Sa ne căim pentru acest pustiu în care ne aflăm. Acolo, fiind la rugăciune, să ne căim înaintea lui Dumnezeu: Doamne, sunt ca un pământ fără de apă, pustiu și nelucrat, spune psalmistul. Ajută-mă! Coboară harul Tău peste inima mea însetată de Tine! O rugăciune particulară, personală, se poate face atunci, pe loc, în taina inimii tale. Și un examen de conștiință: pentru ce suntem împietriți? Că de obicei păcatele noastre ne împietresc. Am făcut niște lucruri rele, avem niște oameni pe care nu-i putem ierta, inima noastră are un înveliș din acesta gros, din cauza urii împotriva aproapelui nostru. Și ne rugăm să sfâșie Dumnezeu acest văl, să deschidă iarăși această inimă: trebuie să o facă permeabilă pentru tot ceea ce se petrece în jurul nostru.
Prin rugăciune sfâșiem niște văluri sau întunecimi, învelișuri de pe mintea și inima noastră. În jurul inimii noastre sunt mai multe învelișuri care ne fac pe noi nesimțitori la cuvintele lui Dumnezeu. Însă prin rugăciune, aceste văluri se sfâșie, mintea noastră devine luminoasă, încât trebuie să punem accentul pe această apropiere de Dumnezeu; și toate celelalte vin aproape automat, aproape firesc în viața noastră; de la Tatăl Ceresc vin. Adică, să nu fie goluri în viața noastră, rugăciuni numai câte o zi sau câte o clipă, iar restul vieții petrecut cu celelalte preocupări. Fiecare zi să fie marcată de rugăciune și de celelalte ascultări, treburi omenești, școlărești, studențești. Fără această alternativă, viața noastră șchioapătă, e o viață bolnavă, o viață insuficientă, o viață știrbită. Atunci toată grija lumească putem să o lepădăm. Adică această căință pentru păcatele noastre, această rugăciune tainică către Dumnezeu să sfâșie acest val de împietrire, de nesimțire în care suntem cuprinși atunci.
(Ne vorbește Părintele Sofian Boghiu, Editura Vânători, Mănăstirea Sihăstria, 2004, p. 62)
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie.
(Părintele Alexander Schmemann)
|