Conceptia lui Plotin despre sufletul lumii

Conceptia lui Plotin despre sufletul lumii


Conceptia lui Plotin despre sufletul lumii

Originea sufletului lumii este spiritul. Sufletul lumii este, ca a treia ipostaza, principiul fundamental al lumii imanente. El este "mijlocitorul", intre lumea ideala si cea senzoriala, intors spre amandoua, ramanand mereu dupa felul divin, desi mai putin decat spiritul. Totul este insufletit, plin de viata, sufletul lumii intrepatrunde totul, ca temeiul a tot ceea ce noi numim suflet si lume. Existentele senzoriale si tot ceea ce este pamantesc depind de sufletul lumii, care este, dupa cum am vazut, un principiu de trecere de la lumea senzoriala la cea suprasenzoriala.

El are o fata dubla: una este indreptata spre divin, alta spre pamantesc, spre materie. In partea intoarsa spre divin sufletul lumii este contemplativ, fiind o imagine a spiritului miscata de nostalgia si iubirea dupa divin, cealalta este intoarsa spre materie si natura. Prima este o imagine a iubirii si a nostalgiei dupa prototipul ei etern, in timp ce cealalta parte este o activitate formativa a naturii. Frumusetea naturii se fundamenteaza pe acest suflet, fiindca frumusetea nu este altceva decat spiritul care ilumineaza materia.

Sufletul lumii este originea plenitudinii energiilor sufletesti ale divinitatilor, demonilor, oamenilor, animalelor si plantelor; al numarului nemarginit de fiinte individuale. El insufleteste aceste fiinte fara sa se imparta in ele, ci ramane mereu o unitate. Sufletul infinit cuprinde in sine toate aceste suflete. Asa cum spatiul este locul corpurilor, tot asemenea sufletul lumii este locul sufletelor.

Universul este, pentru Plotin, corpul sufletului lumii, iar acesta din urma interpatrunde intregul univers, fara sa se imparta intre lucruri. El este puterea ce tine toate lucrurile laolalta, fundamentindu-le pe anumite raporturi (legi, simpatie, iubire, sentimentul de apartenenta).

Plotin reprezinta conceptia ca sufletul este drumul pe care omul poate ajunge la spirit, iar gratie spiritului acesta se uneste cu originea lui divina. Sufletul este locul unde se afla ratiunea, corpul este locul afectelor si al pasiunilor. O conceptie eronata ce s-a afirmat - dupa cum am amintit - pana in timpul lui Spinoza. De aici contrazicerile intre trup si suflet. Pasiunile sunt pentru Plotin originea raului. Din aceasta pricina, aceia care se afla sub puterea pasiunilor sunt guvernati de rau. Dar Plotin afirma ca chiar si omul spiritual este dependent de corpul sau, caruia trebuie sa-i faca concesiuni. Acesta insa considera corpul ca fiind ceva strain, ca ceva care se afla in calea omului, pentru ca acesta sa nu poata trai o viata duhovniceasca. De aceea, sufletul are menirea sa rupa, pe cat este cu putinta, legaturile lui cu corpul.

Pentru Plotin sufletul este o substanta imateriala, care se poate desparti de corp, neimpartit, simplu si intreg, intreg in fiecare parte a corpului, desi inceputul activitatii lui se afla in creier. O idee curioasa a lui Plotin este ca sufletul n-ar fi in corp, ci dimpotriva, corpul in suflet, ca organul acestuia, fiindca abia sufletul face posibile functiunile corpului. Sufletul isi formeaza corpul sau, fara de care acesta din urma n-ar putea fi ceea ce este. Plotin apara din toate puterile nemurirea sufletului si preexistenta acestuia. Fiecare suflet are cate o idee in lumea ideala, fiindca caracteristicile fiecarei individualitati sunt determinate de cate o idee. Intre individualitate si idee se afla Logosul sufletului individual. Cate individualitati umane, atatia "logoi" in sufletul lumii, tot atatea idei in spirit. Numarul acestor "logoi" nu este infinit, fiindca acelasi numar de "logoi" revine mereu si mereu in lumea senzoriala, dar avand de fiecare data alte destine. Nemarginirea sufletelor si a spiritului consta tocmai in aceea de a putea incepe mereu de la inceput.

Plotin vorbeste despre sufletul lumii in legatura cu timpul. Sufletul lumii este supratemporal, dar el produce timpul din sine insusi. Din aceasta cauza timpul este in dependenta de natura activa a sufletului lumii. El nu este identic cu eternitatea, fiindca aceasta a fost mai inainte de timp. De asemenea el nu este in legatura nici cu existenta si nu este nici o functiune a lumii spirituale si nici a Unului. Activitatea sufletului lumii a voit sa devina stapana sa insasi si a fost silita spre activitatea formativa si miscare si astfel a creat timpul, care pana acum nu exista. Ca atare, pentru Plotin, timpul este ceva devenit si deci trecator. Intinderea vietii sufletesti produce timpul. Viata ce se desfasoara in marginile timpului este durata acestuia, viata trecut - trecutul. In acest sens timpul poate fi definit, dupa Plotin, ca "viata sufletului" considerat in miscare, prin care acesta trece de la un fapt la altul. Timpul este o imagine a eternitatii, asa cum lumea senzoriala este o imagine a lumii spirituale, iar viata terestra o imagine (copie) a lumii sau vietii ceresti. Timpul n-are o existenta in afara sufletului si nici eternitatea in afara vietii spiritului. Timpul este, deci, o aparitie a sufletului. El exista numai in suflet si cu sufletul, ca si eternitatea in existenta. In clipa in care activitatea sufletului a incetat, nu mai ramane decat eternitatea. O idee centrala a filozofiei neoplatonice este ca numai spiritul este viata adevarata.

N.B.

.

19 Iunie 2007

Vizualizari: 12713

Voteaza:

Conceptia lui Plotin despre sufletul lumii 0 / 5 din 0 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Povesti de pe strada mea - Un nou prieten
Povesti de pe strada mea - Un nou prieten Alex e un băiețel si are o surioară puțin mai mică, pe care o cheamă Oana. Sunt copii tare veseli, cărora le place să se joace afară, în aer liber. Au mulți prieteni și la școală, și în cartier. Când este timp frumos, merg să se joace în părculețul de la 8.50 Lei
Povesti de pe strada mea - Capra cu 3 lei
Povesti de pe strada mea - Capra cu 3 lei Acasă, Alex se joacă în sufragerie cu un avion, în timp ce Oana, sora sa, răsfoiește curioasă o revistă pentru copii. În bucătărie, bunicuța le pregătește ceva bun. Ce foame îmi este ! spuse Alex. Tare aș mânca ceva bun! Dar abia am stat la masă, cum 8.50 Lei
Povesti de pe strada mea - Calatorie in Tara unde toate sunt invers
Povesti de pe strada mea - Calatorie in Tara unde toate sunt invers Este seară. Soarele tocmai apune, iar lumina sa blândă îi face loc cu eleganță întunericului liniștit al nopții. Acasă, Alex și Oana se pregătesc de culcare. Mama îi strigă: Copii, hai să vă spălați pe dinți! Apoi vă spune-ți rugăciunea și - țuști! 8.50 Lei
Povesti de pe strada mea - Sculptorul si statuile
Povesti de pe strada mea - Sculptorul si statuile Dragi copii, tot ceea ce facem are efect și asupra oamenilor din jurul nostru. Atunci când râdem de un coleg sau când îl tratăm urât, acesta se simte trist. Atunci când facem cuiva un cadou sau un compliment, devine vesel. Trebuie să ne amintim mereu 8.50 Lei
Sfanta Elena Imparateasa cea intocmai cu apostolii
Sfanta Elena Imparateasa cea intocmai cu apostolii Sfânta Împărăteasă Elena este un model de referință pentru femeile creștine din toate timpurile, dar mai ales pentru mame, oferind un exemplu de mărturisire a credinței creștine în familie și în societate. Ea a reușit să îmbine cu măiestrie înțelepciunea 12.00 Lei
Patericul sfintilor de pretutindeni - Mostenitorii cerului
Patericul sfintilor de pretutindeni - Mostenitorii cerului Fiecare sfânt în parte reprezintă un mijlocitor ceresc al mântuirii noastre, la care apelăm adesea cu evlavie (și căruia uneori îi purtăm și numele, primit la botez), dar și o pildă mereu actuală pentru o viețuire plăcută lui Dumnezeu - Cel ce Se 20.00 Lei
Imperiul Marii Negre. Gloria si decaderea lumii lui Mitridate cel Mare
Imperiul Marii Negre. Gloria si decaderea lumii lui Mitridate cel Mare Conducător viclean și nemilos, strateg iscusit, cărturar – celebru, de altfel, pentru studiul aplicat al otrăvurilor –, Mitridate vi cel Mare a fost unul dintre cei mai puternici și longevivi dușmani ai romanilor. Ambițiile sale au schimbat cursul istorie 70.00 Lei
Familia ortodoxa - mai 2025
Familia ortodoxa - mai 2025 Sfântul Theofan Zăvorâtul: Dragostea este raiul duhovnicesc;Dragostea azi, de Virgiliu Gheorghe;Monahia Matrona Domnaru, fosta stareță a Mănăstirii Hurezi;Sfinții care au făcut din provincia romană Galia Belgica un pământ sfânt... când sufletul cunoaște 14.50 Lei
Calatoria mea prin lumea de dincolo
Calatoria mea prin lumea de dincolo Cartea pe care o țineți acum în mâini este o mărturie scrisă cu dorința de a-i aduce cititorului vestea cea bună: nu suntem zidiți pentru moarte, ci pentru viață veșnică. Viața noastră are sens, iar niciunii dintre oamenii care au trăit vreodată pe acest 36.00 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact