Arta succesului personal si social

Arta succesului personal si social Mareste imaginea.

Marile idealuri comune pot salva Romania

Motto: ”Daca am face toate lucrurile de care suntem capabili ne-am uimi si pe noi insine.” (T.A.Edison)

Discutand cu prieteni, parinti, profesori despre ceea ce se intampla in invatamant, atatea reforme, atatea materii care nu mai sunt utile azi, m-am gandit sa va intreb cum vi s-ar parea daca in gimnaziu s-ar introduce ca disciplina de studiu „Arta succesului personal si social”.

Eu cred ca merita copiii nostri sa fie pregatiti in acest sens adica sa fie pregatiti pentru intrarea in viata la 16 ani. Am lansat o idee pentru a fi dezbatuta pe toate forumurile de socializare. Astept pareri argumentate pro si contra. Am primit mesaje si telefoane de incurajare, am primit critici. Ultima critica primita m-a determinat sa va spun ca nu sunt un Donald Trump ori un autor motivational precum Zig Ziglar, John Maxwell, Anthony Robins, etc.

Eu ma gandisem ca in clasele a VIII-a si a IX-a sa se predea o noua materie, care sa-i pregateasca pe tineri pentru viata si o numisem “Arta succesului personal si social”. Primind multe raspunsuri la aceasta propunere mi-am dat seama ca multi au pus acest nou obiect de studiu “Arta succesului personal si social” in relatie cu propriile expectante. Au fost desigur si mesaje de la persoane care au inteles foarte bine la ce ma refer.

Proiectul Legii Educatiei Nationale, in noua formula prevede: invatamantul obligator va incepe la 6 ani si se va sfarsi la 16 ani, varsta la care tinerii se vor putea angaja, cum se intampla in unele tari UE.

Lucrez cu copii si adolescenti, ii observ zi de zi si, constat ca nu sunt pregatiti pentru intrarea in viata. Societatea, scoala, familia au datoria morala sa-i pregateasca pentru viata; tocmai de aceea eu propun sa se introduca studiul acestui nou obiect de studiu in clasele a VIII-a si a IX-a.

Noi, cei care am crescut in Romania, am fost educati ca suntem egali, ca avem drepturi egale, realitatea, insa, ne arata o alta fateta .Nu suntem egali nici fizic, nici psihic, nici socio-economic. Descurajarea, delasarea, suferinta si revolta celor defavorizati vin tocmai din aceste inegalitati, pe care nu le constientizam, mai ales la 16 ani, insa, le simtim din plin efectele.

Este o datorie morala sa pregatim pentru viata elevii de 14-16 ani? Eu cred ca da. Cunoasterea o dobandim invatand . Nu poti avea o viata buna fara sa inveti , nici fara munca nu se poate. Evident nu toti copiii vor ajunge sa lucreze intr-o multinationala sau intr-o banca. Nu toti copiii vor ajunge inventatori precum Edison, care, desi avea numai trei clase , ne-a lasat becul electric, sistemul telegrafic duplex, etc. Edison, inventatorul autodidact, a introdus in lumea industriei notiunea de productie de serie.
Cred ca si noi putem introduce o noua materie de studiu.

Visele se implinesc actionand

Viata ne poate sfarama visele lovindu-ne de tarmurile stancoase ale realitatii.

Ce putem face? Sa renuntam la visele noastre? Nu, nu cred ca ar fi bine. Sa visam mai departe, sperand ca visele se vor implini de la sine? Nerealist. Visele nu se implinesc visand. Visele se implinesc actionand . Cam asta incerc eu ,aici si acum , incerc sa formez un grup de discutii,care sa ma ajute sa animam in sufletul si mintea romanilor un ideal Sa ne pregatim adolescentii pentru viata.

Dupa ce am avansat ideea introducerii unui nou obiect de studiu Arta succesului personal si social, din raspunsurile primite am inteles ca e necesar sa precizez urmatoarele: succesul are nuante si trepte ca si saracia de altfel. Actionand pentru implinirea unui ideal fiinta se anima, omul incepe sa caute solutii, sa interactioneze.

Lipsa unui ideal conduce la ruina ,iar pentru a constata acest trist adevar va propun doar sa priviti in jur. Idealuri individuale avem fiecare dintre noi, unii ni le atingem, altii nu . Idealuri comune mai avem oare? Vremurile se schimba, oamenii se schimba, iar aceasta schimbare ne-a adus instrainare sau grupare pe mici (F MARI) interese personale.

Poate fi pregatirea adolescentilor pentru viata un ideal mobilizator si colectiv? Putem trezi in fiecare parinte, in fiecare educator, in fiecare politician idealul sa ne pregatim tinerii pentru viata reala, incurajand munca, studiul si creativitatea?

“Ideile mari au nevoie de dezvoltare.” (Scott Thorpe)

Am o potentiala solutie pentru pregatirea adolescentilor pentru intrarea in viata - introducerea ca disciplina de studiu Arta succesului personal si social ,in gimnaziu -si ma confrunt cu cateva mici probleme- solutia mea nu functioneaza si multi cred ca este o prostie. Dar nu-mi fac griji. Marile realizari se obtin rareori din prima incercare. Este limpede ca trebuie sa lucrez mult la ideea mea pana cand va deveni robusta.

La romani spiritul civic este o pasare rara.

Spiritul civic ar trebui declarat bogatie nationala, dar e la indemana oricui asa ca nu e interesant, nici sexi, nici de import de peste ocean.

Am sperat in sprijinul carismaticei Teo Trandafir si inca mai sper precum fratii Wright dupa primul lor zbor reusit. Ideea lor a schimbat lumea in care traiau, dar pana cand cineva a fost interesat de ideea lor au trecut mai multi ani.

Sper de asemeni in sprijinul Altetei Sale Regale- Principele Radu, sper in sprijinul fiecarui parinte si educator din Romania.

Sper in sprijinul Bisericii Ortodoxe Romane si in sprijinul Preafericitului Parinte Patriarh Daniel, Sper!

“Este mult mai usor sa fii critic decat sa fii corect.” (Benjamin Disraeli)

Noi, oamenii, suntem creatori. Lumea este creatia oamenilor , a tuturor oamenilor. Aceasta lume este aspectul ei fizic . Aspectul moral? S-a pierdut odata cu valorile fundamentale. In marea majoritate, oamenii asteapta sa primeasca, asteapta ca cineva sa le rezolve problemele. Cat timp fiinta romaneasca nu va fi animata de un mare ideal comun, nu se va schimba nimic in bine in aceasta tara. Ne-am obisnuit sa criticam actiunile celorlalti. Dar ce fac oamenii in afara de a critica si a carcoti? Critica constructiva este necesara, dar aceasta nu exista la noi.

Cautam vinovati si mereu ii invinovatim pe altii de ceea ce ni se intampla, este cel mai la indemana. Poate ca ar fi momentul sa ne asumam responsabilitatea pentru lipsa noastra de implicare, pentru tendinta noastra de a lasa in seama altuia sa se ocupe de problemele romanilor si a tarii. Poate ca a venit vremea sa ne asumam lipsa de simt civic si lipsa de educatie . Prin lipsa de educatie nu ma refer la instruire, ci la faptul ca marele merit al educatiei nu este stiinta ci ACTIUNEA.

Educatia este solutia necesara pentru a face fata oricarei situatii de viata. In tara domneste indiferenta cetateanului pentru tot ce nu este bun personal, dar emitem pretentii ca altii sa fie corecti si sa le pese de noi .” Legile oglinzii” functioneaza in aceasta lume si reflecta exact ceea ce punem in fata „ oglinzii”. E necesar sa ne aplecam cu responsabilitate asupra noastra si sa ne schimbam atitudinea.”Omul va lupta mai bine pentru interesele sale decat pentru drepturile sale” - spunea Napoleon Bonaparte.

Putem face din EDUCATIE un interes comun sau cel putin asa cred.

Romani faceti din interesul vostru un mare ideal comun si luptati pentru el impreuna si alaturi de ceilalti daca va doriti o alta Romanie.

Victoria C. Ion
Psiholog clinician, consilier de familie si cuplu.

Despre autor

Victoria C. Ion Psiholog Victoria C. Ion

Editor
16 articole postate
Publica din 18 Aprilie 2010

02 Aprilie 2012

Vizualizari: 4310

Voteaza:

Arta succesului personal si social 4.67 / 5 din 3 voturi. 3 review utilizatori.

Cuvinte cheie:

arta succesului cariera

Comentarii (3)

  • Rodica MurariuPostat la 2010-10-18 19:25

    De multe ori succesul este inteles gresit- ca pe o izbanda proprie, negand implicarea lui Dumnezeu in viata noastra. Este important si incurajator sa cunosti succesul-inmultind talantii primiti, este important sa si imparti succesul- pentru ca de multe ori il datoram unei intregi echipe.Se pune aici si problema unei alunecari spre egoism, mandrie...Succesul dobandit prin munca cinstita este o tema pentru noi toti, pentru ceea ce lasam mostenire urmasilor. Puteti sa aplicati ideea dumneavoastra ca disciplina optionala- publicati materialul si poate aveti succes- ca teme de consiliere.

  • Victoria C IonPostat la 2010-08-01 08:32

    Succesul se invata, Da! si azi vin cu o completare spre a va prezenta ca educatia pentru viata ar trebui sa ne preocupe si sa o luam in serios. Parintii, educatorii, oamenii politici trebuie sa fie uniti si sa dea o alta orientare inatamantului si educatiei. Tot despre educatia pentru viata scrie si Marshall B. Rosenberg in cartea Adevarata educatie pentru o viata implinita. Marshall B. Rosenberg: "Vechea formula a invatamantului a fost creata pentru a da societatii muncitori care nu se gandeau prea mult la propriile lor vieti. Dar la ora actuala, ea face ca multe scoli sa se lupte cu rezultate proaste, cu lipsa de respect in randul elevilor, profesorilor si cu probleme legate de siguranta personala. Elevii sunt nemultumiti, la fel si familiile lor, profesorii si directorii de scoli sunt frustrati si toata lumea abia asteapta weekendul... Este nevoie de o noua abordare a educatiei, care sa fie in interesul tuturor celor din comunitate. Dr. Marshall Rosenberg materializeaza aceasta viziune in ideea de educatie pusa in slujba Vietii. Veti descoperi o perspectiva bazata pe respect reciproc in relatiile dintre elevi si profesori, directori si parinti. Asimiland aceste principii, veti putea sa... - Mariti interesul, realizarile si cantitatea de informatie acumulata de elevi; - Creati o atmosfera de studiu sigura si placuta; - Cultivati inteligenta emotionala, respectul si compasiunea; - Rezolvati conflictelor si sa dezamorsati situatiile potential violente; - Redescoperiti bucuria de a educa elevi cu adevarat motivati.

  • ana butcaruPostat la 2010-04-21 21:54

    Felicitari pentru idee si pentru restul "Apelului". Este nevoie de Educatie - la orice varsta - cu atat mai mult la 14-16 ani. Si atunci cand abia intram in "societate" si atunci cand trebuie sa ne mentinem. Ideea dumneavoastra ar fi buna - chiar si numai pentru studiul care s-ar face pentru a determina ce inseamna succes personal si social. Ce valori definim in Romania anului 2010? Ce sistem de evaluare vom pune la punct pentru a respecta aceste valori. Cum vom educa copii sa creada in aceste valori cand parintii proprii nu stiu si nici nu le percep ca fiind repere? Poate - pentru a merge mai departe cu acest proiect (cred ca este un proiect) - pana reusiti sa introduceti acest nou curs/materie - poate este mai usor de "relationat". Adica - de la profesori sa se ajunga la elevi. Destul de dificil - pentru ca actorul in cauza este destul de marginalizat astazi. Dar - este o varianta. Mult succes!

Adauga comentariu

Pentru a adauga un comentariu este nevoie sa te autentifici.

RETELE SOCIALE