Batranul Eftimie Aghioritul

Batranul Eftimie Aghioritul

Introducere
Bătrânul Eftimie Aghioritul a fost un sfânt contemporan nebun pentru Hristos, o lumină strălucitoare a Atonului sfinţit, „unul dintre ultimii"2 mari asceţi ai pustiului aghiorit.
A fost „cel din urmă dintre toţi", un sfânt care a trăit în vremurile din urmă, unul dintre isihaştii luptători care au ţinut nestinsă tradiţia aghiorită. A trăit cu gândul că este cel mai mic, cel mai păcătos dintre toţi oamenii. S-a nevoit ca un „nebun" şi ca un „ciudat", ca un om de nimic şi vrednic de dispreţ, ca un mărginaş, „ca un mort viu"3.

Bătrânul Paisie, marele ascet de la Panaguda, l-a apreciat şi l-a admirat. Bătrânul Eftimie viglo-lavriotul, acest „mic fiu" al împărăţiei, a trăit „în vremurile din urmă", în timpurile „apocaliptice", şi s-a socotit pe sine vrednic de râs, nevrednic de cer şi de pământ. A ţinut cu acrivie tradiţia aghiorită, împreună cu alţi nevoitori ai acestor vremuri de pe urmă.

Aparţine tagmei celor care vor fi primii în împărăţia lui Dumnezeu4.

Prin Harul lui Dumnezeu şi cu binecuvântarea părintelui nostru Maxim, vă punem şi noi înainte o mărturie săracă şi umilă despre acest „om al lui Dumnezeu".

Implinind o datorie şi o ascultare, lăsăm Bisericii Ortodoxe truda noastră smerită: ceea ce am putut să ne amintim din întâlnirile personale, precum şi ceea ce am adunat de la alţi monahi şi mireni despre fericitul Bătrân Eftimie, cel lipsit de slavă, cel smerit, cel nevoitor, un „nebun pentru Hristos" contemporan.

Unii nu l-au perceput astfel şi, probabil, l-au osândit. M-am bucurat când am descoperit preţuirea şi admiraţia Părintelui Paisie pentru el. Acest mare ascet contemporan vorbea cu multe cuvinte de laudă despre Bătrânul Eftimie, aşezându-l în rândul nebunilor pentru Hristos, conform mărturiei unui episcop contemporan5.

Vorbind cu episcopul, acela mi-a descoperit că Bătrânul Eftimie se găsea pe o culme foarte înaltă a vieţii duhovniceşti6.

Scopul prezentei scrieri umile este zidirea duhovnicească a tuturor credincioşilor şi slăvirea Dumnezeului Celui în Treime, „preamărit prin Sfinţii Săi"7. Dacă istorisirea de aici vă va ajuta câtuşi de puţin în lupta voastră duhovnicească, vă rog să-l pomeniţi pe Bătrânul nostru, Arhimandritul Maxim, pe toţi părinţii aghioriţi, şi, în cele din urmă, şi pe mine, Ieromonahul Sava Aghioritul.

Instrăinarea
Bătrânul Eftimie a trăit la Coliba Sfinţilor Ioasaf şi Varlaam o viaţă monahală autentică, în însingurare deplină. Foarte rar primea vizitatori. Chiar dacă băteai cu putere în poartă, chiar dacă îl întâlneai pe potecă, de-abia dacă schimbai două vorbe cu el. Nu avea multe legături nici cu tovarăşii săi pustnici, şi făcea aceasta ca să poată ţine programul său duhovnicesc, ca şi rânduiala mâncării sale simple de zi cu zi. Un Bătrân de la schitul de vizavi i-a oferit odată câteva portocale, punându-i-le în mână.

Părintele Eftimie le-a primit, dar după aceea i-a zis:

„-Altădată să nu-mi mai dai, pentru că, altfel, le tai şi le arunc în drum!"

Astfel, socotea că vor rupe legătura şi că nu vor mai avea nicio comuniune cu el. Voia să se înfrâneze, să mănânce doar puţin, şi nu felurite bucate. Nu voia să tină în chilie mâncăruri diverse ca să nu-i vină ispita să le mănânce, încălcându-şi canonul personal de postire.

Pustiul îl ajută pe ascet să postească, deoarece aici nu găseşte varietatea mâncărurilor care există în ţinuturile locuite de mireni. Bătrânul nu voia nici cantitate, nici calitate, nici multe feluri de bucate.

Experienţa ascetică ne învaţă că multe feluri de mâncare nu ajută în viaţa pustnicească. Ele îngroaşă trupul şi se digeră greu când omul le mănâncă în acelaşi timp, iar în cele din urmă dau naştere ispitei şi împiedică rugăciunea.

De dragul Domnului, Bătrânul Eftimie era ca un străin printre pustnici. Instrăinându-se, de asemenea, de rudeniile sale după trup, a continuat înstrăinarea cea înaltă, însă fără idioritmie19, şi în Sfântul Munte.

Bătrânul Eftimie trăia în însingurare, dar nu ascultând de sine însuşi. Vieţuia după canoanele vieţii monahale ortodoxe. Se spovedea şi se nevoia cu ascultare. Odată, aşa cum mi-a povestit, a venit şi la Kerasia ca să spună gândurile sale duhovnicului, care trăia la chilia Intrarea Maicii Domnului în Biserică. De asemenea, la sfârşitul vieţii sale pământeşti, a cerut în mod public iertare tuturor însoţitorilor săi pustnici de la Vigla şi de la mănăstirea Lavra cea Mare.

Deseori îi uimea pe părinţi şi pe închinători cu „nebuniile" lui. Trăia ca un necunoscut şi era ca şi inexistent pentru cei mai mulţi.

De asemenea, rudeniile sale din lume pierduseră orice legătură cu el. Nu scria niciodată, nici chiar surorii sale, Caterina şi nu purta corespondenţă, deşi exista între ei o iubire şi o compătimire adâncă. Atât timp cât a fost în lume, sora lui l-a ajutat la creşterea animalelor, cu multă râvnă. Insă, după ce a devenit călugăr, se purta şi cu aceasta conform făgăduinţelor monahale.

Atât de mare a fost lipsa de comunicare cu ai săi, încât, pentru o perioadă, dintr-o informaţie greşită, sora lui l-a pomenit la cei adormiţi20, înstrăinarea de toţi, de dragul lui Hristos, este o mare virtute care ajută mult în privinţa lipsirii de griji şi a neaplecării asupra celor din afară. Fără aceste virtuţi nu se dobândeşte rugăciunea curată şi lucrarea lăuntrică a inimii. Bătrânul ştia lucrurile acestea din lecturile sale făcute din cărţile patristice (Filocalia, Everghetinosul).

Ierom. Sava Aghioritul

Batranul Eftimie Aghioritul. Unul dintre ultimii parinti asceti ai Sfântului Munte; Editura Egumenita

Cumpara cartea "Batranul Eftimie Aghioritul. Unul dintre ultimii parinti asceti ai Sfântului Munte"

 

Note:

2 Caracterizarea aparţine Preacuvinsului părintelui nostru Maxim Psilopulos, care s-a nevoit vreme de mulţi ani în Sfântul Munte şi l-a cunoscut personal pe Bătrânul Eftimie.
3 Vezi Apocalipsa 1,18: „Eu sunt Cel dintâi şi Cel de pe urmă şi Cel ce sunt viu. Am fost mort, şi iată, sunt viu in vecii vecilor, şi am cheile morţii şi ale iadului".
4 Vezi cuvântul Domnului de la Matei 19, 30: „Mulţi dintâi vor fi pe urmă, şi cei de pe urmă întâi".
5 Mărturia este consemnată în lucrarea Mitropolitului Ierotei de Nafpaktos, Ştiu un om întru Hristos, Ed. Sfintei Mănăstiri a Naşterii Maicii Domnului, ediţia a IT-a, T.?v,idia, 2007.
6 Op. cit., p. 277.
7 Vezi cuvintele Sfântului Pavel din Epistola a ll-a către Tesaloniceni, cap. 11,16
19 Idioritmie se numeşte, de obicei, abaterea de Ia vieţuirea monahală patristică-ortodoxă, conform căreia monahul nu ascultă de un îndrumător duhovnicesc, ci are drept Bătrân propriul său gând. Idioritmicul este socotit înşelat, cauza acestei înşelări, ca şi cauza oricărei alte căderi, fiind mândria.
20 Această soră a Iui acum trăieşte la mănăstirea Maicii Domnului, Halkidiki şi este în vârstă de 88 de ani. La Gomati trăieşte nepotul Bătrânului, Dimitrie Pashalas, care are o cofetărie în piaţa centrală a satului.

28 Iulie 2017

Vizualizari: 1892

Voteaza:

Batranul Eftimie Aghioritul 0 / 5 din 0 voturi.

Cuvinte cheie:

Eftimie Aghioritul

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Invataturi folositoare in viata de familie dupa Scara Sfantului Ioan Sinaitul
Invataturi folositoare in viata de familie dupa Scara Sfantului Ioan Sinaitul Scrierile și tradiția ascetică ne sunt necesare și nouă, celor ce suntem „în lume”. Se poate ca monahii și monahiile să aprofundeze viața duhovnicească în cele mai mici amănunte și să se dedice cu totul acestei lupte, dar și noi, cei „din lume”, avem 20.00 Lei
101 pilde. Rugaciunea lumineaza sufletul. Culegere de pilde si povestiri crestine
101 pilde. Rugaciunea lumineaza sufletul. Culegere de pilde si povestiri crestine În această culegere veți găsi ­reunite 101 pilde despre ru­gă­ciu­ne, despre țelul și sensul vieții, de­spre dragoste și îndreptarea vieții noastre - un adevărat tezaur de mărturii minunate ce adeveresc puterea adu­că­toare de sfințenie a nevoinței 12.00 Lei
Sfarsitul veacurilor pe intelesul tuturor. Talcuirea la Apocalipsa a unui martir din secolul XX
Sfarsitul veacurilor pe intelesul tuturor. Talcuirea la Apocalipsa a unui martir din secolul XX Tâlcuirea la Apocalipsă a Sfântului Ermoghen este o neprețuită călăuză către Lumină și Adevăr, căci, prin cuvinte puține și limpezi, ni se deschide fiecăruia drum către noima adâncă și lucrătoare a cuvintelor grăite de 32.00 Lei
Evanghelia Maicii Domnului. Scrieri despre Imparateasa cerului si a pamantului
Evanghelia Maicii Domnului. Scrieri despre Imparateasa cerului si a pamantului „Eu sunt gângav și, vai, slab cu mintea când vreau să vorbesc despre Preasfânta Maică a lui Dumnezeu... Dacă fiecare atom al meu ar începe să grăiască în graiul heruvimilor și serafimilor, nici pe de-aproape n-aș putea să o 30.00 Lei
Din vistieria inimii mele
Din vistieria inimii mele Cartea aceasta este pregătită anume pentru tine. Din clipa în care o vei citi, ea nu va mai fi numai a mea, ci va fi și a ta.. Cele din "vistieria inimii mele" vor intra și în "vistieria inimii tale"... 45.00 Lei
Cine sunt eu? Ce spun eu despre mine? Convorbiri cu Parintele Teofil Paraian
Cine sunt eu? Ce spun eu despre mine? Convorbiri cu Parintele Teofil Paraian În cuprinsul acestei cărți, totul este natural, totul este lin și liniștit; totul este în carte cum a fost în realitate. Pe parcursul expunerii mele, am vibrat adeseori, împreună cu cei ce esrau de față, la înregistrare. În cuprinsul acestei cărți, am dat 45.00 Lei
Hristos, doctorul sufletelor si al trupurilor noastre
Hristos, doctorul sufletelor si al trupurilor noastre Domnul Iisus a venit pe pământ ca doctor pentru cei ce au trebuință de vindecare, pentru cei suferinzi, care poartă în pieptul lor o inimă înfrântă și tăiată-împrejur. El a luat asupra Sa firea omenească, cu toate ale sale, în afară de păcat. 22.00 Lei
Arta de a creste copii buni in vremuri noi. Vol. 3 - Calauza intru sanatatea sufleteasca si trupeasca a copiilor
Arta de a creste copii buni in vremuri noi. Vol. 3 - Calauza intru sanatatea sufleteasca si trupeasca a copiilor Trupul este templu al Duhului Sfânt, iar sufletul este mai de preț decât întreaga lume. Volumul al treilea din seria Arta de a crește copii buni în vremuri noi se dorește o smerită călăuză pentru părinții ce doresc a-și crește fiii și fiicele cu 43.00 Lei
Arta de a creste copii buni in vremuri noi. Vol. 2. Calea unei bune educatii: autoritate si iubire
Arta de a creste copii buni in vremuri noi. Vol. 2. Calea unei bune educatii: autoritate si iubire Cum poți fi un părinte ferm, dar iubitor? Cum formezi un copil responsabil, fără să devii prea autoritar sau prea permisiv? Volumul 2 din Arta de a crește copii buni în vremuri noi se dorește a fi un ghid ușor de înțeles, cu multe exemple practice 40.00 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact