antrenamente și de teme le umplu agenda zilnică până la refuz, că de-abia le mai rămâne timp să doarmă și să mănânce. Părinții se justifică: "Nu mai sunt vremurile de altă dată, nu vedeți ce li se cere acum?!" Așa este. Acum "li se cere" ca, la școală, când intră, deja să scrie și să citească. Dar nu sunt, oare, părinții cei care se laudă cu faptul că pruncii lor de 3 ani știu deja toate literele de tipar?! Ori că au învățat să numere până la 100, când ei nici măcar nu înțeleg ce este "o sută"?! Acum "li se cere" școlarilor să vină la începutul clasei a II-a cu tabla îmulțirii învățată de-acasă, din vacanța de vară. Dar cine le cere învățătorilor "să scoată untul" din copii?! Nu părinții? Câți părinți nu le dau copiilor, pe lângă temele de la școală, și teme suplimentare, de frică "ca nu cumva să piardă vremea"? Și, pe urmă, nu tot părinții își frâng mâinile că pruncii lor ajung să urască școala, și unii nici nu pot ieși dimineața din casă din cauza multiplelor psiho-somatizări: dureri de cap și de burtă, senzația de vomă, amețeli, senzație de sufocare, transpirație abundentă? Acest impersonal "se cere" este, de fapt, "noi adulții, le cerem". Cu siguranță, nu toți părinții sunt de aceeași părere, dar foarte mulți își imaginează că rețeta succesului în viață sunt tomurile de culegeri rezolvate și sutele de ore de meditații din cea mai fragedă pruncie. Ne pregătim copiii să fie excelenți corporatiști, eventual chiar niște emigranți de lux (niște expați angajați în afara țării de mari corporații). Nu soți și soții, nu mame și tați, nu bărbați și femei, pentru care viața înseamnă mai mult decât job-ul lor. Ori decte ori le vorbesc părinților despre cât de nocivă este această supraîncărcare academică de la vârste mici, îmi aduc aminte de unii dintre pacineții mei cei mai nefericiți , ca, de pildă, fetița blondă, blajină, ultraserioasă și bătrânicioasă încă de la vrssta de 9 ani, un copil cu excelente rezultate la școală, dar fără nici un prieten și incapabilă să iese din banca ei chiar și în pauze să se joace cu vreun coleg, preferând să mai citească ceva pentru lecție! Iar pe părinți îi dispera doar anxietatea ei de concurs (nu ratează nici unul!) Mi-aș dori ca toți părinții care le alcătuiesc copiilor lor agende de lucru încărcate încă de la 5 ani și care par să creadă că toată copilăria și adolescența sunt doar niște atrenamente pentru devenirea corporatistă, să aibă șansa de a sta de vorbă cu părinții copiilor care au clacat mai devreme sau mai târziu în viață: foști elevi eminenți care au ajuns în situația de a fi exmatriculați din liceu, copii care s-au închis în turnul lor de fildeș, tăind comunicarea cu oricine, chiar și cu propii lor părinți, ori copii care au început să comită delicte mai mult sau mai puțin grave (furturi, vandalizări, prostituție) ori consumă alcool, droguri, ori joacă jocuri de noroc, ori au ajuns să sufere diferite tulburări psihice. Extras din revista "Familia Ortodoxă", Psiholog Irina Petrea |
#2
|
|||
|
|||
![]()
Achiziții academice vs. dezvoltarea socio-emoțională (bazate pe studii și cercetări)
- avansul academic al copiilor instruiți direct încă de mici se pierde în foarte scurt timp, aceștia nemaiavând nici un avantaj la gimanziu, sau la liceu (începînd cu clasele a III-a și a IV-a, tot acest avans cademic se pierde, și copiii respectivi încep să înregistreze rezultate semnificativ mai slabe decât colegii lor care au fost înscriși la grădinițe cu programe traționale, bazate mai mult pe joacă și învățarea prin joacă (inclusiv prin desen, dans, muzică), pe rezolvarea de probleme, dezvoltarea vorbirii și a abilităților sociale) - dezvoltarea socio-emoțională are de suferit pe termen lung, recuperarea fiind cvasi-imposibilă, iar efectele grave, chiar devastatoare - predispoziție pentru acțiuni anti-sociale - slaba calitate a vieții la vârsta adultă (acești copii riscă să devină persoane dificile, imature, egocentrice, chiar narcisice) - învățarea prin joacă, muzică, dans, și desen este esențială - jocul copilului are un rol-cheie în bunăstarea individului |
#3
|
|||
|
|||
![]()
Nu le putem grăbi copiilor creșterea naturală, nici nu putem să insistăm pe dezvoltarea cognitivă în detrimentul celei socio-emoționale fără riscul unor consecințe dezastruoase pe termen lung, chiar pentru toată viața. Riscurile cele mai importante sunt: recul în performanța școlară, posibil chiar fobie școlară, retard emoțional, tulburări de comportament și deviație comportamentală, instalarea încă din adolescență a unor tulburări psihice și chiar riscul apariției unor tulburări de personalitate, integrare socială dificilă, problematică, adaptibilitate scăzută.
Părinții au nevoie să înțeleagă și să accepte cu mai mult firesc "normalitatea" copiilor lor și faptul că pot fi desebit de inteligenți fără a fi supradotați. Copii noștri pot fi mai deștepți și mai fericii decât noi, dar calea este joaca și explorarea prin joacă în prima decadă de viață, care să le permită dezvoltarea armonioasă a minții copiilor. Psiholog Irina Petrea |
#4
|
||||
|
||||
![]()
Educatia corecta a copilului depinde de cat de corect este educat parintele.
__________________
|
#5
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Sunt destule voci autorizate care afirma, in baza unor cercetari care se tin la linia piagetiana, ca o instructie corecta, abila poate duce la dezvoltari spectaculoase fara a periclita dezvoltarea emotionala. Sunt multi copii foarte robusti intelectual si foarte bine integrati social, creativi, cu buna dezvoltare emotionala. Se pare ca in final conteaza modul in care educatorul dozeaza "ingredientele" dezvoltarii. In final, tot maiestria pedagogica isi spune cuvantul. Ca o curiozitate, unul dintre scriitorii antici prezinta pe larg modul in care se facea educatia unui viitor retor. La Roma, ca sa produci un Seneca educatia incepea inca din ...fasa. Doica era aleasa cu mare grija, dupa un profil psiho-comportamental care includea prinrte altele o dictie perfecta, echilibru emotional, voce calda/placuta, frumusete fizica, abilitati pe linia conduitei afective, oarece cultura (in sensul cunoasterii bune a filosofiei, artelor etc.) s.a.m.d. Culmea e ca se pare ca modelul asta educativ functiona din plin si succesul parea garantat. E vorba despre retori, oameni foarte dichisiti in acele vremuri... Dar noi traim totusi in alte vremuri, cu solicitari dintre cele mai abramburite. Personal cred ca educatia emotionala (si religioasa!) nu trebuie sub nici o forma neglijata. Daca apar semnele unei discrepante prea mari intre indicii la dezvoltare intelectuala in detrimentul celei emotionale, eu cred ca trebuie intervenit de urgenta. Dar asta o fac numai cei care sunt cu adevarat priceputi sa observe caracteristicile copilului si sa mai si intervina in mod adecvat. Si as mai adauga un amanunt: internetul. Astazi copiii fac deja educatie tehnologica, TIC. Aici intervin unii ca Umberto Eco, zicind asa: http://www.digi24.ro/stiri/actualita...-tragic-419070 |
#6
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Apoi, studiile longitudinale arata ca succesul in viata nu este direct proportional cu performantele academice. probabil e cunoscut studiul acela american in care a fost cercetata evolutia catorva sute (mii?) de elevi de-a lungul vietii, pana spre pensionare. Ierarhia din scoala era complet diferita dupa 15-20 de ani... |
#7
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Daca schimbam criteriul avem o cu totul alta definitie a "succesului".
__________________
|
#8
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Acuma, sa tinem cont si de faptul ca era facut de americani prin anii 80 sau 90... |
#9
|
||||
|
||||
![]()
Ioan, tu cum ai defini "succesul"?
__________________
|
|