Recurs pentru demnitatea Statului de drept care respecta autonomia bisericii

In publicatia Indiscret in Oltenia din 7 martie 2012, domnul Crisu Popescu a publicat un articol de sustinere a sindicatului Pastorul cel Bun al unor preoti din Oltenia. Articolul cuprinde numeroase inexactitati si interpretari personale distorsionate care arata ca autorul nu intelege specificul misiunii preotesti si al organizarii Bisericilor Ortodoxe, dupa alte norme decat cele sindicale.

Pentru corecta informare a opiniei publice, Patriarhia Romana face urmatoarele precizari:

Hotararea in prima instanta a Curtii Europene a Drepturilor Omului (CEDO) impotriva Statului roman este injusta deoarece indirect acuza Statul roman pentru ca a respectat autonomia Cultelor, garantata de Constitutia Romaniei (art. 29). Insa, daca Statul roman incuraja o miscare sindicala in Biserica, el ar fi fost considerat un Stat de tip totalitar comunist care se amesteca in viata Bisericii, ca sa diminueze rolul ei in societate.

Recursul pe care Statul roman are dreptul sa-l faca privind hotararea in prima instanta a CEDO vizeaza in primul rand apararea calitatii lui de Stat de drept care respecta autonomia Cultelor religioase garantata de Constitutia Romaniei si Legea Cultelor din Romania (489/2006), precum si de legislatia internationala. Potrivit Legii Cultelor din Romania, Cultele sunt autonome in relatia cu Statul si se organizeaza conform propriilor statute sau coduri canonice (art. 8, 1)

De aceea, la sedinta de lucru din 16-17 februarie 2012, Sfantul Sinod a hotarat ca Patriarhia Romana sa continue demersurile pe langa autoritatile romane in favoarea recursului la CEDO pentru apararea demnitatii Statului de drept si a autonomiei Bisericii Ortodoxe Romane de a se organiza si functiona liber potrivit specificului ei propriu privind vocatia, misiunea si slujirea clerului sau.

De ce se implica Patriarhia Romana in problema mentionata mai sus? Pentru ca Biserica Ortodoxa Romana are datoria de a pastra impreuna cu celelalte Biserici Ortodoxe surori unitatea dogmatica, liturgica si de disciplina canonica a clerului. Or, in aceasta privinta, nici o Biserica Ortodoxa din lume nu considera ca un sindicat al preotilor ar putea fi o structura canonica acceptabila. De ce? Pentru ca preotia nu este un drept individual, ci o misiune liber asumata, pe care Biserica o incredinteaza celor care au raspuns la chemarea ei, dupa cum au raspuns ucenicii lui Iisus la chemarea Lui, fara conditii si negocieri salariale.

Ca atare, o miscare sindicala preoteasca in Biserica nu va promova unitatea ecleziala, ci va contribui la secularizarea constiintei sacerdotale si la slabirea comuniunii ecleziale. In acest sens, trebuie mentionat si faptul ca unii dintre preotii care au initiat miscarea sindicala nu erau deloc saraci (ci, dimpotriva, erau mai instariti decat altii), nici nu erau cei mai implicati in activitati pastoral-misionare in favoarea credinciosilor saraci si nici nu erau cei mai corecti in ceea ce priveste disciplina canonica si administrativa a Bisericii. Iar daca preotul este preocupat mai mult de revendicari salariale decat de slujirea pastorala a credinciosilor, si acestia, la randul lor, ar putea cere preotilor mai multe drepturi, adica mai multa grija pastorala pentru ei.

De aceea, atat Sfantul Sinod al Bisericii Ortodoxe Romane, cat si Patriarhia Romana, ca organism central executiv al hotararilor Sfantului Sinod, nu pot promova nici opozitia intre cler si ierarhie si nici opozitia intre credinciosi si preotii de mir, deoarece Biserica are datoria de a cultiva si pastra constiinta slujirii sacerdotale apostolice, fundamentata pe vocatia pastoral-misionara a clerului, nu pe actiuni de revendicare si presiune de tip sindical.

In concluzie, Patriarhia Romana considera demersurile ei actuale pentru un recurs al Statului roman la CEDO ca fiind o atitudine de statornicie si fidelitate in apararea principiului autonomiei Bisericii in relatia ei cu Statul si al principiului organizarii canonice a Ortodoxiei universale. Mai mult, in acest demers ea este incurajata chiar si de alte Biserici decat cele ortodoxe, intrucat si acestea sunt contrariate de hotararea in prima instanta a CEDO care asimileaza vocatia sacerdotala cu actiunea sindicala.
Totodata, este semnificativ faptul ca doi dintre membrii completului de judecatori CEDO au avut o pozitie contrara hotararii luate, probabil pentru ca au inteles mai bine principiul autonomiei Cultelor fata de Stat si specificul organizarii Bisericii, fara a se lasa influentati de unii care din motive subiective au dorit ca hotararea CEDO sa fie defavorabila Statului roman.


BIROUL DE PRESA AL PATRIARHIEI ROMANE
 

.

07 Martie 2012

Vizualizari: 649

Voteaza:

Recurs pentru demnitatea Statului de drept care respecta autonomia bisericii 5.00 / 5 din 1 voturi. 1 review utilizatori.

Comentarii (1)

  • Viorica Dumitrascu Postat la 2012-03-10 14:18

    Sunt de acord.Nu sunt preoti cei care vor sindicat ci sunt ,salariati.Sa nu confundam duhovnicul cu un simplu salariat.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Imperiul Marii Negre. Gloria si decaderea lumii lui Mitridate cel Mare
Imperiul Marii Negre. Gloria si decaderea lumii lui Mitridate cel Mare Conducător viclean și nemilos, strateg iscusit, cărturar – celebru, de altfel, pentru studiul aplicat al otrăvurilor –, Mitridate vi cel Mare a fost unul dintre cei mai puternici și longevivi dușmani ai romanilor. Ambițiile sale au schimbat cursul istorie 70.00 Lei
Familia ortodoxa - mai 2025
Familia ortodoxa - mai 2025 Sfântul Theofan Zăvorâtul: Dragostea este raiul duhovnicesc;Dragostea azi, de Virgiliu Gheorghe;Monahia Matrona Domnaru, fosta stareță a Mănăstirii Hurezi;Sfinții care au făcut din provincia romană Galia Belgica un pământ sfânt... când sufletul cunoaște 14.50 Lei
Calatoria mea prin lumea de dincolo
Calatoria mea prin lumea de dincolo Cartea pe care o țineți acum în mâini este o mărturie scrisă cu dorința de a-i aduce cititorului vestea cea bună: nu suntem zidiți pentru moarte, ci pentru viață veșnică. Viața noastră are sens, iar niciunii dintre oamenii care au trăit vreodată pe acest 36.00 Lei
Sfantul Paisie Aghioritul isi face autobiografia
Sfantul Paisie Aghioritul isi face autobiografia Cine nu-l cunoaște pe Sfântul Paisie Aghioritul? Încă mai trăiesc cei care l-au cunoscut personal și care, povestind despre sfântul, varsă o lacrimă de recunoștință și de dor pentru acela care le-a umplut inima de dragoste pentru Dumnezeu, le-a dat 35.00 Lei
Ultima vanzare a pacatului
Ultima vanzare a pacatului Dacă iei în mână acest text, nu ai cum să-l mai lași decât atunci când ai terminat lectura. Subiectul în sine, împreună cu harul autorului, fac din acest roman o excepțională pagină de literatură.Luș Ursu este un om profund, care are în el acel dar de la 35.00 Lei
Biserica, Lume si Imparatie
Biserica, Lume si Imparatie Părintele Alexander Schmemann este unul din cei mai importanți teologi contemporani, ale cărui preocupări teologice s-au centrat pe rolul Euharistiei în viața Bisericii. Firește, studiile sale au atins și alte teme, toate având relevanță pastorală. 43.00 Lei
Ai grija!
Ai grija! Limitele se pun atunci când din centru al lumii devenim observatori ai istoriei celuilalt. Şi dacă n-o judecăm, ci o înţelegem şi o percepem, în afara hărţilor noastre, noi vom alege dacă ne vom muta, dacă vom pleca, dacă vom rămâne sau dacă ne vom 14.00 Lei
Rugaciunea lui Iisus: calauza inimii catre Dumnezeu - Editia a II-a
Rugaciunea lui Iisus: calauza inimii catre Dumnezeu - Editia a II-a Nu sunt o expertă în Rugăciunea lui Iisus, dar m-aș bucura să vă pot ajuta să o înțelegeți măcar atât cât o înțeleg eu. Prea mulți dintre noi își petrec zilele având sentimentul că Dumnezeu este departe, ocupat cu lucruri mult mai importante. Însă Domnul 25.00 Lei
„Ramaneti intemeiati in credinta”. Persoana si comuniune in teologia Sfantului Dumitru Staniloae
„Ramaneti intemeiati in credinta”. Persoana si comuniune in teologia Sfantului Dumitru Staniloae În ultimele decenii, teologia creștinã s-a aplecat cu mult interes asupra tainei persoanei. Aceasta s-ar putea datora atât actului necesar de deslușire, predare și receptare a Revelației dumnezeiești, cât și provocãrilor pe care le întâmpinã ființa umanã 55.00 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact