|  |  | 
|  | 
|  | 
| 
			 
			#1  
			
			
			
			
			
		 | |||
| 
 | |||
|   
			
			În Tradiția veche  a  Bisericii  icoanele nu  au  fost  niciodată  sfințite, iar Sinodul  VII  Ecumenic  precizează  clar  că  sfințenia  icoanelor  vine  de  la prototipul  pictat  pe  ea,  adică  „dinăuntrul  icoanei”,  nu  „din  afara  ei”.  Agheasma nu poate „sfinți” o imagine care nu este icoană, în sensul că nu poate acorda statutul de icoană a Maicii Domnului oricărei imagini de femeie cu prunc în brațe, dacă această nu corespunde normelor canonice prevăzute de Sinodul VII Ecumenic. Iar dacă o imagine este icoană prin zugrăvirea ei, aceasta nu mai are nevoie să fie sfințită. Ea își îndeplinește perfect rolul liturgic și didactic și fără „sfințire”. | 
| 
			 
			#2  
			
			
			
			
			
		 | |||
| 
 | |||
|   
			
			Dar asta e grav nene, inseamna ca orice pictor serios cu dedicatie si respect pentru canoane, poate pune in circulatie sfinte icoane. Dar de sfintit (si luat bani pentru asta) nu poate oricine, nu-i asa? E la fel si cu lumanarile. Cele din biserica sunt "sfintite". Cele din piata nu mai sunt. Una e sa fii ingropat cu lumina sfintita alta e cu lumina laica.. Cand lumina arde emanand "sfantenie", merita sa dam cateva zeci de mii de euro sa o aducem cu avionul de la mii de km, nu? Pe urma, cu procedura sfintiirii, putem baga in circulatie diverse modernisme, kitch -uri sau chiar si simpatica arta naiva. Nu mai conteaza ca seamna mai mult a mazgaleala, sau ca inspira mai mult senzualitate decat solemnitate, e sfintita, deci e icoana. Si in final, tragem concluzia, care putini se tem sa o rosteasca, ca ce facem noi in fata icoanei, poate fi marcat de superficialitate, ipocrizie, fariseism. Important este ca icoana e sfintita, deci indiferent de cine suntem, ceea ce facem, cum facem, harul e musai sa-l primim. Cam aici am ajuns cu "imbunatatirea" Traditiei.. Si mai e o problema, cum explicam "icoane facatoare de minuni" ? Sa fie in unele zugravite un sfant facator de minuni si in altele acelasi dar mai putin facator de minuni? 
				__________________ Suprema intelepciune este a distinge binele de rau. Last edited by AlinB; 27.09.2017 at 02:14:52. | 
| 
			 
			#3  
			
			
			
			
			
		 | |||
| 
 | |||
|   Citat: 
 | 
| 
			 
			#4  
			
			
			
			
			
		 | |||
| 
 | |||
|   
			
			N-ai priceput. O reprezentare necanonică stopită cu agheasmă devine icoană ("sfințită")?
		 Last edited by simpllu; 27.09.2017 at 23:35:30. | 
| 
			 
			#5  
			
			
			
			
			
		 | ||||
| 
 | ||||
|   Citat: 
 ps: la intrebarea ta, raspunsul este nu 
				__________________ Cel ce nu iubește n-a cunoscut pe Dumnezeu, pentru că Dumnezeu este iubire | 
| 
			 
			#6  
			
			
			
			
			
		 | |||
| 
 | |||
|   Citat: 
 
				__________________ http://www.cuvantul-ortodox.ro/2011/...-ca-pe-erezii/ "Când am ieșit pe ușa care mă purta spre libertate, am știut că dacă nu las ura și amărăciunea în spate, voi continua să fiu în închisoare".-Nelson Mandela | 
| 
			 
			#7  
			
			
			
			
			
		 | |||
| 
 | |||
|   Citat: 
 Un exemplu elocvent, mai demult un preot s-a dus sa sfinteasca o casa si a intrebat daca o icoana este sfintita. Nefiind sfintita, preotul a spus ca odata cu sfintirea casei se sfinteste si icoana. Un tablou de pe perete (oarecare, nu religios) nu devine icoana sau sfant, chiar daca e sfintit odata cu casa. | 
| 
			 
			#8  
			
			
			
			
			
		 | |||
| 
 | |||
|   
			
			Și uite așa din acținea de a stabili canonicitatea icoanei am ajuns la rugăciuni de sfințire. Cum s-a ajuns a aceste rugăciuni, de la cine le-am preluat (și în ce perioadă!), nu interesează pe nimeni, important este că majoritatea asta fac. Ignoranță pură! Uite aici și explicația: "Încă din vechime, înainte ca o icoană să fie cinstită, ea era adusă și prezentată episcopului sau preotului, dar nu cu scopul de a o „sfinți”, ci de a recunoaște în ea „icoana”. În anumite regiuni ale Bizanțului iconografii nu scriau numele sfântului pictat, ci mergeau la episcop sau preot, și dacă acesta recunoștea „canonicitatea” chipului zugrăvit, el însuși scria cu mâna: „Iisus Hristos”, „Maica lui Dumnezeu”, „Sfântul Nicolae” sau numele care se cerea. Această acțiune a fost considerată în popor „sfințire a icoanei”, dar ea nu presupunea citirea vreunei rugăciuni sau stropire cu agheasmă." | 
| 
			 
			#9  
			
			
			
			
			
		 | |||
| 
 | |||
|   Citat: 
 
				__________________ http://creatie6zile.wordpress.com/ | 
| 
			 
			#10  
			
			
			
			
			
		 | |||
| 
 | |||
|   
			
			Cătălin, legat de subiectul de la care a pornit discuția, uite că o mașină se binecuvintează, nu se sfințește: http://basilica.ro/molitfelnic-2/
		 | 
|  |