Preafericitul Parinte Patriarh Daniel la hramul Manastirii Radu Voda

Biserica Ortodoxă Română sărbătoreşte pe 1 iunie 2015, în prima zi după Rusalii, Sfânta Treime. Această sărbătoare este şi hramul bisericii Mănăstirii Radu Vodă din Capitală. Cu această ocazie, Preafericitul Părinte Daniel, Patriarhul Bisericii Ortodoxe Române s-a aflat în mijlocul obştii monahale unde a participat la Sfânta Liturghie oficiată de Preasfinţitul Părinte Timotei Prahoveanul, Episcop-vicar al Arhiepiscopiei Bucureştilor, înconjurat de soborul de slujitori al mănăstirii.

 

Prin Duhul Sfânt se împărtăşeşte oamenilor, iubirea şi viaţa, fericirea şi bucuria, pacea şi lumina Preasfintei Treimi

 

În cuvântul de învăţătură rostit la finalul slujbei, Preafericitul Părinte Patriarh Daniel a arătat relaţia dintre sărbătoarea Pogorârii Duhului Sfânt şi Sfânta Treime: „Această sărbătoare are o semnificaţie deosebită şi a fost stabilită în a doua zi după Pogorârea Duhului Sfânt pentru că prin Duhul Sfânt se împărtăşeşte oamenilor, iubirea şi viaţa, fericirea şi bucuria, pacea şi lumina Preasfintei Treimi. Duhul Sfânt este trimis de către Tatăl la rugămintea Fiului. Duhul Sfânt împărtăşeşte oamenilor viaţa divino-umană a lui Hristos cel Răstignit, Înviat din morţi şi Înălţat întru slavă. De aceea, Duhul Sfânt nu s-a dăruit lumii în mod deplin decât după ce Hristos s-a Înălţat întru Slavă pentru că El nu ne dăruieşte doar viaţa pământească a lui Hristos, ci viaţa cerească a lui Hristos. Această lucrare a Sfintei Treimi în Biserică se face acum prin Duhul Sfânt care nu Îl completează şi nici nu Îl concurează pe Hristos, ci Îl confirmă şi Îl comunică pe Hristos. Deci, prin Duhul Sfânt Sfânta Treime sălăşluieşte întru noi”.

 

Taina Sfintei Treimi se descoperă treptat

 

Taina Sfintei Treimi se descoperă treptat, a spus Preafericirea Sa: ”mai întâi, în Vechiul Testament apare o prefigurare a Sfintei Treimi. Însuși numele lui Dumnezeu, Elohim, este o formă de plural misterios. De asemenea, vedem că atunci când Dumnezeu hotărăște să îl creeze pe om se oprește, oarecum, din lucrarea de facere a lumii și se sfătuiește cu cineva. Nu se sfătuiește cu îngerii, cu pământul sau cu cerul, ci cu alte persoane sau cu încă o persoană cel puțin: Să facem om după chipul și după asemănarea Noastră. Acest plural misterios, care este foarte greu de explicat de către teologii de altă religie, ne arată că omul este făcut după chipul unei comuniuni eterne de Persoane, după chipul unor Persoane eterne aflate în comuniune desăvârșită de iubire și viață”.

 

Arătarea celor trei îngeri lui Avraam la stejarul din Mamvri este o altă prefigurare a Preasfintei Treimi

 

”La capitolul 18 din Cartea Facerii vedem că, deodată, trei oameni s-au arătat lui Avraam, la stejarul din Mamvri, în amiaza zilei. Nu i-a văzut nimeni venind pe drum, ci deodată s-au arătat lui Avraam. Dacă citim bine textul, din toată convorbirea dintre Avraam și acești trei oameni care s-au dovedit, apoi, a fi trei îngeri, observăm un lucru neobișnuit. Avraam folosește când singularul, când pluralul ca formă de adresare. Din această alternanță dintre singular și plural Sfinții Părinți ai Bisericii au dedus, de asemenea, o prezență tainică a Preasfintei Treimi”, a spus Preafericitul Părinte Daniel.

 

Preafericirea Sa a vorbit și despre cea mai cunoscută icoana a pictorului rus Andrei Rubliov

 

”Când a fost pictată icoana celor trei îngeri care l-au vizitat pe Avraam lângă stejarul din Mamvri, pictorul rus Andrei Rubliov nu a numit icoana Sfânta Treime, ci Ospitalitatea lui Avraam. De fapt, în primul mileniu al creștinismului nu a fost pictată Sfânta Treime pentru că era riscul să se înțeleagă că ar fi vorba de trei dumnezei. Pe Tronul Cel de sus, din Sfântul Altar stă o singură persoană, Hristos Marele Arhiereu, pentru că El S-a arătat în lume sub formă de om, dar Hristos de pe Tronul Cel de Sus nu este despărţit de Tatăl şi de Fiul, deoarece persoanele Sfintei Treimi nu sunt una lângă alta. Aceasta ar însemna că există trei Dumnezei, că sunt trei Persoane despărțite sau exterioare una alteia. Mântuitorul ne arată că Tatăl este în Fiul, Fiul este în Tatăl, Duhul Sfânt este și în Tatăl și în Fiul, încât Persoanele Sfintei Treimi normal nu trebuie să apară una lângă alta, ca și când ar fi despărțite. Ele sunt distincte, dar nedespărțite, însă noi nu putem gândi în afara spațiului și timpului și de aceea prin iconomie se pictează cei trei îngeri ca fiind o prefigurare a Preasfintei Treimi”, a explicat Preafericirea Sa.

 

Persoanele Sfintei Treimi scot în evidență împreuna lucrare

 

„Această iubire smerită a persoanelor Sfintei Treimi arată că fiecare Persoană doreşte să scoată în evidenţă pe cealaltă Persoană, să afirme lucrarea Ei. Deci, Duhul Sfânt doreşte să arate lucrarea de iubire a Tatălui faţă de Fiul şi să ne introducă pe noi în iubirea Tatălui faţă de Fiul şi să ne înfieze. De aceea, când ne botezăm în Duhul Sfânt şi în apă noi primim darul înfierii. Duhul Sfânt ne înfiază prin har ca să devenim fii ai lui Dumnezeu Tatăl întrucât credem în Dumnezeu Fiul Iisus Hristos şi îl iubim pe El. De aceea, cărţile de teologie scolastică au redus Botezul la iertarea păcatului strămoşesc şi iertarea păcatelor personale dacă cel botezat este adult şi la încorporarea în Biserică, ori Sfântul Apostol Pavel, mai ales în Epistola către Romani şi în Epistola către Galateni pune accentul nu doar pe iertarea păcatelor, ci pe darul înfierii. El a trimis Duhul Fiului Său în inimile noastre care strigă Ava, adică părinte şi prin această simţim că suntem fii lui Dumnezeu după har”, a spus Preafericirea Sa, potrivit TRINITAS TV.

 

În toată viața Bisericii este prezentă Sfânta Treime

 

„Toate slujbele noastre sunt săvârşite în numele Preasfintei Treimi şi spre slava Preasfintei Treimi, iar Sfintele Taine, cu excepţia Spovedaniei care este o pregătire pentru Euharistie, încep cu formula Binecuvântată este Împărăţia Tatălui, a Fiului şi a Sfântului Duh. Aceasta înseamnă că prin Sfintele Taine noi pregustăm arvuna iubirii şi bucuriei din Împărăţia Cerească a Preasfintei Treimi şi, desigur, vedem că toate slujbele, toate ierurgiile de asemenea, se fac în numele Sfintei Treimi, prin lucrarea Duhului Sfânt spre slava Preasfintei Treimi şi spre mântuirea noastră. De aceea, ortodoxia poate fi numită cu adevărat Biserica Sfintei Treimi”, a mai spus Preafericirea Sa.

 

Taina Preasfintei Treimi este taina iubirii desăvârșite

 

„Taina Preasfintei Treimi este taina iubirii desăvârșite în care fiecare Persoană nu trăiește pentru sine, ci pentru celelalte. Această conținere și dăruire reciprocă a fost numită în teologia Sfinților Părinți perihoreză. Aceste Sfinte Trei Persoane s-au arătat sub formă tainică ca trei lumini, ca o repetiție a unui adevăr de trei ori. În mod mai direct s-a descoperit Sfânta Treime prin Întruparea Mântuitorului Iisus Hristos, Unul din Treime, Fiul cel Veșnic al Tatălui, care L-a făcut cunoscut pe Tatăl și care L-a făcut cunoscut și pe Duhul Sfânt. Deși, apărea ca o putere sau ca energie dumnezeiască în Vechiul Testament, Duhul Sfânt este arătat aici ca fiind Mângâietor, că are memorie, că El este Cel care călăuzește la tot adevărul, că este Duhul Adevărului. El confirmă iubirea lui Dumnezeu Tatăl către Fiul și iubirea Fiului către Dumnezeu Tatăl. El amintește veșnic Tatălui că are un Fiu Veșnic, iar Fiului că are un Tată Veșnic. Deci, Duhul Sfânt este Persoana Dar a Tatălui pentru Fiul Lui și se arată ca Persoană prin faptul că Hristos îl numește Mângâietor”, a spus Întâistătătorul Bisericii Ortodoxe Române.

 

După rostirea cuvântului de învățătură, Patriarhul României a felicitat Mănăstirea Radu Vodă pentru activitatea duhovnicească, misionară, culturală și filantropică și a oferit Părintelui stareț Nectarie Șofelea mai multe cărți liturgice și de cult apărute recent la Editurile Patriarhiei Române.

 

Din partea obștii monahale a mănăstirii, Preafericitul Părinte Patriarh Daniel a primit un omofor și un epitrahil brodat cu chipul Sfinților Ioan Casian și Gherman din Dobrogea.
 

Sursa: basilica.ro

02 Iunie 2015

Vizualizari: 643

Voteaza:

Preafericitul Parinte Patriarh Daniel la hramul Manastirii Radu Voda 0 / 5 din 0 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Parintele Dumitru Staniloae - o viziune filocalica despre lume
Parintele Dumitru Staniloae - o viziune filocalica despre lume Rezultat a peste jumătate de secol de susținută activitate teologică, opera părintelui Stăniloae continuă încă să intimideze prin vastitatea aproape incredibilă a abordărilor și concretizărilor. Interesul pe care acestea îl suscită în Occident este 33.83 Lei
Sfantul Cuvios Marturisitor Sofian de la Antim. Viata si invataturile
Sfantul Cuvios Marturisitor Sofian de la Antim. Viata si invataturile Părintele arhimandrit Sofian Boghiu, fost stareț al mănăstirilor Antim și Plumbuita din București, a fost una dintre cele mai rodnice personalități ale monahismului românesc din secolul al XX-lea, un trăitor exemplar al Evangheliei Mântuitorului 42.29 Lei
Rugaciunea lui Iisus si experienta Duhului Sfant
Rugaciunea lui Iisus si experienta Duhului Sfant Părintele Dumitru Stăniloae este cu siguranță cel mai mare teolog ortodox al sfârșitului secolului XX. Vastă și profundă, opera sa exprimă în același timp sensibilitatea mistică și rigoarea dogmatică a Ortodoxiei patristice, cât și geniul specific al 21.14 Lei
Indumnezeire si etica in „Spiritualitatea ortodoxa. Ascetica si mistica” a parintelui Dumitru Staniloae
Indumnezeire si etica in „Spiritualitatea ortodoxa. Ascetica si mistica” a parintelui Dumitru Staniloae „Cartea de față - teza de doctorat a teologului german Jürgen Henkel susținută în 2001 la Facultatea de Teologie Evanghelică a Universității din Erlangen - e o excelentă introducere în teologia ascetică și mistică a Bisericii Ortodoxe așa cum a fost 42.29 Lei
Viata, minunile si prorociile Sfantului Serafim de Virita (1866-1949)
Viata, minunile si prorociile Sfantului Serafim de Virita (1866-1949) Într-o epocă marcată de suferință și prigoană, când credința era greu încercată, iar Biserica Ortodoxă părea aproape nimicită, Sfântul Serafim de Vîrița a fost lumină, nădejde și mângâiere pentru multe suflete rănite. Așa cum spunea adesea părintele 28.54 Lei
Stiinta si religia - editia a doua
Stiinta si religia - editia a doua Știința și religia este o lucrare de neegalat atât în literatura de specialitate rusă, cât și în cea străină. Ideea scrierii unui articol dedicat relației dintre știință și religie i-a venit lui Valentin Feliksovici Voino-Iasenețki (numele de mirean al 23.26 Lei
Domnul Duhurilor - lumea nevazuta si razboiul duhovnicesc impotriva falsilor dumnezei
Domnul Duhurilor - lumea nevazuta si razboiul duhovnicesc impotriva falsilor dumnezei Lumea nevăzută şi războiul duhovnicesc împotriva duhurilor care au încercat să uzurpe domnia lui Dumnezeu Cel slăvit în Treime sunt subiectul cărţii Domnul duhurilor. Părintele Andrew S. Damick foloseşte ca instrumente istoria, Scriptura, mitologia, scrie 42.29 Lei
Am vazut sfarsitul lumii. Marturisirile unui staret care a trait o suta de ani - vol. 2
Am vazut sfarsitul lumii. Marturisirile unui staret care a trait o suta de ani - vol. 2 Mă tot întrebi despre vremurile de la sfârșitul lumii. Oare tu chiar nu știi că, pentru un om muritor, orice timp este al sfârșitului? Cine cunoaște sau poate să prezică propriul său sfârșit? Nimeni și niciodată. Anume acesta este adevărul. Trebuie să 23.26 Lei
Adevarul si bunatatea. Parabole si istorii cu talc
Adevarul si bunatatea. Parabole si istorii cu talc Pentru mintea şi inima tuturor ­iubitorilor de noime şi tâlcuri duhovniceşti, am cules din ­cărţile Sfân­tului Nicolae Velimirovici - noul Hrisostom al Bisericii Ortodoxe - isto­rii şi pilde călăuzitoare spre viaţa veşnică. Scrise în grai ales şi drese 15.86 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact