Forum Crestin Ortodox Crestin Ortodox
 
 


Du-te înapoi   Forum Crestin Ortodox > Generalitati > Generalitati
Răspunde
 
Thread Tools Moduri de afișare
  #1  
Vechi 08.12.2016, 12:31:49
sophia sophia is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 25.06.2007
Religia: Ortodox
Mesaje: 3.593
Implicit

Pentru Anna

1. Incearca sa te adresezi lui Ioan prin mesaj privat. Pe forum nu poate da consultatii si intrebarile tale nu prea au legatura cu subiectul.

2. Incerci sa compari aici trei notiuni care de fapt nu au nici o legatura.
Poate nu stii tu semnificatia lor? Poti sa explici ce intelegi tu?

Procrastinare - taraganare, amanare a executarii unui lucru (vezi in dexonline de ex.)
Dependenta - sa nu poti renunta la ceva (fumat, alcool, droguri, internet, jocuri de noroc etc.)
Depresie - mai bine sa nu stii ce inseamna.

Eu cred ca tu de fapt esti OK, dar ai probleme in a-ti organiza viata.
Insa nu stim nimic despre tine: esti casatorita, ai copii, ai serviciu, ai frati, surori, prieteni, ai hobby-uri?

In incheiere, as recomanda alt fel de lecturi. Poate ca lui Ioan, din punct de vedere profesional i-o fi potrivit si Dostoievski si Anna Karenina si altele asemanatoare.
Imi amintesc (tot pentru Ioan) ca mai cu multi ani in urma mi-a vorbit o cunostinta despre un scriitor - Camus. Ii placea ei.
Am luat si eu o carte a lui si m-a daramat. Si asa eram intr-o stare trista atunci. Nici cunostinta aceea nu era mai bine, avea destule probleme. M-am intrebat la ce ii trebuia ei sa citeasca pe Camus, ca s-o zdrobeasca mai rau.
Si m-am intrebat si ma intreb si acum cum ajung oamenii sa scrie asa carti cumplite, triste (la fel ca si Arghezi de ex.)? De ce vad ei numai raul si uratul in lume?

Eu recomand lecturi de alt gen, cu adevarat constructive - biografii, carti despre diverse culturi, saga (romane chiar reale despre familii intregi si evolutia lor).
Sa vezi cum au luptat oamenii si au ajuns la ceva si cum si-au croit viata si nu au abandonat. Si nu e vorba numai despre mari personalitati ci exista multe carti despre oameni obisnuiti, necunoscuti, dar care au avut experiente de viata deosebite.
Unii au trait pe alte meleaguri si in alte culturi, altii au avut talente mari, altii au trecut prin intamplari de viata neobisnuite (handicap, orfelinat, emigrare, razboi, saracie, schimbari radicale de viata etc.).
Sa vezi ce inseamna sa faci ceva cu pasiune si sa lupti pentru acel vis.
Astea sunt carti constructive si educative, nu sa citesti despre jocuri de noroc si violenta si nebunie.

In fond fiecare om ar putea sa-si scrie romanul vietii si chiar si de acolo am avea de invatat ceva.
__________________
A fi crestin = smerenie + iubire de aproape
Reply With Quote
  #2  
Vechi 08.12.2016, 12:46:54
sophia sophia is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 25.06.2007
Religia: Ortodox
Mesaje: 3.593
Implicit

O intrebare pentru Ioan:

Tu ai auzit despre hipersensibilitate? Ai invatat despre asa ceva?
Exista multi oameni care sunt asa si totusi nu este inca bine studiat fenomenul. Inteleg (dar nu stiu sigur) ca nu este nici integrat ca problema (sa nu-i spun suferinta) psihica.
Si totusi s-au scris si carti despre asta. Exista forumuri unde scriu oamenii cu asa problema.

Hipersensibilitate inseamna sa reactionezi puternic la diversi stimuli si sa fii altfel decat ceilalti. Are avantaje si dezavantaje.
Este de obicei ceva genetic, dar nu numai. Si nu se refera numai la ceva fizic (zgomot, mirosuri, medicamente, conditii de mediu) ci si la sensibilitate psihica (la diverse situatii, comportamentul altora, stres, etc.)

Pentru cel hipersensibil insusi este o problema si de multe ori o suferinta. Pentru cei din jur este si un castig (caci acest om vede si simte lucruri pe care altii nu le vad si simt si pot ajuta), dar si o problema (nu il inteleg, nu stiu sa se poarte cu asa oameni, sa-i ajute).
__________________
A fi crestin = smerenie + iubire de aproape
Reply With Quote
  #3  
Vechi 08.12.2016, 23:04:02
ioan67 ioan67 is offline
Banned
 
Data înregistrării: 30.07.2016
Mesaje: 1.458
Implicit

Citat:
În prealabil postat de sophia Vezi mesajul
Pe forum nu poate da consultatii...
Nici în privat și nici în altă situație. Nu mai lucrez.
Pot doar să recomand niște chestiuni generale, de minim bun simț.
Mesajul meu central este:
1) Lăsați demonizarea, că ne îmbolnăvește pe toți!
2) Să mergem la medic, psiholog, duhovnic. Nu neapărat în ordinea asta.
3) Ignoranța ucide.
Reply With Quote
  #4  
Vechi 08.12.2016, 23:18:05
ioan67 ioan67 is offline
Banned
 
Data înregistrării: 30.07.2016
Mesaje: 1.458
Implicit

Iată o descriere magistrală a unei "credincioase" obișnuite, vai...
Are cuvântul Maestrul D.:

...doamna, care, ascultînd tulburată, țipa și își acoperea ochii cu mâinile...
- Imaginați-vă, am presimțit totul!
Eu am acest dar, îmi imaginez orice, totul, așa cum se întâmplă. Și, Doamne, de câte ori m-am uitat la acest om îngrozitor, de fiecare dată mă gândeam: iată omul care până la urmă mă va omorî și pe mine. Și uite că s-a și întâmplat.
Adică, dacă el nu m-a omorât pe mine acum, ci pe tatăl lui, e posibil că aici a fost mâna lui Dumnezeu, care m-a protejat, și-apoi, pe deasupra, el s-a abținut să mă omoare pentru că eu însămi, aici, în acest loc, i-am atârnat o iconiță la gât, cu puternica Varvara, marea muceniță...
...știți, eu nu cred în minuni, însă această iconiță și această minune vădită care s-a întâmplat cu mine acum - aceasta mă face să mă cutremur și încep să cred din nou în tot ce se poate crede. Ați auzit de starețul Zosima?...

(Frații Karamazov, vol. 2, "Începutul carierei funcționarului Perhotin")

E o mică ilustrare a vieții noastre obișnuite, "de credință". Balamuc, delir, prostie și influență socială - toate la același pachet.
Dumnezeu să ne ajute!
Reply With Quote
  #5  
Vechi 09.12.2016, 07:01:15
Anna Anna is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 06.04.2006
Religia: Ortodox
Mesaje: 890
Implicit

Bun, revin. Deci inca o data, nu vreau consultatii, desi ma repet, cand am avut nevoie cu adevarat am mers si la medic si la psiholog si la preot si la familie si la cine am putut, si dupa cum am spus au existat oameni care m-au ajutat enorm, cred ca eram la balamuc fara ei. Si eu recomand oricui se afla intr-o situatie proasta sau de criza sa caute ajutor specializat. Doar ca acum nu cred ca mai am nevoie, si postez aici ceea ce eu consider lucruri minore cu care poate multa lume se confrunta, chiar si daca ar fi o banala lipsa de organizare. Gata pledoaria.
Acum la hipersensitivitate, Sophia si Ioan, puteti explica mai multe? Ce e de fapt? De exemplu a nu suporta scene violente intr-un film sau a nu suporta certuri sau a fi afectat de anumite vesti sau lucruri care se intampla in lume etc?
__________________
"Daca cineva mi-ar fi dovedit ca Hristos sta in afara adevarului, si daca in realitate adevarul ar sta in afara de Hristos,atunci as prefera sa fiu cu Hristos si nu cu adevarul" (Dostoievski)

"Daca Dumnezeu nu exista atunci totul este permis" (tot Dostoievski)
Reply With Quote
  #6  
Vechi 09.12.2016, 12:39:53
sophia sophia is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 25.06.2007
Religia: Ortodox
Mesaje: 3.593
Implicit

http://hsperson.com/test/highly-sensitive-test/

Acolo gasesti criteriile.

Mai erau niste forumuri pe tema asta, dar nu le mai gasesc. Se pare ca
s-au mutat pe facebook. Sincer nu inteleg de ce muta totul acolo. Dar asta este o alta discutie.

Ma preocupa mult aceasta tema. Mi se pare foarte important de luat in considerare acest aspect

Ma preocupa insa si latura opusa. S-o numesc law sensitivity persons.
Caci nu o inteleg, asa cum pe prima o inteleg foarte bine.

De ex. sa faci galagie si sa nu te deranjeze intai pe tine si nici sa nu realizezi ce rau faci altora.
Ce nervi tari trebuie sa ai!
Sa ai copii si sa-i lasi sa urle in public fara a face ceva. Nu te deranjeaza nici galagia, nici suferinta copilului (daca are motive sau nu), nici ca deranjezi pe altul.
Pe romaneste eu le-as numi supra-sensibilitate sau supra-simtire si ne-sensibilitate sau...nesimtire.
Uneori ma gandesc ce bine este sa fii in a doua categorie, sa nu te afecteze nimic. Alteori nu stiu daca este chiar asa bine.
Nici o extrema nu e buna.
Vad adeseori ca cei din categoria a doua sunt oameni mai bruti, dar si mai sanatosi cumva. Ei nu sufera.
Nu stiu care din extreme este mai rea, sau mai patologica. care sunt mai utili societatii?
__________________
A fi crestin = smerenie + iubire de aproape
Reply With Quote
  #7  
Vechi 09.12.2016, 14:41:57
AlinB AlinB is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 29.01.2007
Religia: Ortodox
Mesaje: 20.025
Implicit

Citat:
În prealabil postat de ioan67 Vezi mesajul
Iată o descriere magistrală a unei "credincioase" obișnuite, vai...
Obisnuite pentru cine?

Nu de alta, dar eu ma uit in jur si nu prea vad tipologia in cauza.

Sunt in schimb multe si alte felurite caderi si rautati si la credincioase si la credinciosi, toate in egala masura vrednice de plans spre pocainta.
__________________
Suprema intelepciune este a distinge binele de rau.
Reply With Quote
  #8  
Vechi 09.12.2016, 15:32:46
ioan67 ioan67 is offline
Banned
 
Data înregistrării: 30.07.2016
Mesaje: 1.458
Implicit

A cunoaște un om înseamnă, cumva, a-l și crea, re-crea. Întrucât cunoașterea obișnuită se face prin propriile tale mecanisme, ale subiectului cunoscător. Modelul altuia în mintea și inima ta e o împletire a existenței celuilalt cu însușirile tale. Cu scopurile, cu nevoile, cu limitele și aptitudinile tale, cu valorile și credințele tale etc. Cu cât personalitatea ta e mai complexă, cu atât cunoașterea celuilalt poate fi mai creativă, mai subiectivă, mai personală. Nicidecum "obiectivă"... Mă întreb cum ne cunoaște Dumnezeu, cum ne re-crează El... În Simplitatea Lui, însă...

La Dostoievski, cunoașterea e mereu subordonată scopului său literar. El crează o lume și o conduce prin fața ochilor noștri spre deznodământul ei tainic, mereu imprevizibil. Toate se fac și se desfac, în combinații mereu surprinzătoare care țin pe cititor în alergare, în suspans. Ici-colo câte un moment de stabilitate, câte un reper solid care pare a garanta că lucrurile nu sunt chiar fără noimă, că ele au înțeles adânc și un sens.
Un astfel de reper solid și un respiro în efortul lecturii ar putea fi atunci când D. face un portret. Cu trăsături sigure, extrem de plastice, D. ne oferă indiciile suficiente și vii ale câte unui personaj surprins în dinamica relațiilor sale. Un exemplu este portretul lui Kalganov, personaj secundar, care apare în capitolul "Dreptul primului venit":
Kalganov era un tânăr de cel mult 20 de ani, îmbrăcat la patru ace, cu o față albă, foarte drăguță și cu un păr des, minunat, de un castaniu-deschis.
(Câteva trăsături fizice cu rol de ancoră, care sugerează, printre altele, gusturile unui alt personaj - Grușenka, vor fi urmate de descrierea ochilor care, nu-i așa, ne vorbesc deja despre sufletul personajului:)
Avea niște ochi frumoși, de un albastru-deschis, foarte expresivi și inteligenți, care dădeau uneori impresia unei înțelepciuni precoce, ba chiar a unei înțelepciuni profunde, a unei înțelepciuni prea adânci în raport cu vârsta lui; dar, cu toate acestea, când vorbea, acest tânăr avea o privire cu totul candidă și nu se simțea deloc stingherit, conștientizînd pe deplin acest lucru.
(Portretul continuă cu însușirile sufletești care dezvăluie caracterul acestui personaj, unul care pare din stirpea lui Alioșa, a rătăciților frumuseții în această lume meschină și tulbure:)
În general, era foarte original, uneori capricios dar întotdeauna blând.
Adesea, în expresia lui, apărea o nuanță de fermitate și concentrare; putea să te privească, să te asculte și în același timp să rămână cu gândul la visele lui.
Uneori devenea indolent și foarte tandru, iar alteori începea să se agite dintr-o nimica toată.

Dincolo de abilitatea scriitorului de a confecționa un portret, să remarcăm faptul că D. nu face o descriere gratuită, de dragul doar al descrierii, ci are mereu în vedere scopul de a prezenta dilemele unei lumi tulburi, sfâșiată de contradicțiile ei pătimașe.
Karamazovii și toți ceilalți sunt oameni ai căutărilor, ai năzuințelor neîmplinite, ai neliniștii...
Amestec de lumini și umbre, uneori întunecați de-a binelea, ei tânjesc, fiecare în felul său, spre pace și bucurie, spre lumina desăvârșită, spre Dumnezeu. Dar sunt atât de "încurcați" în meandrele unuor vâltori nămoloase încât își aduc rar aminte de Dumnezeu, iar atunci când o fac riscă mai degrabă să-L îndepărteze decât să-L apropie... Căci lumea lor e foarte pătimașă, lipsită de inocență și dragoste, de rânduială și ascultare, de ritm și armonie. E o lume spasmodică, purtată parcă de o voință străină care pe toate le încurcă și le potrivește spre pierzare. Lumea patimii, lumea nenorocului, lumea înfrângerii și a morții... Pe care, însă, cum vedem în roman mai departe, autorul știe s-o conducă spre lumină, fie și pentru câteva clipe.
Dostoievski pare a căuta să arate cum se infiripă iubirea prin smârcurile tenebroase ale iadului. O vitalitate uluitoare își face simțită prezența dincolo de tablourile aparente ale descompunerii și rodește, ici-colo, roadele bucuriei iubirii.
Când și când, Karamazovii respiră ca oameni adevărați, întâlnindu-se. Aceasta se face însă doar când se înalță peste patimile care îi despart.
Reply With Quote
  #9  
Vechi 09.12.2016, 21:02:16
ioan67 ioan67 is offline
Banned
 
Data înregistrării: 30.07.2016
Mesaje: 1.458
Implicit

Citat:
În prealabil postat de ioan67 Vezi mesajul
Când și când, Karamazovii respiră ca oameni adevărați, întâlnindu-se. Aceasta se face însă doar când se înalță peste patimile care îi despart.
Departe, încă, de vreo întâlnire și de înălțare, deocamdată Dmitri Karamazov gonește în noapte cu troica... Zboară spre "regina sufletului" său, căreia voiește să-i aducă un ultim omagiu al "iubirii" în contul acelei unice ore de dragoste...
Psihopatologia își găsește în acest capitol ("Eu vin!") și în cel intitulat "Delirul" câteva pagini de referință. Sunt zugrăvite magistral exaltarea, gonflarea caricaturală a eu-lui, ieșirea din minți a celui îndrăgostit nebunește, precum și stările maniacale alimentate de dispoziția obsesivă.
Patima îl poartă pe Mitia în goana spre sinucidere și iad. Nu doar caii aleargă nebunește tăind întunericul nopții (splendidă metaforă a simțămintelor scăpate de sub control ale lui Mitia), ci și sufletul protagonistului care caută cu disperare încetarea chinului lăuntric. Neîmplinit în iubire, Dmitri se cufundă (teatral, totuși, revărsînd demonstrativ magnifice dovezi de mărinimie - mezeluri de tot soiul, stridii și melci, șampanie, vin, dans și coruri etc....) în moarte. Întunericul nopții învelește la sânul său un alt întuneric, cel am minții pe cale de destrămare deplină a îndrăgostitului....

Sentimentele intense și amestecate ale eroului scenelor de aici aduc, la un moment dat, în prim plan patologia maniacală și discordanța unui rugător alienat:
El se ruga cu detașare de sine și șoptea ca un apucat, doar pentru el:
- Doamne, primește-mă cu toate fărădelegile mele, dar nu mă judeca. Ferește-mă de judecata Ta...
Nu mă judeca, pentru că eu însumi mi-am dat sentința; nu mă judeca, pentru că eu Te iubesc, Doamne!
Sunt mârșav, dar Te iubesc!
Dacă mă vei trimite în iad, Te voi iubi și acolo, și de-acolo voi striga că Te iubesc în vecii vecilor... Însă lasă-mă și pe mine să iubesc până la capăt... aici, să iubesc chiar acum, când au mai rămas doar cinci ore...


Sărmanul crede că se jertfește pe altarul iubirii...
Adio și să uiți de jertfa mea, să nu-ți mai faci nicio grijă în legătură cu mine!" își încheie, apoteotic, rugăciunea.

O mică demonstrație în legătură cu înșelarea, nebunia, patima, iubirea narcisistă și solitară, în jocul atroce al alăturării patimilor oamenilor. Fiecare, înșurubat în patima lui, pare incapabil de a mai stabili vreo legătură cu altul, cu celălalt, cu zidirea și cu Ziditorul.
Cu sufletul său, mai întâi, care și-a retras luminile mereu mai departe, departe...
Să mai fie, oare, vreo scăpare pentru acest nebun? Inima lui inocentă este oare cu totul pătrunsă de întunericul patimii? Mintea lui e doar o jucărie care slujește definitiv morții?...
Dostoievski se îndură și ne spune, în roman mai departe, cum poate curge misterioasa poveste a omului și a iubirii.
Reply With Quote
  #10  
Vechi 10.12.2016, 01:10:32
ioan67 ioan67 is offline
Banned
 
Data înregistrării: 30.07.2016
Mesaje: 1.458
Implicit

Deși crescuți de același tată, în aceeași casă și în același oraș, deși se închină amândoi Aceluiași Dumnezeu (măcar că ambii sunt mădulare ale Bisericii), cei doi frați - Mitia și Alioșa, traversează complet diferit una și aceeași noapte. Ne-am aștepta, în virtutea faptului că sunt frați, să aibă reacții asemănătoare față de pierderile majore pe care le suferă fiecare.
Unul își vede pierdută "iubirea", altul își pierde Starețul.
Primul trăiește cu disperare și exaltare pierderea fericirii pământești.
Celălalt se clatină, chiar se prăbușește o clipă, sub lovitura dată de moartea celui care îl călăuzea spre Cer.
Alioșa, rămas acum orfan și zdruncinat de evenimentele petrecute la moartea lui Zosima, ajunge atât de dezgustat încât caută "răul" cu dinadinsul. Se pedepsește, primind cârnați și vodkă ba, mai mult - voiește să se cufunde cu totul în lumea răsturnată a Grușenkăi (așa cum o credea el atunci)... Durerea și deruta tânărului ne fac să credem, o clipă măcar, că Alioșa e și el pierdut. Nu doar fratele său, dar și el voiește să sfârșească cu viața... Trăind-o, însă, de acum pe cea aidoma Starețului!
Ce izbândă, ce salt măreț face sufletul lui Alioșa în ceasul marii ispite! Se leapădă de sine, pentru totdeauna, voind astfel să rămână în veci cu învățătorul lui! (Deși corpul starețului putrezește rapid, spre smintirea unora deja smintiți, Alioșa găsește calea de a-și "salva" iubirea: se leapădă de sine însuși, de ultimele rezistențe ale egofiliei și naivității, făcînd astfel saltul, definitiv, în lumea Starețului. Care nu e alta decât iubirea întregii Zidiri, îndeosebi a oamenilor.)
În Alioșa este ceva care îl face să găsească la Grușenka nu atât "răul", pe care îl căuta cu nesaț iluzoriu spre pedeapsa de sine, ci iarăși dragostea - o dragoste chinuită, strivită, siluită...
Mila dumnezeiască din inima lui și înclinația hotărâtoare spre frumusețe și rost bun, îl fac să vadă în teribila Grușenka pe fetița inocentă care fusese acoperită, vai, de noroiul vremurilor lumii. Vedere care o zguduie pe tânăra femeie, o tămăduiește, o reînvie...

Dimitri, însă, are altă înrâurire deocamdată. Nu tristețea după cele de Sus îl copleșește pe el acum, ci nenorocul celor întâmplate pe pământ. Deși curat încă la inimă, cum îi spun unii dintre cunoscuți numindu-l "copil", el se vădește lipsit de acel altoi pe care fratele său mai mic îl primise, deja. El nu se arată dispus să renunțe la ale sale pentru a trăi jertfelnicia, ci alege să mimeze jalnic jertfa pentru a păstra, fie și doar o clipă, iubirea. Iubirea trecătoare, frumusețea pieritoare ca floarea câmpului...

În ciuda asemănărilor inevitabile dintre cei doi frați Karamazov, reacțiile (deciziile și hotărârile) lor sunt radical diferite: unul se leapădă de sine pentru a rămâne în iubirea veșniciei, altul leapădă veșnicia osîndindu-se de dragul unei clipe.

Poate că aici e unul dintre cele mai bune exemple din literatură privind diferența dintre psihologia omului lumesc și psihologia omului duhovnicesc la confruntarea cu durerea pierderii din planul omenesc. Pe unul, durerea îl desfigurează, îl scoate din minți, tinde să îl omoare. Pe celălalt, durerea îl preschimbă, îl curățește, îl renaște. El se mută în Cer, viețuind îngerește pe pământ, printre semeni.
Durerea primului te rănește, prin urmările ei; aduce simțăminte de jale, poate chiar de silă, de adânc refuz... Durerea celuilalt te uimește și te încântă, te învață și te înalță.

Dar lucrurile nu rămân chiar atât de simple, de schematice și definitive. Sufletul celor doi frați va cunoaște și alte prefaceri... Dostoievski pare hotărât să ne arate încă mai departe, cât de uluitoare - prin dinamica imprevizibilă datorată multor resorturi nebănuite - sunt sufletele oamenilor și cât de tainică este, cu adevărat, viața omului.
Scriitorul rus ne dezvăluie astfel o psihologie de mare clasă, unde nu ne este îngăduit să venim cu formule preconcepute sau cu anticipări certe, fie ele cât de savante. Iar dacă încercăm, totuși, să spunem câte ceva în jurul acestei lecturi, e, poate, doar din imboldul de a nu rămâne sub seducția adeseori înșelătoare a "înțelepciunii" tăcerii... Mai bine un cuvânt prost, deocamdată, decât o tăcere care mimează pacea tâlcurilor ultime și deliciul steril al supremei admirații.
Reply With Quote
Răspunde