Batranul Eftimie Aghioritul

Batranul Eftimie Aghioritul

Introducere
Bătrânul Eftimie Aghioritul a fost un sfânt contemporan nebun pentru Hristos, o lumină strălucitoare a Atonului sfinţit, „unul dintre ultimii"2 mari asceţi ai pustiului aghiorit.
A fost „cel din urmă dintre toţi", un sfânt care a trăit în vremurile din urmă, unul dintre isihaştii luptători care au ţinut nestinsă tradiţia aghiorită. A trăit cu gândul că este cel mai mic, cel mai păcătos dintre toţi oamenii. S-a nevoit ca un „nebun" şi ca un „ciudat", ca un om de nimic şi vrednic de dispreţ, ca un mărginaş, „ca un mort viu"3.

Bătrânul Paisie, marele ascet de la Panaguda, l-a apreciat şi l-a admirat. Bătrânul Eftimie viglo-lavriotul, acest „mic fiu" al împărăţiei, a trăit „în vremurile din urmă", în timpurile „apocaliptice", şi s-a socotit pe sine vrednic de râs, nevrednic de cer şi de pământ. A ţinut cu acrivie tradiţia aghiorită, împreună cu alţi nevoitori ai acestor vremuri de pe urmă.

Aparţine tagmei celor care vor fi primii în împărăţia lui Dumnezeu4.

Prin Harul lui Dumnezeu şi cu binecuvântarea părintelui nostru Maxim, vă punem şi noi înainte o mărturie săracă şi umilă despre acest „om al lui Dumnezeu".

Implinind o datorie şi o ascultare, lăsăm Bisericii Ortodoxe truda noastră smerită: ceea ce am putut să ne amintim din întâlnirile personale, precum şi ceea ce am adunat de la alţi monahi şi mireni despre fericitul Bătrân Eftimie, cel lipsit de slavă, cel smerit, cel nevoitor, un „nebun pentru Hristos" contemporan.

Unii nu l-au perceput astfel şi, probabil, l-au osândit. M-am bucurat când am descoperit preţuirea şi admiraţia Părintelui Paisie pentru el. Acest mare ascet contemporan vorbea cu multe cuvinte de laudă despre Bătrânul Eftimie, aşezându-l în rândul nebunilor pentru Hristos, conform mărturiei unui episcop contemporan5.

Vorbind cu episcopul, acela mi-a descoperit că Bătrânul Eftimie se găsea pe o culme foarte înaltă a vieţii duhovniceşti6.

Scopul prezentei scrieri umile este zidirea duhovnicească a tuturor credincioşilor şi slăvirea Dumnezeului Celui în Treime, „preamărit prin Sfinţii Săi"7. Dacă istorisirea de aici vă va ajuta câtuşi de puţin în lupta voastră duhovnicească, vă rog să-l pomeniţi pe Bătrânul nostru, Arhimandritul Maxim, pe toţi părinţii aghioriţi, şi, în cele din urmă, şi pe mine, Ieromonahul Sava Aghioritul.

Instrăinarea
Bătrânul Eftimie a trăit la Coliba Sfinţilor Ioasaf şi Varlaam o viaţă monahală autentică, în însingurare deplină. Foarte rar primea vizitatori. Chiar dacă băteai cu putere în poartă, chiar dacă îl întâlneai pe potecă, de-abia dacă schimbai două vorbe cu el. Nu avea multe legături nici cu tovarăşii săi pustnici, şi făcea aceasta ca să poată ţine programul său duhovnicesc, ca şi rânduiala mâncării sale simple de zi cu zi. Un Bătrân de la schitul de vizavi i-a oferit odată câteva portocale, punându-i-le în mână.

Părintele Eftimie le-a primit, dar după aceea i-a zis:

„-Altădată să nu-mi mai dai, pentru că, altfel, le tai şi le arunc în drum!"

Astfel, socotea că vor rupe legătura şi că nu vor mai avea nicio comuniune cu el. Voia să se înfrâneze, să mănânce doar puţin, şi nu felurite bucate. Nu voia să tină în chilie mâncăruri diverse ca să nu-i vină ispita să le mănânce, încălcându-şi canonul personal de postire.

Pustiul îl ajută pe ascet să postească, deoarece aici nu găseşte varietatea mâncărurilor care există în ţinuturile locuite de mireni. Bătrânul nu voia nici cantitate, nici calitate, nici multe feluri de bucate.

Experienţa ascetică ne învaţă că multe feluri de mâncare nu ajută în viaţa pustnicească. Ele îngroaşă trupul şi se digeră greu când omul le mănâncă în acelaşi timp, iar în cele din urmă dau naştere ispitei şi împiedică rugăciunea.

De dragul Domnului, Bătrânul Eftimie era ca un străin printre pustnici. Instrăinându-se, de asemenea, de rudeniile sale după trup, a continuat înstrăinarea cea înaltă, însă fără idioritmie19, şi în Sfântul Munte.

Bătrânul Eftimie trăia în însingurare, dar nu ascultând de sine însuşi. Vieţuia după canoanele vieţii monahale ortodoxe. Se spovedea şi se nevoia cu ascultare. Odată, aşa cum mi-a povestit, a venit şi la Kerasia ca să spună gândurile sale duhovnicului, care trăia la chilia Intrarea Maicii Domnului în Biserică. De asemenea, la sfârşitul vieţii sale pământeşti, a cerut în mod public iertare tuturor însoţitorilor săi pustnici de la Vigla şi de la mănăstirea Lavra cea Mare.

Deseori îi uimea pe părinţi şi pe închinători cu „nebuniile" lui. Trăia ca un necunoscut şi era ca şi inexistent pentru cei mai mulţi.

De asemenea, rudeniile sale din lume pierduseră orice legătură cu el. Nu scria niciodată, nici chiar surorii sale, Caterina şi nu purta corespondenţă, deşi exista între ei o iubire şi o compătimire adâncă. Atât timp cât a fost în lume, sora lui l-a ajutat la creşterea animalelor, cu multă râvnă. Insă, după ce a devenit călugăr, se purta şi cu aceasta conform făgăduinţelor monahale.

Atât de mare a fost lipsa de comunicare cu ai săi, încât, pentru o perioadă, dintr-o informaţie greşită, sora lui l-a pomenit la cei adormiţi20, înstrăinarea de toţi, de dragul lui Hristos, este o mare virtute care ajută mult în privinţa lipsirii de griji şi a neaplecării asupra celor din afară. Fără aceste virtuţi nu se dobândeşte rugăciunea curată şi lucrarea lăuntrică a inimii. Bătrânul ştia lucrurile acestea din lecturile sale făcute din cărţile patristice (Filocalia, Everghetinosul).

Ierom. Sava Aghioritul

Batranul Eftimie Aghioritul. Unul dintre ultimii parinti asceti ai Sfântului Munte; Editura Egumenita

Cumpara cartea "Batranul Eftimie Aghioritul. Unul dintre ultimii parinti asceti ai Sfântului Munte"

 

Note:

2 Caracterizarea aparţine Preacuvinsului părintelui nostru Maxim Psilopulos, care s-a nevoit vreme de mulţi ani în Sfântul Munte şi l-a cunoscut personal pe Bătrânul Eftimie.
3 Vezi Apocalipsa 1,18: „Eu sunt Cel dintâi şi Cel de pe urmă şi Cel ce sunt viu. Am fost mort, şi iată, sunt viu in vecii vecilor, şi am cheile morţii şi ale iadului".
4 Vezi cuvântul Domnului de la Matei 19, 30: „Mulţi dintâi vor fi pe urmă, şi cei de pe urmă întâi".
5 Mărturia este consemnată în lucrarea Mitropolitului Ierotei de Nafpaktos, Ştiu un om întru Hristos, Ed. Sfintei Mănăstiri a Naşterii Maicii Domnului, ediţia a IT-a, T.?v,idia, 2007.
6 Op. cit., p. 277.
7 Vezi cuvintele Sfântului Pavel din Epistola a ll-a către Tesaloniceni, cap. 11,16
19 Idioritmie se numeşte, de obicei, abaterea de Ia vieţuirea monahală patristică-ortodoxă, conform căreia monahul nu ascultă de un îndrumător duhovnicesc, ci are drept Bătrân propriul său gând. Idioritmicul este socotit înşelat, cauza acestei înşelări, ca şi cauza oricărei alte căderi, fiind mândria.
20 Această soră a Iui acum trăieşte la mănăstirea Maicii Domnului, Halkidiki şi este în vârstă de 88 de ani. La Gomati trăieşte nepotul Bătrânului, Dimitrie Pashalas, care are o cofetărie în piaţa centrală a satului.

28 Iulie 2017

Vizualizari: 1984

Voteaza:

Batranul Eftimie Aghioritul 0 / 5 din 0 voturi.

Cuvinte cheie:

Eftimie Aghioritul

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Bucuria convorbirii. Interviuri realizate de Costion Nicolescu
Bucuria convorbirii. Interviuri realizate de Costion Nicolescu Două sunt întâlnirile care m-au fascinat totdeauna: cea cu Nicodim (Ioan 3,1-21) și cea cu femeia samarineancă (Ioan 4,5-26). Una se petrece în miez de noapte, cealaltă în plină zi. Una este cu un fruntaș al iudeilor, alta cu o femeie simplă. Amândouă 20.00 Lei
Osebirea care tine laolalta. In memoriam acad. Sorin Dumitrescu
Osebirea care tine laolalta. In memoriam acad. Sorin Dumitrescu „Iar el este un iconar care a scris studii științifice, un ziarist care a pictat abstract, un orator care organiza expoziții, un editor care producea happeninguri, un profesor care intervieva sfinți, un librar care cânta la pian și chitară, un familist 60.00 Lei
Arsenie Boca. Sfantul cu inima cat cerul
Arsenie Boca. Sfantul cu inima cat cerul Despre el se vorbește adesea în șoaptă, cu evlavie sau cu întrebări. Se pomenesc minunile și mulțimile, dar mai rar osteneala lui de o viață: setea de a-L înțelege pe Hristos, grija față de oameni și față de tineri, puterea de a rămâne demn în mijlocul 60.00 Lei
Duhul Sfant si unitatea Bisericii. „Jurnal” de Conciliu
Duhul Sfant si unitatea Bisericii. „Jurnal” de Conciliu Ce altceva reprezintă reflecția sa teologică, pledoaria pentru dialog, efortul de a face posibile întâlniri și de a transmite chipul lăuntric al Ortodoxiei în lumea care-l ignora, decât o mărturie a celui care ascultă planul lui Dumnezeu? Viața tânărului 50.00 Lei
„Regula de aur” in religiile abrahamice. Perspective etice si ecumenice
„Regula de aur” in religiile abrahamice. Perspective etice si ecumenice Ce este „regula de aur”? Este o normă etică, o idee, o recomandare și chiar o poruncă care se regăsește în multe mitologii, religii și filosofii ale lumii. Părintele Dumitru Beșliu invocă în cartea sa în primul rând creștinismul. Trimiterile precise sunt 79.29 Lei
Din invataturile Ortodoxiei
Din invataturile Ortodoxiei Cartea de fata aduce in fata cititorilor ei cateva teme foarte importante si necesare pentru viata crestinului ortodox. Viata spirituala a fiecarui credincios trebuie sa fie impodobita, pe langa virtuti, si de o cunoastere temeinica a invataturii de 52.86 Lei
In singuratatea mintii mele
In singuratatea mintii mele „Bucuria de a te exprima, trufia pe care ți-o dă cuvântul domesticit, gata să și se supună, senzația că el este treapta care te poartă în locul acela înalt, la care îți faci uneori iluzia că doar tu poți ajunge. Știu, desigur, că prin cuvânt noi despărțim 78.23 Lei
Vinovatia. O introducere contemporana
Vinovatia. O introducere contemporana Ce este vinovăția? O povară inutilă, sau o resursă fundamentală pentru sănătatea noastră psihică și morală?Într-o societate în care rușinea a luat locul vinovăției, iar autocritica e tot mai des înlocuită de victimizare, Donald L. Carveth ne propune o 42.18 Lei
Inteligenta artificiala. Cum ne ajuta si cum ne ameninta o creatie superioara omului
Inteligenta artificiala. Cum ne ajuta si cum ne ameninta o creatie superioara omului Manfred Spitzer este un expert recunoscut în rețelele neuronale – fundamentul inteligenței artificiale. Cartea de față adună toate informațiile relevante existente pe această temă, punându-le într-o perspectivă realistă: se pot face multe speculații cu 67.66 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact