Statuia lui Cuza


A aseza o statuie a domnitorului Alexandru Ioan Cuza pe Dealul Patriarhiei constituie un gest cinic si totodata obraznic. Faptul ca lucrul acesta l-a facut Ocarmuirea pesedista, in ultimul sau an de guvernare (2004), sugereaza o nemultumire sau o ranchiuna a partidului condus pe atunci de Ion Iliescu, fie fata de Biserica Ortodoxa Romana, fie fata de Patriarhul Teoctist, care s-a prefacut ca nu sesizeaza afrontul. Cu atat mai mult cu cat ministru al Culturii era pe atunci profesorul Razvan Theodorescu, care cunoaste istoria Bisericii noastre si raporturile acesteia cu "principele Unirii". Nu este o ironie involuntara de felul celei din Caracalul interbelic, unde penitenciarul orasului se afla situat pe Strada Libertatii.


Pentru oamenii politici din jurul lui Ion Iliescu, figura istorica a lui Cuza a jucat inca din 1990 rol de "alternativa" in raport cu Regele Mihai I. Printul Cuza era monarhul popular care umbla sa verifice ocalele din piete sau asternea o bezea pe obrazul lui Mos Ion Roata, razesul cuminte si intelept, in vreme ce Regele nostru legitim, silit de comunisti sa abdice, dupa ce isi asumase actul politic salvator de la 23 August 1944, era "strainul" de neam. Ulterior, aceleasi forte, pentru a-l discredita pe Rege, au pescuit in mahalalele Lisabonei un soi de lautar portughez vorbind romaneste mai rau decat refugiatii kurzi; un bastard autointitulat "print". Atat umbra lui Cuza, cat si guristul lusitan constituiau obiecte de diversiune.


Ramane in seama istoricilor sa stabileasca meritele si insemnatatea domnitorului Alexandru Ioan Cuza, pe care istoriografia rosie il folosea adesea si cu predilectie ca o contrapondere pentru Carol I; asa l-am apucat zugravit in manuale. Pentru Biserica nationala, Cuza a fost un adversar. S-a raportat la Biserica in raspar cu atitudinea traditionala a voievozilor care l-au precedat sute de ani in ambele principate. Model si protector ii era "anticlericalul" Napoleon al III-lea. Regret ca nu am facut o copie dupa o carte semnata V. Dragusin, care studia in amanunt tocmai legiuirile bisericesti ale principelui Cuza. Cu ele s-au justificat si din ele s-ar putea sa se fi inspirat comunistii atunci cand au promulgat Decretul 410 din 28 octombrie 1959, care distrugea monahismul. Comunistii radeau barbile calugarilor (la propriu), ii dezbracau de vesminte, vanandu-i indeosebi pe cei tineri si pe aceia considerati. "mistici". Cuza decretase ca nu pot fi inchinoviati in manastiri barbatii sub 55 de ani si nici femeile mai tinere de 50, exceptie facandu-se doar pentru persoanele care se numesc in limbajul de azi "cu handicap". Acelasi Cuza tinuse sa numeasca el episcopii. Pe langa exproprierea manastirilor inchinate, luata in considerare inca din 1857 (era unul din motivele calatoriei lui Dimitrie Ralet la Constantinopol), Cuza a spoliat Biserica. In aceste spolieri isi au originea salariile preotilor. Ca o compensatie infima pentru exproprierile operate in contul Bisericii, Statul din vremea lui Cuza isi lua obligatia sa salarizeze clerul, ierarhia si sa intretina invatamantul bisericesc de toate gradele. Salariile clerului, pe care si Statul comunist le-a platit pana in 1959 integral si pe care nu le mai acorda decat partial Statul de astazi, nu sunt nici pe departe un "cadou", ci o despagubire pe care Ocarmuirea se obliga sa o furnizeze perpetuu. Tot in vremea lui Cuza apare ideea ca preotul trebuie transformat intr-un "functionar" loial al Statului. Timpuri in care Manastirea Vacaresti este preschimbata in puscarie.


Desi catolici, cei doi regi care i-au urmat lui Cuza s-au aratat mult mai binevoitori fata de Biserica tarii peste care domneau, decat el. Printul Carol a fost botezat ortodox, iar in Constitutia din 1923 se prevedea ca toti membrii Casei Regale trebuie sa fie de religie ortodoxa.


Regele Mihai I este astazi ultimul Suveran (si singurul laic de pe Pamant) care are dreptul sa intre in altarul oricarei biserici ortodoxe prin Usile Imparatesti si sa isi ia Sfanta Impartasanie cu propria mana; insa de acest al doilea privilegiu, din smerenie, nu s-a folosit niciodata. Aceste drepturi cu totul exceptionale decurg, in neintrerupta descendenta bizantina, din calitatea sa de "episcop al treburilor din afara", drepturi detinute si de Tarii Rusiei pana in 1917, dar de care nu se bucura Regele Constantin, fost suveran al Greciei pana in 1967, nici Simeon al Bulgariei. L-am auzit pe Patriarhul Teoctist pomenindu-l in 1997 pe Regele Mihai I ca rege la Sf. Liturghie, la care lua parte, asa cum se cuvine, indata dupa prefacerea Sf. Daruri si "Cuvine-se cu adevarat."

 

.

03 August 2005

Vizualizari: 2703

Voteaza:

Statuia lui Cuza 0 / 5 din 0 voturi.

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE

Invataturi folositoare in viata de familie dupa Scara Sfantului Ioan Sinaitul
Invataturi folositoare in viata de familie dupa Scara Sfantului Ioan Sinaitul Scrierile și tradiția ascetică ne sunt necesare și nouă, celor ce suntem „în lume”. Se poate ca monahii și monahiile să aprofundeze viața duhovnicească în cele mai mici amănunte și să se dedice cu totul acestei lupte, dar și noi, cei „din lume”, avem 20.00 Lei
101 pilde. Rugaciunea lumineaza sufletul. Culegere de pilde si povestiri crestine
101 pilde. Rugaciunea lumineaza sufletul. Culegere de pilde si povestiri crestine În această culegere veți găsi ­reunite 101 pilde despre ru­gă­ciu­ne, despre țelul și sensul vieții, de­spre dragoste și îndreptarea vieții noastre - un adevărat tezaur de mărturii minunate ce adeveresc puterea adu­că­toare de sfințenie a nevoinței 12.00 Lei
Sfarsitul veacurilor pe intelesul tuturor. Talcuirea la Apocalipsa a unui martir din secolul XX
Sfarsitul veacurilor pe intelesul tuturor. Talcuirea la Apocalipsa a unui martir din secolul XX Tâlcuirea la Apocalipsă a Sfântului Ermoghen este o neprețuită călăuză către Lumină și Adevăr, căci, prin cuvinte puține și limpezi, ni se deschide fiecăruia drum către noima adâncă și lucrătoare a cuvintelor grăite de 32.00 Lei
Evanghelia Maicii Domnului. Scrieri despre Imparateasa cerului si a pamantului
Evanghelia Maicii Domnului. Scrieri despre Imparateasa cerului si a pamantului „Eu sunt gângav și, vai, slab cu mintea când vreau să vorbesc despre Preasfânta Maică a lui Dumnezeu... Dacă fiecare atom al meu ar începe să grăiască în graiul heruvimilor și serafimilor, nici pe de-aproape n-aș putea să o 30.00 Lei
Din vistieria inimii mele
Din vistieria inimii mele Cartea aceasta este pregătită anume pentru tine. Din clipa în care o vei citi, ea nu va mai fi numai a mea, ci va fi și a ta.. Cele din "vistieria inimii mele" vor intra și în "vistieria inimii tale"... 45.00 Lei
Cine sunt eu? Ce spun eu despre mine? Convorbiri cu Parintele Teofil Paraian
Cine sunt eu? Ce spun eu despre mine? Convorbiri cu Parintele Teofil Paraian În cuprinsul acestei cărți, totul este natural, totul este lin și liniștit; totul este în carte cum a fost în realitate. Pe parcursul expunerii mele, am vibrat adeseori, împreună cu cei ce esrau de față, la înregistrare. În cuprinsul acestei cărți, am dat 45.00 Lei
Hristos, doctorul sufletelor si al trupurilor noastre
Hristos, doctorul sufletelor si al trupurilor noastre Domnul Iisus a venit pe pământ ca doctor pentru cei ce au trebuință de vindecare, pentru cei suferinzi, care poartă în pieptul lor o inimă înfrântă și tăiată-împrejur. El a luat asupra Sa firea omenească, cu toate ale sale, în afară de păcat. 22.00 Lei
Arta de a creste copii buni in vremuri noi. Vol. 3 - Calauza intru sanatatea sufleteasca si trupeasca a copiilor
Arta de a creste copii buni in vremuri noi. Vol. 3 - Calauza intru sanatatea sufleteasca si trupeasca a copiilor Trupul este templu al Duhului Sfânt, iar sufletul este mai de preț decât întreaga lume. Volumul al treilea din seria Arta de a crește copii buni în vremuri noi se dorește o smerită călăuză pentru părinții ce doresc a-și crește fiii și fiicele cu 43.00 Lei
Arta de a creste copii buni in vremuri noi. Vol. 2. Calea unei bune educatii: autoritate si iubire
Arta de a creste copii buni in vremuri noi. Vol. 2. Calea unei bune educatii: autoritate si iubire Cum poți fi un părinte ferm, dar iubitor? Cum formezi un copil responsabil, fără să devii prea autoritar sau prea permisiv? Volumul 2 din Arta de a crește copii buni în vremuri noi se dorește a fi un ghid ușor de înțeles, cu multe exemple practice 40.00 Lei
CrestinOrtodox Mobil | Politica de Cookies | Politica de Confidentialitate | Termeni si conditii | Contact