![]() |
![]() |
|
|
|
|
|
#1
|
|||
|
|||
|
Citat:
Profesorul G. Ionescu zicea că un om serios are mereu o brumă de obsesionalitate...:)) (maestrul înțelegea prin om serios nimic altceva decât geniul; zicea că nu există operă genială fără obsesionalitate... îi dădea ca exemplu pe Goethe, Eminescu, Edison) Eu, însă, doar m-am rugat să aflu mai multe despre subiectul ăsta. Am luat pozitia lotus (spre încântarea lui Florin Oltean și spre groaza lui Cătălin) - din pricină că odată cu vârsta și cu starea prelungită de ebrietate devin tot mai crăcănat și, când șed pe scăunel, par a sta în lotus - apoi am făcut rugăciune ca să mă limpezesc un pic la subiect. La început am crezut că-i vorba despre chiasm. Cercetează chiasmul!, mi-a părut că zice gândul, și m-am bucurat întrucât despre acesta știam mai multe din psihologie înainte să aflu ceva din Teologie. Că noi, psihologii, (adică ei psihologii - eu vorbesc aici din amintiri) facem de multă vreme tărăboi laolaltă cu structuraliștii și susținem că mersul natural al gândirii omenești e fundamentat pe mișcarea specifică chiasmului. Dăm exemplu tocmai Evanghelia, mai ales pe cea după Marcu și, desigur, după Ioan. Dar m-am deprins să nu dau atenție oricăror păreri ale gândului dintâi... Am lăsat să treacă o vreme și mi-a părut că vine un alt gând, mult mai subțire, mai ușure, mai răcoros... "Birmania!", zicea el. Poveștile birmaneze!.... Acuma, las lui Cristiboss plăcerea să contemple noua mea manifestare de nebunie - că, nu-i așa, un om zdravăn la minte nu poate să se roage și să primească "răspuns" mesajul Birmania și povești birmaneze!...:))) Un răspuns la întrebarea privind relația dintre psihologie și Teologie va să vină, așadar, din Birmania. Prin poveștile birmaneze. Să ascultăm pentru început o poveste birmaneză cu surzi! Mai exact, cu 4 surzi!!...:))) |
|
#2
|
|||
|
|||
|
Starețul unei mânăstiri i-a grăit odată slugii sale:
- Șoarecii gospodăresc prin hambarele noastre. Du-te până-n sat și adu o pisică! Sluga era cam tare de ureche. De aceea, văzînd în sat o fetiță care legăna un prunc, i-a spus: - Starețul mi-a poruncit, nu știu de ce, să-i aduc la mânăstire o bibilică. Dar fetița, și ea cam fudulă de urechi, a țipat: - Fetică? Ce fetică?... Pentru nimic în lume nu-mi dau surioara! Și, tare mânioasă, a ridicat mâna să-l lovească. Atunci s-a burzuluit sluga și-a răcnit: - Păcătoaso! Cutezi să înfrunți un slujitor al Domnului? Și, îmbrâncind fetița, a făcut cale-ntoarsă. Îndată fetița a dat fuga la maică-sa, care era și ea surdă ca o ciubotă și i-a spus: - Starețul a poruncit, nu știu de ce, să-i ducem fetica la mânăstire. Mama cea surdă s-a năpustit în grădină. Lungit pe-o rogojină, la umbra unui tamarind, bărbatul ei - tot fudul de ureche - se juca acolo cu pisica. - Gătește-te de drum!, i-a spus femeia. Starețul a poruncit, nu știu de ce, să-i ducem la mânăstire vițica. - Bine, i-a răspuns surdul. Pisica? Fie și pisica! Dacă-i vorba de slujitorii Domnului, nimic nu îmi pare prea scump. Și vorbind așa, a luat pisica și-a pornit către mânăstire. Starețul a văzut țăranul venind cu pisica și atunci le-a spus călugărilor: - Știți, nimeni nu-mi îndeplinește poruncile mai bine decât sluga noastră cea surdă! |
|
#3
|
||||
|
||||
|
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie. (Părintele Alexander Schmemann) |
|
#4
|
|||
|
|||
|
Pentru comparație, o altă perspectivă oferită de un psiholog/psihoterapeut portughez:
https://www.youtube.com/watch?v=CwAVUv9ml5M Aici și dilema dacă acei copii abuzați și privați de iubire în copilărie, pot fi recuperați ca oameni iubitori mai târziu. Profilul paranoid și experiențele transformatoare, dificultatea politicienilor de a vorbi despre iubire etc. |
|
#5
|
|||
|
|||
|
În fine, dacă a avut cuvântul Prof. Adrian Opre (serios și inspirat, temeinic documentat - ca de obicei), să vedem ce are de spus un alt psiholog format la excepționala școală de psihologie de la Cluj, anume Prof. Daniel David.
https://www.youtube.com/watch?v=01SpxDwuIrI Aici tema este .... psihologia minciunii !...:) P.S. Psihologii Adrian Opre și Daniel David sunt printre primii psihologi formați la Cluj în școala condusă de personalități precum Prof. Ioan Radu sau Prof. Mircea Miclea. Această școală este una, mai întâi, de Psihologie Cognitivă. Astfel încât opiniile celor doi psihologi trebuie înțelese prin raportare la această zonă din arealul Psihologiei, una particulară și al cărei specific constă mai întâi în faptul că este cea mai "scientistă" dintre școlile de psihologie, cea mai depărtată de "simțul comun" și cea mai depărtată de iluziile pseudocunoștințelor de psihologie pe care, nu-i așa, le deține tot românul (și nu numai)... Psihologii cognitiviști sunt, poate, cei mai exigenți în ceea ce privește validarea unor teorii sau ipoteze, pun mare accent pe acuratețea experimentală, sunt foarte riguroși în afirmații - în ciuda faptului (sau tocmai de aceea) că psihologia cognitivă are un vast aparat care îi servește ca suport cognitiv, alcătuit din numeroasele științe cognitive dintre care se disting mai întâi neuroștiințele. |
|
#6
|
|||
|
|||
|
Nu ai facut, aveai deja :)
Oricum e o tema abstracta, cei care ajung la biserica nu prea mai ajung la psiholog si ma tem ca si invers. O fi cazuri in care cele doua merg mana in mana, dar eu nu stiu astfel de cazuri. Poate tu. Dar ca sa o pun si intr-o nota favorabila "fixatiei" tale, stiu persoane care merg la biserica (duhovnic) si tot ar avea nevoie de asistenta unui psiholog. Desi n-as baga mana in foc ca psihologul ar putea face in plus ceva sau mai repede fata de ceea ce face duhovnicul. In plus, nu stiu daca ar avea atatia bani pentru psiholog.. Apropo, cam cat e ora la psiholog, la noi?
__________________
Suprema intelepciune este a distinge binele de rau. |
|
#7
|
|||
|
|||
|
E o plajă foarte largă, depinzînd de mulți factori. Nu merge cu tarif fix, mai ales că mulți clienți sunt sărmani, alții au depresie tocmai/și din cauza situației financiare etc.
În general, onorariul se negociază, face parte din contractul de început al relației. P.S. Mai greu e cu pipițele și pipuții. Snobii și snobinetele care au o "carieră de succes" se simt jigniți dacă le ceri mai puțin decât "valorează" ei. Ei se măsoară pe ei înșiși și pe ceilalți oameni în bani, așa că ești silit să le ceri mult - ca semn de respect. Altfel îi "confuzezi", le sporești disconfortul, le provoci "disonanță cognitiv-afectivă" etc. Plaja lor de așteptări e foarte rigidă, sunt ca bebelușii ăia răsfățați care se sparie și urlă din orice. Deci să nu cobori, cumva, sub 150-200 Euro/ședință, că bagi omu-n balamuc!...:)) P.P.S. Găsești pe net tarifele. Eu nu mai sunt interesat de multă vreme dar am auzit că e o medie în jur de 100 lei. Zice google.... |
|
#8
|
|||
|
|||
|
Deci problema e mai degraba teoretica decat practica, la tarifele astea majoritatea romanilor n-au ce sa caute la psiholog..
__________________
Suprema intelepciune este a distinge binele de rau. |
|
#9
|
|||
|
|||
|
Frate, mi-a zis un doctor un adevăr trist: sănătatea e un lux...
Într-adevăr. |
|
#10
|
|||
|
|||
|
De aceea avem psihiatru unde ne da bomboane eftine
|
|
|