![]() |
![]() |
|
|
#1
|
|||
|
|||
![]()
Deși crescuți de același tată, în aceeași casă și în același oraș, deși se închină amândoi Aceluiași Dumnezeu (măcar că ambii sunt mădulare ale Bisericii), cei doi frați - Mitia și Alioșa, traversează complet diferit una și aceeași noapte. Ne-am aștepta, în virtutea faptului că sunt frați, să aibă reacții asemănătoare față de pierderile majore pe care le suferă fiecare.
Unul își vede pierdută "iubirea", altul își pierde Starețul. Primul trăiește cu disperare și exaltare pierderea fericirii pământești. Celălalt se clatină, chiar se prăbușește o clipă, sub lovitura dată de moartea celui care îl călăuzea spre Cer. Alioșa, rămas acum orfan și zdruncinat de evenimentele petrecute la moartea lui Zosima, ajunge atât de dezgustat încât caută "răul" cu dinadinsul. Se pedepsește, primind cârnați și vodkă ba, mai mult - voiește să se cufunde cu totul în lumea răsturnată a Grușenkăi (așa cum o credea el atunci)... Durerea și deruta tânărului ne fac să credem, o clipă măcar, că Alioșa e și el pierdut. Nu doar fratele său, dar și el voiește să sfârșească cu viața... Trăind-o, însă, de acum pe cea aidoma Starețului! Ce izbândă, ce salt măreț face sufletul lui Alioșa în ceasul marii ispite! Se leapădă de sine, pentru totdeauna, voind astfel să rămână în veci cu învățătorul lui! (Deși corpul starețului putrezește rapid, spre smintirea unora deja smintiți, Alioșa găsește calea de a-și "salva" iubirea: se leapădă de sine însuși, de ultimele rezistențe ale egofiliei și naivității, făcînd astfel saltul, definitiv, în lumea Starețului. Care nu e alta decât iubirea întregii Zidiri, îndeosebi a oamenilor.) În Alioșa este ceva care îl face să găsească la Grușenka nu atât "răul", pe care îl căuta cu nesaț iluzoriu spre pedeapsa de sine, ci iarăși dragostea - o dragoste chinuită, strivită, siluită... Mila dumnezeiască din inima lui și înclinația hotărâtoare spre frumusețe și rost bun, îl fac să vadă în teribila Grușenka pe fetița inocentă care fusese acoperită, vai, de noroiul vremurilor lumii. Vedere care o zguduie pe tânăra femeie, o tămăduiește, o reînvie... Dimitri, însă, are altă înrâurire deocamdată. Nu tristețea după cele de Sus îl copleșește pe el acum, ci nenorocul celor întâmplate pe pământ. Deși curat încă la inimă, cum îi spun unii dintre cunoscuți numindu-l "copil", el se vădește lipsit de acel altoi pe care fratele său mai mic îl primise, deja. El nu se arată dispus să renunțe la ale sale pentru a trăi jertfelnicia, ci alege să mimeze jalnic jertfa pentru a păstra, fie și doar o clipă, iubirea. Iubirea trecătoare, frumusețea pieritoare ca floarea câmpului... În ciuda asemănărilor inevitabile dintre cei doi frați Karamazov, reacțiile (deciziile și hotărârile) lor sunt radical diferite: unul se leapădă de sine pentru a rămâne în iubirea veșniciei, altul leapădă veșnicia osîndindu-se de dragul unei clipe. Poate că aici e unul dintre cele mai bune exemple din literatură privind diferența dintre psihologia omului lumesc și psihologia omului duhovnicesc la confruntarea cu durerea pierderii din planul omenesc. Pe unul, durerea îl desfigurează, îl scoate din minți, tinde să îl omoare. Pe celălalt, durerea îl preschimbă, îl curățește, îl renaște. El se mută în Cer, viețuind îngerește pe pământ, printre semeni. Durerea primului te rănește, prin urmările ei; aduce simțăminte de jale, poate chiar de silă, de adânc refuz... Durerea celuilalt te uimește și te încântă, te învață și te înalță. Dar lucrurile nu rămân chiar atât de simple, de schematice și definitive. Sufletul celor doi frați va cunoaște și alte prefaceri... Dostoievski pare hotărât să ne arate încă mai departe, cât de uluitoare - prin dinamica imprevizibilă datorată multor resorturi nebănuite - sunt sufletele oamenilor și cât de tainică este, cu adevărat, viața omului. Scriitorul rus ne dezvăluie astfel o psihologie de mare clasă, unde nu ne este îngăduit să venim cu formule preconcepute sau cu anticipări certe, fie ele cât de savante. Iar dacă încercăm, totuși, să spunem câte ceva în jurul acestei lecturi, e, poate, doar din imboldul de a nu rămâne sub seducția adeseori înșelătoare a "înțelepciunii" tăcerii... Mai bine un cuvânt prost, deocamdată, decât o tăcere care mimează pacea tâlcurilor ultime și deliciul steril al supremei admirații. |
#2
|
|||
|
|||
![]()
Aceste scurte și, probabil, naive/superficiale trimiteri la cartea lui Dostoievski au fost făcute pentru a evidenția, atât cât îmi stă acum în putință, că scriitorul rus se dovedește a fi un foarte bun cunoscător al sufletului omenesc (desigur, nu sub accepțiunea obiectualistă a acestuia, ci în maniera cunoașterii tainice, participative). Deși nu se considera pe sine psiholog și chiar preciza că este "doar realist", în sensul de a sonda cât mai adânc sufletul omenesc, el dovedește capacități excepționale în a sugera, de fapt, insondabilul omului. Nefăcînd, deci, altceva decât face orice psiholog autentic, de la un nivel al "cunoașterii" mai departe.
Cu infinit mai multă profunzime și rafinament decât am reușit eu să schițez prin câteva note și considerații foarte anemice, Dostoievski reîmprospătează problema omului și nu lasă nici un personaj "epuizat" în taina lui de necuprins. Prin subtilele sale investigații sufletești (întemeiate, desigur, pe o putere de observație și imaginație ieșite din comun - imaginație în cadrul căreia includem și o excepțională empatie -, precum și pe propria experiență de viață plină de durere și contradicții - anii de temniță, condamnarea la moarte și grațierea, crizele de epilepsie, viața dezordonată, orgoliile, pasiunea patologică pentru jocurile de noroc etc.), D. avea să deschidă drum larg noului roman, existențialismului și ... psihanalizei. Ambivalența sentimentelor (extrem de dureroasă și cu urmări imprevizibile), dorința de putere bine disimulată sub diverse măști, conflictele care mocnesc în inconștientul personajelor sale precum și în inconștientul colectiv - toate aceste teme abordate de el, și încă altele fac din D. un precursor al psihanalizei de mai târziu și al artei romanului modern. Personajele lui își pun problema filosofică centrală a sensului vieții și o caută ardent, uneori cu totul exaltat, febril. Lumea romanelor lui D. nu pare una a păcii, a urcușului spre îndumnezeire, ci a unui travaliu mai degrabă cantonat statornic în subteran și săgetat, în răstimpuri, cu fulgi de luminoasă speranță... De aceea, cu atât mai mult ne putem mira că el ar putea fi comparat cu un autor care înfățișează viața sufletului omenesc din cu totul altă perspectivă, una infinit mai "luminoasă" - este vorba despre Sfântul Isaac Sirul. Și totuși, eu cred că pot fi comparați foarte bine și că se pot găsi chiar o serie de legături între operele lor, ceea ce ridică noi întrebări privind relația dintre psihologie, la maniera în care a practicat-o Dostoievski, și opera de sorginte și expresie duhovnicească așa cum apare la Sfântul Isaac Sirul. Pentru început, din nevoia de a sesiza mai întâi specificul "Cuvintelor despre sfintele nevoințe" (la noi Filocalia X), voi reaminti că sfântul și-a centrat opera pe 4 teme principale (nevoința, smerenia, "simțirea" și liniștea). După un rezumat pe care voi îndrăzni (să fiu iertat) să îl fac la "Cuvinte...", cu scopul de a reaminti specificul central al lucrării, voi încerca să desprind unele posibile legături între abordările celor doi autori. Sper să îmi fie îngăduită și această neverosimilă îndrăzneală. În fond, nu e decât o ipoteză subsumată ideii centrale că psihologia nu este ceea ce pare ea azi, că nu poate fi considerată o tendință demonică în cunoaștere și viețuire concretă și că nu avem motive reale să o înjosim mai mult decât a ales, din luciditate smerită, să se minimalizeze singură - prin sublinierea, de fapt, a tainei omului și prin cultivarea neîncetată, în spiritul Evangheliei, a dorinței de a contribui, cu "instrumentele" ei specifice și între limite indiscutabile, la ceea ce ne lipsește cel mai mult: pacea dinlăuntrul sufletelor noastre și dintre noi. Last edited by ioan67; 10.12.2016 at 03:44:27. |
#3
|
|||
|
|||
![]()
Mi-am asumat, Dumnezeu va fi știind de ce, o sarcină ingrată: aceea de a face un rezumat al scrierilor Sfântului Isaac Sirul, pentru ca apoi să continui desfășurarea ipotezei mele că psihologia are o vastă respirație, atingînd deopotrivă pământul și Cerul...
Căci omul, zidirea din urmă a Domnului, e hărăzit deopotrivă pentru pământ și Cer. Sufletul lui le îmbrățișează pe toate, uneori extrem de dureros... Când psihologia se ține în zona acestei taine de necuprins, ea se arată cât se poate de folositoare. De tinde, cumva, mai departe - devine jalnică. Legat de asta, m-am simțit ispitit să comentez și eu (alăturîndu-mă miilor de opinii care vor fi curs între timp) moartea Starețului și putrezirea corpului său... Evenimentul care avea să îl năucească pe Alioșa, pentru a-l azvârli mai apoi, ca o trambulină, în asumarea deplină a iubirii. Nu știu ce a gândit Alioșa, până la capăt. Nu-mi e îngăduit nici să îmi imaginez ce a simțit - o experiență ca a lui nu am avut, încă. Iar Dostoievski se limitează, firește, să sugereze că a avut loc o prefacere decisivă în sufletul tânărului, fără însă a o epuiza în descrieri ori explicații ciopârțitoare. Eu presupun că Zosima a iubit cu putere Zidirea. Putrezirea corpului său o văd ca pe ultima jertfă adusă iubirii de oameni. Îmi place să îmi închipui că Domnul i-a ascultat ruga și că l-a lăsat pe Zosima să se contopească, deplin, cu lumea pe care, cândva, o trădase dar pe care, mai apoi, printr-un lung exercițiu al iubirii o recuperase. Zosima voiește să rămână aici. Se voiește cu abandonare deplină parte din țesătura lumii, neîndurînd să plece din ea decât odată cu sfârșitul definitiv al acesteia. Pentru că a recuperat iubirea pentru Creație și pentru că voiește să participe în sens invers păcatului său din tinerețe, Starețul se smerește întratât încât alege să rămână definitiv (în limitele vieții lumii) în afara Cerului. Până la venirea Cerului Nou!... Atât de mult a iubit Dumnezeu Zidirea Lui, atât de mult a iubit omul, încât a ales să Se întrupeze și să moară pe Cruce. Atât de mult a recuperat Zosima iubirea, încât a ales să se contopească cu toată Zidirea. Gestul lui se asociază, la o scară mai mică, cu Taina Euharistiei. El își urmează, în felul său, Învățătorul. Permițînd, printre altele, ucenicului său să îl urmeze mai departe. În pământ cu trupul, în Cer cu sufletul, Zosima urmează și se lasă urmat. Un învățător exemplar, un semn al dragostei desăvârșite pe fața îmbujorată, mereu, a lumii. O lacrimă vie, fertilă, a pocăinței asumate definitiv. |
#4
|
|||
|
|||
![]()
Prefața și comentariile Pr. Prof. Dumitru Stăniloae la Filocalia X sunt un ajutor indispensabil pentru cel care se apropie de cartea Sfântului Isaac Sirul. Le voi folosi și eu, în mare măsură, pentru a nu rătăci prea mult în oceanul deschis de textul ascetului siriac.
În prefață, la pag. 11, Părintele Stăniloae scrie: Dar o rezumare satisfăcătoare a operei sfântului Isaac este greu de înfăptuit. Aproape fiecare rând din ea este un fulger care pune în lumină adâncimi bogate de gânduri și viață care se cer pe larg expuse și comentate. Așa stînd lucrurile, în mod fatal suntem siliți să ne limităm la câteva considerații foarte schematice avînd rolul nu atât de a expune miezul lucrării (așa ceva se face doar lucrînd temeinic ogorul cărții, de către fiecare în parte) cât de a aminti unele conținuturi care pot contura ipoteza noastră - că avem de-a face cu o psihologie foarte specială, a omului duhovnicesc. Psihologie, iar nu altceva! Totuși, una altoită și astfel, transfigurată, cu Harul lui Hristos. Sfântul scrie, așadar, despre liniște, smerenie, rugăciune, simțire, despre iubirea celui dăruit/abandonat prin propria voință lui Hristos. Liniștea omoară simțirile din afară și trezește pe cele dinlăuntru. (Cuvântul LXXXV) În lucrarea liniștii participă în modul cel mai intens simțirile interioare. Un travaliu care solicită psihismul omului la maxim? O concentrare fără egal, pe care o pot aproxima oarecum doar stările patologice extreme sau actele din activitatea creativă de excepție? Despre așa ceva să fie vorba, oare? Cred că ar fi o greșeală să credem că nebunia sau creația sunt aceeași condiție a sufletului ca liniștirea! Părintele Stăniloae și Sfântul Isaac ne sar imediat în ajutor pentru a opera distincția dintre aceste tipuri radical deosebite ale intensității și ordinii vieții psihice: "...prin Duhul, mai bine zis așa de mult prin Duhul, că omul nu mai simte nici o grijă, nu mai face nici un efort pentru menținerea acestei stări." - scrie Părintele D.S. Și imediat adaugă: "Aceste simțiri, sau mai bine zis, Duhul Sfânt prin ele, sesizează la culme adâncurile lui Dumnezeu."... (pag. 8, op. cit.) Cum se ajunge la liniște, la această condiție cu totul excepțională a vieții omenești? Ne-o spun toate cărțile asceților... Găsim și aici descrisă aceeași cale: pe de o parte prin curățirea de patimi, pe de altă parte prin rugăciune neîncetată, acestea fiind la rândul lor indisolubil legate. Căci mai ales prin rugăciune se îndepărtează omul de patimi sau uită de ele. (pag. 9, ibid.) Deci la limanul liniștii se ajunge călătorind cu bărbăție pe marea aspră a nevoințelor sau practicînd o cățărare extrem de tenace spre piscuri tot mai înalte ori o scufundare în adâncuri... Nu este așadar o încremenire, o stagnare într-un gol neutru, ci "o mișcare" a sufletului sau, poate, mai exact o călătorie aventuroasă prin mișcări cu o dinamică extrem de specială, care aduce nenumărate schimbări ale sufletului după asemănarea luminoasă cu Soarele dumnezeiesc. |
#5
|
|||
|
|||
![]()
Eu sunt ingrozita.
Vreau sa inteleg pentru ce stai tu si studiezi asa carti si la ce-ti folosesc tie sau altora concret. Filocalia este foarte grea. Astea sunt studii teologice pentru oameni care au talent deosebit sau chemare deosebita si care isi fac din asta o profesie. E ca si cum unul care nu stie nici cum se joaca sah, reguli de baza, sta si studiaza partida lui nu stiu care campion mondial in speranta ca isi poate gasi o partenera de viata. Pe de alta parte ma uit in jur, aici pe forum de ex. ce probleme de viata exista la tineri si nimeni nu-i invata. Vad doua extreme la fel de rele - tineri care se arunca in relatii si sex de la 9-10 ani si se preocupa atunci cand nu-si gasesc pereche si fac copii aiurea in tramvai si tineri de varste mai mari care nu au habar sa abordeze o fata/un baiat, altii care nu stiu ce sa faca din viata lor pe linie profesionala. Parintii nu stiu unde sunt si ce fac (si alte rude), scoala nu stiu ce face, preotii nu se pricep. Ce este de facut? Nu este suficient sa-i aduci in credinta si sa-i legi de biserica. Trebuie sa-i inveti viata pas cu pas. Sa umble cu o fata/un baiat, sa stie ce inseamna prietenie, casatorie, familie, sa-si gaseasca profesia potrivita, sa stie ce vor de la viata. Cine trebuie sa se ocupe de tineri si sa-i invete? Ioane, lumea are nevoie de psihologi. Tinerii sunt in deruta si in disperare. Ce Sf. Isaac Sirul?! Uite-te pe firul de la aceasta sectiune, un pic mai jos de al tau. Un tanar care nu stie sa se apropie de o fata. Pe un alt fir o tanara care nu stie sa procedeze cu un baiat. Tot aici ai vazut si scris fetei care a termainat o facultate si nu stie ce sa faca. Crezi ca pe ei ii ajuta Dostoievski sau Filocalia? Nu de teorii si studii abstracte avem nevoie, ci trebuie sa invatam sa ne descurcam in viata asta de zi cu zi, tot mai grea si mai spinoasa. Sigur, fiecare cu priceperile, talentele si pasiunile lui, dar ce facem cu viata noastra? Tot vad si citesc despre atatea personalitati, genii in diverse domenii, dar care la capitolul viata personala, familie, sunt un dezastru. De ce oare?
__________________
A fi crestin = smerenie + iubire de aproape Last edited by sophia; 12.12.2016 at 12:47:17. |
#6
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Și psihologii și dascălii și preoții și medicii și orice alți oameni care vor să facă ceva bun trebuie să studieze temeinic, mai întâi. Și nu orice, ci lucruri "grele". Miezul lucrurilor, legile, regulile, principiile, nenumărate cazuri aparte, istoria... Mai ales istoria! Că nu-i nimic nou sub soare, nici măcar erorile. Sau mai ales ele. Filocalia și marii scriitori sunt, poate, tot ce avem mai bun, mai frumos și folositor în istoria fixată prin cuvânt. Omul e o ființă culturală, nu poate trăi în afara culturii și contează mult ce fel de cultură își însușește. Cultura Duhului, Filocalia, este cea mai folositoare pentru oameni. Altminteri, toată practica noastră e smintită, strâmbă și căzută. Scăpat din "hățurile" culturii bune și frumoase, omul face lucruri rele și urâte. De unde să știe și să poată face altfel?... Tinerii sunt în derută și disperare pentru că au cultura prostului șmecher și a ignoranței crase și obraznice. Dacă și-ar fi însuși marile lecții, măcar în forma lor teoretică deocamdată, știau acum ce au de făcut - știau să trăiască și să se bucure de viață. Sfântul Isaac Sirul arată cum se pot dobândi cele mai mari bunuri ale vieții omenești: smerenia, liniștea, rugăciunea - iată comorile omului! Dostoievski, iarăși, învie în noi marile dileme ale sufletului omenesc, luptele noastre cu întunericul, cu nebunia patimilor. Speranța, nădejdea, dragostea sunt și ele prinse în jocul cărților acestora monumentale. A fi om se învață! Însă, de la oameni care nu dau atenție istorie și culturii, psihologiei și Teologiei - nu ai mare lucru de învățat. Afară, poate, de unele rutine oarbe ale unor îndeletniciri, sterile atunci când sunt lipsite de noimă, de tâlc, de mister... Problema nu cred că e atunci când nu știi să te porți cu o fată... În definitiv, cine știe?...:) Nici cu profesia nu e mare scofală. S-o găsi ceva pe lumea asta, pentru oricine. Problema e ce fel de oameni suntem. Că și viața de aici și Viața din Ceruri atârnă de ce fel de oameni suntem. Oare nu-i așa? P.S. Eu continui să mă ocup de Filocalia și Dostoievski, de Freud și James, de Ey și de alții, deoarece mai întâi ei înșiși au făcut-o. Îmi sunt învățători, îmi sunt modele și nu pot trăi altfel decât în duhul lor. Îmi cer iertare dacă asta îți pare nepotrivit. Psihologii de tip "fă asta!" sunt pe toate drumurile. Eu am alt scop, nu să hrănesc vanitatea efemerului unor mișcări "practice" care nu sunt, cel mai adesea, decât nodurile prefabricate ale următoarelor chinuri. În final, o rugăminte: pune întrebări "practice", dacă voiești, eventual oferă și soluții acolo unde crezi că poți s-o faci - nu te reține nimeni! Iar pe mine, dacă nu ai răbdare să mă urmărești, ocolește-mă te rog. Pe topicul ăsta eu fac ce pot să fac și ce am stabilit de la bun început. E bine să faci și tu ceva, așa cum dorești, că doar psihologia e foarte generoasă și ne cuprinde pe toți fără să ne înghesuim prea tare..:) |
#7
|
|||
|
|||
![]() Citat:
O blondă se iubește cu Einstein. Vor să se căsătorească. Blonda îl întreabă pe E.: - Iubi, îți dai seama ce băiat vom avea?!! Frumos ca mine și deștept ca tine! Iuuppi!! - Dar dacă va fi invers? - întrebă, dus pe gânduri, bărbatul... Un alt motiv ar putea fi că personalitățile imature, dependente, pun mari probleme în viața de familie. Mai sunt și alte explicații, desigur... Una e sugerată chiar în semnătura mea. Last edited by ioan67; 12.12.2016 at 23:22:45. |
#8
|
|||
|
|||
![]()
Păstorul și bufnița - poveste africană
Pe malul unui lac trăia un păstor mărunțel care dorea să crească mare și voinic. Când s-a plictisit de atâta așteptare, s-a dus la cal: - Calule sfătuiește-mă, ca să fiu tot atât de mare ca și tine! - îl rugă păstorul. - Mănâncă ovăz și aleargă toată ziua! Ai să crești repede - zise calul. Păstorul făcu ce îi spuse calul. Mâncă ovăz și alergă de dimineața până seara, săracul... Dar nu crescu deloc. Atunci merse să se sfătuiască cu taurul: - Cumetre taur, sfătuiește-mă! Ce am de făcut ca să fiu tot atât de puternic ca tine? - Paște iarbă și rumegă neîncetat. Ai să vezi ce puternic vei fi! Păstorul se duse acasă și o lună întreagă păscu iarbă și rumegă de cu seară până dimineața. Dar nu crescu și nici mai puternic nu deveni. Atunci se duse după sfat la înțeleapta bufniță: - Cumătră bufniță, tu ești mare înțeleaptă! Spune-mi, ce să fac ca să nu mai fiu atât de mic și de slab? - De ce vrei să fii mai mare și mai puternic? - Ca să văd mai departe, răspunse păstorul. Atunci bufnița clipi din ochi și spuse: - Dacă vrei să vezi mai departe, urcă-te în copac! .....:) |
|