Hristos, condamnat pe nedrept la moarte

Hristos, condamnat pe nedrept la moarte

Fiul lui Dumnezeu S-a intrupat ca sa ne mantuiasca. Faptul ca oamenii au indraznit sa-L judece si sa-L condamne la moarte pe Cel care va judeca intreg neamul omenesc este absurd. Mantuitorul ne atrage atentia ca nu trebuie sa osandim pe nimeni din cauza pacatelor in care noi insine ne aflam. Inainte de a face acest lucru, spune Hristos, trebuie sa ne cercetam pe noi insine daca suntem lipsiti de pacat. Iar Ioan Evanghelistul spune "Daca zicem ca pacat nu avem, ne amagim pe noi insine si adevarul nu este intru noi" (I Ioan 1, 8).

Si cu toate acestea, El este judecat de oameni si condamnat la moarte.

Procesul Mantuitorului are doua aspecte: unul pe linie religioasa, o judecata pentru presupusa vina de a Se numi pe Sine Fiu al lui Dumnezeu, si unul pe linie politica, o judecata pentru culpa inventata de a Se fi substituit autoritatii romane. Descoperirea dumnezeirii Sale in fata arhiereilor a fost vazuta ca fiind o blasfemie. Pedeapsa pentru aceasta era uciderea cu pietre, dar ei nu puteau pune in practica decizia Sinedriului, deoarece Pontiu Pilat detinea puterea absoluta. Condamnarile la moarte ale tribunalelor evreiesti trebuiau validate de catre puterea romana. Avand in vedere ca autoritatea romana nu se putea pronunta in probleme religioase, I s-a schimbat presupusa vina de natura religioasa intr-una de natura politica: „Am auzit ca instiga lumea sa nu se plateasca dajdie Cezarului. Or, noi nu avem alt imparat decat pe Cezarul. Daca nu ne asculti pe noi, esti impotriva Cezarului“. Astfel, Pilat este pus in situatia de a pronunta o condamnare politica.

Fata de Sinedriu, Hristos nu Se arata ca un vinovat, ci dimpotriva, El ii pune intrebari arhiereului, aratand ca judecarea nu este indreptatita. Natalia Manoilescu comentand procesul Mantuitorului, spune: “Ne aflam aici in fata celei mai cumplite neintelegeri din istoria omenirii: elita lui Israel, poporul chemat sa-L daruiasca lumii pe Fiul cel intrupat al Tatalui, refuza sa-L recunoasca drept Dumnezeu si ii face un cap de acuzare din descoperirea divinitatii Sale” (“Iisus Hristos Mantuitorul in lumina Sfintelor Evanghelii", Editura Bizantina).

Motivul pentru care iudeii nu au acceptat dumnezeirea lui Hristos si ii doreau moartea a fost descoperit de Mantuitorul: se aflau sub inraurirea celui rau. El le spusese: "Eu vorbesc ceea ce am vazut la Tatal Meu, iar voi faceti ceea ce ati auzit de la tatal vostru" (8, 38) si, pentru ca sa nu mai existe nici un dubiu, precizase: "Voi sunteti din tatal vostru diavolul si vreti sa faceti poftele tatalui vostru. El, de la inceput, a fost ucigator de oameni si nu a stat intru adevar, pentru ca nu este adevar intru el" (8,44).

Procesul Mantuitorului ar fi trebuit sa aiba loc ziua, cu usile deschise si in fata poporului. Potrivit justitiei evreiesti, procesul incepea cu martorii apararii, dupa care urma audierea a cel putin doi martori ai acuzarii, care trebuiau sa dea o marturie clara si intru totul identica, tinand mana dreapta pe capul inculpatului. Inculpatul era considerat nevinovat pana la condamnarea sa finala, avea dreptul de a vorbi, de a aduce martori si de a fi tratat cum se cuvine. Decizia se publica prin decret scris.

In cazul condamnarii la moarte, hotararea finala se amana cu doua zile si daca aceasta condamnare era validata, executia trebuia sa aiba loc nu in aceeasi zi, ci in ziua urmatoare.

Ori stim ca in cazul judecarii lui Hristos, martorii apararii nu au fost audiati, sedintele au avut loc noaptea, nu ziua, sentinta nu este data a doua zi, ci imediat dupa judecata, iar executia are loc in aceeasi zi. De aici reise ca Mantuitorul a avut parte de un proces nedrept.

Este adus in fata lui Pontiu Pilat vineri dimineata. Pentru ca iudeii refuza sa intre in locuinta lui Pilat pe motiv ca este pagan si astfel s-ar spurca inainte de sarbatoarea Pastelui, scaunul de judecata este scos si asezat in locul numit Pardosit-cu-pietre, Gabbata, din fata Pretoriului.

Motivul pe care il invoca Caiafa in fata lui Pilat este unul mincinos: „pe Acesta L-am gasit razvratind neamul nostru si impiedicand sa dam dajdie Cezarului si zicand ca El este Hristos, rege" (Luca 23, 2), deoarece Marele Sinedriu Il condamnase pe Hristos pentru blasfemie - Se numise pe Sine Fiu al lui Dumnezeu.

Deschiderea unui proces in dreptul roman se facea pe baza unei cereri scrise, in care se mentiona numele inculpatului si acuzatia. Apoi era stabilita ziua procesului si momentul in care erau audiati martorii. Ori in cazul Mantuitorului nu s-a facut nimic din toate acestea.

Pilat Il intreaba pe Hristos „Tu esti regele iudeilor?” (Luca 23, 3), iar Acesta ii raspunde: „Imparatia Mea nu este din lumea aceasta” (Ioan 18, 36). In urma acestui raspuns, Pilat il gaseste nevinovat pe Hristos: „Eu nu gasesc in El nici o vina” (Ioan 18, 38). Pilat afland ca Iisus este din Galileea, il trimite la Irod Antipa, tetrarhul Galileei, care se afla de Pasti in Ierusalim. Nici acesta nu-l declara vinovat. Si desi Hristos trebuia eliberat, Pilat incalca principiul juridic de baza al Dreptului Roman "non bis in idem" (acelasi caz nu putea fi judecat de doua ori) si intra din nou in Pretoriu ca sa-L interogheze pe Iisus. Il gaseste nevinovat, dar ascultand de glasul multimii - Rastigneste-L, rastigneste-L!, "luand apa si-a spalat mainile inaintea multimii zicand: Nevinovat sunt de sangele Dreptului Acestuia. Voi veti vedea. Iar tot poporul a raspuns si a zis: Sangele Lui asupra noastra si asupra copiilor nostri! Atunci le-a eliberat pe Baraba, iar pe Iisus L-a biciuit si L-a dat sa fie rastignit" (Μt. 27, 24-26).


"Parinte, iarta-le lor, ca nu au stiut ce fac", ar fi cuvintele pe care ar trebui sa le rostim fata de cei care L-au judecat si condamnat pe Hristos la moarte.

Adrian Cocosila

.

08 Aprilie 2015

Vizualizari: 9016

Voteaza:

Hristos, condamnat pe nedrept la moarte 5.00 / 5 din 3 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Predici si Cuvantari
Predici si Cuvantari Cuviosul a slujit și a predicat cu timp și fără timp. Omiliile sale, rostite ori de câte ori avea ocazia, însă cu precădere în duminici și sărbători, precum și în ajunul praznicelor și în serile de vineri și de duminică, au ajutat foarte mult la 80.00 Lei
Cuvinte care vindeca. Despre regasirea sensului intr-o lume haotica
Cuvinte care vindeca. Despre regasirea sensului intr-o lume haotica Cuvinte care vindecă s-a născut din întâlnirea noastră – un preot ortodox și un psiholog, amândoi preocupați de același lucru: cum putem reda cuvintelor greutatea lor firească și cum putem crea spații de viață în care oamenii să se simtă înțeleși, respect 63.32 Lei
Parintele Dumitru Staniloae - o viziune filocalica despre lume
Parintele Dumitru Staniloae - o viziune filocalica despre lume Rezultat a peste jumătate de secol de susținută activitate teologică, opera părintelui Stăniloae continuă încă să intimideze prin vastitatea aproape incredibilă a abordărilor și concretizărilor. Interesul pe care acestea îl suscită în Occident este 33.83 Lei
Sfantul Cuvios Marturisitor Sofian de la Antim. Viata si invataturile
Sfantul Cuvios Marturisitor Sofian de la Antim. Viata si invataturile Părintele arhimandrit Sofian Boghiu, fost stareț al mănăstirilor Antim și Plumbuita din București, a fost una dintre cele mai rodnice personalități ale monahismului românesc din secolul al XX-lea, un trăitor exemplar al Evangheliei Mântuitorului 42.29 Lei
Rugaciunea lui Iisus si experienta Duhului Sfant
Rugaciunea lui Iisus si experienta Duhului Sfant Părintele Dumitru Stăniloae este cu siguranță cel mai mare teolog ortodox al sfârșitului secolului XX. Vastă și profundă, opera sa exprimă în același timp sensibilitatea mistică și rigoarea dogmatică a Ortodoxiei patristice, cât și geniul specific al 21.14 Lei
Indumnezeire si etica in „Spiritualitatea ortodoxa. Ascetica si mistica” a parintelui Dumitru Staniloae
Indumnezeire si etica in „Spiritualitatea ortodoxa. Ascetica si mistica” a parintelui Dumitru Staniloae „Cartea de față - teza de doctorat a teologului german Jürgen Henkel susținută în 2001 la Facultatea de Teologie Evanghelică a Universității din Erlangen - e o excelentă introducere în teologia ascetică și mistică a Bisericii Ortodoxe așa cum a fost 42.29 Lei
Viata, minunile si prorociile Sfantului Serafim de Virita (1866-1949)
Viata, minunile si prorociile Sfantului Serafim de Virita (1866-1949) Într-o epocă marcată de suferință și prigoană, când credința era greu încercată, iar Biserica Ortodoxă părea aproape nimicită, Sfântul Serafim de Vîrița a fost lumină, nădejde și mângâiere pentru multe suflete rănite. Așa cum spunea adesea părintele 28.54 Lei
Stiinta si religia - editia a doua
Stiinta si religia - editia a doua Știința și religia este o lucrare de neegalat atât în literatura de specialitate rusă, cât și în cea străină. Ideea scrierii unui articol dedicat relației dintre știință și religie i-a venit lui Valentin Feliksovici Voino-Iasenețki (numele de mirean al 23.26 Lei
Domnul Duhurilor - lumea nevazuta si razboiul duhovnicesc impotriva falsilor dumnezei
Domnul Duhurilor - lumea nevazuta si razboiul duhovnicesc impotriva falsilor dumnezei Lumea nevăzută şi războiul duhovnicesc împotriva duhurilor care au încercat să uzurpe domnia lui Dumnezeu Cel slăvit în Treime sunt subiectul cărţii Domnul duhurilor. Părintele Andrew S. Damick foloseşte ca instrumente istoria, Scriptura, mitologia, scrie 42.29 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact