Inhumare sau Incinerare?

Declaratie de presa - Inhumare sau Incinerare?

Conform traditiei noastre crestine, ba chiar si iudaice si musulmane, mortii se inhumeaza si nu se ard. Incinerarea este o practica de sorginte pagana sau hinduista. La inceputuri, Biserica s-a confruntat cu practica greco-romana, care presupunea incinerarea mortilor, si a biruit-o.

Doar odata cu secularizarea si cu indepartarea societatii Occidentale de Biserica, practica incinerarii a reaparut in veacul al XIX-lea. Intai discret, in Statele Unite, apoi in tarile din Nordul Europei si in Marea Britanie.



S-a incercat, din motive ideologice, introducerea incinerarii in Uniunea Sovietica, regimul ateu de acolo, vrand sa sublinieze faptul ca, odata cu moartea, totul s-a terminat, inclusiv ramasitele pamantesti trebuie facute sa dispara.

Biserica Crestina in general, si cea Ortodoxa, in special, n-au fost de acord niciodata cu incinerarea defunctilor. Biserica Ortodoxa a si interzis oficierea ceremoniei religioase pentru persoanele care sunt incinerate.

Daca e sa mergem pe firul istoriei, vom spune ca Biserica Ortodoxa Romana a luat pozitie in mai multe randuri impotriva incinerarii. Pravila de la Govora, care aparea in anul 1641 spunea in glava 378: „Sa nu se arda trupurile!”

In 1923 Asociatia generala a clericilor se opunea construirii crematoriului din Bucuresti. In 1928 Sfantul Sinod hotara: 1) preotii sa-i previna pe credinciosi ca, daca cineva este incinerat, Biserica ii refuza orice serviciu religios; 2) inainte de a oficia slujba inmormantarii, preotii ii vor intreba pe membrii familiei in care cimitir va fi inmormantat defunctul; 3) celor care au fost incinerati sau urmeaza sa fie incinerati li se va refuza slujba inmormantarii.

In 1933 Sfantul Sinod a emis o Pastorala in care li se atragea preotilor atentia ca, daca vor oficia slujba inmormantarii pentru cei ce urmeaza sa fie incinerati, vor fi deferiti judecatii Consistoriului disciplinar.

Dupa 1989 Sfantul Sinod a mai abordat acest subiect, in legatura cu unii preoti indisciplinati care oficiau servicii religioase la crematoriul „Cenusa” din Bucuresti, ramanand pe pozitia hotararilor amintite.

Biserica are ratiunile ei atunci cand e vorba de respingerea incinerarii. Nu e vorba ca Dumnezeu, la Parusie, nu-i va putea invia si pe cei incinerati. Ci este vorba de alte considerente morale, dintre care, pe unele le trecem in revista.

1. Este vorba de a respecta cuvantul lui Dumnezeu: „pamant esti si in pamant te vei intoarce” (Facere 3, 19). Acest cuvant al Sfintei Scripturi este preluat de slujba inmormantarii si de cea a parastasului.

2. Inmormantarea marturiseste atat stricaciunea, cat si preamarirea si invierea trupurilor. Incinerarea, promovata, in general de oameni nereligiosi, este o contramarturie pentru amandoua. Ar vrea sa sugereze ca nu este nici stricaciune a trupurilor, nici inviere a lor.

3. Ca si graul, trupurile sunt puse in pamant pentru a renaste la o alta modalitate de existenta.

4. Inmormantarea Domnului Hristos si Invierea Sa din morti au pentru crestini o valoare arhetipala.

Sa nu mai adaugam apoi faptul ca traditia noastra de doua mii de ani are o mare valoare. Sufletul iti cere sa ai un mormant al celor plecati, langa care sa te reculegi, sa pui o floare, sa-ti dai seama ca faci parte dintr-un sir nesfarsit de oameni minunati care-ti dau incredintarea ca nu esti suspendat intr-un vid, ci faci parte dintr-un neam.
Vizitarea Cimitirului Central din Cluj, de exemplu, are un efect educativ deosebit.

† ANDREI
Arhiepiscopul, Vadului, Feleacului si Clujului
Mitropolit al Clujului, Albei, Crisanei si Maramuresului

Biroul de presa al Arhiepiscopiei Clujului
 

.

27 Octombrie 2011

Vizualizari: 1180

Voteaza:

Inhumare sau Incinerare? 0 / 5 din 0 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Invataturi folositoare in viata de familie dupa Scara Sfantului Ioan Sinaitul
Invataturi folositoare in viata de familie dupa Scara Sfantului Ioan Sinaitul Scrierile și tradiția ascetică ne sunt necesare și nouă, celor ce suntem „în lume”. Se poate ca monahii și monahiile să aprofundeze viața duhovnicească în cele mai mici amănunte și să se dedice cu totul acestei lupte, dar și noi, cei „din lume”, avem 20.00 Lei
101 pilde. Rugaciunea lumineaza sufletul. Culegere de pilde si povestiri crestine
101 pilde. Rugaciunea lumineaza sufletul. Culegere de pilde si povestiri crestine În această culegere veți găsi ­reunite 101 pilde despre ru­gă­ciu­ne, despre țelul și sensul vieții, de­spre dragoste și îndreptarea vieții noastre - un adevărat tezaur de mărturii minunate ce adeveresc puterea adu­că­toare de sfințenie a nevoinței 12.00 Lei
Sfarsitul veacurilor pe intelesul tuturor. Talcuirea la Apocalipsa a unui martir din secolul XX
Sfarsitul veacurilor pe intelesul tuturor. Talcuirea la Apocalipsa a unui martir din secolul XX Tâlcuirea la Apocalipsă a Sfântului Ermoghen este o neprețuită călăuză către Lumină și Adevăr, căci, prin cuvinte puține și limpezi, ni se deschide fiecăruia drum către noima adâncă și lucrătoare a cuvintelor grăite de 32.00 Lei
Evanghelia Maicii Domnului. Scrieri despre Imparateasa cerului si a pamantului
Evanghelia Maicii Domnului. Scrieri despre Imparateasa cerului si a pamantului „Eu sunt gângav și, vai, slab cu mintea când vreau să vorbesc despre Preasfânta Maică a lui Dumnezeu... Dacă fiecare atom al meu ar începe să grăiască în graiul heruvimilor și serafimilor, nici pe de-aproape n-aș putea să o 30.00 Lei
Din vistieria inimii mele
Din vistieria inimii mele Cartea aceasta este pregătită anume pentru tine. Din clipa în care o vei citi, ea nu va mai fi numai a mea, ci va fi și a ta.. Cele din "vistieria inimii mele" vor intra și în "vistieria inimii tale"... 45.00 Lei
Cine sunt eu? Ce spun eu despre mine? Convorbiri cu Parintele Teofil Paraian
Cine sunt eu? Ce spun eu despre mine? Convorbiri cu Parintele Teofil Paraian În cuprinsul acestei cărți, totul este natural, totul este lin și liniștit; totul este în carte cum a fost în realitate. Pe parcursul expunerii mele, am vibrat adeseori, împreună cu cei ce esrau de față, la înregistrare. În cuprinsul acestei cărți, am dat 45.00 Lei
Hristos, doctorul sufletelor si al trupurilor noastre
Hristos, doctorul sufletelor si al trupurilor noastre Domnul Iisus a venit pe pământ ca doctor pentru cei ce au trebuință de vindecare, pentru cei suferinzi, care poartă în pieptul lor o inimă înfrântă și tăiată-împrejur. El a luat asupra Sa firea omenească, cu toate ale sale, în afară de păcat. 22.00 Lei
Arta de a creste copii buni in vremuri noi. Vol. 3 - Calauza intru sanatatea sufleteasca si trupeasca a copiilor
Arta de a creste copii buni in vremuri noi. Vol. 3 - Calauza intru sanatatea sufleteasca si trupeasca a copiilor Trupul este templu al Duhului Sfânt, iar sufletul este mai de preț decât întreaga lume. Volumul al treilea din seria Arta de a crește copii buni în vremuri noi se dorește o smerită călăuză pentru părinții ce doresc a-și crește fiii și fiicele cu 43.00 Lei
Arta de a creste copii buni in vremuri noi. Vol. 2. Calea unei bune educatii: autoritate si iubire
Arta de a creste copii buni in vremuri noi. Vol. 2. Calea unei bune educatii: autoritate si iubire Cum poți fi un părinte ferm, dar iubitor? Cum formezi un copil responsabil, fără să devii prea autoritar sau prea permisiv? Volumul 2 din Arta de a crește copii buni în vremuri noi se dorește a fi un ghid ușor de înțeles, cu multe exemple practice 40.00 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact