Duminica Sfantului Grigorie Palama, a II-a din Postul Mare

Duminica a II-a din Postul Mare este inchinata de Biserica Sfantului Grigorie Palama, Arhiepiscopul Tesalonicului. Duminica, 15 martie 2009, in bisericile ortodoxe va fi celebrat Sfantul Grigorie Palama, iar la Sfanta Liturghie vor fi citite doua pericope apostolice: Evrei 1:10-14; 2:1-3 si Evrei 7:26-28; 8:1-2 (a sfantului) si doua pericope evanghelice: Marcu 2:1-12 (Vindecarea slabanogului din Capernaum) si Ioan 10:9-16 (a sfantului).

Conform informatiilor biografice despre initiatorul isihasmului (grecescul "hesychia" inseamna calm, liniste), oferite de Preot Prof. Dr. Dumitru Staniloae in "Viata si invatatura Sfantului Grigorie Palama" (Sibiu, 1938 si Bucuresti, 1993), arhiepiscopul Tesalonicului s-a nascut in Constantinopol, in anul 1296.

Tatal sau, un important demnitar la curtea lui Andronicus al II-lea Paleologul (1282-1328), a murit, lasandu-l orfan inca de mic pe Grigorie. Tutorele sau a fost chiar Andronicus, care spera ca Grigorie va opta pentru o cariera politica. Insa, in anul 1316 sau 1318, tanarul Grigorie s-a retras in Muntele Athos, la Manastirea Vatoped, unde a si fost calugarit. A mai vietuit si in alte doua asezaminte monahale: Lavra "Sfantul Atanasie Athonitul" si Schitul Glossia. Aici a deprins practica rugaciunii inimii, isihasmul devenind pentru el un mod de viata. In anul 1326, datorita amenintarii invaziei turce, s-a retras in Tesalonic, impreuna cu ceilalti vietuitori ai schitului. La Tesalonic a fost hirotonit.

Deceniul urmator incepe controversa isihasta, adversarii Sfantului Grigorie fiind monahul Varlaam (care sustinea imposibilitatea cunoasterii lui Dumnezeu, in afara unui demers teologic speculativ, si experierii slavei divine) si discipolii acestuia: calugarul bulgar Akyndinos, Patriarhul Ioan XIV Kalekas (1341-1347), chiar si imparatul Andronicus III Paleologul (1328-1341). Sustinand un crestinism intelectualist, Varlaam ridiculiza invataturile monahilor athoniti, despre metodele rugaciunii si despre lumina necreata, care defineau experienta ascetica si mistica a isihastilor. Sfantul Grigorie devine apologet al isihasmului si, implicit, al Ortodoxiei, formulandu-si viziunea ascetica si mistica in "Triade in apararea sfintilor isihasti" (1338) si "Tomul Aghiorit" (1340). Sinodul de la Constantinopol din 1341, desfasurat la Biserica "Sfanta Sofia", a fost de acord cu punctul de vedere al Sfantului Grigorie, si anume ca, inaccesibil in esenta Sa, Dumnezeu Se descopera si poate fi cunoscut prin energiile Sale necreate. Insa disputele dintre Palamiti si Varlaamiti au continuat pana intr-acolo incat, in 1344, Sfantul Grigorie a fost intemnitat. In 1347, a fost eliberat si numit Arhiepiscop al Tesalonicului. In 1351, Sinodul din Vlaherne a aparat cu solemnitate caracterul ortodox al invataturilor sale.

Sfantul Grigorie Palama a adormit intru Domnul la 14 noiembrie 1359. In 1368, a fost canonizat la Sinodul din Constantinopol, sub Patriarhul Filotei (1354-1355, 1364-1376), care a scris viata si cantarile inchinate sfantului. Asa cum precizeaza un interpret al randuielilor din Triod, "canonizarea Sfantului Grigorie Palama si instituirea sarbatorii sale in a doua duminica a Postului Mare, indata dupa Duminica Ortodoxiei, consacrau deciziile celor doua sinoade isihaste de la Constantinopol, din anii 1341 si 1351, drept insasi expresia Ortodoxiei si a marii traditii dogmatice bizantine" (Makarios Simonopetritul).

Evocarea liturgica a personalitatii si invataturii marelui isihast, in cea de-a doua duminica din Postul Mare, edifica asupra faptului ca efortul ascetic si intensificarea rugaciunii in aceasta perioada, privind la taina lui Hristos rastignit si inviat, ofera omului intreg, trup si suflet, posibilitatea de a se impartasi, inca de aici, de harul lui Dumnezeu. Ancorata in Traditia Bisericii, marturia dogmatica si duhovniceasca a Sfantului Grigorie Palama releva Postul Mare ca pe un prilej binecuvantat de concretizare a invataturii despre indumnezeirea omului.

Sursa: basilica.ro

.

15 Martie 2009

Vizualizari: 742

Voteaza:

Duminica Sfantului Grigorie Palama, a II-a din Postul Mare 0 / 5 din 0 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Calatoria mea prin lumea de dincolo
Calatoria mea prin lumea de dincolo Cartea pe care o țineți acum în mâini este o mărturie scrisă cu dorința de a-i aduce cititorului vestea cea bună: nu suntem zidiți pentru moarte, ci pentru viață veșnică. Viața noastră are sens, iar niciunii dintre oamenii care au trăit vreodată pe acest 36.00 Lei
Sfantul Paisie Aghioritul isi face autobiografia
Sfantul Paisie Aghioritul isi face autobiografia Cine nu-l cunoaște pe Sfântul Paisie Aghioritul? Încă mai trăiesc cei care l-au cunoscut personal și care, povestind despre sfântul, varsă o lacrimă de recunoștință și de dor pentru acela care le-a umplut inima de dragoste pentru Dumnezeu, le-a dat 35.00 Lei
Ultima vanzare a pacatului
Ultima vanzare a pacatului Dacă iei în mână acest text, nu ai cum să-l mai lași decât atunci când ai terminat lectura. Subiectul în sine, împreună cu harul autorului, fac din acest roman o excepțională pagină de literatură.Luș Ursu este un om profund, care are în el acel dar de la 35.00 Lei
Biserica, Lume si Imparatie
Biserica, Lume si Imparatie Părintele Alexander Schmemann este unul din cei mai importanți teologi contemporani, ale cărui preocupări teologice s-au centrat pe rolul Euharistiei în viața Bisericii. Firește, studiile sale au atins și alte teme, toate având relevanță pastorală. 43.00 Lei
Ai grija!
Ai grija! Limitele se pun atunci când din centru al lumii devenim observatori ai istoriei celuilalt. Şi dacă n-o judecăm, ci o înţelegem şi o percepem, în afara hărţilor noastre, noi vom alege dacă ne vom muta, dacă vom pleca, dacă vom rămâne sau dacă ne vom 14.00 Lei
Rugaciunea lui Iisus: calauza inimii catre Dumnezeu - Editia a II-a
Rugaciunea lui Iisus: calauza inimii catre Dumnezeu - Editia a II-a Nu sunt o expertă în Rugăciunea lui Iisus, dar m-aș bucura să vă pot ajuta să o înțelegeți măcar atât cât o înțeleg eu. Prea mulți dintre noi își petrec zilele având sentimentul că Dumnezeu este departe, ocupat cu lucruri mult mai importante. Însă Domnul 25.00 Lei
„Ramaneti intemeiati in credinta”. Persoana si comuniune in teologia Sfantului Dumitru Staniloae
„Ramaneti intemeiati in credinta”. Persoana si comuniune in teologia Sfantului Dumitru Staniloae În ultimele decenii, teologia creștinã s-a aplecat cu mult interes asupra tainei persoanei. Aceasta s-ar putea datora atât actului necesar de deslușire, predare și receptare a Revelației dumnezeiești, cât și provocãrilor pe care le întâmpinã ființa umanã 55.00 Lei
Parintii Bisericii despre teologie (Patristica 36)
Parintii Bisericii despre teologie (Patristica 36) Părinții Bisericii Primare au fost mari teologi - deși nu se considerau ca atare - și păstori iscusiți, implicați în viața de zi cu zi a cetății și în conducerea propriilor congregații. Părinții au răspuns la marile întrebări formative ale credinței 66.00 Lei
Metafizica energiilor divine si schisma bisericii (Patristica 37)
Metafizica energiilor divine si schisma bisericii (Patristica 37) În această călătorie în istoria filosofiei și a teologiei creștine, David Bradshaw (Universitatea din Kentucky, Catedra de Filosofie) demonstrează că unul dintre motivele principale ale Marii Schisme (1054) a fost înțelegerea greșită de către apuseni 75.00 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact